Nu is een voetballer wel een beetje extreem. Ik denk dat het voor de gemiddelde baan niet erg is om alleen overdag niet te eten. Des avonds en vroeg in de ochtend mag je wel eten tijdens de ramadan. (trouwens, als je het zo bekijkt bedenk ik me net, zijn het wel 2 watjes als ze dan al omvallen).quote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Zoals de meeste mensen wel weten mogen Islamieten ongeveer een maand per jaar niet eten tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten.
Afgelopen zaterdag vielen bij PSV zowel Afellay en Kone uit omdat ze aan de ramadan doen.
Ik weet niet hoe het juridisch geregeld is maar kan een werkgever dwingen dat een werknemer gaat eten als dit ten koste van zijn prestaties gaat en als hij dit weigert kan dit gevolgen hebben?
Mijn personelijke mening is dat het belachelijk is dat iemand weigert om te eten en zodoende niet of minder kan presteren op zijn werk en daarom zou dit reden kunnen zijn voor een ontslag.
Ongeveer net zoiets als met rokende collega's, gaan ze roken en ik hun werk overnemen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:
En ze moeten zeker ook nog 5x per dag tijdens werktijd lekker op een kleedje liggen bidden?
Snap je dat niet? grappigquote:Op maandag 17 oktober 2005 07:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Verder begrijp ik niet dat als je wel ontslagen kan worden als je stoned of dronken op je werk verschijnt je dat niet kan als je door dat je niet eet omvalt. Voor alle gevallen geldt dat je prestaties beinvloed worden door iets wat te voorkomen is.
Daarom mogen mijn rokende collega's ook alleen maar roken in de normale pauzes.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:18 schreef socko het volgende:
Ongeveer net zoiets als met rokende collega's, gaan ze roken en ik hun werk overnemen.
Ja ja socko gaat dus 5 x per dag een "luchtje scheppen"
Ten eerste drugs are badd mmmkay".quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:22 schreef fernando_redondo het volgende:
Leg een uit
Lol Affelay volgende week achter de kassa bij de ahquote:Op maandag 17 oktober 2005 07:28 schreef fernando_redondo het volgende:
Dan ga je maar lekker een andere baan zoeken
Zolang je goed presteert, is er niets aan de hand.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:27 schreef socko het volgende:
Ik bekijk het van de andere kant, niemand kan mij verplichten iets te eten of te drinken.
Goede vraag, ze kan iig ontslagen worden om dat ze verkeerd gehandelt heeft.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:39 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik vraag me af wat er gebeurt als Fatima een patient een te grote dosis geeft en dat die daardoor overlijdt omdat ze zich niet goed kan concentreren omdat ze vast?
Is dat het risico van het vak?
Blijkbaar is het gevaar niet zo groot aangezien jij de eerste bent die de discussie aanzwengelt. Ik neem tenminste aan dat in moslim landen operaties etc. gewoon doorgaan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:39 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik vraag me af wat er gebeurt als Fatima een patient een te grote dosis geeft en dat die daardoor overlijdt omdat ze zich niet goed kan concentreren omdat ze vast?
bij gevaarlijke beroepen, waaronder chirurg (dus waar andere levens van af hangen) hoeft men niet aan de ramadan mee te doen in de zin dat ze niet niet hoeven te eten of te drinken (vergeet vooral de laatste niet, een dag niet eten lukt nog wel, overdag niet drinken zou mij al niet lukken) wel moeten ze dan elke dag een etenspakket schenken aan de armeren.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:39 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee, daar blijkt alleen uit dat jij er niets van snaptquote:Op maandag 17 oktober 2005 07:39 schreef fernando_redondo het volgende:
ik denk het niet, of is er ook een legale basis als jij een keer met een kater op je werk komt?quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:54 schreef fernando_redondo het volgende:
Is er een legale basis om oemand te ontslaan als hij minder presteert door de Ramadan?
Die is er wel en verder is de Ramadan niet een keerquote:ik denk het niet, of is er ook een legale basis als jij een keer met een kater op je werk komt?
Fijne werkgever zou jij zijn. Kan ik niet voor jou komen werken?quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Voor iedere baan warbij je fysiek werk moet doen geldt dat je minder gaat presteren als je een dag niet eet net als dat geldt voor een baan waar je voor moet concentreren. Genoeg banen die aan dat profiel voldoen
Verder begrijp ik niet dat als je wel ontslagen kan worden als je stoned of dronken op je werk verschijnt je dat niet kan als je door dat je niet eet omvalt. Voor alle gevallen geldt dat je prestaties beinvloed worden door iets wat te voorkomen is.
Ramadan is 30 dagenquote:Iedereen heeft wel eens een 'minder' dagje. Treedt je daar ook tegen op?
In het geval van de voetballers makkelijk en in het geval van een productiebaan ook.quote:Die verminderde prestaties bestaan misschien in jouw wereldbeeld, maar kun je ze voor de rechter hard maken?
Bullquote:b) dat hij niet discrimineert op religie. Nog zo'n leuke. Je kunt wel roepen dat het je zuiver om de prestaties gaat, maar effectief geef jij alle moslims in je bedrijf 90% salaris en de witte blanke arische werknemers niet. Het kan zijn dat het je echt alleen maar om de prestaties gaat, maar als het effect van jouw maatregelen is dat een bepaalde groep gediscrimineerd wordt, ben je toch aan het discrimineren.
Waarom moet een werkgever daar de prijs voor betalen?quote:c) dat het bedrijfsbelang van een bedrijf waar een paar werknemers in een voorspelbare periode tijdelijk iets minder presteren (mits aangetoond, zie punt a) zwaarder weegt dan het grondwettelijk recht op vrijheid van religie.
Een werkgever mag zich wel bemoeien met de prestaties op het werkquote:On-topic: Ten eerste mag een werkgever zich niet bemoeien met wat een werknemer in zijn eigen tijd doet. Als een werknemer aan deltavliegen of parachutespringen doet mag de werkgever hem dat niet verbieden, ook al kan dat leiden tot voorkoombare kosten (ziekteverzuim).
Prestaties is het sleutelwoordquote:Ten tweede mag een werkgever zich niet bemoeien met de religie van zijn werknemer. Jij vind dat dat wel zou moeten omdat die religie gevolgen voor het werk heeft, maar een werkgever die dit probeert danst de salsa in een juridisch mijnenveld.
Alleen 's nachtsquote:Op maandag 17 oktober 2005 07:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Blijkbaar is het gevaar niet zo groot aangezien jij de eerste bent die de discussie aanzwengelt. Ik neem tenminste aan dat in moslim landen operaties etc. gewoon doorgaan.
Het punt is niet hoe lang het duurt, maar hoe je aantoont dat de Ramadannende Medelander minder presteert dan de Arische collega diequote:
Maar om het voorbeeld van de productiebaan te nemen: Je kunt iemand ontslaan op basis van wanprestatie. Iets minder produceren is geen wanprestatie.quote:In het geval van de voetballers makkelijk en in het geval van een productiebaan ook.
Nee, dat is geen 'bull'.quote:[... je moet aantonen dat hij niet discrimineert op religie...]
Bull
Ten eerste moet de werkgever rekening houden met mogelijke uitval van personeel. Dat heet 'ondernemersrisico' . Ten tweede 'betaalt' een werkgever geen 'prijs' voor een werknemer; het is nog altijd zo dat een werknemer per saldo meer opbrengt dan hij kost; als dat niet zo is gaat het bedrijf failliet. Ook als de ene medewerker iets meer oplevert dan de ander, is het saldo van de laagst presterende niet negatief.quote:Waarom moet een werkgever daar de prijs voor betalen?
Ja, maar hij mag zich niet bemoeien met religie en hij mag zich niet bemoeien met het priveleven van de werknemer.quote:Een werkgever mag zich wel bemoeien met de prestaties op het werk
Zoals ik al zei: Lekkere werkgever zou jij zijn. Elke maand de slechtst presterende 10% eruit?quote:Prestaties is het sleutelwoord
Deze topic ging over de ramadan, al begrijp ik best dat je er andere dingen bij wil halen als je een discussie niet kan winnenquote:Of ga je alleen mensen aanpakken die aan Ramadan meedoen?
discusies gaan niet over winnen of verliezenquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:46 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Deze topic ging over de ramadan, al begrijp ik best dat je er andere dingen bij wil halen als je een discussie niet kan winnen
Dank jequote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:46 schreef fernando_redondo het volgende:
Deze topic ging over de ramadan, al begrijp ik best dat je er andere dingen bij wil halen als je een discussie niet kan winnen
je kan natuurlijk ook niet vrij vragen danquote:Op maandag 17 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:
En ze moeten zeker ook nog 5x per dag tijdens werktijd lekker op een kleedje liggen bidden?
't Is verdorie al bijna net zo erg als die Brabanders, aan wie je ook niks hebt tijdens dat Carnaval.
Inhouden op 't loon!.
Dat is niet moeilijkquote:Ik verwacht dat jij als werkgever moet aantonen dat je consequent iedereen op zijn prestaties afrekent en niet alleen tijdens de ramadan; ik verwacht dat je moet aantonen dat je niet discrimineert op religie en ik verwacht dat je moet aantonen dat dit niet doodgewoon onder 'ondernemersrisico' valt.
Idd en daar ben ik het volledig mee eensquote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Zoals de meeste mensen wel weten mogen Islamieten ongeveer een maand per jaar niet eten tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten.
Afgelopen zaterdag vielen bij PSV zowel Afellay en Kone uit omdat ze aan de ramadan doen.
Ik weet niet hoe het juridisch geregeld is maar kan een werkgever dwingen dat een werknemer gaat eten als dit ten koste van zijn prestaties gaat en als hij dit weigert kan dit gevolgen hebben?
Mijn personelijke mening is dat het belachelijk is dat iemand weigert om te eten en zodoende niet of minder kan presteren op zijn werk en daarom zou dit reden kunnen zijn voor een ontslag.
Om te reageren op de originele OP:quote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Minder presteren is reden tot ontslag... En als jijzelf vandaag minder presteert dan gisteren... geldt dat dan ook voor jou?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:13 schreef desiredbard het volgende:
Idd en daar ben ik het volledig mee eens
Ze nemen zelf maar vrije dagen op maar minder presteren is reden tot ontslag
Inderdaad.quote:De carnaval is ook geen excuus om niet op je werk te verschijnen of je werk niet te kunnen doen
Nou zijn de na effecten van de carnaval maar een dag of 3 (met een goeie kater) dus praten we over een weekje.
Dat recht heeft niemand.quote:Ik geloof niet dat je al christen recht hebt je werk te verstieren. Hoevel christelijke vrije dagen zijn inmiddels al hele of halve werkdagen geworden.
En waar ga jij heen?quote:Niks ervan werken of oprotten en dan alla Verdonk werken of oprotten
Ja die kan niet binnen de benchmark van pak hem beet 10% werkenquote:Gaat die er ook uit?
Waarom niet? Het is 20% minder productiequote:Daar valt 300 stuks minder productie niet onder.
quote:Is het bedrijfsbelang dan geschaad?Ja het voortbestaan van het bedrijf in gevaar?ja
Waar blijft het ondernemersrisico?Ondernemersrisico is wat anders
Ramadan is een maand of pak hem beet 10% van de tijdquote:1) De ramanannende medelanders weigeren niet te eten. Alleen maar tijdens bepaalde uren.
2) Minder. Hoeveel is 'minder' ? Mag een werkgever jou ontslaan als jij
a) je ontbijt overslaat en
b) minder produceert dan gisteren?
Dan heb je namelijk minder gepresteerd omdat je weigerde te eten. Doei doei, einde arbeidscontract?
Nee,zie bovenquote:Minder presteren is reden tot ontslag... En als jijzelf vandaag minder presteert dan gisteren... geldt dat dan ook voor jou?
Je hebt een maand of 2 maanden opzegtermijnquote:En dan wil ik ook graag weten hoe lang jij vrijwillig voor een bedrijf werkt waar je een productiemachine bent die elke dag harder moet draaien dan de dag ervoor.
Ik kan je wel vertellen wat ik er hier van merk:quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:03 schreef mgerben het volgende:Oproep aan moslim-lezers: in andere landen hebben ze hier natuurlijk al veel langer ervaring mee dan wij onwetende Nederlanders. Is het daar een punt van discussie, of gewoon een 'fact of life'?
Merk je daar uberhaubt iets van de ramadan, loopt alles een beetje kalmer dan normaal?
Een werkgever gaat zijn eigen ruiten niet ingooien. Dus nu dat uit de wereld is mag je op de OP reagerenquote:Wat is er mis met kijken naar het totaal plaatje: wat voor toegevoegde waarde levert deze werknemer het bedrijf.
Bij sommige werknemers zal de ramadan niet eens merkbaar zijn, bij weer andere presteren ze die maand misschien niet iets minder, maar zitten ze normaal altijd boven gemiddelde. Lijkt me dat zulke werknemers meer toegevoegde waarde leveren dan de niet Moslim die altijd rond het gemiddelde zit. Uiteraard heb je ook Moslims die altijd al matig tot slecht presteren en met ramadan totaal uit de maat, maar zoiets beoordeel je toch niet alleen op ramadan? Je kijkt naar het geheel.
Wat voor een bedrijf met wat voor werk?quote:Maar ja, dit is slechts een praktijkvoorbeeld. Geldt natuurlijk niet voor alle bedrijven waar moslims werkzaam zijn, zeker niet als je ze mag verzinnen.
Hoezo gooi je jouw eigen glazen in wanneer je een bovengemiddeld presterende Moslim aanneemt die op ramadan even goed blijft presteren? Uiteraard weet je dit van te voren niet, maar dat geldt voor de prestaties van elke werknemer, Moslim of niet. En ik neem aan dat jij niet meteen een vast contract aanbiedt als werkgever.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 21:29 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Een werkgever gaat zijn eigen ruiten niet ingooien. Dus nu dat uit de wereld is mag je op de OP reageren
Als je iemand al om deze reden zou mogen ontslaan, hoe wil je erop toezien dat hij eet dan? Continu met hem meelopen? Lijkt me niet realistisch.quote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Wat voor bedrijf en wat voor werk gaat het in jouw situatie om?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 21:31 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Wat voor een bedrijf met wat voor werk?
Er is geen reden om een goede werknemer die geld verdient eruit te gooien.quote:Hoezo gooi je jouw eigen glazen in wanneer je een bovengemiddeld presterende Moslim aanneemt die op ramadan even goed blijft presteren? Uiteraard weet je dit van te voren niet, maar dat geldt voor de prestaties van elke werknemer, Moslim of niet. En ik neem aan dat jij niet meteen een vast contract aanbiedt als werkgever.
Dat klopt en minder presteren tijdens de ramadan kan dan doorslaggevend zijnquote:Blijkbaar mis jij de essentie van mijn post: wanneer een werknemer in zijn geheel niet goed presteert (of ramadan nu de doorslaggevende factor is of niet) is dit een reden niet met de persoon verder te gaan.
Hij moet gewoon presteren hoe maakt niet uitquote:Als je iemand al om deze reden zou mogen ontslaan, hoe wil je erop toezien dat hij eet dan? Continu met hem meelopen? Lijkt me niet realistisch.
Beantwoord je wel vaker een vraag met een wedervraag?quote:Wat voor bedrijf en wat voor werk gaat het in jouw situatie om?
Deze vraag was niet gesteld aan mij.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 00:39 schreef fernando_redondo het volgende:
Beantwoord je wel vaker een vraag met een wedervraag?
Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je die aparte behandeling ziet.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 02:15 schreef fernando_redondo het volgende:
Het is gewoon een case die niet specifiek is en geboren uit verwondering omdat ik niet begrijp waarom het deelnemen aan de Ramadan anders wordt beoordeeld als andere zaken.
sorry maar de meeste collega's en andere personen die ik zie schepen hun collega's niet op met extra werk omdat ze aan de ramadan mee doen. en de held uit hangen? ben je gek? denk je dat ze het doen om stoer te doen of zo? ga dan eerst eens kijken waarom de ramadan gehouden word voordat je begint te zeiken dat alle lui die aan de ramadan mee doen maar meteen geen baan meer mogen hebben.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 15:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Verder is het ook asociaal om je collega's met extra werk op te schepen omdat je zo nodig een held wil uithangen in de Ramadan.
Dat geldt overigens ook voor zuipers of voor rokers waar de prestaties onder lijden
Als ze gewoon functioneren is er niks aan de handquote:sorry maar de meeste collega's en andere personen die ik zie schepen hun collega's niet op met extra werk omdat ze aan de ramadan mee doen.
nee maar jij gaat ervan uit dat men niet functioneert als men aan de ramadan mee doet.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:44 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Als ze gewoon functioneren is er niks aan de hand
Bij sommige banen weet je dat je aan bepaalde eisen moet voldoen. Als je overdag niet eet en drinkt is de kans groot dat je zwakker bent en kun je geen topvoetbal spelen. Als een speler 'zomaar' de hele dag niet zou eten of drinken zou de trainer daar ook niet blij mee. En met de bedragen die er in topvoetbal omgaan kun je een zwakke speler niet riskeren. Net zoals een zwaar Christelijke brandweerman moeilijk op zondag kan zeggen: sorry jongens, vandaag doe ik niet mee, rijd maar met halve bezetting naar de brand toequote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Voetbal en beroepen waarbij echt iets geproduceerd wordt zijn twee verschillende dingen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:59 schreef ChrisJX het volgende:
Bij sommige banen weet je dat je aan bepaalde eisen moet voldoen. Als je overdag niet eet en drinkt is de kans groot dat je zwakker bent en kun je geen topvoetbal spelen. Als een speler 'zomaar' de hele dag niet zou eten of drinken zou de trainer daar ook niet blij mee. [...]
Bij sommige beroepen zijn er gewoon extra eisen waar je niet omheen kunt.
Ik heb het idd over beroepen waarbij een prestatie afhangt van een individueel persoon. Zoals bij voetbal of een andere topsport.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:26 schreef mgerben het volgende:
Voetbal en beroepen waarbij echt iets geproduceerd wordt zijn twee verschillende dingen.
Bij productie geldt: Productie is het resultaat van alle medewerkers. Het is goed denkbaar dat de hele invloed van de ramadan niet eens merkbaat is; en als deze merkbaar is, geldt dat als een bedrijf daardoor in de problemen komt, dat meer zegt over het bedrijf dan over de ramadan.
Bij voetbal is het een ander verhaal. Wanneer er zoveel afhangt van een individu, heb je je als werkgever ook verdiept in dat individu, voordat je met miljoenen begint te schuiven.
Dan kun je moeilijk claimen dat de ramadan onverwacht komt, want als dat als verrassing komt, heb je als clubmanager gewoon je werk niet gedaan. Dan heb je miljoenen uitgegeven terwijl je speler mogelijk tijdens het hoogtepunt van het seizoen niet kan spelen.
Schuld van de speler? Nee, want dit had de manager ruim van tevoren kunnen moeten(!) weten.
Dan kun je wel gaan huilen dat je topspeler een maand lang uit de running is, maar het was de taak van die manager om dat te voorzien. Als die dus zijn werk doet, neemt-ie die voetballer aan voor 11/12 van het geld dat een niet-vastende voetballer zou krijgen.
Waar zei ik dat?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:06 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
nee maar jij gaat ervan uit dat men niet functioneert als men aan de ramadan mee doet.
Worden werknemers dan niet indivdueel beoordeeld?quote:Voetbal en beroepen waarbij echt iets geproduceerd wordt zijn twee verschillende dingen.
Bij productie geldt: Productie is het resultaat van alle medewerkers. Het is goed denkbaar dat de hele invloed van de ramadan niet eens merkbaat is; en als deze merkbaar is, geldt dat als een bedrijf daardoor in de problemen komt, dat meer zegt over het bedrijf dan over de ramadan.
quote:Op zondag 23 oktober 2005 03:32 schreef fernando_redondo het volgende:
Gert-Jan Verbeek gaat overigens donderdag zijn moslims niet opstellen als ze bliven weigeren te eten
doordat trainers ook op je moeten rekenen zijn er bepaalde voetbalspelers die wel aan de ramadan mee doen, behalve op de dagen dat ze wedstrijden moeten spelen. die dagen halen ze dan op een ander moment weer in.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:30 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik heb het idd over beroepen waarbij een prestatie afhangt van een individueel persoon. Zoals bij voetbal of een andere topsport.
Maar het is het een of het ander. Als je profvoetballer bent moet jouw coach in het seizoen op jou kunnen rekenen. Kan dat niet om welke reden dan ook, dan is dat je eigen verantwoording.
Of moet de brandweercommandant ervoor zorgen dat iedere christelijke brandweerman- of vrouw op zondag niet hoeft te blussen? Ben benieuwd hoe ze dat oplossen op Urk of in Staphorst. Immers, de commandant had zich moeten verdiepen in zijn werknemer en moeten weten dat deze één dag per week sowieso uit de running is.
Dat lees je in zo'n beetje iedere reactie terug...?quote:Op maandag 24 oktober 2005 21:33 schreef fernando_redondo het volgende:
Waar zei ik dat?
quote:
quote:Op maandag 17 oktober 2005 03:58 schreef fernando_redondo het volgende:
En dat zijn dan de overduidelijke statements. De de rest is een beetje moeilijk te quoten omdat het anders een zooitje wordt in deze reply... En je kunt ook aan de hand van de gehele discussie merken dat je de ramadan op één lijn zet met bijvoorbeeld een weekend doorzakken of roken...quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Voor iedere baan waarbij je fysiek werk moet doen geldt dat je minder gaat presteren als je een dag niet eet net als dat geldt voor een baan waar je voor moet concentreren. Genoeg banen die aan dat profiel voldoen
Van mijn hele post pik je dat eruit, terwijl het slechts een voorbeeld is en verder weinig te maken heeft met het onderwerp?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:13 schreef fernando_redondo het volgende:
MS moet ook niet voor rekening komen van de werkgever.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |