abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31635742
Weer een updeet

Eerst maar foto's van wat we de afgelopen week hebben gedaan.

De muurankers... Vergelijk ze maar eens met de grootte van een baksteen. Ja, inderdaad....
Great Respect for the Muuranker Er zitten er ongeveer 15 in ofzo .

Verder is de muur die midden in de garage stond op z'n plaats gezet en voorzien van osb:

De muur tussen werkkamer en nieuwe keuken dichtgemaakt:

Okay, dan de werkzaamheden van vandaag: vooral SLOPUH
Het hout aan de zijkant van het huis
Dit was eigenlijk een klus waar we hoopten het hout te kunnen bewaren voor de zijkant van drie dakkapellen die op het huis komen. Maar.... vergeet het maar .
Wisten wij veel. Dat is dus echt gewoon niet te doen Al zouden de spijkers waar het hout mee vast zat er niet zijn....dan nog is er nog verf en dat het hout jaren lang heel dicht op elkaar heeft gezeten... in ieder geval: genoeg reden voor het hout om vooral NIET van elkaar af te willen .

Het hout van de zijkant van het huis bij de garage. Voor de opgekropte woede:

Een bats tussen het hout en het huis en dan wrikken doen wonderen .
En... erna:

Dan nog een muur slopen waar een schuifpui in komt:

En nu hebben we uitzicht:

Vooral het slopen van deze muur was lastig omdat we het in een redelijk rechte lijn naar beneden gesloopt wilden hebben. Het muurtje dat je aan de linkerkant ziet wordt nog met een muurzaag meer naar links gebracht. De schuifpui komt dan precies in het midden van de kamer.

Het hout aan de onderkant van de muur is zodat de hond niet wegloopt . En daarachter is onze voorraad hout dat we constant nodig hebben .

Morgen: electra

Groetjes,
Aritha.
  Moderator zondag 23 oktober 2005 @ 11:23:54 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_31648696
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:28 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi!

[Vonkenboer:Goed idee zeg, zo'n schemerschakelaar! De buitenverlichting is nu gepland om in de keuken een aan/uit knop te hebben. Maar schemerstand is een heel goed idee! Gaan we zeker naar kijken.
Kun je nog kiezen tussen één met een klok en de normale schemerschakelaar.
Je moet wel rekening houden met het maximaal schakelbaar vermogen. Dat staat aangegeven op de schakelaar. Bijvoorbeeld er staat op de schakelaar 500 W schakelbaar vermogen en jou lampen zijn allemaal 40 watt dan kun je via die schemerschakelaar maximaal (500 / 40) = 12 lampen laten schakelen.

Bij het plaatsen van de schakelaar moet je rekening houden met dingen als schaduw door bomen en andere dingen in de tuin en dat hij hangt op een plaats waar hij het verschil tussen licht en donker goed kan waarnemen
quote:
We hebben inderdaad wel gedacht om een telefoonaansluiting en netwerkaansluiting naar de werkkamer te brengen. Maar we bellen nu draadloos en Internetten doen we nu ook draadloos. En ik denk dat het steeds meer die kant op gaat, dus zien we daar maar vanaf.
Internetten is altijd via een vaste kabel sneller; en veel betrouwbaarder. Meestal heeft een draadloze modem/router altijd wel een paar aansluitingen voor een gewone netwerkkabel. Ik had het er in ieder geval vast ingemaakt. Nu heb je de kans nog ! en nu kun je het ook mooi wegwerken. Zeg nou eerlijk één doosje en een paar leidingen meer of minder merk je niet ! (Een netwerkkabel kun je ook gewoon voor de telefoon gebruiken. Dus dan hoef je maar één doosje te plaatsen )
quote:
De wandcontactdozen, met uizondering van de schakelaars en die boven de werkbank, zijn gepland op 30 cm boven de vloer. En we gaan nu ook wat meer loze leidingen aanbrengen. Zoals je zegt: is altijd handig.
Boven de werkbank is het altijd handig. Ook zal ik boven de werkbank kiezen voor een wandcontactdoos of 4 / 5 in iedere hoek van de werkbank. Het zijn altijd plaatsen waar je na de verbouwing achter komt dat er veelste weinig wandcontactdozen zitten
quote:
In de garage, de muur links, komen stellingkasten te staan, dus vandaar geen wandcontactdoos. Maar nu misschien wel een loze leiding (moet nog even overleggen ). Qua wandgoten. eh.... eerlijk? Ik vind ze oerlelijk. Meer iets voor in een bedrijf. En ja, ik weet, het komt in de garage.... maar toch .

Inderdaad de schoonheidsprijs verdienen ze idd niet. Maar ze zijn ook wel in mooier uitvoeringen te krijgen dan dat ik hier toon. Deze is zeg maar een beetje erg breed
Je moet er voor kiezen als je het praktisch vind; een goot is gewoon wat makkelijker uit te bereiden.
quote:
Groetjes,
Aritha.
Groetjes terug
Eddy a.k.a. Vonkenboer

[/quote]
  maandag 24 oktober 2005 @ 09:46:50 #33
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_31658504
Weer een verbouwing om te volgen!! Leuk! Leuk! Leuk!
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:10:05 #34
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_31658786
Ehm, even een vraagje, als ik de foto van de HSB-wand (Hout SkeletBouw-wand) bekijk lijkt het een buitenwand en zitten er geen folies in. Klopt dit, of vergis ik mij?
Live life to the Ender :D
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:42:34 #35
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_31659247
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:10 schreef Ender_W het volgende:
Ehm, even een vraagje, als ik de foto van de HSB-wand (Hout SkeletBouw-wand) bekijk lijkt het een buitenwand en zitten er geen folies in. Klopt dit, of vergis ik mij?
Als ik de foto's bekijk zie ik alleen maar binnenwanden, dus hier hoeft geen dampremmende folie te zitten. De OSB zit aan de buitenkant, aan de binnenkant komt er waarschijnlijk nog gips tegen de stijlen.

Misschien dat TS duidelikheid kan verschaffen ? Deze folie is wel essentieel nl. Wordt er nog isolatie toegepast tussen de stijlen? Dit lijkt me noodzakelijk, ook al is het alleen maar een garage.
pi_31659951
Hoi!

Om wat duidelijkheid te verschaffen : Als je de laatste foto die ik heb gepost bekijkt:

Aan de linker kant zit een HSB wand, en daarachter staat de enkelsteens muur van wat vroeger garage was. Daar komt nog isolatie, een dampremmende folie OSB en gipsplaat tegenaan.

Aan de rechterkant is een binnenmuur tussen de nieuwe werkkamer en de nieuwe keuken. Daar komt geen dampremmende folie meer tussen.

Groetjes,
Aritha.
pi_31660857
Misschien moet je een keer rondom foto's van het huis maken, soms is het moeilijk te zien waar je nu aan het(ver)bouwen bent. Zeker als het schuin gefotografeerd is.
pi_31691119
Leuke verbouwing, blijft die bestaande wand staan (keuken doorbraak naar nieuwe aanbouw) of ga je die nog gedeeltelijk verwijderen?
pi_31698006
ik begin zo'n Tim-the-Toolman-gevoel te krijgen

"What do we need? More Power!"
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_31698177
Hoi,

Pascal, ik begrijp niet goed welke bestaande wand je bedoelt, eigenlijk.

Ranzige Pad, ik wilde wat foto's maken van rond het huis hoe het er nu uit ziet, maar het was steeds zo slecht weer. En vanavond moeten we weg. Dus morgen denk ik. Oh ja, en ik denk dat wij dezelfde eetkamertafel hebben als ik dat op je site zie. Zal ik ook ff een foto van maken.

Verder even een update. Zal misschien wel duidelijker worden als ik de foto's van rondom het huis heb geplaatst. Maar, we kunnen niet zoveel doen nu. Het hangt nu op twee dingen, nameljik de levering van:

• de ijzeren H balken en
  • de kozijnen.

Als de kozijnen er zijn, kan er worden gemetseld, en als de H balken er zijn kan er verder worden gegaan met de verdieping aan de rechterkant van het huis en de achterkant van het huis.

Oh ja, verder hebben we wel het besluit genomen, dat we het metselen laten doen (net zoals stucwerk, maar dat hadden we al besloten). Gewoon omdat het teveel in het zicht is. En als ik mezelf een beetje ken, zal ik me storen aan elke voeg die netniet waterpas zit. Terwijl het geen probeem is als iemand anders het doet .

Nou, tot zo ver.
    Toedeloe
  • pi_31743677
    laat maar ik zie het al
      vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:03:47 #42
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_31747005
    tvp
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_31762339
    Hoi,

Even een update.
    Er is nix gebeurd
    We zitten te wachten op staal en de kozijnen.

Maar....volgende week komen ze (de kozijnen), want die zijn af.
    En misschien wordt ook het staal dan geplaatst.

Dus dan kunnen we weer

Oh ja, morgen post ik foto's van rond het huis. Was het deze week niet zo van gekomen.
    En ook wat van in het huis. Want daar waar het staal komt, moeten de muren ook al gedeeltelijk weg (en dus stofschotten komen).

Sanger: wat betekent tvp???
    2flower: volgende week weer meer: slopen

Groetjes!
    pi_31762403
    Sanger: kweetutal. Leuk!
    pi_31927139
    quote:
    Op woensdag 26 oktober 2005 12:42 schreef arithaterhorst het volgende:
    Ranzige Pad, ik wilde wat foto's maken van rond het huis hoe het er nu uit ziet, maar het was steeds zo slecht weer. En vanavond moeten we weg. Dus morgen denk ik. Oh ja, en ik denk dat wij dezelfde eetkamertafel hebben als ik dat op je site zie. Zal ik ook ff een foto van maken.
    Is het deze serie:
    http://www.vgevt.nl/nederlands/collecties/base/col_base.html
    Design Hans Daalder Serie Base

tis trouwens een stille hint, (waar blijven de nieuwe foto's)(najah niet stil meer)
    pi_31938835
    En ook geen hint meer

Hier een fotootje van de tafel vast:

Maarreh...het is niet die serie denk ik. Lijkt er wel op, dat wel. Maar onze tafel is bv. niet massief.
    Oh ja, en die stoelen....die gooiden ze - in de bruine variant - bij de laatste aflevering van Samenwonen weg

Qua foto's. Eh... komen eraan. Het was nogal een zooitje binnen geworden. Dus had ik een beetje opgeruimd. En de foto's moeten natuurlijk *daarna* worden gemaakt. Maar het opruimen is nog niet af.

Meteen maar een updeet. Weer nix gebeurd. Waren we zo trots dat we in 5 weken al zo ver waren gekomen: van fundering tot de balken van een plafond al geplaatst... Laat het ijzer op zich wachten. Nou ja, het ijzer niet. Maar het plaatsen wel een beetje. Doen we niet zelf
    kwist niet dat alles zo op 1 bottleneck kon wachten

Maargoed, hebben wij even vakantie

En de kozijnen zijn af! Maar die willen we pas na het ijzer plaatsen. Het ijzer wordt volgende week zaterdag gemonteerd. En dan kunnen we weer meters maken
      donderdag 3 november 2005 @ 23:13:06 #47
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_31943974
    mooi project
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
      FOK!fotograaf donderdag 3 november 2005 @ 23:22:02 #48
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31944308
    Ik zag dat men wacht op zogenaamde "ijzeren H balken"

ik zeg gelij kdat ik niet het hele topic heb door gelezen maar 't project is leuk.
    maar vraagje: wat gaan jullie doen met de "ijzeren H balken"?

(studeer zelf bouwkunde, dus vind het wel interessant )
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_31950920
    Hoi Xilantof!

Wat we gaan doen met ijzeren H balken? Nou, we hadden drie opties :
    - serveren als ontbijt (lag vrij slecht op de maag),
    - Gebruiken voor een goed overzicht van de slaapkamer van de buren (ook minder succesvol )
    - of om in het huis te frutten (konden niets anders bedenken)

nee, serieus, als je de twee foto's helemaal bovenaan kijkt, dat is een bestektekening van de bestaande woning en de verbouwnig. (heb ik iets om naar te refereren )

De 2 balken zijn nodig omdat in het bestaande gebouw kanaalplaten zitten. 1 balk komt aan de rechterkant van het bestaande huis, dus waar 3,5 meter wordt aangebouwd. De andere balk komt aan de achterkant van het bestaande huis, waar de uitbouw voor de nieuwe keuken komt. Die muren (dan onder de balken) worden ook doorgebroken.
      FOK!fotograaf vrijdag 4 november 2005 @ 08:21:15 #50
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31951005
    de kanaalplaten zijn de eerste verdiepingsvloer laat maar zeggen?
    Hoe overspannen de kanaalplaten?

(en ik zag nog wat op jullie tekening... willen jullie metselen? hebben jullie met de grote van de uitbouw een beetje rekening gehouden met een (veelvoud van) een baksteen maat + of - een voeg?)
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_31951094
    De kanaalplaten overspannen van de voorkant van het huis naar de achterkant van het huis.
    (zijn de eerste verdiepingsvloer)..

Enne om op je tweede vraag terug te komen: nee . We wilden een meter van de erfgrens af blijven. Toen we de tekenigen maakten hadden we overigens nog helemaal niet het idee het zelf te gaan doen . En hadden we overigens geen idee hoe een huis in elkaar zit. (zit er piepschuim onder de vloer )
      FOK!fotograaf vrijdag 4 november 2005 @ 08:35:50 #52
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31951138
    Piepschuim is een volwaardig isolatiemateriaal
    dus dat zit daar prima.

dat is ook de reden dat de "bakken" waar de fundering in gestort werd ook van een PS (polystyreen ) achtig materieel is... dan heb je die gelijk geisoleerd.

maar als de kanaalplaten zo overspannen, waarom dan de HEA balk aan de rechterkant? willen jullie de nieuwe vloer in de korte kant overspannen? (van rechts naar de HEA-ligger?)
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_31951278
    we hebben die %^$%^ bakken toen zelf gezet. En toen begon het begin juli te hozen zodat we ze nog een keer moesten zetten. Alles was naar boven gekomen. Toen we begonnen dachten we ze 'even in een middagje' te zetten. Niet echt gelukt . Foto staat nog ergens boven aan deze thread. Meer foto's en tekeningen zijn te vinden op http://www.lunatix.nl/AR/Verbouwing

De H balk aan de rechterkant is er omdat de muur aan de rechterkant van de bestaande woning er compleet uitgaat. Dus het wordt een ruimte van 7,5 meter bij 7,6 meter om te overspannen.
    Het idee is om een H balk te plaatsen, en het nieuwe deel van de eerste verdieping vloer wordt houtskelet. Dat wordt dan in de korte kant overspannen (inderdaad van rechts naar de H balk).

Of zeg je nu dat als je kanaalplaat gebruikt, en die net zo legt als de bestaande kanaalplaten, dat die H balk misschien wel niet hoeft?
      FOK!fotograaf vrijdag 4 november 2005 @ 08:55:41 #54
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31951378
    quote:
    Op vrijdag 4 november 2005 08:47 schreef arithaterhorst het volgende:
    Of zeg je nu dat als je kanaalplaat gebruikt, en die net zo legt als de bestaande kanaalplaten, dat die H balk misschien wel niet hoeft?
    pcies

kanaalplaten hebben maar 2 opleggingen nodig.. de bestaande hebben die voor en achter. dus voor de zijkant is de HEA niet nodig.
    Als je voor het nieuwe stukje vloer kanaalplaaten op de zelfde manier legt, heb je dus die hele HEA (voor die kant dan) niet nodig. (let wel op, of je nieuwe buitenmuur een kanaalplaat kan hebben qua oplegging enzo.
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      vrijdag 4 november 2005 @ 08:56:02 #55
    74052 Ender_W
    veni, vidi, vici
    pi_31951383
    Volgens mij als je een HE(A of B of M zelfs) wilt gebruiken, dat je dat doet tpv de keuken. Waar ook de bestaande gevel verdwijnt. (Als ik het goed heb gezien) Dan kan je vandaar een vloer maken over de gehele uitbouw.
    De kanaalplaatvloeren die je hebt overspannen in 1 keer, dus de nieuwe kunnen dat ook doen. Voordeel is dat je geen koof of iets dergelijks hoeft te timmeren in je nieuwe woonkamer. (Dus geen verlaging in je plafond) En het alles meer 1 geheel is.

(Ik heb je site bekeken, leuk gedaan, wist je dat je ook speciale kimblokken hebt?)
      vrijdag 4 november 2005 @ 08:58:18 #56
    74052 Ender_W
    veni, vidi, vici
    pi_31951408
    Minimale oplegging voor een kanaalplaatvloer is 70 mm als ik me niet vergis. Dus dat moet met een steens (Ik ga uit van de genoemende KZ-stenen) muur. En kalkzandsteen is, zoals je wel zal weten, geschikt als dragende wand.

ff off-topic; X waar studeer je en welke richting?
      FOK!fotograaf vrijdag 4 november 2005 @ 09:01:38 #57
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_31951447
    quote:
    Op vrijdag 4 november 2005 08:58 schreef Ender_W het volgende:
    Minimale oplegging voor een kanaalplaatvloer is 70 mm als ik me niet vergis. Dus dat moet met een steens (Ik ga uit van de genoemende KZ-stenen) muur. En kalkzandsteen is, zoals je wel zal weten, geschikt als dragende wand.

ff off-topic; X waar studeer je en welke richting?
    Ik doe nu HTS bouwkunde op de Haagse hogeschool
    momenteel in mijn afstudeerjaar bezig om een deadline te halen voor 12 uur vandaag

(mijn huidige orientatie is trouwens breedt volg modules richting architectuur, richting uitvoering, richting contracten en bouwtechnisch ontwerpen)
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_31951815
    We hebben nu drie opties gehad :
    - De constructeur heeft berekend dat er H balken plus kanaalplaten in de lengte moeten komen.
    - De aannemer die ons adviseert zegt dat H balken en houtskelet in de breedte ook voldoende is
    - Jullie zeggen: alleen kanaalplaten is voldoende.
    - De onbesproken optie zou zijn: alleen H balken

Punt is dat de H balken al zijn gemaakt, liggen klaar en moeten er alleen nog in.. . Ik bedoel: wij moeten op iemand varen, want wij weten het gewoon helemaal niet natuurlijk. Dus het komt een beetje laat. En ons is verteld dat je ze vrijwel geheel weggewerkt kunnen worden. Dus de kanaalplaat wordt 'in' de H balk geplaatst. De gevel in de keuken verdwijnt inderdaad. Wel een gafe discussie overigens

Overigens werd door zowel de constructuer als de aannemer gezegd dat de H balken nodig waren voor schijfwerking (?), en omdat het dakoppervlak behoorlijk groot wordt en erzodoende best wel veel kracht op wordt uitgeoefend. (overal komt dus een eerste verdieping op, behalve het stuk bij de keuken).

Gafe studie. Ik heb zelf ook HTS gedaan, maar het hele bouwkunde lijkt mij echt super tof. Succes met je deadline.
      vrijdag 4 november 2005 @ 10:41:04 #59
    74052 Ender_W
    veni, vidi, vici
    pi_31953417
    FF een basisverhaaltje constructie : een constructie (zoals jou huis) haalt zijn stabiliteit over het algemeen uit "schijven". Zoals bijvoorbeeld een vloer of een wand. Om het heel simpel te zeggen zorgen deze schijven ervoor dat het huis niet omvalt bij een vertikale belasting (zoals wind).

Als de constructeur dat roept heeft hij daar meestal een reden voor en die zou ik ook als bepalend laten zijn. (Dit schrijf ik omdat ik de situatie alleen van plaatje ken). Ik snap het alleen niet volledig waar de HE balken voor dienen als de spouwmuur van KZS is. Als je een portaal maakt van staal bij een HSB wand zou ik het wel snappen overigens, maar dat lijkt me niet.

Maar als ik het goed begrijp wil de aannemer een houten vloer maken? In plaats van een kanaalplaatvloer? Waarom dat?

En geheel wegwerken kan alleen met een verlaagd plafond, je blijft altijd wel wat zien. Sowieso de flens

En Bouwkunde is me heel erg goed bevallen
      vrijdag 4 november 2005 @ 10:45:11 #60
    56824 Keijs
    Toedeledokie !
    pi_31953530
    quote:
    Op vrijdag 4 november 2005 09:27 schreef arithaterhorst het volgende:
    We hebben nu drie opties gehad :
    - De constructeur heeft berekend dat er H balken plus kanaalplaten in de lengte moeten komen.
    - De aannemer die ons adviseert zegt dat H balken en houtskelet in de breedte ook voldoende is
    - Jullie zeggen: alleen kanaalplaten is voldoende.
    - De onbesproken optie zou zijn: alleen H balken

Overigens werd door zowel de constructuer als de aannemer gezegd dat de H balken nodig waren voor schijfwerking (?), en omdat het dakoppervlak behoorlijk groot wordt en erzodoende best wel veel kracht op wordt uitgeoefend. (overal komt dus een eerste verdieping op, behalve het stuk bij de keuken).
    De HE-balk is nodig om het stukje houten vloer op te vangen van de eerste verdieping. Komt er ook nog een stuk metselwerk te staan op de HEbalk?, of wordt ook de gevel tpv het schuine dak helemaal weggehaald ?

Het verhaal over de schijfwerking vindt een beetje bullshit, alleen voor het stuk tpv de keuken kan ik me daar iets bij voorstellen.

Wat mij betreft had het alternatief tpv de uitbouw woonkamer dus geweest om alleen een stukje kanaalplaatvloer erbij te leggen (dus zonder stalen balk).
    Blijkbaar is een stalen balk + stuk houten vloer goedkoper dan alleen een stuk kanaalplaatvloer.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')