Turbotaalquote:Op maandag 15 januari 2007 14:49 schreef indahnesia.com het volgende:
noes?
Maar als het een beetje kouder wordt dan ligt hier niet altijd sneeuw.quote:Op maandag 15 januari 2007 15:33 schreef picobyte het volgende:
Sneeuw reflecteert zonlicht, als het hier dus een paar graden kouder wordt valt er vaker sneeuw en koelt het door de reflectie van zonlicht nog meer af.
Nah over vijftig jaar weten we meer
En idd.. ik dacht ook alleen aan die noordelijke, maar goed, nu dus ook dezequote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:47 schreef Basp1 het volgende:
Dan drijf je niet zo snel meer weg met je luchtbedje
Maar intressant stukje frutsel, ik dacht eerst namemlijk dat voornamleijk alleen de afsmelting van groenland de globale stroming zou kunnen eranderen, maar dus die in antrartica gevormd worden hebben ook invloed, zijn volgens de wetenschappers ook al aan het verminderen
Naamate de tijd vorderd wordt het klimaat steeds intresanter. Ik ben benieuwd wat er ons als mensheid de komende 50 jaar te wachten staat.
Dat het dan maar binnen 30 jaar gebeurd, over 50 jaar kan ik wel eens dement zijn wanneer ik 86 benquote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En idd.. ik dacht ook alleen aan die noordelijke, maar goed, nu dus ook deze
ik hoop nog 50 jaar mee te mogen maken![]()
Die stromingen zijn idd een globaal netwerk wat ik er van begrepen heb, veranderingen aan de andere kant van de aarde kunnen hier dus ook effect hebben. Niet zo vreemd natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:47 schreef Basp1 het volgende:
Dan drijf je niet zo snel meer weg met je luchtbedje
Maar intressant stukje frutsel, ik dacht eerst namemlijk dat voornamleijk alleen de afsmelting van groenland de globale stroming zou kunnen eranderen, maar dus die in antrartica gevormd worden hebben ook invloed, zijn volgens de wetenschappers ook al aan het verminderen
We hadden tot nu toe alleen maar nieuwsberichten gehad dat de stroming verstoord wordt/ zal gaan worden door het afsmelten van de ijsvlaktes van groenland en het verminderen van het noordpool ijs. Het antartica afsmeltverhaal was nieuw voor mij.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 15:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Die stromingen zijn idd een globaal netwerk wat ik er van begrepen heb, veranderingen aan de andere kant van de aarde kunnen hier dus ook effect hebben. Niet zo vreemd natuurlijk.
Maar het is niet voor niets dat men over vijf 5 oceanen op de wereld spreekt: de Arctische Oceaan in de Noordpoolcirkel en de Southern Ocean beneden de 66 breedtegraad in het zuiden.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 15:52 schreef Basp1 het volgende:
Het antartica afsmeltverhaal was nieuw voor mij.
Met de door hun pas in gebruik genomen meet methodes. Welke meet methodes hebben de andere onderzoekers dan gebruikt die beweren dat de golfstroom wel is verminderd.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:08 schreef Ared het volgende:
Volgens Carl Wunsch in Nature Geoscience hoeven we ons hier voorlopig in ieder geval geen zorgen meer over te maken. Niet dat het effect er niet is, maar op de korte termijn dat we er onderzoek naar doen is het onmogelijk om natuurlijk geklots van door mensen veroorzaakte verandering te onderscheiden. Over enkele decennia weten we (misschien) meer.
samenvatting:
http://www.nu.nl/news/143(...)jks_meetbaar%27.html
Nature:
http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/abs/ngeo126.html
zover ik heb kunnen vinden: in een onderzeeboot op zoek gaan naar plekken op de noordpool waar zwaar water naar beneden zakt (lijkt mij geen betrouwbare methode, maar goed), satellietgegevens (geen idee hoe goed die stroming onder de oppervlakte van windpatronen aan de oppervlakte kunnen onderscheiden) en dus de stromingsgegevens van de netten in de Atlantische Oceaan.quote:Op maandag 18 februari 2008 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Met de door hun pas in gebruik genomen meet methodes. Welke meet methodes hebben de andere onderzoekers dan gebruikt die beweren dat de golfstroom wel is verminderd.
Belgische onderzoekers of anders een verhaal van Suske en Wiske: De Dolle Duikbootquote:in een onderzeeboot op zoek gaan naar plekken op de noordpool waar zwaar water naar beneden zakt
Maar die stromingsgeven vanuit netten lijken je wel betrouwbaar? Dit vraag ik omdat je bij de ander 2 methodes je bedenkingen nogal expleciet uit. De metingen vanuit netten die maar een heel beperkt gebied kunnen meten lijken me net zo betrouwbaar/ onbetrouwbaar.quote:Op maandag 18 februari 2008 14:09 schreef Ared het volgende:
[..]
zover ik heb kunnen vinden: in een onderzeeboot op zoek gaan naar plekken op de noordpool waar zwaar water naar beneden zakt (lijkt mij geen betrouwbare methode, maar goed), satellietgegevens (geen idee hoe goed die stroming onder de oppervlakte van windpatronen aan de oppervlakte kunnen onderscheiden) en dus de stromingsgegevens van de netten in de Atlantische Oceaan.
De golfstroom? Ik weet wel dat de passaten soms stilvallen door ENSO, maar dat de golfstroom stilvalt heb ik nog nooit gehoord.quote:Op zondag 16 oktober 2005 11:09 schreef Ludwig het volgende:
Er is laatst een documentaire over op discovery geweest en de conclusie was dat die golfstroom om de zoveel tijd stilviel en dan weer op gang kwam. Het was dus iets wat de natuur zelf deed en zich voortbewoog binnen een cyclus. Het komt dus allemaal wel goed
Waarom zouden dik 6,5 miljard mensen met bijbehorende auto's, koelkasten, milieuonvriendelijke productiemethoden, slecht landgebruik en enorme hoeveelheden vee voor veel te veel voedsel geen invloed op het milieu hebben? Ik vind dat echt niet moeilijk voor te stellen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 16:23 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
*haalt z'n noren uit het vet. Elfstedentocht![]()
Ik geloof er niets van dat het zo snel gaat, zoveel invloed heeft de mens niet op het milieu.
Dat vind ik ook altijd zo'n non-argumentquote:Op maandag 25 februari 2008 20:15 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Waarom zouden dik 6,5 miljard mensen met bijbehorende auto's, koelkasten, milieuonvriendelijke productiemethoden, slecht landgebruik en enorme hoeveelheden vee voor veel te veel voedsel geen invloed op het milieu hebben? Ik vind dat echt niet moeilijk voor te stellen.
Daarom vind ik de term Antropoceen ook helemaal niet zo gek...quote:Op maandag 25 februari 2008 22:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd zo'n non-argument. Stap in je auto en je moet honderden kilometers rijden voordat je een stuk land tegenkomt dat de afgelopen 100 jaar niet door mensen vormgegeven is, vanuit de ruimte kan je 's nachts de steden op zien lichten, we hebben een enorm groot deel van het regenwoud omgekapt, we vissen complete zeeën leeg als we de vangst niet streng reguleren, we hebben met succes hele ecosystemen verstoord door er soorten te introducren die er niet thuishoren (Australië om maar eens iets te noemen) en nog kunnen mensen zich niet voorstellen dat de mens grote invloed op de planeet heeft....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |