Dat compliceert de zaak inderdaad nogal. Ik weet niet waarom de papieren bij deze derde lagen, en waarom ze deze zomaar heeft weggegeven en wat voor afspraken je met haar had, maar je zou deze derde persoon aansprakelijk kunnen stellen voor alle schade (als blijkt dat ze zich niet aan de afspraken gehouden heeft).quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:32 schreef Kleintje het volgende:
Het is iets civiels. De papieren lagen bij iemand anders. Die heeft ze weggegeven.
En ook in dit geval, zijn woord tegen het mijne.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:39 schreef Ronhui het volgende:
als die kennis die papieren, die jouw eigendom zijn, heeft weggegeven, is die ook fout.
Ben je al bij de politie geweest? anders zou ik met een advocaat gaan praten!
Rechtmatig???quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:43 schreef 5112 het volgende:
[..]
Het probleem is namelijk dat je ex-vriend, zoals ik het nu lees, rechtmatig aan de papieren is gekomen (tenzij hij ze zich onder valse voorwendselen heeft toegeeigend of zoiets).
Die kennis mag dan fout zetten, dat levert nog geen diefstal op; verduistering lijkt het mij ook niet (er is immers geen wederrechtelijke toeeigening). Strafrechtelijk niet veel aan te doen, hoogstens via het oplichtingsartikel van art 326 Sr, maar dat lijkt mij i.c. zeer moeilijk bewijsbaar.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:39 schreef Ronhui het volgende:
als die kennis die papieren, die jouw eigendom zijn, heeft weggegeven, is die ook fout.
Ben je al bij de politie geweest? anders zou ik met een advocaat gaan praten!
Er is inderdaad geen geldige titel voor de overdracht, maar daarmee is het nog niet een wederrechtelijke toeeigening.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:59 schreef MartijnVV het volgende:
Er is wel wederrechtelijke toeeigeing, het zijn haar papieren, er is geen toestemming, en hij gebruikt ze voor eigen gewin.
Als iemand een fiets tegen je tuinhek zet mag je ook niet het stuur dan maar op je eigen fiets zetten omdat ie zich op je grond bevind.
Of iets bij iemand thuis ligt doet er niet toe in een bezitskwestie, als je iets niet geeft, is het nog van jezelf. Als je je auto parkeert bij een benzinepomp om te pompen mag de eigenaar van de grond toch ook niet je auto maar gaan verkopen, of er ff wat onderdelen van afjatten.
Eigendom is niet afhankelijk van waar zich iets bevindt. Hij was niet gemachtigd het te gebruiken, sterker nog, je hebt duidelijk aangegeven dat ie dat niet is
Dat ligt er dus aan hoe het precies gegaan is. Kijk als jij je fiets uitleent aan de buren, en die buren geven die fiets vervolgens aan mij, dan heb ik die fiets rechtmatig verkregen (voor de wet). Als jij dan je fiets terug wilt, zul je moeten aantonen dat jij je fiets alleen maar had uitgeleend aan de buren en dat ik daarvan afwist. Lukt dat je niet, dan zou je hooguit je buren aansprakelijk kunnen stellen voor het weggeven van jouw fiets.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 15:46 schreef Kleintje het volgende:Rechtmatig???
Hij haalt ze op bij een ander en durft letterlijk te zeggen + te schrijven dat hij ze van MIJ heeft gekregen als ONDERPAND.
Is dat rechtmatig?
Dus als ik stamboekpapieren in handen krijg dan kan ik die zonder toestemming van de persoon die op die papieren genoemd wordt op mijn naam zetten? Dat vind ik dan wel heel slordig. Zet er dan geen naam op, lijkt mij.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:46 schreef Kleintje het volgende:
Nee, stamboek heeft niet verkeerd gehandeld. Want als jij een paard koopt kan je zonder aankoopbewijs de stamboekpapieren op jouw naam zetten.
Dan nog. Die papieren staan, of stonden, op jouw naam. Het geeft misschien niet aan wie de eigenaar van het paard is, maar wel wie de eigenaar van de papieren is.quote:WANT... de stamboekpapieren op jouw naam hebben maakt je nog geen eigenaar. Het is geen eigendomsbewijs.
het feit dat het kan maakt nog niet dat het correct is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:46 schreef Kleintje het volgende:
Nee, stamboek heeft niet verkeerd gehandeld. Want als jij een paard koopt kan je zonder aankoopbewijs de stamboekpapieren op jouw naam zetten.
Dus moet je naar een advocaat stappen en in een kort geding eisen dat 'ie veroordeeld wordt dat dit rechtgezet wordt.quote:WANT... de stamboekpapieren op jouw naam hebben maakt je nog geen eigenaar. Het is geen eigendomsbewijs.
Dus als hij beweert dat het paard van hem is, dan is hij ALTIJD fout. Ik heb het hoederschap over het paard. Alle rekeningen worden door mij betaald, ik had het paard al voor ik hem leerde kennen.
Mijn probleem is dus dat ik een veulen aan het fokken ben en zijn naam nu op de papieren staat. Dus als ik de papieren niet spoedig in handen heb, dat hij dan bekend staat als fokker van het veulen en dat kan consequenties hebben in de toekomst als het veulen een topper lijkt te zijn, en daarop is het wel gefokt. Ook als het geen topper is, ik wil gewoon niet dat zijn naam eraan verbonden is.
Ik zie niet in hoe een dergelijke waarschuwing de gedraging van onrechtmatigheid zou zuiveren.quote:Op maandag 17 oktober 2005 09:43 schreef Kleintje het volgende:
Heel erg bedankt met al deze reacties. Kan hier heel erg veel mee.
Meneer gaat nu de fout in door via de e-mail te vertellen dat hij mij via mail heeft gewaarschuwd dat hij eht op zijn naam ging zetten.
Een email is wel degelijk rechtsgeldig, er kleven alleen nogal wat bewijsproblemen aan. Makkelijk te vervalsen, geen handtekening. Dat soort dingen. Maar dat is niet zo relevant, omdat die waarschuwing niet zo relevant is.quote:Ik heb die e-mail nooit ontvangen (zal wel nooit verstuurd zijn!) en daarbij is e-mail nog steeds niet rechtsgeldig.
Het recht kent een aantal wijzen van eigendomsverkrijging. Het betalen van de rekening van de dekking valt daar echter niet onder.quote:Van het weekend was hij aan het dreigen dat hij de rekening van de dekking heeft ontvangen en betaald, dus dat hij daarmee de rechtmatige eigenaar van het veulen was geworden.
Ik ben niet zo thuis in de paardenwereld, maar volgens mij is het zinvol om onderscheid te maken tussen degene die de opdracht tot dekking verleent (en dus de kosten moet ophoesten) en degene die eigenaar is van het paard. Dit hoeven toch niet dezelfde mensen te zijn.quote:Wat hij wel heeft gehad is een rekening met de afdracht van de dekking, 58 euro, maar dat weegt niet op tegen een buisje sperma van 900 euro
En ik had hem hiervoor gewaarschuwd, dit was het risico van het paard op zijn naam zetten!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |