abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31899246
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:50 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Zou er dan toch nog hoop zijn dat het wetenschappelijke karakter van de opleiding weer boven zou kunnen komen drijven ?
9 Pagina's duidt eerder op een devaluatie van het niveau dunkt me
quote:
Of is dit slechts illusie, en moet de term proefschrift letterlijk worden genomen, als in iemand die probeert iets op schrift te stellen en niet als een ander woordt voor dissertatie.
Laten we hopen dat dat maar helemaal niet waar is
pi_31899306
tvptje
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_31899321
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

9 Pagina's duidt eerder op een devaluatie van het niveau dunkt me
[..]

Laten we hopen dat dat maar helemaal niet waar is
Maak je geen zorgen, ik ben nog maar eerstejaars vanaf volgend jaar is de 9 pagina's makkelijk verdubbelt.
pi_31899440
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:56 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen, ik ben nog maar eerstejaars vanaf volgend jaar is de 9 pagina's makkelijk verdubbelt.
Ik bedoelde meer dat een écht proefschrift van 9 pagina's me even deed vrezen voor de toekomst van de beoefening van de rechtsgeleerdheid.
pi_31899556
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:00 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat een écht proefschrift van 9 pagina's me even deed vrezen voor de toekomst van de beoefening van de rechtsgeleerdheid.
Een proefschrift van negen pagina's zou juist mijn bewondering oogsten, wanneer dat wel van het vereiste niveau zou zijn, maar ongetwijfeld zijn er, zeker binnen Nederlandse universitaire wereld allerlei regels die dit zouden verbieden net zoals het in Nederland (bijna) verplicht is een promotieonderzoek uit te voeren dat dienstbaar is aan het actuele onderzoekswerk van de faculteit of de promotor.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31899617
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:56 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Maar nog steeds begrijp ik dan niet wat de term 'proefschrift' daar doet. 'Proefschrift' is de benaming in de volksmond van een dissertatie en ik zie werkelijk niet wat een bachelor-student daarmee van doen zou moeten hebben.

Of het moet zijn dat het schoolse al zo ver is doorgevoerd dat na het collectief oefenen van MC tentamens ook al het schrijven van een dissertatie geoefend moet worden.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31899756
Het is geen schrijf-maar-raak- opstel wat we moeten schrijven, ik vind het wel op niveau persoonlijk.

Voor de liefhebber, de eisen:
quote:
PROEFADVIES BLOK 2 ELEMENTAIR PRIVAATRECHT
LEES DIT EERST

1. U dient individueel een advies te schrijven. Naar aanleiding van de bijgevoegde brief formuleert u juridische probleemstelling(en), waarna u de relevante argumenten gaat verzamelen en ordenen om zodoende de probleemstelling te kunnen beantwoorden in de conclusie. U doet dit vanuit een juridische invalshoek, waarbij u aansluiting zoekt bij een (of meer) van de kennisleerdoelen van Blok 2. In uw argumentatie dient u ook het arrest behorende bij werkcollege 3 inhoudelijk te verwerken. U verwijst naar relevante literatuur en jurisprudentie, waarbij u zich mag beperken tot de verplicht voorgeschreven literatuur en jurisprudentie.

2. Zorg voor een goed gestructureerd verhaal. Maak de structuur zichtbaar door een indeling in alinea’s en paragrafen, de paragrafen gescheiden door een witregel. U dient de paragrafen te nummeren en te voorzien van een vetgedrukt kopje. Laat aan uw advies een voorblad voorafgaan dat de volgende gegevens bevat: de versienaam, het kennisleerdoel waar u bij aansluit, uw naam, volledige adres, telefoonnummer, ANR, werkgroepnummer en werkgroepdocent.

3. Uw advies dient tenminste te bevatten: een inleiding met daarin een korte introductie van de feiten, de probleemstelling(en) en een plan van aanpak; een analyse van het arrest (richtlijn 1 A4) en die bestaat uit de rechtsvra(a)g(en), de relevante feiten, de beantwoording van de HR met de belangrijkste overwegingen, en of en zo ja waarom dit afwijkt van de uitspraak in lagere instantie; de argumentatie die u aanvoert in uw advies; en een conclusie.

4. U schrijft uw advies niet in briefvorm, maar als bijlage bij een kort briefje dat u aan uw cliënt zou kunnen sturen (deze brief schrijft u niet). Het publiek waar u voor schrijft is het publiek van het juridische tijdschrift Ars. Aequi en u mag dan ook enige juridische voorkennis veronderstellen bij de lezer.

5. Het advies moet voorzien zijn van voetnoten en een alfabetische literatuur- en jurisprudentielijst, beide conform de regels uit de Leidraad voor Juridische Auteurs. Als u verwijst naar een website, moet u een kopie van deze pagina als bijlage bijvoegen. Schrijf in een formele toonzetting en formuleer in goed Nederlands.

6. Het advies dient minimaal 6 en maximaal 9 volle pagina’s A4 te omvatten, dit is exclusief voorblad en literatuurlijst. Verdere vereisten zijn lettertype Times New Roman lettergrootte 12, regelafstand 1,5, marges 3 cm en paginanummer rechts onderaan. Voor voetnoten gebruikt u lettergrootte 10 en regelafstand 1. Niet naleving van deze vereisten levert aftrek van punten op. De pagina’s van het advies hechten met een nietje linksboven. Ingebonden adviezen en adviezen in mapjes worden, in verband met opslagcapaciteit, niet ingenomen.

7. U dient uw advies zelfstandig te schrijven, dat wil zeggen dat samenwerken niet toegestaan is en als fraude beschouwd zal worden, waarbij het aan een ander gelegenheid bieden om te frauderen ook als fraude gezien wordt. Uiteraard is het niet toegestaan om in het advies passages te verwerken die zonder bronvermelding geheel of gedeeltelijk nagenoeg letterlijk zijn overgenomen uit bestaande boeken, artikelen, andere papers, of internetpagina’s. Een dergelijke praktijk wordt als plagiaat beschouwd.

8. U kunt het oefenadvies inleveren bij aanvang van werkcollege 3. Adviezen die later worden ingeleverd, worden als niet gemaakt beschouwd en niet beoordeeld.
pi_31899873
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:10 schreef Mr.G het volgende:
Het is geen schrijf-maar-raak- opstel wat we moeten schrijven, ik vind het wel op niveau persoonlijk.

Voor de liefhebber, de eisen:
[..]
D'r staat 'Proefadvies'. Da's toch iets heel anders dan 'proefschrift'.
pi_31900030
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:13 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

D'r staat 'Proefadvies'. Da's toch iets heel anders dan 'proefschrift'.
Ja, mijn excuses ik zit al lang te leren(/lezen). De scherpte is er al enigszins af
pi_31900075
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:18 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Ja, mijn excuses ik zit al lang te leren(/lezen). De scherpte is er al enigszins af
Da's geen excuus, ik probeer hier in een week 200 uur studiewerk op een vak wat mij absoluut niet boeit weg te werken
pi_31900108
Niet huilen, je wist waaraan je begon
pi_31900356
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:21 schreef Mr.G het volgende:
Niet huilen, je wist waaraan je begon
Oh. Pinkt nog een traantje weg.
pi_31902120
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:43 schreef Mr.G het volgende:
In Tilburg is het blijkbaar heel normaal aangezien ik in mn tweede tentamenperiode (in december) al geacht wordt een proefschrift van 6 a 9 pagina's a4 te schrijven.
Niet zeiken. Ik heb het vorig jaar ook goed overleefd.

Ik kan je vertellen, in je vierde tentamenperiode wordt je geacht twee keer zo veel onderwerp per persoon te behandelen op 4-5 A4tjes per persoon (groepen van drie personen). DAN wordt het moeilijk.

Maar iedereen heeft het tot nu toe overleefd en ik kan je zeggen, zo degelijk als privaatrecht is onderwezen in 't eerste jaar is geen enkel ander vak onderwezen, en zo veel als je aan die keiharde hand hebt gehad heb je aan niks anders gehad.

Toen ik nog piano speelde kreeg ik ook wel eens stukken die ik moest leren waar je echt van ging huilen omdat het EN pijn deed aan je handen EN ontieglijk moeilijk was en het leek of het je nooit zou lukken. Het lukte uiteindelijk toch altijd en dan kwam je erachter dat je opeens veel beter speelde dan eerst.

Hetzelfde principe.

Nee hoor, vakgroep Privaatrecht heeft alle respect van mij.

Behalve Wilbers, die moet eens lekker een minnaar zoeken of zo, ze is echt gefrustreerd.
pi_31902162
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:47 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Ga me niet vertellen dat je dat bericht vanuit een werkgroep stuurde . Tof!
Bij ons in QZ1 kun je ook internetten. Tijdens saaie colleges zie je verdacht veel mensen aan 't msn'en.

Maar ik vind het eerlijk gezegd nog slecht gesteld met de computervoorzieningen op de UvT. Universiteit Bochum in Duitsland heeft zo ongeveer onder elke 2de stoel een 2-stekker stopcontact zitten in de hoorcollegezalen.
Ik heb elke week wercollege in P12 of zo (zo'n klein hoorcollegezaaltje als je net die aula uit loopt) en daar is maar 1 (!) stopcontact! Als de docente sheets wil laten zien moet ze m'n laptop eruit trekken. Ohja er is nog eentje achterin geloof ik. Maar dan nog. 2 stopcontacten op wat, 60 plaatsen?

[ Bericht 16% gewijzigd door Sessy op 02-11-2005 17:32:09 ]
pi_31907367
Wat bedoelen ze eigen precies met "de versienaam, het kennisleerdoel waar u bij aansluit" ...?
  woensdag 2 november 2005 @ 20:27:23 #191
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31907813
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:20 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Da's geen excuus, ik probeer hier in een week 200 uur studiewerk op een vak wat mij absoluut niet boeit weg te werken
Strafprocesrecht is toch zo leuk, niet?
  woensdag 2 november 2005 @ 20:28:10 #192
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31907849
quote:
Op woensdag 2 november 2005 17:26 schreef Sessy het volgende:
Maar dan nog. 2 stopcontacten op wat, 60 plaatsen?
Yep, dat vond ik ook altijd mega irritant, het zoeken naar een stopcontact.
pi_31907850
Okay de versie naam is de dossiernaam, bijv "Huize Tukkie" had ik vorig jaar toen het dossier ging over meneer en mevrouw Tukkie en hun zoon & dochter die zich in de problemen hadden gewerkt.
Staat dikgedrukt meestal rechtsbovenaan of zo. Of anders "Parfumerie" of "Meneer Spoorhuis" of zo iets, waar het over gaat, dat staat ergens op de eerste pagina's van de casus of de voorpagina dikgedrukt als dossiernaam.

Kennisleerdoel waar je bij aansluit - in je syllabus vind je per week de kennisleerdoelen, bijv "kunnen aangeven van de gevolgen van een vernietiging van een overeenkomst" of "kennen van de vereisten voor handelingsonbekwaamheid en kunnen toepassen" of zo iets. Kijk aan 't begin van elke week in de syllabus. De casus heeft betrekking op 1 of meer van die leerdoelen en daar moet je de nummers van aangeven.
pi_31907893
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:28 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Yep, dat vond ik ook altijd mega irritant, het zoeken naar een stopcontact.
Heb je nog aantekeningen? Zo ja ikke wille wille wille!
pi_31908174
Sessy heb jij nog een proefadvies? Ik zou graag de opzetvorm eens willen bekijken want ik heb nergens een duidelijke opzetvorm en zelf de biebmiep kan me niet helpen.

Er staat niks dik gedrukt in de casus maar de dame die schrijft heet Priscilla Damen dan noem ik de versie wel zo.
pi_31908327
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:27 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Strafprocesrecht is toch zo leuk, niet?
Ja, ik lach me suf.

Overigens was die van die man met die zaag die vond dat de OvJ niet bij de rechter aan tafel mocht zitten wel erg leuk
  woensdag 2 november 2005 @ 20:42:19 #197
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31908474
quote:
Op woensdag 2 november 2005 15:14 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Yep, Encyclopedie.... en nee, dat kan je helaas niet compenseren.
Dat is het enige vande 5 vakken die je in het eerste blok hebt die je meteen afsluit.
Dus de 1ste her is binnen, en er gaat er nog min. 1 bijkomen...daar gaat men kerstvakantie
Oja, dat hebben ze veranderd ja. In mijn eerste jaar sloten we staatsrecht af na het eerste blok en hadden we vervolgens een tweede deel van encyclopedie. Dat hebben ze bij jullie precies andersom gedaan.

En terecht, want twee blokken encyclopedie was echt nutteloos. Maar voor jullie nu wel even lullig dat je dan meteen een her hebt.
pi_31908739
Heeft er iemand nog een proefadvies en is zo lief om het mij even te mailen? (zie profiel voor mail)
pi_31908769
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:35 schreef Mr.G het volgende:
Sessy heb jij nog een proefadvies? Ik zou graag de opzetvorm eens willen bekijken want ik heb nergens een duidelijke opzetvorm en zelf de biebmiep kan me niet helpen.

Er staat niks dik gedrukt in de casus maar de dame die schrijft heet Priscilla Damen dan noem ik de versie wel zo.
Opzetvorm? Schrijf je er dan een voor strafrecht?

Ik snap niet wat je bedoelt.

Overigens had ik alleen in 't laatste semester een 7,5 voor 't advies en in de eerste semester had ik een 8 of zo voor 't tentamen dus daarom heb ik 't vorig jaar gehaald. De andere adviezen waren alle drie zwaar onvoldoende bij mij. Ik weet niet of je daar nu veel aan hebt hoor.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sessy op 02-11-2005 21:00:36 ]
pi_31908863
Met opzetvorm bedoel ik, hoe het proefadvies is opgezet dus wat staat er precies in de inleiding. De indeling van paragrafen en dergelijke.

Bijv:

De inleiding zet je erboven: inleiding of par:1? Begin je gelijk of richt je je tot de dame die advies zoekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')