abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31458715
Hoeveel centiliter kan de gemiddelde urineblaas eigenlijk bevatten? Zit er een verschil in tussen mannen en vrouwen? Wat gebeurt er als de blaas helemaal vol zit besides in je broek plassen? Waarom zit er soms zoveel verschil in als je nodig moet? Soms heb je een hele waterval, maar soms komt er ook weinig uit, terwijl je toch dat gevoel had dat je erg nodig moest.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:46:09 #2
48715 FRaGMaN
jajajajajajajaja!!
pi_31459434
De blaas van een volwassen mens kan zo'n 50 à 300 centiliter urine bevatten. Wanneer de blaas voller raakt dan 200 cl zullen de receptoren in de blaaswand een mictiereflex uitlokken: het plasgevoel. De blaas heeft twee sluitspieren (sfincters): één die kan beheerst worden (dwarsgestreepte spiercellen) en een autonome gladde spier. Als men zich verzet tegen dit plasgevoel stuurt men inhiberende postsynaptische potentialen naar het parasympatische zenuwstelsel, en kan men het gevoel onderdrukken en zelfs op korte termijn weer verliezen. Maar de druk op de blaaswand blijft opgebouwd worden tot men het uiteindelijk niet meer kan houden. Als het vermogen om de urine op te houden niet voldoende aanwezig is, noemt men dit incontinentie.
Mors principium est
pi_31459506
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:46 schreef FRaGMaN het volgende:
De blaas van een volwassen mens kan zo'n 50 à 300 centiliter urine bevatten. Wanneer de blaas voller raakt dan 200 cl zullen de receptoren in de blaaswand een mictiereflex uitlokken: het plasgevoel. De blaas heeft twee sluitspieren (sfincters): één die kan beheerst worden (dwarsgestreepte spiercellen) en een autonome gladde spier. Als men zich verzet tegen dit plasgevoel stuurt men inhiberende postsynaptische potentialen naar het parasympatische zenuwstelsel, en kan men het gevoel onderdrukken en zelfs op korte termijn weer verliezen. Maar de druk op de blaaswand blijft opgebouwd worden tot men het uiteindelijk niet meer kan houden. Als het vermogen om de urine op te houden niet voldoende aanwezig is, noemt men dit incontinentie.
Interessant, maar een groot verschil van tussen de 50 en 300 centiliter?
pi_31459541
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Interessant, maar een groot verschil van tussen de 50 en 300 centiliter?
Tja, dat zal wel te maken hebben met of je man of vrouw bent, groot of klein qua lichaamsbouw, volwassen of kind enz.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:51:37 #5
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_31459544
Ehm bedoel je niet mL Fragman? Ik denk nl. dat de meeste mensen wel eerder moeten plassen dan dat er 2 liter urine in hun blaas zit.
pi_31459572
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:51 schreef Jojogirl het volgende:
Ehm bedoel je niet mL Fragman? Ik denk nl. dat de meeste mensen wel eerder moeten plassen dan dat er 2 liter urine in hun blaas zit.
de truuk is om dat dan gewoon niet te doen, zodat je hem flink oprekt
You must try to maintain faith and trust in the potentiality of your own brain and the billion year old life process. With your ego left behind you, the brain can't go wrong.
pi_31459635
Mwah, 2ml is ook weer erg weinig, niet?
Misschien 20ml?
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:57:53 #8
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_31459684
Je kunt wel veel meer urine bevatten.
De blaas heeft hetzelfde effect als je maag.
Hoe meer erin komt en hoe langer je het laat zitten, hoe groter het volume.
Vorig jaar na een operatie had ik een catether die verwijderd werd (omdat deze niet goed zat) en toen kwam er 440 ml uit (CC) dus wat dat betreft!
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_31461496
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:53 schreef Pihkal het volgende:

[..]

Klopt dat, als je het langer ophoud, dat je blaas dan op den duur groter wordt?
pi_31461632
Je blaas kan max 500ml bevatten. Na 200ml krijg je meestal het gevoel van een volle blaas, maar je kunt het nog langer ophouden, totdat je dus je max. capiciteit hebt bereikt. Dan wordt de druk zo groot, dat je blaas zich ledigd.

Als je heel vaak naar het toilet gaat, of juist heel lang ophoudt, past de blaas zich daar als het ware op aan. Als je heel vaak gaat, zal de blaas (of beter gezegd je hersenen) eerder een seintje geven dat de blaas vol is, terwijk de max. capaciteit nog lang niet bereikt is.
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_31462488
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 14:16 schreef meami het volgende:
Je blaas kan max 500ml bevatten. Na 200ml krijg je meestal het gevoel van een volle blaas, maar je kunt het nog langer ophouden, totdat je dus je max. capiciteit hebt bereikt. Dan wordt de druk zo groot, dat je blaas zich ledigd.

Als je heel vaak naar het toilet gaat, of juist heel lang ophoudt, past de blaas zich daar als het ware op aan. Als je heel vaak gaat, zal de blaas (of beter gezegd je hersenen) eerder een seintje geven dat de blaas vol is, terwijk de max. capaciteit nog lang niet bereikt is.
Interessant, meer oefenen dus .
pi_31462573
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:03 schreef pberends het volgende:

[..]

Interessant, meer oefenen dus .
Oefenen in de zin van het langer op willen houden?
*spiekt*
pi_31462596
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:53 schreef Pihkal het volgende:

[..]

Blaastraining is tot op zekere hoogte prima, maar eigenlijk moet je plassen zodra je lichaam zegt dat je moet plassen.
Lang ophouden geeft bacterëen de kans om zich uit te breiden ---> blaasontsteking.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31463787
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:09 schreef Mirage het volgende:

[..]

Blaastraining is tot op zekere hoogte prima, maar eigenlijk moet je plassen zodra je lichaam zegt dat je moet plassen.
Lang ophouden geeft bacterëen de kans om zich uit te breiden ---> blaasontsteking.
blaasontsteking komt bijna alleen maar bij vrouwen voor
You must try to maintain faith and trust in the potentiality of your own brain and the billion year old life process. With your ego left behind you, the brain can't go wrong.
pi_31465761
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 16:10 schreef Pihkal het volgende:

[..]

De cijfers zijn:

Het aantal gerapporteerde nieuwe gevallenvan acute cystitis bij vrouwen bedraagt in de huisartsenpraktijk gemiddeld bijna 70 en bij mannen bijna 10 per 1000 patiëntenper jaar.

Bron: NHG Standaard Urineweginfecties
pi_31466952
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:07 schreef meami het volgende:

[..]

Oefenen in de zin van het langer op willen houden?
Toch?
pi_31468586
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:09 schreef Mirage het volgende:

[..]

En kan incontinentie als gevolg hebben.
*spiekt*
pi_31468652
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:30 schreef meami het volgende:

[..]

En kan incontinentie als gevolg hebben.
Wat is dat ookweer, dat je last heb van urine verlies...of dat je je piemel niet meer in de lucht krijgt?
pi_31471702
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:32 schreef Pihkal het volgende:

[..]

Wat is dat ookweer, dat je last heb van urine verlies...of dat je je piemel niet meer in de lucht krijgt?
Incontinentie= urineverlies

Je was denk ik in de war met impotentie
*spiekt*
pi_31482949
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 14:16 schreef meami het volgende:

Max 500 ml is niet waar........bij mij hebben ze vorige week maandag in het ziekenhuis 2350 ml (bijna 2 1/2 liter dus) afgehaald met een catheter. Ik stond bijna op mijn kop van de pijn toen de blaas leeg was.
De zenuwen die het plassignaal door moeten geven werken niet en mag nu dagelijks zelf catheteren en dit allemaal door die @<&%~* ziekte van Lyme........
pi_31486589
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 09:20 schreef Jominro het volgende:

[..]

Max 500 ml is niet waar........bij mij hebben ze vorige week maandag in het ziekenhuis 2350 ml (bijna 2 1/2 liter dus) afgehaald met een catheter. Ik stond bijna op mijn kop van de pijn toen de blaas leeg was.
De zenuwen die het plassignaal door moeten geven werken niet en mag nu dagelijks zelf catheteren en dit allemaal door die @<&%~* ziekte van Lyme........
door die tekenziekte? hoe dat?
pi_31493078
[quote]Blaastraining is tot op zekere hoogte prima, maar eigenlijk moet je plassen zodra je lichaam zegt dat je moet plassen.
Lang ophouden geeft bacterëen de kans om zich uit te breiden ---> blaasontsteking[unquote]

Urine in de blaas is op zichzelf steriel. Bacterien die in de plasbuis zitten kunnen wel naar de blaas toe 'bewegen' en dan een blaasontsteking veroorzaken. Het ophouden van urine zelf veroorzaakt geen blaasontsteking.
pi_31504993
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 13:22 schreef Pihkal het volgende:

[..]

door die tekenziekte? hoe dat?
Door de ziekte van Lyme is mijn zenuwgestel aangetast in de hersenen & rug, geeft dus geen signaal door als mijn blaas vol is. Ik voel het gewoon niet
  maandag 17 oktober 2005 @ 15:04:39 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31512228
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 16:10 schreef Pihkal het volgende:

[..]

Dat komt omdat vrouwen een kortere plasbuis hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')