abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:28:47 #1
3767 Herald
Come get some
pi_31513289
Nou heb ik vorige week een sollicitatiebrief geschreven en opgestuurd, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Aangezien ik geen ervaren sollicitant ben weet ik dus niet wat normaal is als tijd tussen je brief en een reactie. Misschien is een week wel helemaal niks.

Ik heb een maand geleden ook een gesprek gehad, die zouden binnen 5 dagen laten weten of ik door mocht gaan, of ze zouden terugkoppelen waarom ik niet ben geselecteerd. Aangezien ze nog steeds niks hebben laten weten en de vacature nog steeds open is ga ik er maar vanuit dat ik ben afgewezen.

Alleen met mijn brief weet ik dus niks. Hebben ze hem wel ontvangen, heb ik iets fouts gedaan waardoor ze hem meteen in de prullenbak hebben gegooid. De vacature stond al heel lang open, ik wist enkel niet goed hoe ik een brief moest schrijven vandaar dat ik pas erg laat reageerde. Daarom verwachtte ik dus ook wel snel een reactie omdat het bedrijf ook al lang iemand zocht.

Verder krijg ik ook niet altijd een reactie als ik via de mail, of een webformulier solliciteer, maar bij het CWI zeiden ze al dat dat niet ongewoon is.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_31513335
Het is normaal dat je alleen een reactie krijgt als je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Als ze je niet interessant vinden verdwijn je in de prullenbak en hoor je dus niks.
Maar een week geleden is nog kort hoor, wacht nog maar rustig even 2 weekjes, als je dan nog niks gehoord hebt was je niet de moeite waard
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:33:50 #3
3767 Herald
Come get some
pi_31513377
oh, dus ze sturen niet standaard een helaas, volgende keer beter brief?
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:37:28 #4
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31513424
Ik zou gewoon even bellen
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:37:42 #5
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31513431
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:28 schreef Herald het volgende:
Nou heb ik vorige week een sollicitatiebrief geschreven en opgestuurd, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Aangezien ik geen ervaren sollicitant ben weet ik dus niet wat normaal is als tijd tussen je brief en een reactie. Misschien is een week wel helemaal niks.
Ik vind een week een korte tijd voor een reactie; als ik zou solliciteren naar een baan die ik graag wou, dan zou ik misschien na 1,5 - 2 weken zelf nog eens nabellen / mailen of ze m'n brief in goede orde hebben ontvangen. Op zo'n moment kun je meteen vragen waarom je -eventueel- niet bent geselecteerd; stijl van de brief of whatever.
quote:
Ik heb een maand geleden ook een gesprek gehad, die zouden binnen 5 dagen laten weten of ik door mocht gaan, of ze zouden terugkoppelen waarom ik niet ben geselecteerd. Aangezien ze nog steeds niks hebben laten weten en de vacature nog steeds open is ga ik er maar vanuit dat ik ben afgewezen.
Dat vind ik erg slordig van het bedrijf; als ze iets toezeggen moeten ze zich er ook aan houden. Keuze is aan jou: bellen of niet bellen.
quote:
Verder krijg ik ook niet altijd een reactie als ik via de mail, of een webformulier solliciteer, maar bij het CWI zeiden ze al dat dat niet ongewoon is.
Komt idd voor, er bestaat wel een of andere code of conduct waarin bedrijven wordt gevraagd binnen een bepaalde tijd een bevestiging van solliciteren te sturen, en te laten weten of ze je in behandeling nemen. Maar het is aan het bedrijf om dat al dan niet in te voeren.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:43:18 #6
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_31513501
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:33 schreef Herald het volgende:
Het is wel zo net om een "Wij hebben uw brief, samen met 25.000 andere brieven, in goede staat ontvangen. Wij hebben een selectie gemaakt en helaas zit u niet bij de groep mensen met wie wij binnenkort een gesprek zullen hebben. Wij bedanken u voor uw interesse en wensen u veel succes met uw verdere carriere"-brief te sturen maar dit doen bedrijven niet altijd. Was een poosje terug nog een stukje in Kassa of Radar over dit onderwerp.

Als je te lang zit te wachten, gewoon bellen en zeggen dat je nog niets ontvangen hebt.
  maandag 17 oktober 2005 @ 17:28:19 #7
108933 Pina_Colalalalalada
I want my jar of dirt!
pi_31514132
Wij sturen altijd iedereen een reactie (en nee, we vermelden niet het aantal reacties, 25.000 )
Maar als je echt interesse hebt, gewoon ff achteraan bellen (niet de dag nadat je de brief hebt gestuurd, maar 1,5 week is mooi toch?)
succes d'rmee

[ Bericht 2% gewijzigd door Pina_Colalalalalada op 17-10-2005 17:43:50 (tiepen is moeilijk) ]
In mijn vrije tijd mag ik graag zeldzame vogels negeren
pi_31514154
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:33 schreef Herald het volgende:
Mijn ervaring is dat de meeste bedrijven juist wel wat laten weten, maakt niet uit of je wel of niet geselecteerd bent.

Je zou ze eens kunnen bellen, weet je het meteen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 18:36:42 #9
90553 007Bontuh
vroeger was alles beter
pi_31515474
Verschilt inderdaad per bedrijf of ze wel of niet wat van zich laten horen. Maar als je zelf na een week of twee er achteraan gaat, komen ze wel met een antwoord, hoewel het na zo'n periode meestal wel negatief is.
pi_31515740
ik kreeg eens een brief van een bedrijf met de mededeling dat ik niet door de selectieronde was gekomen, maar ik kon mij helemaal niet herinneren dat ik daar gesolliciteerd had
dus ik ff zoeken en ja hoor, ik had daar inderdaad gesolliciteerd... 7 maanden eerder

heb voor de grap een brief teruggeschreven, of ze nog iemand konden gebruiken bij personeelszaken want gezien de brief hadden ze die hard nodig
pi_31516527
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:51 schreef PankPinther het volgende:
ik kreeg eens een brief van een bedrijf met de mededeling dat ik niet door de selectieronde was gekomen, maar ik kon mij helemaal niet herinneren dat ik daar gesolliciteerd had
dus ik ff zoeken en ja hoor, ik had daar inderdaad gesolliciteerd... 7 maanden eerder

heb voor de grap een brief teruggeschreven, of ze nog iemand konden gebruiken bij personeelszaken want gezien de brief hadden ze die hard nodig
en?
pi_31517163
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 19:27 schreef erikh het volgende:

[..]

en?
ik verwacht ergens in 2006-2007 een reactie...
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:20:21 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31519198
Fatsoenlijke bedrijven sturen altijd een 'bewijs van ontvangst'. Als je er dus geen krijgt weet je eigenlijk al voldoende over het bedrijf.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_31519654
Sommigen sturen een ontvangstbevestiging, de meesten een afwijzing (of uitnodiging) en sommigen laten helemaal niks horen. Ik belde er wel achteraan als ik een week of twee na de sluitingsdatum niks had gehoord.

Echt onbeschoft vind ik het om mensen uit te nodigen en daarna niets meer te laten horen. Een keertje meegemaakt dat ik door was naar de tweede ronde, gesprek gehad en... niks meer. Het is nu alweer zo'n anderhalf jaar geleden, maar nu ik weer aan denk... Misschien moet ik ze eens opbellen en vertellen dat ze ik nog eens over het gesprek heb nagedacht en er toch maar van af zie...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:44:50 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31526034
Het gebeurt vaak zat dat je geen ontvangstbevestiging krijgt van je sollicatatie, of dat je na een gesprek niets meer hoort. Vooral dat laatste is niet correct. Het zegt overigens imho wel wat over je assertiviteit als je nog al niet lang gebeld hebt.

Ander tipje wil ik je ook meegeven, zet niet alles op 1 paard! Ik haal een beetje uit je OP (en mocht ik er naast zitten, vooral mijn excuses) dat je steeds voor maar 1 vacature gaat. Doe dat niet. Ga voor meerdere, zorg dat je opties hebt, dat je kiezen kan... werk ongeveer in je eigen richting is ook werk!
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:46:15 #16
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31526044
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:20 schreef Shark.Bait het volgende:
Fatsoenlijke bedrijven sturen altijd een 'bewijs van ontvangst'. Als je er dus geen krijgt weet je eigenlijk al voldoende over het bedrijf.
Dat is zeer grote crap...

Bedrijven met een goede PZ-afdelng sturen een bewijs van ontvangst. De kwaliteit van een PZ zegt iets over het bedrijf, maar niet heel erg veel.

Ik durf te wedden dat als je hier iedereen om de kwaliteit van z'n PZ-afdeling vraagt, maar 30% kan zeggen dat ie echt tevreden is. En dat zijn heus niet allemaal rukbedrijven.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 07:48:11 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31526058
Wen er maar aan. De onbeschoftheid binnen bedrijven neemt alleen maar toe. Het gaat al zover, dat er in advertenties gezegd wordt, dat als je binnen 5 dagen niks gehoord hebt, je verder geen moeite hoeft te doen.

PZ functionarissen zijn blijkbaar nooit op zoek geweest naar een (andere) baan, anders zouden ze weten hoe zeldzaam onbeschoft hun (gebrek aan) reactie af en toe overkomt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31527590
Eerst bellen, dan klagen.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:49:39 #19
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_31527718
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:31 schreef Quickie_Bat het volgende:
Het is normaal dat je alleen een reactie krijgt als je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Als ze je niet interessant vinden verdwijn je in de prullenbak en hoor je dus niks.
Maar een week geleden is nog kort hoor, wacht nog maar rustig even 2 weekjes, als je dan nog niks gehoord hebt was je niet de moeite waard
Dat is helemaal niet normaal hoor...normaal krijg je een nette brief terug waarin staat dat ze je brief hebben ontvangen, maar dat ze je helaas niet hebben uitgenodigd voor een gesprek. Gewoon zo'n standaard brief, zodat je weet dat je niet op iets hoeft te wachten bij hen.
Ik heb idd ook weleens geen brief of wat dan ook terug gehad, maar dat is dan gewoon een kutbedrijf blijkt wel weer. Het is gewoon fatsoenlijk als ze even een brief terug sturen en de meeste bedrijven doen dat ook
To infinity…and beyond!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:02:32 #20
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31529557
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
PZ functionarissen zijn blijkbaar nooit op zoek geweest naar een (andere) baan, anders zouden ze weten hoe zeldzaam onbeschoft hun (gebrek aan) reactie af en toe overkomt.
of juist wel
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:06:06 #21
3767 Herald
Come get some
pi_31533931
ik heb vandaag dus een ontvangstbevestiging gekregen
Ze nemen mijn sollicitatie in behandeling en ik mag binnen 3 weken volgend bericht verwachten
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 07:44 schreef avotar het volgende:
Ander tipje wil ik je ook meegeven, zet niet alles op 1 paard! Ik haal een beetje uit je OP (en mocht ik er naast zitten, vooral mijn excuses) dat je steeds voor maar 1 vacature gaat. Doe dat niet. Ga voor meerdere, zorg dat je opties hebt, dat je kiezen kan... werk ongeveer in je eigen richting is ook werk!
heb je ook wel gelijk in, alleen ben ik stiekem best kieskeurig qua baantjes Daarbij vind ik sollicitatiebrieven schrijven echt een ramp en als je dan een tweede, derde, vierde keus moet gaan motiveren waarom je zo graag bij hen wil werken dan zou ik het liefste "omdat ik echt een baan nodig heb en iedereen anders me al af heeft gewezen" willen schrijven
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:31:50 #22
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_31534613
Heb nu 10 of 11 sollicataties gedaan. Waarvan ik er bij 1 op gesprek ben geweest en toen afgewezen en 2 keer een reactie terug heb gehad dat ze iemand anders hadden. En de tijd waarvoor ik een baan zoek word ook steeds kleiner ben maar tot 1 februari beschikbaar door een te beginnen studie. Maar ik solliciteer netjes verder.
pi_31539743
Wij laten altijd wel netjes weten middels een brief als een persoon niet is aangemomen.

Zij hebben de moeite genomen om een brief te schrijven, wij laten dna ook van ons horen, ook al willen we die persoon niet.
Mensen waar we een gesprek mee willen, bellen we meestal even op.

Maar ik vind het wel zo netjes om als bedrijf zijnde een brief terug te schrijve... ook al is de persoon niet aangenomen.
pi_31541937
Ik heb 50 sollicitaties de deur uit gedaan dit jaar. Op zeker dertig brieven heb ik geen enkel antwoord mogen ontvangen - het ging hierbij meestal wel om open sollicitaties overigens. Dan waren er ook nog een heel stel brieven waarop ik een reactie kreeg met altijd een van de volgende excuses:

je bent te hoog opgeleid

je bent te laag opgeleid

je hebt te weinig ervaring

je hebt te veel ervaring

je bent te jong

je bent te oud

je opleiding is te algemeen

je opleiding is te specifiek

En dat werd altijd aangevuld met : we ontvingen tussen de 400 en 500 brieven blabla.

Ik heb één sollicitatiegesprek gehad. En vervolgens heb ik daarop nooit meer een reactie gekregen.
pi_31551904
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef Fliepke het volgende:
Ik zou gewoon even bellen

Al was het alleen maar om te bevestigen dat het een pokkebedrijf is dat niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk te reageren d.m.v. een ontvangstbevestiging en/of afwijzing. En passant zou ik ook even via de receptioniste met het hoofd PZ (of desnoods zijn baas) spreken om nadrukkelijk te melden dat dit een uiterst beschamende vertoning is.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')