abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33801433
Hoi allemaal,

Afgelopen week weer behoorlijk wat verder gekomen. De garage begint qua afwerking gestalte te krijgen, boven is de grote kamer (die we maandag hadden doorgebroken) helemaal afgewerkt. Daarmee bedoel ik isoleren, electra, osb en gipsplaat erop, knieschotten gemaakt en gestuct. Verfklaar dus.

Verder hebben we nu bijna de hele eerste verdiepingsvloer voorzien van isolatie. Wat een pokkeklus als ik het zo even mag zeggen. Ik had nooit verwacht daar zo'n spierpijn van te krijgen .

Verder zijn er nu toch wat wijzigingen op het originele plan voor de eerste verdieping gekomen. Zo hadden we boven een vaste trap naar zolder bedacht, maar nu we bezig waren toch besloten om die trap er maar niet in te doen. Ten eerste kostte dat best veel ruimte. En daarnaast als we dan met die trap op zolder kwamen, konden we niet echt maar langs de trap lopen ivm het schuine dak. Dus die is nu maar weggelaten.

Oh ja, ook nog de betondorpel voor de garage gestort. Leek ons toch beter er maar wel een te doen, we hadden gehoord dat er anders scheuren in de vloer konden ontstaan.
pi_33801611
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Uit een 16 Ampere groep (enkelfasig) kun je maximaal 3680 watt uit halen (16 A x 230 V

Twee inductiekookplaat 2800 w per stuk = 5600 watt totaal; ik durf hier zo op afstand van niet te zeggen of je aan twee groepen van 16 A genoeg hebt of dat je een speciale kookgroep hiervoor moet hebben. Dat is afhankelijk van het type kookplaat; de aansluitmogelijkheden ervan. Dit zul je dus echt door een installateur moeten laten bekijken
Zullen we doen, was ik toch al van plan. Electra is lastiger dan ik verwachtte eigenlijk . Met name het gepiel om het er goed in te krijgen eigenlijk . Maar we gaan dit door een instalateur laten bekijken, kan ook later. De extra groepen moeten toch door de kruipruimte gaan lopen.
quote:
BBQ grill = 3000 watt = 1 groep
Stoomoven = 2300 watt = 1 groep
Combimagnetron = 3100 watt = 1 groep
Vaatwasser = 2200 watt = 1 groep
Ik kwam zelf uit op 6 groepen, waarvan we er 2 voor het inductiekoken iig moeten navragen. De groep die er al is kan dan voor waterkoker, koffiezetter etc worden gebruikt. Hartelijk dank voor je antwoord.
quote:
Mooie foto's het schiet al aardig op zie ik ; mooi ruim is het trouwens geworden
Dank je! Voor mijn gevoel is het heel ruim, maar hoe ruim precies zie ik gewoon niet omdat er allerlei gipsplaten, hout, isolatie etc doorheen ligt Komt wel als de cementdekvloer erin zit (daarvoor willen we nog stucken).
pi_33801980
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 00:36 schreef Cybersijp het volgende:
Nog wat, ga je voor de "domino"oplossing? Dus als lava grill de ET510501E?
Ja, dat was het idee...
quote:
Ikzelf heb zoals ik net al aangaf vrij veel ervaring in de keuken, en vind het leuk om af en toe "alles"uit de kast te halen. Zelf heb ik om te grillen een ouderwetse contactgrill, kostte me geen drol(kringloop) is snel warm en scheelt je in de kosten, je kan dan denk ik beter een soort van wokbrander nemen met een hoog vermogen gasbrander erin(als je persé knaken wil uit geven.....) Voordeel is ook nog eens dat je hier een grillpan op kan zetten (welke wel erg erg rap warm(lees heet) is)
Het liefst zou ik op gas koken. Maar, tegenwoordig is alles rvs of gas op glas. En da's heel lastig schoonmaken of heel krasgevoelig. Daarom gekozen om inductie te nemen. (Eigenlijk heb ik ook de beste bakresultaten uit gasovens, maar die mogen niet meer (of je moet een bak geld meenemen)).

Maar de bbq ging ook voornamelijk om de rook door het vlees. Dat geeft een ontzettend lekkere smaak. We zijn nav jouw mailtje toch nog even gaan kijken bij een keukenboer die er eentje live heeft. Opwarmtijd was ongeveer 12 minuten. Vond ik inderdaad vrij lang. We zijn nog aan het wikken en wegen. Gegrild vlees of vlees van een bbq vind ik heel anders, daarom een lavagril. Anders had een grillpan kunnen volstaan inderdaad.
quote:
Zelf heb ik straks van siemens een vrijstaand fornuis 6 pits, waar ik eigenlijk alles op kan doen wat ik wil. Wat ik wel evt. nodig heb zijn bijv. grill pannen maar daar heb ik wel een adres voor, ook particulier overigens(betsieskookwinkeltje aan de gracht in Utrecht, fijn kookwinkeltje veel apparte dingen hebben ze daar)
Betsies kookwinkel - gaaf. Ging ik vaak snuffelen toen ik in Utrecht woonde tijdens mijn studententijd. Mijn favo taartblik met glazen bodem komt er vandaan.
quote:
Mijn ervaring is in ieder geval dat waar ik zo'n grill/lava grill "live"in de keuken bij iemand thuis heb zien staan er vrijwel nooit gebruik van werd gemaakt, plus als je hem veel gebruikt zal je driftig in de weer moeten gaan met staalborstel etc , rooster is niet makkelijk schoon te maken .
Ja, maar in principe is dat ook met een barbeque zo. En een nadeel is dat een lavagrill zo laag komt dat je de ruimte onder de domino bladen niet meer kunt gebruiken (dus blinde la). 'k weet het gewoon nog niet. Ik willum zo graag
quote:
Wou het je ff laten weten
Dank voor je reactie. Wij gaan nog even besluiteloos zitten zijn
pi_33802121
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:37 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik heb vandaag via de aannnemer van mijn werk de beste prijs tot nu toe gekregen (gelukkig had ik nog niet besteld):

12 T-liggers van 12cm breed en 3,70 lang
29 brede en 3 smalle PS elementen

EUR 666,40 excl. BTW

Wapeningsnet komt op een EUR 30,=

Beton op ca. 350,= voor 1,5 kuub. Dat schijnt inderdaad erg regioafhankelijk te zijn.
Goed man! Best een oppervlakte nog, zo'n 50 m2? Of zit ik er dan helemaal naast?

Als ik je een klein advies mag geven: draag de liggers in een keer naar waar ze ongeveer moeten komen. Niet een ligger halen, broodjes erin, ligger halen, etc. En nodig vrienden uit, zoveel mogelijk . Even helpen tillen in ruil voor een bierjte.
pi_34087948
Hoi Aritha,

Hoe staat het met de "verbouwing" de onze vordert gestaag maar ik heb nu al een week niks vernomen van jullie grote klus... Troubles? Nou ja ben benieuwd en d8 ik kom ff voorbij met een reply (dat rijmt lekker zeg.. )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_34094447
quote:
Op zondag 15 januari 2006 16:23 schreef Cybersijp het volgende:
Hoi Aritha,

Hoe staat het met de "verbouwing" de onze vordert gestaag maar ik heb nu al een week niks vernomen van jullie grote klus... Troubles? Nou ja ben benieuwd en d8 ik kom ff voorbij met een reply (dat rijmt lekker zeg.. )
Hoi Cybersjip,

Geen troubles hoor, wel veel drukte . En elke keer alsn we 's avonds klaar zijn denk ik: even de foto's op fok zetten. Maar heb ik dan gewoon de puf niet meer voor . Ik merk best wel dat het z'n tol begint te eisen, want ik word steeds eerder moe. En misschien is het wel een laatste loodjes syndroom . We zijn hard op weg om het in het stadium van 'opleveringsklaar' te maken. Behangklaar dus (hoewel wij geen behang nemen ).

Oh ja, en die monstertruck van de dakdekker waar ik het zo rond de kerst over had, die ook op een foto staat, STAAT ER NOG STEEDS
Hij heeft hem nog steeds niet weggehaald. Ik weet zeker dat we het volgend jaar kerst over deze man gaan hebben . Haha.

Doei!
Aritha
  Moderator zondag 15 januari 2006 @ 19:33:55 #207
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_34094846
Hehe; daar krijgt iedereen last van op langer termijn; van dat syndroom.
Let op dat je ook echt alles afmaakt want zodra je er in woont ben je niet meer geneigd om dingen af ge maken. Ach het werkt toch zo ook ? En dat die plintjes achter het gordijn niet geschilderd zijn dat valt toch niet op ?

Maak alles af voor dat je ook maar denkt om er in te gaan wonen
pi_34094993
Precies dat!! ;-).

Vandaag nog: Hebben we nou echt die sleuf voor die pasma tv die we ooit gaan aanschaffen nodig?
(zie: klusblunders )

En...dan zijn we op het punt dat we voorzetwandjes aan het maken zijn. Dus de hele afwerking, stucken, schilderen en nog een keer mag nog
  maandag 16 januari 2006 @ 11:52:23 #209
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_34115914
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:33 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Goed man! Best een oppervlakte nog, zo'n 50 m2? Of zit ik er dan helemaal naast?

Als ik je een klein advies mag geven: draag de liggers in een keer naar waar ze ongeveer moeten komen. Niet een ligger halen, broodjes erin, ligger halen, etc. En nodig vrienden uit, zoveel mogelijk . Even helpen tillen in ruil voor een bierjte.
De oppervlakte waar de liggers en broodjes in komen is maar 23m2!!!!

We hebben met ze drieen, een soort van carrousel systeem gehanteerd. Was heel goed te doen trouwens met ze tweeen zo een ligger te tillen.

We hebben ze door de vrachtwagenchauffeur die kwam bezorgen met de kraan in de tuin laten hijsen. Toch wel makkelijk een hoekwoning

De nieuwe foto's staan in mijn topic
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34121440
EN IK ZIE DIT NU PAS!!! whahaa! Ik woon tegenover dit huis! nouja..., wij wonen aan het einde van de straat (die recht tegenover jullie huis), huis met de gele kozijnen. Wel heel erg grappig dit. We hebben het er al thuis over gehad, dat jullie zo doorwerken! Met het dak erop bedoel ik enzo.
pi_34124471
quote:
Op maandag 16 januari 2006 14:40 schreef Syytön het volgende:
EN IK ZIE DIT NU PAS!!! whahaa! Ik woon tegenover dit huis! nouja..., wij wonen aan het einde van de straat (die recht tegenover jullie huis), huis met de gele kozijnen. Wel heel erg grappig dit. We hebben het er al thuis over gehad, dat jullie zo doorwerken! Met het dak erop bedoel ik enzo.
Oh WAT GAAF!!!

Wonen jullie naast Kers dan (links)? Of is het dat houten huis daarnaast weer?
Kom gerust kijken hoor, naar onze stofzooi in huis

Ja, zelfs in bed vond ik gruis
pi_34195362
Dat verhaal van de dakbedekker .
Prachtig .
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:58:26 #213
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_34196736
quote:
Op maandag 16 januari 2006 14:40 schreef Syytön het volgende:
Nou ja zeg!

En: Fok!Klus 2005! And the winner is.........!!!!!!!!!!!!!!!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_34302771
Dakdekker update:

Hij is weg... Die enorme shovel is uit de tuin en er is eindelijk weer ruimte

Maar....hij komt nog terug.... Er moesten nog een stuk of 10 halve pannen in. Hadden we besteld, maar.... verkeerde levering.
Gewone sneldekkers geleverd. En wij hebben Neroma dakpannen So...the story continues.

Als het dak af is zal ik een fotootje plaatsen.
pi_34306332
Weer (eindelijk!) een update:

Eerlijkheidshalve gebied me te zeggen dat de verbouwing er nu aardig aan het inhakken is. Het zijn de laatste loodjes, wat gewoon lastig is. Ja, er komt van alles af. Maar nee, je kunt er nog "net" niet in wonen .

Vanaf eind augustus vrijwel elke avond en zaterdag en vaak zondag aan de verbouwing gaat je dus niet in de koude kleren zitten.
En nemen we dan een keer een vrij avond, lekker uit eten, zitte we elkaar echt aan te kijken: Ik wil naar huis en op bed naar de tv kijken.

Maar....dit is wel het meest creatieve moment. Ik bedoel: elk stopcontact kun je bepalen en we hebben er aardig wat. Ook overal speakerdraad (in de hobbykamer, slaapkamer en woonkamer). Dat leek ons gewoon heel handig omdat je nu overal je boxen kunt neerzetten zonder dat je overal speakerdraad ziet.

Wat is er nu de afgelopen 3 weken gedaan? Nou, met name puntjes op de i gezet en wandjes gezet en electra aangelegd. Dingen dat je een beetje lastig laat zien. "Kijk, hier zit nu een electrabuisje wat er vroeger niet zat", bekt wat minder lekker dan "Ja, de pannen liggen nu op het dak" .

Een opsomming:
- 2 dakramen geplaatst
- Aan beide kanten (links en rechts van het huis) de doorbraak op de eerste verdieping gemaakt

De kamer op de eerste verdieping aan de linkerkant (laatste foto van vorige keer) is nu afgewerkt

• bestaande plafond slopen
  • electra aangelegd
  • oude plafond op nieuwe plafond aanwerken (was hoogeverschil)
  • Knieschotten
  • OSB erop
  • gips erop
  • naden stucken & schroefgaten dicht

Verfklaar dus, en het plafond hebben we al geverfd). (ik zal morgen een fototje hiervan maken want nu is het een zooi die we morgen gaan opruimen).
    Op de eerste verdieping aan de rechterkant

• 2 muurtjes gezet (voor de logeerkamer en voor de inloopkast
  • Electra aangelegd
  • Eerste aanzet tot knieschotten gemaakt
  • Nu bezig met derde dakraam
  • 2 deurposten gezet
  • OSB aangebracht

En verder:
  • Sleuven op de benedenverdieping gefreesd in kalkzandsteen
  • 1e 9 uitsparingen voor electradozen in kalkzandsteen gemaakt
  • Er is gevoegd
  • Randen (hoekprofielen) gestuct
  • Boven deuren en ramen houten aftimmering gemaakt.
  • Houten aftimmering rond H balk gemaakt
  • Metselaar heeft puntjes op de i gezet: dorpelstenen gemetseld, beneden schuifpuien en openslaande deuren gemetseld, muurtje binnen gemetseld.

De foto's . Ik heb ze allemaal vanochtend gemaakt . Komt er niet meer zoveel van om tijdens het klussen foto's te maken. Moet weer even wat ritme krijgen daarin
    Ik vraag me eigenlijk af of ik een beetje duidelijk kan maken waar in het huis we zitten. Zolang het buitenshuis is is dat nog wel duidelijk, maar binnenshuis is misschien wel lastig. Laat maar weten als het onduidelijk is;)

Deze is misschien nog wel de duidelijkste. Aan het eind zie je de hal, met de trap naar boven. (Aan de linkerkant is de voorkant van het huis.) Daarvoor de ruimte was onze vroegere slaapkamer. Daar waar ik sta toen ik de foto maakte, is de nieuwe slaapkamer.
    Aan de linkerkant komt een inloopkast (die schuine deur is de ingang daarvan), aan de rechterkant komt de logeerkamer. En recht voor je komt de gang. (komt nog een deur in de slaapkamer hoor

De inloopkast vanaf de hal gezien: Het schakeldraad rond de electraleiding verandert dus nog

En dit is de nieuwe slaapkamer

Fotootje van de electraleidingen

En nog een close up

Nou, electraleidingen. Wat een werk is dat wat hebben wij ons daar op verkeken. De
    leidingen in de slaapkamer alleen al, ik denk dat we daar zo'n 10 uur over hebben gedaan.
    Nou zijn wij redelijk precies en 'if it is not a right angle it is a wrong angle'. Waterpas = waterpas
    enzo. Maar toch, wij dachten dat dat een uur of 2 zou zijn.

En hier is het eerste dakraam al geplaatst, en het tweede dakraam is in progress . Aan de linkerkant van het dak, zie je een stukje donkerder dak. Dat was vroeger de overstek van het oude dak.

Morgen meer foto's want vandaag is een topdag. We schieten enorm op. Beter dan electra (no offence, Vonkenboer ). Maar dat schiet gewoon niet op

Doeg!
  • pi_34307677
    leuk aritha,

eindelijk weer pics

Mijn vader is vandaag te opruimen, en ik ben wat aan het "keutelen" opd e slaapkamer, verder gaan we vanmiddag plamuren(zie je ook niet echt opschieten ) en nog een wandpaneel ophangen. Hoop dat dat wandpaneel ophangen goed gaat, zitten een hoop gaten in voor de elektriciteitdozen etc en je hebt zo fout geboord. Kost je weer een plaat ( ¤24.20 )

Laat die foto's maar komen dus, zo en nu is de lunchpauze weer om. Ik stap in me autotje naar ons nieuwe huis
    pi_34336673
    Wow, wat een werk zeg! Maar ik vind het wel erg gaaf, volgens mij wordt het supermooi!
      Moderator zondag 22 januari 2006 @ 12:28:31 #218
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_34339191
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 12:48 schreef arithaterhorst het volgende:
    Wat is er nu de afgelopen 3 weken gedaan? Nou, met name puntjes op de i gezet en wandjes gezet en electra aangelegd. Dingen dat je een beetje lastig laat zien. "Kijk, hier zit nu een electrabuisje wat er vroeger niet zat", bekt wat minder lekker dan "Ja, de pannen liggen nu op het dak" .
    Mensen vinden het ook zo vanzelfsprekend dat de lamp aangaat als je schakelaar bedient.
    Je ziet het werk erachter niet; heb genoeg mensen die denken dat je met een lamp en een schakelaar er toch wel bent
    quote:
    Fotootje van de electraleidingen
    [afbeelding]

Nou, electraleidingen. Wat een werk is dat wat hebben wij ons daar op verkeken. De
    leidingen in de slaapkamer alleen al, ik denk dat we daar zo'n 10 uur over hebben gedaan.
    Nou zijn wij redelijk precies en 'if it is not a right angle it is a wrong angle'. Waterpas = waterpas
    enzo. Maar toch, wij dachten dat dat een uur of 2 zou zijn.
    Naja alles boven het plafond waterpas is natuurlijk iet wat onzinnig, je ziet het immers nooit weer
    Maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen zich er op gaan verkijken hoeveel werk je nog hebt met al die leidingen in plafonds, in de muren, van en naar de meterkast, van en naar dozen in de muur die natuurlijk wel waterpas moeten zitten en dan nog draad erin
    quote:
    Morgen meer foto's want vandaag is een topdag. We schieten enorm op. Beter dan electra (no offence, Vonkenboer ). Maar dat schiet gewoon niet op

pi_34343624
    Weer een update

Eerste voto: Da's Rene En champagne en bier
    Hier onze woonkamer, waar we nu wonen. Alles wat geen rode vloerbedekking is, is nieuw. De verwarming, die eerst in het midden stond, is verplaatst onder het dakraam. Links komt nog een andere verwaming. Het plafond hier is geschilderd, maar moet nog een keer en nog een keer daar waar gestuct is goed schuren. (onze schuurmachine begaf het toen we dat aan het doen waren. We konden toen nog niet goed zien wat goed was en wat niet..... )
    (het blauwe zeil op het dakraam is omdat we de tv niet goed konden zien )

En iets naar links, waar het bed staat. Hier wonen we dus voorlopig. In ieder geval voor 2 maanden, waarschijnlijk langer. De cementdekvloer die beneden gaat worden gelegd moet zeker 6 weken drogen. Dan moet er worden gespackt en de parketvloer erin. Dus de planning is eigenlijk ergens begin mei

Deurkozijn naar de slaapkamer geplaatst: (ik sta nu dus in de kamer van de vorige foto)

Dakraam geplaatst, draagconstructie gemaakt en afgetimmerd met gips

Andere kant ook afgetimmerd, hier komt nog een dakkapel...

Nou, ik ga verder aan de champagne

Toedeloe
    pi_34343759
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 12:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mensen vinden het ook zo vanzelfsprekend dat de lamp aangaat als je schakelaar bedient.
    Je ziet het werk erachter niet; heb genoeg mensen die denken dat je met een lamp en een schakelaar er toch wel bent
    [..]
    Nou ben ik sinds kort dus voor draadloze electra!
    quote:
    Naja alles boven het plafond waterpas is natuurlijk iet wat onzinnig, je ziet het immers nooit weer
    Maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen zich er op gaan verkijken hoeveel werk je nog hebt met al die leidingen in plafonds, in de muren, van en naar de meterkast, van en naar dozen in de muur die natuurlijk wel waterpas moeten zitten en dan nog draad erin
    [..]
    Ik had het idd ook over de dozen. Hoe dichter je bij afwerking komt, hoe preciezer alles gaat. En wij zijn beiden best precies in dingen. Dus dat betekent dat het 3 keer opnieuw moet voor het goed zit. Qua leidingen zit het alles behalve waterpas

Lastigste is nog het idee van: Ik wil daar een schakelaar. Oohkeee.
    Hoe kom ik daar
    pi_34346318
    misschien een hele brutale vraag.. maar wat is het kostenplaatje van de hele verbouwing.? was het niet goedkoper om een heel nieuw huis te bouwen
    Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
    dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
    -webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
    pi_34346330
    verder niets anders dan hulde ziet er goed uit!
    Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
    dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
    -webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
    pi_34349077
    Ik neem aan dat deze foto vertekent door de camera en dat het plafond niet echt zo krom is:

Verder mijn complimenten, en er wonen, en zo'n grote verbouwing, en zoveel zelf doen. Alles wat er nu gedaan is, is dat ook gepland zo ?(tijd, geld, middelen, hulp, grootte, moelijkheid etc etc)

Erg veel respect, ik zie het nog wel de FoK klus van 2006 worden ook
    pi_34370243
    Weer geweldig werk verzet!! en ziet er ook goed uit. En ja die elektriciteit, is idd een boel werk. Heb zelf een opleiding elektricein achter de rug, en ook een tijdje gedaan. Maar heb me daar zelf bij mijn huis ook wel in verkeken.

Ik leg de buizen wel allemaal ook netjes en recht neer. En staan ook op tekening. Je weet dan achteraf altijd waar je zonder problemen iets in het plafond kunt hangen en een opening kunt maken. En zoveel extra werk is het niet, maar blijft een boel werk. Vooral idd je uitlijnen en waterpas stellen van alle schakelaars en contacten!

De losse draden op de laatste foto was effe tijdelijk de aansluiting van de bovenverdieping waar ik nog niets had gedaan.
    pi_34372978
    wederom netjes, het zie er goed uit....
    pi_34375184
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 16:09 schreef dutchmage het volgende:
    misschien een hele brutale vraag.. maar wat is het kostenplaatje van de hele verbouwing.? was het niet goedkoper om een heel nieuw huis te bouwen
    Goedkoper denk ik niet. Omdat we op zich weinig tijd hebben besteed aan het echt aanwerken op het bestaande huis. Wat wij hebben gedaan is de nieuwe contouren van het huis gebouwd, toen moesten er 2 H balken voor de constructie in (omdat muren worden doorbroken). En dan de doorbraak zelf.

Wat wel is, is dat je gewoon voorzichtiger moet werken, omdat er meubels in de werkruimte staan enzo. Misschien, achteraf gezien, hadden we die toch beter voor een periode moeten opslaan. Maarja, da's nu ook wat laat

Que budget, zie mijn volgende post .
    pi_34376444
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 17:33 schreef Marsepein het volgende:
    Ik neem aan dat deze foto vertekent door de camera en dat het plafond niet echt zo krom is:
    [afbeelding]
    Ja, dat is inderdaad nogal vertekend. Alles is waterpas, ook het plafond .
    quote:
    Verder mijn complimenten, en er wonen, en zo'n grote verbouwing, en zoveel zelf doen. Alles wat er nu gedaan is, is dat ook gepland zo ?(tijd, geld, middelen, hulp, grootte, moelijkheid etc etc)
    Eh...bijna alles is anders dan gepland . Is ook lastig, wij hadden eigenlijk geen idee waar we aan begonnen, allebei nog nooit een verbouwing zelf meegemaakt of een verbouwing in de straat meegemaakt. Dat is dan vrij lastig plannen .

Financieel hadden wij op max 40000 euri ingezet. Maar dat is nu al veel meer (we zitten nu op 46000 euro). Dan moet er nog gebeuren:
  • 2 dakkapellen
  • Dakgoten & regenpijp
  • 2 kamers boven die nog afgewerkt moeten worden
  • woonkamer stucken
  • cementdekvloer
  • verf & spackwerk
  • parket leggen (parket hebben we al wel).
  • Vloerbedekking.
  • Alles waar ik nu even niet aan denk

Op zich daar waar we ons verrekend hebben is dat de uitbouw achter bij de keuken 'het stukje bij de keuken' noemen we dat, eigenlijk vrij prijzig is. Omdat alles wat voor de linker en de rechter kant gedaan moet worden, daar ook moet gebeuren. Daar zitten de meeste kozijnen en en het lastige metselwerk. Een H balk. En er moet een bitumendak op incl isolatie. En een complete muur worden doorgebroken.

En een ander ding dat daaraan toevoegt is dat we met name voor kwalitatief goede oplossingen hebben gekozen die gewoon duurder zijn. Extra's zijn bijvoorbeeld:
  • Een broodjesvloer in de garage (ipv betontegels), heel blij dat we dat hebben
  • de oude dakpannen zijn van de voorkant naar de achterkant van het huis verplaatst
  • Rockpanel (soort trespa) op de boeiboorden. Onderhoudsvrij dus
  • dak van de garage is er helemaal afgegaan, omdat het lager zat dan de 1e verdieping (die ruimte had je ook gewoon kunnen opvullen)
  • Overal nieuwe dorpelstenen
  • plafond op de eerste etage is er helemaal uit zodat de electra leidingen allemaal inbouw kunnen worden en we in de nieuwe gang ook nog electra kunnen aanleggen.

Qua grootte: eh...ik wist niet dat het zo'n impact zou hebben. Het huis is begin november open gegaan voor de H balken erin, en is bijna 2 maanden open geweest. Wij wonen nu vanaf begin november niet meer in de woonkamer. Ik had verwacht dat die periodes veel korter zouden zijn.
    Niet dat ik dat erg vindt, maar het loopt gewoon anders dan verwacht dan

En verder is het qua psyche zal ik maar zeggen... Het emotioneelste deel begint als je eigenlijk al redelijk door elkaar gemangeld bent . Dan gaat ineens het huis open (muren doorgebroken) en zie je waar je maanden aan hebt gewerkt. Onwijs gaaf, maar doet best wel wat (bij mij althans ).
    Ik merk gewoon dat mijn tolerantienivo naar beneden gaat. Kleine probleempjes worden megagroot Wat aan het begin van de verbouwing kleine beslissingen waren, zijn nu grote beslissingen want je kijkt er de hele dag tegenaan.

Zou ik het nog een keer doen? JA! maar dan in de zomer
    quote:
    ik hoop dat ik dan al in mijn nieuwe keuken sta oliebollen te bakken
  • pi_34376901
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 17:33 schreef Marsepein het volgende:
    Volgens mij moch je met dezelfde klus maar 1 maal meedoen. Maar het is je gegunt hoor om nog een keer mee te doen!
      maandag 23 januari 2006 @ 14:31:42 #229
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_34377715
    Al een tijdje niet meer hier gekeken, maar zo is het des te leuker!
    Wat een ongelofelijke klus en wat een enorm respect voor jullie zeg!
    pi_34403817
    quote:
    Op maandag 23 januari 2006 10:08 schreef tnimble het volgende:
    Ik leg de buizen wel allemaal ook netjes en recht neer. En staan ook op tekening. Je weet dan achteraf altijd waar je zonder problemen iets in het plafond kunt hangen en een opening kunt maken. En zoveel extra werk is het niet, maar blijft een boel werk. Vooral idd je uitlijnen en waterpas stellen van alle schakelaars en contacten!
    Ik was er vergeten een foto van te maken
    Maar we hebben er nu nog wel een tekeningetje van gemaakt hoe de leidingen lopen. Nu zit het nog vers in 't hoofd .

Centraaldozen waterpas dat soort dingen vinden wij gewoon heel belangrijk. Zeker als je het zelf hebt gemaakt, ben je veel kritischer. En het is gewoon lelijk als een centraaldoos scheef erin zit, komt je stopcontact ook scheef.
    pi_34403829
    quote:
    Op maandag 23 januari 2006 14:31 schreef Brighteyes het volgende:
    Al een tijdje niet meer hier gekeken, maar zo is het des te leuker!
    Wat een ongelofelijke klus en wat een enorm respect voor jullie zeg!
    Dank

Wacht maar als we over een paar maanden als het af is in een mooi nieuw huis zitten, maar beiden rijp voor 'n inrichting
    pi_34421647
    Stucken Stucken Stucken

Foto's (gedeeltelijk) voor:

Foto's na volgen
      Moderator dinsdag 24 januari 2006 @ 19:33:03 #233
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_34422252
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 08:24 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Ik was er vergeten een foto van te maken
    Maar we hebben er nu nog wel een tekeningetje van gemaakt hoe de leidingen lopen. Nu zit het nog vers in 't hoofd .

[/qote]

Altijd makkelijk; maar of het zin heeft vraag ik mij af
    Zolang ze niet kriskrasvan links naar echts door elkaar over de muur lopen moet je toch echt wel een gat kunnen boren in een muur zonder dat je iets raakt

[quote]
    Centraaldozen waterpas dat soort dingen vinden wij gewoon heel belangrijk. Zeker als je het zelf hebt gemaakt, ben je veel kritischer. En het is gewoon lelijk als een centraaldoos scheef erin zit, komt je stopcontact ook scheef.
    Een centraaldoos is dit :

Een inbouwdoos is dit

Inbouwdozen komen de schakelaars en wandcontactdozen e.d. op
    Centraaldozen gebruik je in het plafond daar waar je alle leidingen aan elkaar knoopt

Die verstelbare ring van tegenwoordig helpt nog een hoop 0,5 mm red je altijd wel mee
    pi_34422982
    Nog meer stucken

pi_34423126
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:

Altijd makkelijk; maar of het zin heeft vraag ik mij af
    Zolang ze niet kriskrasvan links naar echts door elkaar over de muur lopen moet je toch echt wel een gat kunnen boren in een muur zonder dat je iets raakt
    Jamaar ik bedoelde het de andere kant op . Als je ooit nog iets wilt uitbreiden, moet je wel weten hoe het ook al weer in elkaar zat. Zeker als no no
    quote:
    Een centraaldoos is dit :
    [afbeelding]

Een inbouwdoos is dit
    [afbeelding]
    Eh...ja...kunnen we dit even vergeten?
    Ik heb zitten rekenen. We hebben dus ruim 60 centraaldozen...eh...inbouwdozen gemonteerd. Enneh...15 inbouwdozen....centraaldozen....
    quote:
    Inbouwdozen komen de schakelaars en wandcontactdozen e.d. op
    Centraaldozen gebruik je in het plafond daar waar je alle leidingen aan elkaar knoopt

Die verstelbare ring van tegenwoordig helpt nog een hoop 0,5 mm red je altijd wel mee
    Ook als je meerdere inbouwdozen aan elkaar koppelt? Wij hebben er 2, 3 en op sommige plaatsen 4 naast elkaar. (2 stopcontacten, speaker, cai).
    pi_34426402
    Ik zag toevallig dat jullie cement dek vloer 6 weken moest drogen. Nou woon ik zelf in ene nieuwbouw woning en hebben we er 1.0 week een aparte machine ingehad om de boel te drogen. Naar 1 week is hier al een houtenvloer overheen gelegd. Dit is zeker verantwoord, omdat het vloerenbedrijf met een vochtmeter het vochtgehalte in de vloer meet.
    pi_34426832
    Betonvloer moet naar mijn idee 6 weken drogen ALS je vloerverwarming genomen hebt. Anders kan er door het plaatselijk meer /minder gelijkmatig drogen van het beton scheuren komen. Knoop me er niet aan op, ik had t idee dat het zo was.

Wij zelf hebben naast de vloerverwarming nog een aantal radiatoren laten zetten als bijverwarming. Die gaan strask als de weer kachel hangt(er hangt nu al twee maanden zo zo geen kachel meer ) de boel verwarmen totdat we mogen stoken middels de vloerverwarming
    pi_34437213
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 21:37 schreef Cybersijp het volgende:
    Betonvloer moet naar mijn idee 6 weken drogen ALS je vloerverwarming genomen hebt. Anders kan er door het plaatselijk meer /minder gelijkmatig drogen van het beton scheuren komen. Knoop me er niet aan op, ik had t idee dat het zo was.

Wij zelf hebben naast de vloerverwarming nog een aantal radiatoren laten zetten als bijverwarming. Die gaan strask als de weer kachel hangt(er hangt nu al twee maanden zo zo geen kachel meer ) de boel verwarmen totdat we mogen stoken middels de vloerverwarming
    Dit heb ik ook begrepen en staat ook in de documentatie van WTH. Bij de vloerenzaak (valt onder parketmeester) hebben ze dit ook bevestigd. Ook zonder vloer verwarming raden die langzaam drogen van de vloer aan om scheuren te voorkomen. Een kennis zit in de natuursteenvloeren, daar moet je bij sommige soorten zelfs 4 tot 8 maanden laten drogen!!!!
      woensdag 25 januari 2006 @ 09:10:14 #239
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_34437260
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 21:37 schreef Cybersijp het volgende:

Klopt als een bus!!!

Alleen is het niet zo dat je na die 6 weken ineens de vloerverwarming mag opstoken naar de normale temperatuur. Dat moet namelijk ook gelijkdelijk opgebouwd worden. Iedere week 10 graden erbij bijvoorbeeld totdat je op de gemiddelde 55 graden zit.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_34455519
    Zou dat ook niet een beetje zijn omdat bedrijven als WTH de beste omstandigheden voor de vloerverwarming wil creeren zonder zich echt zorgen te maken over de practische kant?!

Zo wil een parketlegger dat ook, hij moet de garantie geven.

Zelf willen wij een bouwdroger neerzetten en dan de vloer zo drogen. Met zo'n metertje kun je dan inderdaad meten hoe hoog het vochtgehalte is. Plus wij hebben bamboe parket, wat wat minder gevoelig is voor vocht. Hopelijk

Persoonlijk mikken wij ergens in het midden, week of 3 a 4. En dat van die vloerverwarming hebben wij ook gehoord, per week stapsgewijs de temperatuur naar boven. Hoewel het er dan waarschijnlijk op uit komt dat we de vloerverwarming (onze hoofdverwarming!) pas echt kunnen gebruiken als het buiten 20 graden is
    pi_34531830
    Echt een zomer klus dus, achteraf ?

Maargoed, het moet eerst slechter worden voorda thet beter wordt Schiet al mooi op hoor! Hulde!
      Moderator vrijdag 27 januari 2006 @ 23:50:42 #242
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_34536005
    Blijft een prachtig project
    En natuurlijk leuk en interesant om te volgen !

Keep those updates coming...
    pi_34541117
    quote:
    Op vrijdag 27 januari 2006 21:54 schreef koentjuh18 het volgende:
    Echt een zomer klus dus, achteraf ?
    Niet achteraf hoor . Het verhaal is een beetje zo gegaan: Van de gemeente hadden we bevestigd gekregen dat (na ruim 2 jaar!!) we januari vorig jaar de bouwvergunning zouden krijgen. Dus het plan was om begin april te starten. Toen de vergunning uiteindelijk begin mei pas kwam , konden we op dat punt pas beginnen met plannen maken.

Uiteindelijk zijn begin juni de heipalen erin gegaan , en kwam - heel prettig - onze werkgever (werken beiden bij hetzelfde bedrijf) met het verzoek of we niet een maandje naar Shanghai konden gaan. Dat hebben we toen gedaan, maar bij terugkomst was door hevige regenval al het werk qua funderingskisten en bewapening ongedaan gemaakt.

Dus toen besloten voor een herstart begin september. Het maakte toen toch al niet meer uit, de hele tuin lag opengegraven etc . En we wisten dat het koud zo worden . Eigenlijk hebben we best wel geluk gehad, want het weer is tot voorkort behoorlijjk goed en niet te koud geweest
    Maar zou ik het nog een keer doen: ja, dan liever de zomer
    quote:
    Maargoed, het moet eerst slechter worden voorda thet beter wordt Schiet al mooi op hoor! Hulde!
    Dank.
    pi_34541191
    quote:
    Op vrijdag 27 januari 2006 23:50 schreef Vonkenboer het volgende:
    Blijft een prachtig project
    En natuurlijk leuk en interesant om te volgen !

Keep those updates coming...
    Het wordt weer leuk, electra zit er bijna iin... Sorry, kon het niet laten \

Morgen weer een update. Donderdag en gisteren hebben we niet verbouwd . Donderdag belsoten om uit eten te gaan. En gisteren: electriciteit gekeken. Op zoek naar de juiste schakelaars.

In het huis zitten schakelaars die wij best wel mooi vinden. Uiteindelijk gevonden. Van Peha, het standaard model in creme. Dus binnenkort naar de bouwmarkt om talloze (70 stopcontacten, 16 speakerstopcontacten, 16 CAI aansluiting, en nog schakelaars, raampjeas, etc). Misschien voor jou een piece-of-cake, maar voor ons:

Dit wordt um:

Kom ik nog op een vraagje: Kun je een hotelschakeling van dimmers maken? Op gewoon normaal licht (dus geen halogeen), maar dat zowel vanuit de keuken als vanuit daar waar je de woonkamer binnenkomt bedient kan worden.
    Wij dachten van niet, maar jeweetmaarnooit
      Moderator zaterdag 28 januari 2006 @ 11:10:41 #245
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_34543382
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 03:54 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Het wordt weer leuk, electra zit er bijna iin... Sorry, kon het niet laten \

Morgen weer een update. Donderdag en gisteren hebben we niet verbouwd . Donderdag belsoten om uit eten te gaan. En gisteren: electriciteit gekeken. Op zoek naar de juiste schakelaars.

In het huis zitten schakelaars die wij best wel mooi vinden. Uiteindelijk gevonden. Van Peha, het standaard model in creme. Dus binnenkort naar de bouwmarkt om talloze (70 stopcontacten, 16 speakerstopcontacten, 16 CAI aansluiting, en nog schakelaars, raampjeas, etc). Misschien voor jou een piece-of-cake, maar voor ons:

Dit wordt um:

[afbeelding]

Kom ik nog op een vraagje: Kun je een hotelschakeling van dimmers maken? Op gewoon normaal licht (dus geen halogeen), maar dat zowel vanuit de keuken als vanuit daar waar je de woonkamer binnenkomt bedient kan worden.
    Wij dachten van niet, maar jeweetmaarnooit
    Om verlichting te dimmen dat tevens op meerdere plekken wordt geschakelt, hebt u een dimmer nodig met een wisselschakelaar. De meeste duurdere dimmers beschikken hier over.

Dan heeft u een drukdimmer nodig. Deze dimmers bezitten een wisselschakelaar achter de draaiknop als aan-uit functie. Door de dimmerknop te draaien stelt u de gewenste lichtsterkte in.
    Door op de dimmerknop te drukken; wisseld de schakelaar

Het is echter NIET toegestaan twee dimmers als hotelschakeling te gebruiken. De ene dimmer zal de andere dimmer negatief beïnvloeden. Dus, in een hotelschakeling mogen gerust meerdere schakelpunten zitten, maar altijd maar één Dimmer. Het is dus zaak om goed te bepalen waar u de dimmer wilt plaatsen

In een hotelschakeling waar de verlichting op twee plaatsen kan worden geschakeld, maakt het niet uit welke schakelaar je vervangt door een wissel-dimmer
    Zijn er meerdere schakelpunten, uitgevoerd met gewone wipschakelaars, dan is het zaak de twee wisselschakelaars te vinden. Alleen één van de wisselschakelaars kan worden vervangen door een dimmer.

De andere schakelaar(s) zijn hoogstwaarschijnlijk dan van het type 'kruis'. Op een kruisschakelaar zitten altijd vier zwarte draden aangesloten. De ene wisselschakelaar heeft 1 bruine draad en twee zwarte, de andere wisselschakelaar heeft 3 zwarte draden aangesloten.

Mijn personelijke voorkeuze van schakelmateriaal is Busch en Jaeger
    http://www.busch-jaeger.de/nl/index_dyn_flashEK.html

Past in heel veel situaties; creme of wit; simpel design, makkelijk qua montage e.d.
    PEHA is ook leuk maar zou niet mijn eerste keuze geweest zijn http://www.peha-elektro.nl/company/default.aspx
    Denk dat je goedkoper uit bent als je naar een installateur gaat ipv naar de bouwmarkt; en dat je dan ook net even wat meer mogelijkheden hebt..

Suc6 met de aanleg van electra
    pi_34544731
    Busch en Jaeger hier ook al the way, mooi spul en maar ff duurder dan de bouwmarkt.

heb btw in onze slaapkamer een soort van dimmer/schakelaar situatie. Als je binnekomt in de kamer kan je de dimmer aanzetten, en naast het bed zit een schakelaar waar je de dimmer(en alle lampjes welke erop aangesloten zitten ) kan uitzetten. erg makkelijk
    pi_34546744
    'Interessant' project vette tvp
    pi_34549569
    quote:
    Op zaterdag 28 januari 2006 11:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het is echter NIET toegestaan twee dimmers als hotelschakeling te gebruiken.
    sjammer . Dank je wel voor de info!! . Als wij de woonkamer binnenkomen kunnen we bij de deur de centraaldozen bij de keuken dimmen. En het zou handig zijn geweest als dat ook vanuit de keuken kon. Maar ik dacht het al niet, omdat de knopjes op onze huidige dimmer niet onbeperkt rond kunnen gaan
    quote:
    De ene dimmer zal de andere dimmer negatief beïnvloeden. Dus, in een hotelschakeling mogen gerust meerdere schakelpunten zitten, maar altijd maar één Dimmer. Het is dus zaak om goed te bepalen waar u de dimmer wilt plaatsen

In een hotelschakeling waar de verlichting op twee plaatsen kan worden geschakeld, maakt het niet uit welke schakelaar je vervangt door een wissel-dimmer
    Zijn er meerdere schakelpunten, uitgevoerd met gewone wipschakelaars, dan is het zaak de twee wisselschakelaars te vinden. Alleen één van de wisselschakelaars kan worden vervangen door een dimmer.
    Heel duidelijk verhaal. Mijn dank
    quote:
    Mijn personelijke voorkeuze van schakelmateriaal is Busch en Jaeger
    http://www.busch-jaeger.de/nl/index_dyn_flashEK.html

quote:
    Past in heel veel situaties; creme of wit; simpel design, makkelijk qua montage e.d.
    PEHA is ook leuk maar zou niet mijn eerste keuze geweest zijn http://www.peha-elektro.nl/company/default.aspx
    PEHA zat al in het huis. Dus vandaar de keuze .
    En - werkelijk - alles wat een beetje design is is gewoon tinnif veel duurder.... Nu zitten we aan 700 euro in totaal, en da's dan volgens prijzen van http://www.electro-online.nl

Ik denk met een beetje design dat we aan een paar duizend euri zitten
    quote:
    Denk dat je goedkoper uit bent als je naar een installateur gaat ipv naar de bouwmarkt; en dat je dan ook net even wat meer mogelijkheden hebt..
    Ja, gaan we maandag even vragen. Goeie tip
    pi_34605797
    Het kan wel om het licht anaf meerdere schakelpunten te dimmen. Hiervoor zijn speciale dimmer modules die in de centraaldoos gemonteerd worden (moet wel plaats voor zijn). Op deze dimmer zitten een aantal kanalen waarop de knopjes worden aangelsoten. De meeste van deze bedienings knoppen zijn met een drukknopje voor meer en een kopje voor minder, en een knopje voor aan/uit. Erg duur o.v.g. en alleen bij de betere instalateur / handel te verkrijgen.
      maandag 30 januari 2006 @ 09:58:33 #250
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_34605868
    Zeg aritha, staat er bij dat prachtige huis ook een brievenbus? En legen jullie die wel eens?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')