lees dit topic dan maar eens doorquote:Op maandag 25 februari 2008 20:04 schreef Maeghan het volgende:
[..]
De golfstroom? Ik weet wel dat de passaten soms stilvallen door ENSO, maar dat de golfstroom stilvalt heb ik nog nooit gehoord.
Helemaal mee eens. Maar net zo verwonderlijk vind ik dat alle warmte die door mensen wordt geproduceerd in de klimaatdiscussie grotendeels genegeerd wordt. Als je kijkt hoeveel warmte (dus niet CO2) wij produceren met al onze auto's (motoren en remmen), hoeveel warmte er van verwarmingen uit huizen lekt, hoeveel warmte al onze lampen, tv's, monitoren, koelkasten, airco's etc produceren, hoeveel warm water er na het wassen en douchen in de natuur terecht komt, hoeveel warmte er door al ons beton en asfalt wordt vastgehouden en weer uitgestraald, dan is dat een waanzinnige hoeveelheid. Als ik op een koude ochtend Amsterdam uitrij, wordt het in het eerste half uur alleen maar kouder volgens de temperatuursensor van mijn auto, terwijl de zon opkomt. Als ik 's avonds de stad inrij, zie ik het warmer worden, terwijl de zon aan het ondergaan is. Maar toch zijn er nog altijd wetenschappers die beweren dat het stedelijk hitte eiland niet of nauwelijks bestaat en gewoon meetgegevens van weerstations in of nabij grote steden gebruiken.quote:Op maandag 25 februari 2008 23:16 schreef Maeghan het volgende:
Nee, natuurlijk, maar ik vind het vreemd dat mensen vol blijven houden dat CO2 heus niets met de mens te maken heeft. Of dat mensen het prima vinden om olie te blijven gebruiken. Als je een schonere methode kunt gebruiken, waarom dan niet? Het is altijd beter, is het niet voor het klimaat dan wel voor bijv. de kwaliteit van de lucht die je inademt of iets dergelijks. Kwaad kan het sowieso al niet.
Die metingen worden al heel erg lang gecorrigeerd voor dat effect, wetenschappers die glashard beweren dat stedelijke gebieden doorgaans niet warmer zijn dan het platteland moet ik nog tegenkomen overigens.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:12 schreef Ared het volgende:
Maar toch zijn er nog altijd wetenschappers die beweren dat het stedelijk hitte eiland niet of nauwelijks bestaat en gewoon meetgegevens van weerstations in of nabij grote steden gebruiken.
uit het meest recente IPCC rapport:quote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Die metingen worden al heel erg lang gecorrigeerd voor dat effect, wetenschappers die glashard beweren dat stedelijke gebieden doorgaans niet warmer zijn dan het platteland moet ik nog tegenkomen overigens.
bronquote:However, the key issue from a climate change standpoint is whether urban-affected temperature records have significantly biased large-scale temporal trends. Studies that have looked at hemispheric and global scales conclude that any urban-related trend is an order of magnitude smaller than decadal and longer time-scale trends evident in the series (e.g., Jones et al., 1990; Peterson et al., 1999). This result could partly be attributed to the omission from the gridded data set of a small number of sites (<1%) with clear urban-related warming trends. In a worldwide set of about 270 stations, Parker (2004, 2006) noted that warming trends in night minimum temperatures over the period 1950 to 2000 were not enhanced on calm nights, which would be the time most likely to be affected by urban warming. Thus, the global land warming trend discussed is very unlikely to be influenced significantly by increasing urbanisation (Parker, 2006).
Sterker nog: van de zes auteurs die aan Jones et al 1990 meewerkten, loopt er tegen één een onderzoek wegens "suspected research misconduct" betreffende deze studie (Wang), één is Coordinating Lead Author van het IPCC (Jones), één is Author voor het IPCC (Groisman) en één is Review Editor voor het IPCC (Karl). Dat zegt niets over hun onderzoeken, maar maakt in ieder geval duidelijk dat dit hoofdstuk niet een toonbeeld van objectieve wetenschap is.quote:Coordinating Lead Authors:
Kevin E. Trenberth (USA), Philip D. Jones (UK)
Lead Authors:
Peter Ambenje (Kenya), Roxana Bojariu (Romania), David Easterling (USA), Albert Klein Tank (Netherlands), David Parker (UK), Fatemeh Rahimzadeh (Iran), James A. Renwick (New Zealand), Matilde Rusticucci (Argentina), Brian Soden (USA), Panmao Zhai (China)
Er zullen vast wat slordigheidjes inzitten maar ik betwijfel of die van een magnitude zijn dat we een significant deel van de opwarming hier aan toe kunnen schrijven.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:08 schreef Ared het volgende:
[..]
uit het meest recente IPCC rapport:
[..]
bron
Parker onderzoekt echter niet echt UHI, maar nachttemperaturen van steden op winderige en windstille zomernachten. Waarom vergelijkt hij niet gewoon nachttemperaturen van steden met nabije landelijke stations? En dan vooral in de winter, aangezien mensen dan meer warmte genereren tov de omgeving dan in de zomer. En Jones 1990 is helemaal compleet waardeloos, omdat de stations en steden die hij onderzocht verkeerd zijn ingedeeld. Veel steden waarvan hij dacht dat ze landelijk waren bleken stedelijk te zijn. Veel stations waarvan hij dacht dat ze jaren op dezelfde plaats hadden gestaan, bleken verplaatst. Meest schrijnende voorbeeld een verplaatsing van bovenwinds naar benedenwinds bij een stad met hoogovens! Waarom het IPCC dan toch deze onderzoeken van Jones en Parker gebruikt? Misschien heeft dit er iets mee te maken:
[..]
Sterker nog: van de zes auteurs die aan Jones et al 1990 meewerkten, loopt er tegen één een onderzoek wegens "suspected research misconduct" betreffende deze studie (Wang), één is Coordinating Lead Author van het IPCC (Jones), één is Author voor het IPCC (Groisman) en één is Review Editor voor het IPCC (Karl). Dat zegt niets over hun onderzoeken, maar maakt in ieder geval duidelijk dat dit hoofdstuk niet een toonbeeld van objectieve wetenschap is.
"uitzondering bevestigd de regel"quote:Op zondag 29 november 2009 13:25 schreef appelsientje het volgende:
Misschien een lompe kick omhoog.. maar we zijn ondertussen al weer wat jaren verder en als in 2005 al 30% afname is geconstateerd... dan moeten we daar nu toch wat van gaan merken...
Maar deze November is weer 1 van de warmste...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |