abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31455753
quote:
De illusie van immigratie

De afgelopen vijftien jaar heeft Nederland ruwweg evenveel immigranten geabsorbeerd als in de twee eeuwen vanaf de Slag bij Nieuwpoort tot de Franse tijd. Omstreeks een half miljoen mensen kwamen in de zeventiende en achttiende eeuw naar de Nederlanden - onder wie Vlamingen, Franse hugenoten, Portugese joden. Deze immigranten werden veelal om godsdienstige redenen verdreven uit hun land en vonden onderdak in de Republiek waar ze een waardevolle bijdrage leverden aan de toenemende welvaart. Ze brachten vermogens, ambachtelijke vaardigheden, wetenschappelijke kennis en ondernemerszin met zich mee.

De hedendaagse immigratie is totaal anders van samenstelling. Gastarbeiders, asielzoekers, gezinsherenigers en huwelijksmigranten leiden tot een jaarlijkse netto-instroom (immigratie min emigratie) van zo'n 45.000 mensen, 90 procent afkomstig uit ontwikkelingslanden. Dat is een brede geografische aanduiding. Maar een behoudende schatting van de samenstelling van de Nederlandse bevolking is dat de komende vijftig jaar het aantal niet-westerse immigranten plus hun tweede generatie zal verdubbelen van bijna 10 tot bijna 20 procent van de bevolking.Dit zal al gebeurt zijn binnen nu en 10 jaar

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft in een studie die deze week is gepubliceerd - Immigration and the Dutch economy - uitgezocht wat de economische impact van de hedendaagse immigratie in Nederland is. Het onderwerp is controversieel. Niet de minsten immers houden pleidooien dat een voortgaande instroom wenselijk is om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Nieuwkomers moeten de pensioenen en sociale voorzieningen van de Nederlandse bevolking opbrengen. De president van De Nederlandsche Bank, Wellink, pleit daarom voor een ruim immigratiebeleid in de EU voor de komende vijftig jaar. De Europese Commissie heeft zich ook in deze zin uitgelaten. Volgens werkgevers zijn immigranten onmisbaar als arbeidskrachten bij een krimpende beroepsbevolking. Drie jaar geleden publiceerde een onderzoeksgroep van de Verenigde Naties een rapport (Replacement migration) waarin werd uitgegaan van de wenselijkheid om de huidige verhouding tussen actieve en niet-actieve bevolking in Europa te handhaven. Dan zou permanent grootschalige immigratie geboden zijn. In Nederland zou dit leiden tot een bevolking van 109 miljoen mensen in 2100. Terecht is zo'n perpetuum mobile van bevolkingsgroei - er komt immers nooit een einde aan - in brede kring afgewezen als praktisch onhaalbaar en theoretisch onzinnig.

Het CPB erkent dat voor sommige Zuid-Europese landen die aan de vooravond van een drastisch krimpende bevolking staan immigratie soelaas kan bieden. Maar voor Nederland komt de studie tot andere conclusies. Immigratie volgens het huidige patroon levert hier nauwelijks economische voordelen op en eerder nadelen. Plat gezegd: de kosten zijn groter dan de baten. Werkgevers hebben een voordeel (goedkope arbeid) en degenen die 'winnen' zijn de immigranten zelf: zij gaan er aanzienlijk in inkomen op vooruit. Maar behalve als het om hooggekwalificeerde immigranten gaat, is immigratie een kostenpost voor de publieke financiën. Het is niet de oplossing voor het pensioen- en vergrijzingsvraagstuk.

De reden is dat nieuwkomers uit niet-westerse landen hier onderpresteren op de arbeidsmarkt en voorzover ze werk hebben laaggeschoolde autochtone (en allochtone) werknemers verdringen. Hun netto-bijdrage aan de collectief gefinancierde voorzieningen is gedurende de levenscyclus negatief: ze dragen weinig bij aan belastingen en premies en ze doen daarentegen een bovengemiddeld beroep op huursubsidie, bijstand en WAO.

Lage werkgelegenheid gaat hand in hand met een hoge afhankelijkheid van sociale zekerheid. Relatief genereuze socialezekerheidsstelsels, stelt het CPB, versterken de afhankelijkheid van immigranten van uitkeringen. Er bestaat een samenhang tussen immigratiebeleid en de ruimhartigheid van de verzorgingsstaat. Met kennelijke instemming citeert het CPB-rapport een uitspraak van de Amerikaanse econoom en Nobelprijswinaar Milton Friedman: ,,You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state.''

Deze vaststellingen nopen tot afwegingen over het Nederlandse beleid inzake immigratie en sociale zekerheid. Lang zijn deze onderwerpen onbespreekbaar geweest - tot midden jaren negentig ontkende het politieke bestel domweg dat Nederland overduidelijk een 'immigratieland' was geworden. Het gaat om afwegingen naar twee kanten: enerzijds de noodzaak om de naderende vergrijzingscrisis serieus te nemen zonder te vluchten in de gemakkelijke oplossing om 'meer mensen' van buiten binnen te halen. En anderzijds de socialezekerheidsval aanpakken waarin te veel nieuwkomers in Nederland terechtkomen. Er zijn genoeg maatschappelijk succesvolle immigranten die aantonen dat het geen ijzeren wetmatigheid is om een negatieve bijdrage aan de economie te leveren. Dan moet er wel naar herkomst, opleidingsniveau en motieven voor verhuizing naar Nederland geselecteerd worden. Een systeem van vergunningen lijkt ongevoelig. Maar nog ongevoeliger is het om immigranten zonder werk te laten barsten in de bakken van de sociale zekerheid.
Ik kan me redelijk in dit artikel vinden en ik ben benieuwd wie deze mening ook onderschrijft
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31455814
Dit dacht Jaap blokker er in 2002 van:
quote:
Jan Blokker, mede-eigenaar van Blokker Holding, geeft in het jaarverslag van het concern de 'complete asiel- en illegalenindustrie', onder wie politici, de schuld van het grote aantal roofovervallen.

Dom
"Nederland is een beetje dom geweest'', meent Blokker. Tot de Blokker Holding horen naast de winkelketen Blokker en de speelgoedwinkels Intertoys en Bart Smit, ook Leenbakker, Casa, Xenos en Marskramer. Het concern heeft ongeveer 2400 filialen. De organisatie voor middelgrote en kleine bedrijven, MKB-Nederland, deelt de zorg van Jan Blokker, over het grote aantal roofovervallen dat wordt gepleegd door allochtonen. Dat zei een woordvoerder.

Verontrustend groot
Topman Blokker zegt dat het aantal roofovervallen op de winkels van het concern verontrustend groot is. "In een winkel werken betekent anno 2002 in Nederland een gerede kans hebben op een kwade dag in de loop van een pistool te kijken of een mes op de keel gezet te krijgen'', aldus Blokker. Het overgrote deel van deze overvallen worden volgens de zakenman gepleegd door allochtonen. "De daders hebben vooral een Antilliaanse, Marokkaanse of Oost-Europese achtergrond. Dit wisten de medewerkers van de winkels al jaren, maar achtereenvolgende regeringen hadden het niet door'', stelt Blokker.

Tolerantie
"Beroepsmoralisten die een complete asiel- en illegalenindustrie op gang hielden, samen met de gezagsdragers die Nederland als gidsland presenteerden en met hun tolerantie de drugsmaffia vrij spel gaven, zijn medeverantwoordelijk voor een sociale verloedering die onder meer in onze winkelstraten tot uiting komt.''

Allochtone medewerkers
De zakenman benadrukt in het jaarverslag dat het concern een groot aantal zeer gewaardeerde allochtone medewerkers in dienst heeft. "Veel van deze actieve, op maatschappelijke integratie gerichte nieuwe landgenoten van buitenlandse afkomst staan zelf aan het 'front' in onze winkels en sommigen van hen hebben het traumatiserende effect van een overval aan den lijve ondervonden.''

©RTLZ.nl
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31455860
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:03 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Ik kan me redelijk in dit artikel vinden en ik ben benieuwd wie deze mening ook onderschrijft
Ik ben het eens met het gestelde...echter...dat mag niet...dat is racisme/facisme/verkeerd. Ruimte voor een redelijk gesprek is er niet.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:21:22 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31455903
Ach Nederland bestond al lang niet meer zonder gastarbeiders. Of hebben jullie zelf de moffen weggejaagt. Of dat aan mijn voorouders over moeten laten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31455909
Wat is er racisistisch, fascistisch of verkeerd aan de stelling dat de immigratie mislukt is?
pi_31455914
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:21 schreef Megumi het volgende:
Ach Nederland bestond al lang niet meer zonder gastarbeiders. Of hebben jullie zelf de moffen weggejaagt. Of dat aan mijn voorouders over moeten laten.
Je zegt het goed...gastarbeiders.
pi_31455918
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:22 schreef fernando_redondo het volgende:
Wat is er racisistisch, fascistisch of verkeerd aan de stelling dat de immigratie mislukt is?
Dat is de reactie die je krijgt om mensen die dit soort dingen stellen monddood te maken.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:25:05 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31455938
Nederlanders klagen altijd over buitenlanders. Maar als het puntje bij paaltje komt moeten wij jullie altijd redden. Ik schaam me soms dat er familie ligt van mij in jullie grond.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:31:55 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31455983
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:22 schreef fernando_redondo het volgende:
Omdat de overheid hier na 30 jaar niks gedaan te hebben ineens vindt dat een Turk of Marokaan nederlands moet leren.
pi_31455989
Nee, dat moeten ze zelf leren.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:35:30 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456007
Dan moeten we alle Nederlanders terug schoppen naar hun eigen land. Want ken er geen een die frans of engels spreekt in mijn geboorte land. Dat zijn er denk ik dan weer 500.000 uitkeringstrekkers bij. Inclusief een lid van het koninklijk huis. Wacht effe die is al terug.

[ Bericht 22% gewijzigd door Megumi op 15-10-2005 03:48:39 ]
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:41:57 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456029

[ Bericht 100% gewijzigd door ExtraWaskracht op 15-10-2005 03:51:24 (Generalisatie) ]
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:57:47 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456060
Yep klopt ExtraWaskracht alleen jammer dat jullie dat wel wat vaker toestaan.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 03:59:43 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456063
Zo zie je maar weer sterven voor Nederlanders mag. Maar generaliseren over hun mag niet.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:00:48 #15
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31456066
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:57 schreef Megumi het volgende:
Yep klopt ExtraWaskracht alleen jammer dat jullie dat wel wat vaker toestaan.
We kunnen niet alles zien Megumi. Als je dingen ziet in POL kan je hier altijd terecht in de feedback.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:01:37 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456067
Ok laat het er even bij.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:01:53 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31456070
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:59 schreef Megumi het volgende:
Zo zie je maar weer sterven voor Nederlanders mag. Maar generaliseren over hun mag niet.
Generaliseren is wettelijk toegestaan. Ik ben alleen geforceerd te handelen volgens het fok beleid.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:08:33 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456078
Ik moet gewoon maar gaan pitten. Maar heb het hier wel moeilijk mee. Want we gaan idd maar eens terug.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:22:12 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31456095
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 04:08 schreef Megumi het volgende:
Ik moet gewoon maar gaan pitten. Maar heb het hier wel moeilijk mee. Want we gaan idd maar eens terug.
Misschien De kans dat Japan hier komt lijkt me trouwens klein Een andere trouwens, als je je ei kwijt wil kan je ook altijd mailen naar een van de mods (al zou ik de komende drie weken sidekick afraden).
pi_31456105
quote:

[..]

quote:
Maar een behoudende schatting van de samenstelling van de Nederlandse bevolking is dat de komende vijftig jaar het aantal niet-westerse immigranten plus hun tweede generatie zal verdubbelen van bijna 10 tot bijna 20 procent van de bevolking.Dit zal al gebeurt zijn binnen nu en 10 jaar
wat is er nou opeens met 10 jaar dan? daarvoor staat "komende vijftig jaar"

er staat ook een spelfout in dit stukje trouwens.

nou ik lees morgen de rest wel, weltrusten
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 04:30:29 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31456115
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 04:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Misschien De kans dat Japan hier komt lijkt me trouwens klein Een andere trouwens, als je je ei kwijt wil kan je ook altijd mailen naar een van de mods (al zou ik de komende drie weken sidekick afraden).
Hehe ben Canadesu. En speel het niet zo hard. Me zus gaat in elk geval terug naar Canada. En erger is dat me broer dat ook wil. En dus me nichtje. En als dat gebeurd ben ik ook weg. En om eerlijk te zijn wil hier eigenlijk niet weg. Dit is een land van klagers. Maar ook van hele aardige mensen. Ik ga nu pitten. Konbowa.
pi_31456302
Vraag 1 aan TS, over de OP, van wie is dat artikel? Schrijver, datum, waar gepubliceerd?
quote:

[..Met kennelijke instemming citeert het CPB-rapport een uitspraak van de Amerikaanse econoom en Nobelprijswinaar Milton Friedman: ,,You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state.''

Deze vaststellingen nopen tot afwegingen over het Nederlandse beleid inzake immigratie en sociale zekerheid. Lang zijn deze onderwerpen onbespreekbaar geweest - tot midden jaren negentig ontkende het politieke bestel domweg dat Nederland overduidelijk een 'immigratieland' was geworden. Het gaat om afwegingen naar twee kanten: enerzijds de noodzaak om de naderende vergrijzingscrisis serieus te nemen zonder te vluchten in de gemakkelijke oplossing om 'meer mensen' van buiten binnen te halen. En anderzijds de socialezekerheidsval aanpakken waarin te veel nieuwkomers in Nederland terechtkomen. Er zijn genoeg maatschappelijk succesvolle immigranten die aantonen dat het geen ijzeren wetmatigheid is om een negatieve bijdrage aan de economie te leveren. Dan moet er wel naar herkomst, opleidingsniveau en motieven voor verhuizing naar Nederland geselecteerd worden. Een systeem van vergunningen lijkt ongevoelig. Maar nog ongevoeliger is het om immigranten zonder werk te laten barsten in de bakken van de sociale zekerheid..]

Het deel over dat immigratie niet ongelimiteerd kan zijn lijkt me nogal een open deur. En ook niet bijster relevant. Er is nooit ongeregelmenteerde, ongelimiteerde toegang geweest. Wat dan wél de regels en de limieten zijn is altijd onderwerp van gesprek.
Maar extremen als ongelimiteerde instroom, instroom zonder vergunningen erbij halen alsof die situatie heeft bestaan, normaal is gevonden, bestreden moet worden, door iemand gewenst is, is een zwaktebod.

Voor wat betreft het deel over de kosten / baten analyse van de immigratie, die vind ik niet zo boeiend. Economen en onderzoekers roepen een hoop, maar de werkelijkheid is *altijd* oneindig veel groter dan de samenvatting in cijfers. Dat geldt zowel voor de cijfers die "aantonen" dat de instroom nodig is tegen de vergrijzing als die die "aantonen" dat de instroom meer kost dan oplevert.

Natuurlijk moet en mag je als land nadenken over wie je erbij wil hebben en wie niet, en waarom en hoe je dat regelt. Maar gebruik daarvoor economische "waarheden" niet te absoluut, die zijn namelijk *nog* veel minder betrouwbaar dan statistiek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_31456305
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:11 schreef fernando_redondo het volgende:
Dit dacht Jaap blokker er in 2002 van:
[..]
Jan Blokker, niet Jaap Blokker.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_31456307
quote:

[..]

Dat uitgekauwde artiketje weer? Goed, maar weer even onderuit halen dan:
quote:
Gastarbeiders, asielzoekers, gezinsherenigers en huwelijksmigranten leiden tot een jaarlijkse netto-instroom (immigratie min emigratie) van zo'n 45.000 mensen, 90 procent afkomstig uit ontwikkelingslanden.
Momenteel is er al weer een flinke tijd sprake van een netto uitstroom, er gaan derhalve meer mensen weg dan dat er binnenkomen. Verder bestaat het aantal migranten in Nederland voor een ruime 50% uit westerse allochtonen, derhalve kan een percentage van 90% uit ontwikkelingslanden gewoonweg niet.
quote:
Immigratie volgens het huidige patroon levert hier nauwelijks economische voordelen op en eerder nadelen. Plat gezegd: de kosten zijn groter dan de baten
Het patroon is sindsdien dus al hevig verandert.
quote:
Maar behalve als het om hooggekwalificeerde immigranten gaat, is immigratie een kostenpost voor de publieke financiën..
met betrekking tot arbeid komen sinds jaar en dag dus ook alleen maar hooggekwalificeerden binnen. Laaggekwalificeerden komen niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning op basis van arbeid.
quote:
ze dragen weinig bij aan belastingen en premies en ze doen daarentegen een bovengemiddeld beroep op huursubsidie, bijstand en WAO.
Hieruit blijkt wel dat het CPB heeft gekeken naar alle allochtonen en niet naar de huidige instroom en of die instroom goed voor Nederland is. De huidige instroom kan immers geen aanspraak maken op de bijstand.
quote:
,,You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state.''
Nederland heeft dan ook sinds de jaren 70 geen "vrije migratie" gekend. Aan migratie zitten zeer strenge regels vast en ja, die regels waren er ook al voor Verdonk.
quote:
Een systeem van vergunningen lijkt ongevoelig. Maar nog ongevoeliger is het om immigranten zonder werk te laten barsten in de bakken van de sociale zekerheid.
En het slotstuk van het artikel geeft het hele verkeerde karakter ervan weer. Immers, immigranten komen Nederland niet binnen zonder dat iemand garant voor ze staat, ze geld hebben of ze werk hebben. Er komt dus tegenwoordig niemand (De enkele asielzoeker daargelaten) dit land meer in, zonder dat ze voor zichzelf kunnen zorgen. Nederland laat immigranten dus al lang helemaal niet zonder werk barsten in de bakken van de sociale zekerheid. Dit artikel en het onderzoek gebruikt gegevens over mensen die hier al decennia lang zijn en gebruiken dat als argument om de huidige migratiestroom te kunnen beoordelen. Dit is dus werkelijk appels met peren vergelijken.

Migratie van 40 jaar terug kan je niet meer vergelijken met de huidige migratie.
pi_31456691
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 03:21 schreef Megumi het volgende:
Wat heeft dat in godsnaam met immigratie te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')