abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31529956
Ongeveer een jaar geleden is Spanje begonnen met een generaal pardon voor illegale buitenlanders die gelegaliseerd werden. De belangrijkste eisen waren goed gedrag, langer dan 6 maanden in Spanje en werkzaam.

Bij mijn weten zijn er in totaal ongeveer 900.000 mensen gelegaliseerd. Is er iemand die hier meer info over heeft, bijvoorbeeld waar die 900k vandaan kwamen, hoe het ze maatschappelijk nu vergaat en hoe Spanje nu voorkomt dat er weer veel illegalen aan boord komen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:23:01 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31530135
De illegalen kwamen volgens mij voornamelijk uit Zuid Amerika. Ecuador, Peru en zo. De Spaanse regering had een eenvoudig toegangsbeleid voor mensen uit die landen. Ze spreken de taal en een historische link.
TT even verbeterd
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31530165
quote:
Officials said that, including workers' families, more than a million people would no longer have to hide from police or labour inspectors. According to reports, Ecuadorians, Romanians, Moroccans and Colombians made up most of the applicants.
http://www.workpermit.com(...)nts_legal_status.htm
pi_31530333
quote:
De illegalen kwamen volgens mij voornamelijk uit Zuid Amerika. Ecuador, Peru en zo. De Spaanse regering had een eenvoudig toegangsbeleid voor mensen uit die landen. Ze spreken de taal en een historische link.
TT even verbeterd
Uit het hoofd ongeveer 50-60% de rest veel Bulgaren, Roemenen, Marokkanen en Afrikanen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31530415
Ook Marokkanen dus. Dus niet alleen mensen met een historische link of sprekers van de taal.
Volg het met belangstelling. Hier ook?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31530472
Het grootste gedeelte van Spanje was voor 700 jaar 'Marokkaans'. Die link is er dus zeker wel, zeker in het zuiden van Spanje
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:41:33 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31530666
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 11:32 schreef Mwanatabu het volgende:
Ook Marokkanen dus. Dus niet alleen mensen met een historische link of sprekers van de taal.
Volg het met belangstelling. Hier ook?
Wellicht uit de buurt van Ceuta. Een vriend van mij woonde vroeger in Tanger, en sneakte langs de grenswacht om de bloemetjes buiten te zetten in het Spaanse Ceuta.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:42:25 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31530683
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 11:34 schreef fernando_redondo het volgende:
Het grootste gedeelte van Spanje was voor 700 jaar 'Marokkaans'. Die link is er dus zeker wel, zeker in het zuiden van Spanje
Heu, neen.
Geschiedenisboek lezen!
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:50:56 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31530882
quote:
Het was Moors. En alle Moren zijn verbannen of bekeerd. Bleven ze doorgaan met het Islamitische geloof dan kwamen ze terecht bij de Inquisitie. En dat overleefden ze meestal niet. Van die link is dus niet veel over.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31530941
Als je wat beter had rondgekeken in Granada toen je er was had je dat niet gezegd.
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:09:48 #11
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31531295
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 11:53 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je wat beter had rondgekeken in Granada toen je er was had je dat niet gezegd.
Ik heb uitstekend rondgekeken in Granada, dus wat klopt er niet aan mijn opmerking? De oude Moorse wijk in Granada is pas sinds kort weer echt Islamitisch met vele inwoners uit Marokko.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31531416
Ach, dat Spanje en Marokko enige band hebben is niet te ontkennen. Ten slotte hebben de spanjaarden er ook enige tijd mogen zitten .
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:20:02 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31531597
quote:
Ik heb uitstekend rondgekeken in Granada, dus wat klopt er niet aan mijn opmerking? De oude Moorse wijk in Granada is pas sinds kort weer echt Islamitisch met vele inwoners uit Marokko.
En waarom denk je dat Marokkanen er zo goed aarden?

Dat komt gewoon omdat de Spaanse(Andalucia) en de Marokkaanse cultuur niet zo veel van elkaar verschillen en raar is dat ook niet als je een beetje verdiept in de historie.

Roemeens en Portugees lijkt ook veel op Spaans en met Brazilie is er ook een culturele en historische band.
pi_31531735
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:20 schreef Floripas het volgende:
Marokko was een Franse kolonie.
Ga eerst maar eerst in de geschiedenisboeken neuzen voordat je met de grote mensen wil meedoen
pi_31531778
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:20 schreef Floripas het volgende:
Marokko was een Franse kolonie.
Uhm, Marokko viel deels onder Spaans protectoraat ( OK, grootste deel was Frans protectoraat ). Houdt er tevens rekening mee dat Spanje kazernes op Marokaans grondgebied had vanwaaruit ondermeer de militaire opstand in de aanloop naar de Spaanse Burgeroorlog tot stand kwam.

Om nog maar te zwijgen van de huidige "Spaanse"provincies in Marokko.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:28:59 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31531803
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:26 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Ga eerst maar eerst in de geschiedenisboeken neuzen voordat je met de grote mensen wil meedoen
Hee, kijk, die mier kan praten!
Jammer dat er alleen maar onzin uitkomt.
*plet!*
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:30:41 #18
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31531852
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:22 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat komt gewoon omdat de Spaanse(Andalucia) en de Marokkaanse cultuur niet zo veel van elkaar verschillen en raar is dat ook niet als je een beetje verdiept in de historie.
Ik zal niet zeggen dat ik een geschiedkundige ben, maar ik heb me wel enigszins verdiept in de Spaanse geschiedenis en cultuur, Diego Fernando.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31531888
Dat is niet te merken aan je reacties hier
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:37:18 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31531993
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:28 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Uhm, Marokko viel deels onder Spaans protectoraat ( OK, grootste deel was Frans protectoraat ). Houdt er tevens rekening mee dat Spanje kazernes op Marokaans grondgebied had vanwaaruit ondermeer de militaire opstand in de aanloop naar de Spaanse Burgeroorlog tot stand kwam.
Verreweg het grootste deel was Frans.
quote:
Om nog maar te zwijgen van de huidige "Spaanse"provincies in Marokko.
Als Ceuta en de Spaanse Sahare niet meerekent, welke?
De Spaanse Sahara is natuurlijk gen bron van migratiestromen.
pi_31532070
Melilla
pi_31532102
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:37 schreef Floripas het volgende:

[..]

Verreweg het grootste deel was Frans.
Valt niet te ontkennen. Maar de Spaanse invloeden zitten er wel degelijk. Sowieso ook de hoeveelheid invloeden van de Spaans/Portugeese bezettingen in eerdere periodes.
quote:
Als Ceuta en de Spaanse Sahare niet meerekent, welke?
De Spaanse Sahara is natuurlijk gen bron van migratiestromen.
Uhmmmmm, Melilla misschien????
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:49:34 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31532206
Ja, maar hoeveel immigranten komen daar nu vandaan?
Ze komen bijna allemaal uit het Franse gedeelte. En de berbers hebben er natuurlijk al helemaal niks mee te maken.
pi_31532324
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:49 schreef Floripas het volgende:
Ja, maar hoeveel immigranten komen daar nu vandaan?
Ze komen bijna allemaal uit het Franse gedeelte. En de berbers hebben er natuurlijk al helemaal niks mee te maken.
Ach er zijn onlangs maar tig honderd afrikanen de grensen van Ceuta en Melilla overgestoken ondanks de kilos prikkeldraad en machinaal afgeschoten lood.

Het franse gedeelte was dan misschien wel het grootst maar of het het meest ontwikkelde deel was is te betwijvelen, waarschijnlijk strijken de britten die eer op daar zij ook bepaalde gebieden in hun beheer hebben mogen hebben.
pi_31533427
Er is geen taalbarriere. De meeste Marokkanen die in het noorden wonen spreken ook gewoon spaans namelijk. En het cultuurverschil is idd een heel stuk minder groot dan bijv Nederland - Marokko.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31533449
mutant !!!
pi_31533524
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:49 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
mutant !!!

Overigens heeft Spanje nogsteeds veel invloed in Noord-Marokko. Ze financieren daar bijv. de bouw van wegen e.d. (Omdat dat immers de afzetmarkt van Spanje vergroot).
Allah Al Watan Al Malik
pi_31533595
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Overigens heeft Spanje nogsteeds veel invloed in Noord-Marokko. Ze financieren daar bijv. de bouw van wegen e.d. (Omdat dat immers de afzetmarkt van Spanje vergroot).
Waren ze niet van plan om een brug te gaan bouwen tussen Gibraltar en Marokko?
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:59:25 #29
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31533740
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:32 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat is niet te merken aan je reacties hier
Aangezien je zo'n grote kenner bent nogmaals de vraag wat er niet klopt aan mijn eerdere opmerking. Dat heb je nu nog steeds niet duidelijk gemaakt.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31533749
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:55 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Waren ze niet van plan om een brug te gaan bouwen tussen Gibraltar en Marokko?
quote:
Tunnel between Morocco and Spain agreed

afrol News, 15 December - The governments of Morocco and Spain have agreed on the construction of a tunnel between the two countries, connecting the African and European continents. Only trains are to pass through the tunnel under the Gibraltar Strait.

The projected tunnel between Morocco and Spain will cross the narrow Strait of Gibraltar following an elected passage of 28 kilometres. The tract, which doesn't follow the shortest distance between the two continents, was chosen because the deepest point along it only was 300 metres below sea surface. The detailed tract however yet has to be determined by geologists.

Several details have however already been agreed upon. The projected double-tracked railway line of 39 kilometres, of which 28 kilometres will be under the sea, is to link Punta Malabata in Morocco (close to Tangier) and Punta Palomas in Spain (close to Tarifa).

The Spanish Minister of Development, Francisco Álvarez-Cascos, on Saturday in Madrid announced the agreement. Mr Álvarez-Cascos earlier this month had negotiated the deal with the Moroccan Minister of Transport, Karim Ghellab. The two governments, which have seen their relations strained during the last years, had been negotiating the deal for a long time.

According to the Spanish Ministry, the projected tunnel was only to offer a railway service, similar to the tunnel connecting France and England. Cars will have to ride on the train, which will connect Madrid and Casablanca.

Minister Álvarez-Cascos said the works on the intercontinental tunnel is to be initiated late next year. During two years, Moroccan and Spanish geologist are to conduct drilling operations in the Strait. The results of these operations are to determine the final tract of the tunnel and will produce data to calculate the project's total costs.

Until 2008, a joint commission of the Moroccan and Spanish governments is to present all the details of the tunnel project, including the finalised tract, the total costs and a socio-economic consequence study of the project. These preparations are calculated to cost euros 27 million, which is to be financed in equal parts by the two countries' governments.

The projected tunnel is of a shorter length and passed through easier geological conditions than the US$ 13.5 billion tunnel connecting England and France, commercially opened in 1994. This tunnel, operated by a private enterprise, has proven to be difficult to manage economically.

The Moroccan and Spanish governments still have not decided whether the large infrastructure project would be operated by private capital or by the two states. Traffic between the two countries is modest and most travellers now crossing the Strait have modest budgets, thus jeopardising the financial fundament of the project.

Currently, the main connection between Morocco and Spain is composed of various ferry services crossing the Gibraltar Strait. From the Southern Spanish port town Algeciras, car ferries go to the Northern Moroccan metropolis Tangier and to the Spanish exclaves Ceuta and Melilla.

Algeciras counts with a neglected railway connection to Madrid and the rest of Europe, while Tangier has first class speedy railway connections with Casablanca and Rabat. The Algeciras-Tangier route constitutes the main entrance to Morocco for the country's many European tourists and expatriates, living all over Western Europe.

It also constitutes the main trade route between Morocco and Europe, with goods being transported on the road and on train to Algerciras or Tangier and being shipped between the two cities. Especially the potential increase in goods traffic and trade seems to be the main motivation for the tunnel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31533833
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:59 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Aangezien je zo'n grote kenner bent nogmaals de vraag wat er niet klopt aan mijn eerdere opmerking. Dat heb je nu nog steeds niet duidelijk gemaakt.
Die is een aantal keren onderuit gehaald, neem nu bijvoorbeeld de Spaanse bezetting van Marokko. Afgezien daarvan inderdaad ook nog de Moren.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:03:01 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31533841
Dat waren ze van plan.
Tot de Gibraltar een massagraf werd van vluchtende Afrikanen.
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:04:25 #33
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31533884
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:02 schreef Mutant01 het volgende:
Die is een aantal keren onderuit gehaald, neem nu bijvoorbeeld de Spaanse bezetting van Marokko. Afgezien daarvan inderdaad ook nog de Moren.
Dat ontken ik toch ook nergens.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31533914
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:03 schreef Floripas het volgende:
Dat waren ze van plan.
Het plan staat er nogsteeds hoor, sterker nog ze zijn er al mee bezig en er is al wat geld neergelegd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31533980
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:03 schreef Floripas het volgende:
Dat waren ze van plan.
de plannen voor een verbinding tussen de twee landen zijn al redelijk oud hoor, net als dat de rotsen van Gibraltar overstekende afrikanen hebben geplet.
pi_31534030
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:07 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

de plannen voor een verbinding tussen de twee landen zijn al redelijk oud hoor, net als dat de rotsen van Gibraltar overstekende afrikanen hebben geplet.
Idd, Floripas doet nu net alsof het iets van de laatste paar maanden is ofzo
Allah Al Watan Al Malik
pi_31534133
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Idd, Floripas doet nu net alsof het iets van de laatste paar maanden is ofzo
Ach op het bambiforum waar ik wel een gewaardeerde user ben is het wel bekend
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:16:23 #38
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31534229
Ik weet dat de plannen oud zijn.
Ik weet dat er een beetje geld is weggezet.
Ik weet dat de vorige koning, Mohammed, er nogal mee bezig is geweest.
Maar hij komt er voorlopig écht niet.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:17:23 #39
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31534251
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:12 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Ach op het bambiforum waar ik wel een gewaardeerde user ben is het wel bekend
O, o, o, een rancuneuze disneyfan.
pi_31534443
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:16 schreef Floripas het volgende:
Ik weet dat de plannen oud zijn.
Ik weet dat er een beetje geld is weggezet.
Ik weet dat de vorige koning, Mohammed, er nogal mee bezig is geweest.
Maar hij komt er voorlopig écht niet.
De plannen zijn nu uitgewerkt.
Het is niet alleen bij een beetje geld weggezet gebleven, ze doen nu geologisch onderzoek (boren etc)
Mohammed is de huidige koning, Hassan was de vorige koning.
Tuurlijk komt ie er niet binnen 2 of 3 jaar, dat komt omdat zowiezo eerst het wegen en railnet er klaar gemaakt voor moet worden (zijn ze ook al mee bezig) en daarnaast moeten ze bekijken hoeveel beide continenten bewegen en in welke richtingen dat gebeurd. Dus de resultaten, daar moet men op wachten. In 2008 gaat men volgens plan eerst de service tunnel bouwen en dan volgt de rest
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:28:25 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31534524
Nee, het komt er écht niet van. De EU gaat het blokkeren.

(En over die koning heb je natuurlijk gelijk)
pi_31534843
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:28 schreef Floripas het volgende:
Nee, het komt er écht niet van. De EU gaat het blokkeren.

(En over die koning heb je natuurlijk gelijk)
De EU kan het op geen enkele grond blokkeren En er is al een halve km gegraven
Allah Al Watan Al Malik
pi_31535000
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

O, o, o, een rancuneuze disneyfan.
Disneyfan, dat wel :p
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 15:12:05 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31535658
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De EU kan het op geen enkele grond blokkeren En er is al een halve km gegraven
Mark my words.
pi_31536545
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:59 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Vraag het maar aan Mutan die geloof je misschieen wel

Heeft er iemand nog cijfers en wat ee verandert is in het beleid?
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:21:18 #46
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_31536977
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 15:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Vraag het maar aan Mutan die geloof je misschieen wel
Ik wil jou met alle liefde ook wel geloven hoor Fernando, maar een duidelijk antwoord op mijn vraag wat er nu precies mis is aan deze opmerking kom je niet. Als je goed leest zie je dat ik nergens ontken dat er een link bestaat tussen Marokko en Spanje.
Jij gooit er weer eens een halve flame uit en voor de rest niets. Typerend voor je manier van reageren op FOK!. Reden ook dat je onder je normale account niet meer welkom bent.

Maar goed, ik zal niet verder offtopic gaan. Ik ben ook wel benieuwd wat er nu precies allemaal veranderd is.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_31537229
dit schreef ik je reageerde er notabene op:

Verder hebben Spanje en Marokko veel gemeenschappelijke geschiedenis. Spanjaarden in het zuiden kan je gewoon zo de straat van Gibraltar overzetten en niemand zou het verschil merken. Dat is ook de reden waarom Marocs beter aarden in het zuiden dan in het harde noorden van Spanje
pi_31537635
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 11:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Ongeveer een jaar geleden is Spanje begonnen met een generaal pardon voor illegale buitenlanders die gelegaliseerd werden. De belangrijkste eisen waren goed gedrag, langer dan 6 maanden in Spanje en werkzaam.

Bij mijn weten zijn er in totaal ongeveer 900.000 mensen gelegaliseerd. Is er iemand die hier meer info over heeft, bijvoorbeeld waar die 900k vandaan kwamen, hoe het ze maatschappelijk nu vergaat en hoe Spanje nu voorkomt dat er weer veel illegalen aan boord komen
de cijfers die ik zie is dat er 700.000 verblijfsvergunningen zijn toegewezen ...

Wat Spanje eistte was dat de illegalen een betaalde baan hadden, langere tijd in spanje woonden (dit konden aantonen) en een 'bewijs van goed gedrag hadden, oftewel nooit met de politie in aanraking waren gekomen

Volgens berekeningen brengt dit qua sociale afdrachten ook 1,5 miljard euro meer in schatkist, terwijl de illegalen toch sowieso ook een belasting vormden op bv. de gezondheidszorg en het sociale stelsel ...
Volgens de spanjaarden heeft het een voordeel om gewoon legale arbeidskrachten in het land te hebben, dan dat deze mensen in een zwart ilegaal circuit geraken en vast blijven zitten.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4579127.stm

Overigens in 2000, onder de regering van rechts-populist Aznar werden er 230,000 verblijfsvergunningen aan illegale immigranten verleend, en in 2003, onder dezelfde regering ook 230.000...

De 'softe' aanpak van immigratie, onder voorwaarden van het leren van taal, het hebben van een baan en betalen sociale afdrachten, lijkt niet direkt een negatieve impact te hebben op de economie in Spanje.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_31537922
En in 2001 en 2002?

Verder is het natuurlijk duidelijk dat Spanje er alleen maar beter van wordt, zij krijgen (veelal hogeropgeleiden) arbeidskrachten die de vergrijzing tegen kunnen gaan, de illegalen krijgen een legale status waardoor hun positie beter wordt en Spanje versterkt hun greep op de voormalige kolonien.

Verder had Spanje een morele plicht om haar voormalige kolonien te helpen.
pi_31539684
Ze zijn in Spanje hard nodig voor het vuile werk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31545104
Lang niet iedereen heeft een laagbetaalde baan. Zeker niet diegene die al langer legaal zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')