abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33248713
Ik heb het allemaal eens doorgenomen, wat een hoop vage veranderingen

Het zal wel net zo gaan als bij de vorige wijziging, de belangrijkste pak je gelijk op, de rest volgt geleidelijk.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_33362709
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:27 schreef dwerg het volgende:
Ik vond 'begeesterd' al een kutwoord, maar boerka en tsoenami bezorgen me rode vlekken in de nek. Wat is er mis met tsunami?
Ja maak er dan ook compoeter van...
pi_33364274
Men schrijft nu dus boerka. Wat dus echt HEEL DOM is, want het negeert het grote verschil tussen de k en de q dat in het Arabisch bestaat. Ja, ik weet het, men schrijft er niet met het Romeinse alfabet, maar niettemin bestaan in het Arabisch twee varianten van de k, de normale en de zgn. emfatische, en die laatste wordt bijna altijd weergegeven met de q. De Engelsen nemen dat gelukkig wel mee in hun spelling, wellicht omdat die wat minder de neiging hebben om er meteen zo'n oerlelijk vijftigerjaren-PvdA-spruitjeswoord van te maken.
Wittgenstein
pi_33364305
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:27 schreef dwerg het volgende:
Ik vond 'begeesterd' al een kutwoord, maar boerka en tsoenami bezorgen me rode vlekken in de nek. Wat is er mis met tsunami?
Maar hoe kom je trouwens zo ineens bij begeesterd? Want dat is bij mijn weten een germanisme. Een ware Nederlander zegt enthousiast, echt zo'n enorm oerhollands woord; .

enthusiasm
1603, from M.Fr. enthousiasme, from Gk. enthousiasmos, from enthousiazein "be inspired," from entheos "inspired, possessed by a god," from en- "in" + theos "god" (see Thea). Acquired a derogatory sense of "excessive religious emotion" (1660) under the Puritans; generalized sense of "fervor, zeal" (the main modern sense) is first recorded 1716. Enthusiastic in the modern sense is from 1764. Earlier derogatory sense especially seems to have colored modern sense of enthusiast (1764). Enthuse is an 1827 back-formation.
Wittgenstein
  zaterdag 24 december 2005 @ 09:03:21 #105
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33364423
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:01 schreef m021 het volgende:

[..]

Je kan je beter aan de spelling van 1995 houden. Dat is sociaal geaccepteerd (want de media doen het ook!). [afbeelding]

Als je je aan de échte oude spelling gaat houden snapt niemand er meer wat van. Copie met een c enzo.
Copie mag gewoon , net als Kopie. Kopie is de voorkeursspellig, desalniettemin mag je copie gewoon gebruiken. Dat geldt voor nog een hele rits woorden, je hebt de keuze al dan niet van de voorkeursspelling te gebruiken , of van de oude spelling.

De keuze voor Boerka en Tsoenami ipv de veel natuurlijker ogende "Burqa" en "Tsunami" is overigens ook een vreemde, ook als je dit zet in het kader van sommige andere woorden , waar een OE juist een U is geworden. Kijk bijvoorbeeld naar "Bandoeng", nu "Bandung"

Volgens mij is dit een typische telegraaf keuze , waar me al vaker dit soort rare keuzes opvielen de afgelopen jaren. > Al kaida ipv Al-Qaeda en Sjaron ipv Sharon

[ Bericht 10% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 24-12-2005 09:12:57 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 24 december 2005 @ 09:08:55 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33364448
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 09:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Copie mag gewoon , net als Kopie. Kopie is de voorkeursspellig, desalniettemin mag je copie gewoon gebruiken. Dat geldt voor nog een hele rits woorden, je hebt de keuze al dan niet van de voorkeursspelling te gebruiken , of van de oude spelling.
Het onderscheid tussen voorkeurspelling en toegelaten spelling is in 1995 afgeschaft.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 24 december 2005 @ 09:22:23 #107
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33364522
Ik zie dat je gelijk hebt, ik dacht dat je nog steeds de "toegelaten spelling" ook mocht gebruiken, blijkbaar niet meer dus.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 24 december 2005 @ 09:27:43 #108
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33364553
nog even voor de duidelijkheid hoe het moet:
quote:
Nieuwe spelling :
39 woorden ‰ geen voorkeurspelling (maar oude toegelaten spelling, zie Groene boekje)
-woorden die toch door niemand in voorkeurspelling werden geshreven
kroket ipc croquet
-woorden die in een samenstelling anders worden geschreven
kopie - fotokopie
kosmos - microkosmos
-woorden die ten opzichte van vergelijkbare woorden een onlogische vorm hadden
insect
publicatie
Tussen –s ‰ wanneer deze wordt uitgesproken of indien de tussenklank blijkt uit de samenstelling
Meningsverschil, stadsdeel
Meisjesstem , liefdesscene
Tussen –n ‰ als 1
e
woord vd samenstelling een zelfst nw is dat :
a) in het enkelvoud op –e eindigt en meervoud alléén op –en heeft
getuigenverklaring
bij vrouwelijke nevenvormen vb agente cf het grondwoord (agent) ‰ agentenweduwnaar, cassièreninstructie
als ook mv op –s of geen zelfst nw, of er is geen mv (rijstebrij, eremedaille) ‰ geen tussen –n
aspergesoep , hoogtevrees, rodekool, brekebeen, gedachtegang, weidevogel, belastingaangiftebiljet,
b) in het enkelvoud niet op –e eindigt en meervoud op –en heeft
ambtenarenvakbond, lerarenkamer
bessensap, hondenhok, pannenkoek
Uitzonderingen :
1-woorden die verwijzen naar een unieke persoon of zaak
koniginnedag, zonneschijn, OL-Vrouwetoren
2-samenstellingen waarvan 1
e
deel een versterkende betekenis heeft en het geheel een bijv nw
beregoed, boordevol, reuzeleuk, stekeblind, apetrots
3-plantnamen waarvan 1
e
deel een diernaam en 2
e
deel een plantkundige aanduiding
kattekruid, paardebloem
( dus wel : kattenstaart en berenklauw)
4- worden waarvan het 1
e
deel een lichaamsdeel en het geheel een versteende samenstelling is
kakebeen, kinnebak, ruggespraak, elleboog
5-woorden waarvan de oorsponleijke betekenis vd delen niet meer herkenbaar is
bolleboos, flierefluiter, kazemat, klerelijer, schattebout
Versteende en vermeende samenstellingen (p 283)

Trema:in niet-samengesteld woord : geen trema bij Latijnse en Franse uitgangen ‰ petroleum, opticien
In samenstellingen: niet als de delen ook als zelfst woord voorkomen
‰ na-apen, mee-eten, zo-even, negentiende-eeuws, toe-eigenen
uitzondering : samengestelde telwoorden ‰ tweeëntwintig
wanneer klemtoon op de laatste lettergreep ‰ + en ‰ categorieën, industrieën, melodieën, knieën
anders ‰ + -n ‰ provinciën, oliën, koloniën
Franse accenttekens :
è niet in 1
e
lettergreep ‰ echec, refugé, seance, employé, crêpe, enquête, gênant
Geen ^ op a,o,u ‰ debacle, paté, controle, compote, depot, entrecote, zone, ragout
Vrouwelijke nevenvormen op –ée ‰ ee
Logé-logee, prostitué- prostituee
Deze regels moet je dus vanaf nu verplicht aanhouden dus, volgens de voorkeursspelling.

Of eacht is dit nu weer veranderd ,.. ik weet het niet meer hoor..

[ Bericht 4% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 24-12-2005 09:36:47 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33365224
Het is altijd al 'tsoenami' geweest, totdat die paupers van de media een jaar geleden dat niet zo mooi vonden en massaal 'tsunami' gingen schrijven. Nu weet iedereen niet beter. En hoewel ik op school zit en me dus feitelijk aan de regels moet houden, is er geen haar op mijn hoofd die 'dronkenlap', 'zielenpoot' of 'apennoot' ook maar overweegt. Overigens begrijp ik het nut van een organisatie als de Taalunie überhaupt niet. Kan Van Dale de regels niet bepalen en uitleggen?
  zaterdag 24 december 2005 @ 11:32:42 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33365757
Ik kan me de logica van "Tsoenami" ook wel voorstellen, omdat in principe dat meer "op zijn Nederlands" is dan "Tsunami", alhoewel het ivm de internationalisering niet logisch is en ik daarom ook liever "Tsunami" schrijf en lees.. Hetzelfde geldt voor Al-Kaida ivgm Al-Queda

Zielepoot en Appèl ga ik dus echt niet met een extra "n" en zonder accent schrijven.. Ik hoop dat men er straks in de nieuwe versie van office rekening mee houdt, anders krijg je steeds van die vervelende rode kringeltjes onder op de oude manier gespelde woorden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33366484
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik kan me de logica van "Tsoenami" ook wel voorstellen, omdat in principe dat meer "op zijn Nederlands" is dan "Tsunami", alhoewel het ivm de internationalisering niet logisch is en ik daarom ook liever "Tsunami" schrijf en lees.. Hetzelfde geldt voor Al-Kaida ivgm Al-Queda

Zielepoot en Appèl ga ik dus echt niet met een extra "n" en zonder accent schrijven.. Ik hoop dat men er straks in de nieuwe versie van office rekening mee houdt, anders krijg je steeds van die vervelende rode kringeltjes onder op de oude manier gespelde woorden.
Bij Zielenpoot lijkt het of het afgeleid is van ziel/zielen, terwijl het afgeleid is van zielig, dus dat vind ik ook wel een erg vreemde spelling
pi_33395639
Ook ik ga mij zeker niet aan de Nieuwe Spelling houden. Ik vond de laatste wijziging in 1995 al volslagen flauwekul (flauwenkul?). Bijvoorbeeld de verandering van pannekoek naar pannenkoek. Terwijl de "pan" in pannekoek niet verwijst naar een pan, maar naar het franse "pain". Het is dus een broodkoek.

Sowieso moet de Taal Unie af van het idee dat men taal logisch moet maken. Het is namelijk niet logisch. Waarom blijft men dan aan de Nederlandse taal klooien? Het heeft ook nog eens het nadeel dat allerlei oude boeken onleesbaar zijn, omdat de gebruikte spelling ons archaisch voorkomt. In het Engels bestaat dat probleem niet, want die taal is al 100 jaar (zo niet langer) onveranderd gebleven. Terwijl het Nederlands al in 1911, 1934, 1954 en 1995 op de schop ging. Nou, ik hou me gewoon aan de spelling zoals ik die op school heb geleerd, dus de spelling van 1954!

En wat is nu weer die onzin met het afbreekstreepje? Nu moet je Frankrijk ineens afbreken als Fran-
krijk.
Het is toch het Rijk van de Franken, en niet het Krijk van de Frannen?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_33395671
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:19 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En wat is nu weer die onzin met het afbreekstreepje? Nu moet je Frankrijk ineens afbreken als Fran-krijk.
Het is toch het Rijk van de Franken, en niet het Krijk van de Frannen?
quote:
Sowieso moet de Taal Unie af van het idee dat men taal logisch moet maken. Het is namelijk niet logisch.
.
Wittgenstein
  Admin zondag 25 december 2005 @ 15:26:32 #114
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33395736
En wat is nu weer die onzin met het afbreekstreepje? Nu moet je Frankrijk ineens afbreken als Fran-
krijk.

Huh?
Waar kan ik deze idioterie vinden?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_33396009
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:26 schreef yvonne het volgende:
krijk.

Huh?
Waar kan ik deze idioterie vinden?
Dat stond de afgelopen week in een artikel in de Volkskrant.

Overigens overweeg ik serieus om uit protest weer terug te gaan naar de vooroorlogse spelling, dus Nederlandsch ipv Nederlands, zoo ipv zo, heerenkleding ipv herenkleding, etc.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_33396742
Ik snap niet waar deze spelling goed voor is en wie er nou eigenlijk baat bij heeft.
Is nog geen enkele keer duidelijk gemaakt. Er werd alleen een keer gezegd:
"Omdat er komende jaren zoveel nieuwe woorden bij komen."

Is dat een argument voor de huidige veranderingen?
Nee.
Zelfs de bevolking is het er niet mee eens, en terecht.
Zie: Ook bevolking tegen nieuwe spelling

In Nederland als democratisch land wordt er niets meer gedaan met protesten, (niet levensbedreigende) boycotten of andere vredige acties.
De mensen die erover gaan kijken even; 'oja leuk' en veranderen niks of gaan door met hun acties.
Democratisch? Luisteren ze naar het volk? Heeft het volk hier om gevraagd of is dit écht NODIG voor het volk?

Nee.
  Admin zondag 25 december 2005 @ 16:41:44 #117
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33396932
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:41 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Dat stond de afgelopen week in een artikel in de Volkskrant.

Overigens overweeg ik serieus om uit protest weer terug te gaan naar de vooroorlogse spelling, dus Nederlandsch ipv Nederlands, zoo ipv zo, heerenkleding ipv herenkleding, etc.
Mooi!
Dat sch overal bij, prachtig!
Mensch, ook zo mooi
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 25 december 2005 @ 17:13:21 #118
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33397334
quote:
Op zondag 25 december 2005 16:28 schreef OldJeller het volgende:
Ik snap niet waar deze spelling goed voor is en wie er nou eigenlijk baat bij heeft.
Is nog geen enkele keer duidelijk gemaakt. Er werd alleen een keer gezegd:
"Omdat er komende jaren zoveel nieuwe woorden bij komen."
De reden van deze aanvulling op de spellingshervorming van 10 jaar geleden is eigenlijk vrij eenvoudig. Men heeft 10 jaar geleden allerlei regels opgesteld, maar in sommige gevallen is men daar (meestal) per ongeluk van afgeweken. Sommige regels waren ook niet duidelijk opgesteld of op twee manieren uit te leggen. Dus stonden er foutjes (of inconsequenties) in het Groene Boekje. Die zijn nu aangepakt, omdat er is afgesproken dat elke 10 jaar de spellingsregels geëvalueerd worden. Juist een inconsequent gebruik van spellingsregels zorgt op den duur voor moeilijkheden.
pi_33398018
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:13 schreef freako het volgende:

[..]

De reden van deze aanvulling op de spellingshervorming van 10 jaar geleden is eigenlijk vrij eenvoudig. Men heeft 10 jaar geleden allerlei regels opgesteld, maar in sommige gevallen is men daar (meestal) per ongeluk van afgeweken. Sommige regels waren ook niet duidelijk opgesteld of op twee manieren uit te leggen. Dus stonden er foutjes (of inconsequenties) in het Groene Boekje. Die zijn nu aangepakt, omdat er is afgesproken dat elke 10 jaar de spellingsregels geëvalueerd worden. Juist een inconsequent gebruik van spellingsregels zorgt op den duur voor moeilijkheden.
Aha, elke 10 jaar de spellingsregels veranderen? Tsja, evalueren.. die gasten hebben niks te doen en voelen zich op en top.
Wat is er verkeerd aan:
appèl
Frank-rijk
etcetera etcetera, niks aanpakken, is niks mis mee. Gewoon zo laten. Achterlijke boeren dat het ook zijn.
pi_33398085
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:13 schreef freako het volgende:

[..]

Dus we kunnen nu om de tien jaar een spellingsaanpassing tegemoet zien? Nou, dat stemt me gelukkig.
pi_33398110
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:11 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Dus we kunnen nu om de tien jaar een spellingsaanpassing tegemoet zien? Nou, dat stemt me gelukkig.
Inderdaad, Taalunie opheffen en de personen ervan in het Pieter Baan centrum gooien, infantiele achtergestelden.
  zondag 25 december 2005 @ 18:26:59 #122
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33398265
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:06 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Aha, elke 10 jaar de spellingsregels veranderen? Tsja, evalueren.. die gasten hebben niks te doen en voelen zich op en top.
Wat is er verkeerd aan:
appèl
Frank-rijk
etcetera etcetera, niks aanpakken, is niks mis mee. Gewoon zo laten. Achterlijke boeren dat het ook zijn.
"Appel" vind ik zelf ook wat eigenaardig staan. Ik denk dat ik daar zelf wel een accentje op zal zetten, die weinige keren dat ik dat woord gebruik. Net zoals je dat soms op vóórkomen/voorkómen doet. Dat zal volgens het Groene Boekje ook wel niet helemaal correct zijn, maar het helpt de uitspraak wel.

Er stond een interview met een dame van de Taalunie in de Telegraaf van gisteren. Volgens haar waren nu de regels wel helemaal correct toegepast, en de aanpassing van 2015 zal vergeleken met 2005 helemaal minimaal zijn. Oh, en Fran-krijk was een foutje volgens haar. .
pi_33398336
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:26 schreef freako het volgende:

[..]

"Appel" vind ik zelf ook wat eigenaardig staan. Ik denk dat ik daar zelf wel een accentje op zal zetten, die weinige keren dat ik dat woord gebruik. Net zoals je dat soms op vóórkomen/voorkómen doet. Dat zal volgens het Groene Boekje ook wel niet helemaal correct zijn, maar het helpt de uitspraak wel.

Er stond een interview met een dame van de Taalunie in de Telegraaf van gisteren. Volgens haar waren nu de regels wel helemaal correct toegepast, en de aanpassing van 2015 zal vergeleken met 2005 helemaal minimaal zijn. Oh, en Fran-krijk was een foutje volgens haar. .
Geef eens een voorbeeld dan, waarbij je niet (correct) uit zou komen als de veranderingen niet door zouden worden gevoerd.
Ben benieuwd.
pi_33401475
appèl wordt appel

Heb je verdomme twee verschillende woorden, die je uit elkaar kunt houden... schrappen ze gewoon effe het accent...
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat nou per se moet.

reïntegratie wordt re-integratie
reïncarnatie verandert niet...

NOU DAT IS DUIDELIJK HOOR!! EN ZEKER NIET VERWARREND...

Echt waar ik denk dat de mensen die de spelling veranderen (niet verbeteren) echt alleen maar zichzelf aan het werk houden, en financieel worden gesteund door uitgevers van het groene boekje en de woordenboeken... die kunnen zo steeds iedere 10 jaar weer nieuwe verkoopimpulsen krijgen...

Ik snap ook niet waarom de taal zogezegd verbeterd en versimpeld moet worden.
Iedereen leert van kinds af aan dat het pannekoek is.. en paardebloem. Je krijgt het met de paplepel ingegoten.... dat het uitzonderingen zijn, maakt geen moer uit..., gewoon zo laten, niet vragen waarom... het is gewoon zo...

Maar nee hoor... zijn er een stelletje taalpuristen (taalverneuklisten [let op: nieuw woord ] ) die de zooi elke 10 jaar omgooien...

In het Engels schrijf je het woord PEOPLE (spreek piepel)... het enige woord dat met eo een "ie"-klank heeft... geen enkele Engelse taalpurist heeft er ooit over gedacht om er peaple of peeple van te maken .. het woord is zo , je leert het zo, en dus gewoon zo laten...

Nee het moet nu echt gaan ophouden... vooral nu de schrijftaal niet meer overeenkomt met de uitspraak... want wie zegt nou werkelijk pannenkoek... en spreekt dus de tussen-n uit... niemand toch... En je zegt toch ook niet Fran-krijk... maar Frank-rijk... (het rijk der Franken, en dus niet het krijk der Frannen of zo)...

Stoppen en terugdraaien dus... en ontsla die taalknoeiers, die waarschijnlijk de minste taalbinding hebben met de taal... "Het volk" spreekt en schrijft de taal... die moet je volgen... niet vanuit je ivoren toren van alles opleggen...
  maandag 26 december 2005 @ 00:15:53 #125
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33404329
quote:
Op zondag 25 december 2005 22:09 schreef LennyKravitz het volgende:
appèl wordt appel

Heb je verdomme twee verschillende woorden, die je uit elkaar kunt houden... schrappen ze gewoon effe het accent...
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat nou per se moet.

reïntegratie wordt re-integratie
reïncarnatie verandert niet...

NOU DAT IS DUIDELIJK HOOR!! EN ZEKER NIET VERWARREND...

Echt waar ik denk dat de mensen die de spelling veranderen (niet verbeteren) echt alleen maar zichzelf aan het werk houden, en financieel worden gesteund door uitgevers van het groene boekje en de woordenboeken... die kunnen zo steeds iedere 10 jaar weer nieuwe verkoopimpulsen krijgen...

Ik snap ook niet waarom de taal zogezegd verbeterd en versimpeld moet worden.
Iedereen leert van kinds af aan dat het pannekoek is.. en paardebloem. Je krijgt het met de paplepel ingegoten.... dat het uitzonderingen zijn, maakt geen moer uit..., gewoon zo laten, niet vragen waarom... het is gewoon zo...

Maar nee hoor... zijn er een stelletje taalpuristen (taalverneuklisten [let op: nieuw woord ] ) die de zooi elke 10 jaar omgooien...

In het Engels schrijf je het woord PEOPLE (spreek piepel)... het enige woord dat met eo een "ie"-klank heeft... geen enkele Engelse taalpurist heeft er ooit over gedacht om er peaple of peeple van te maken .. het woord is zo , je leert het zo, en dus gewoon zo laten...

Nee het moet nu echt gaan ophouden... vooral nu de schrijftaal niet meer overeenkomt met de uitspraak... want wie zegt nou werkelijk pannenkoek... en spreekt dus de tussen-n uit... niemand toch... En je zegt toch ook niet Fran-krijk... maar Frank-rijk... (het rijk der Franken, en dus niet het krijk der Frannen of zo)...

Stoppen en terugdraaien dus... en ontsla die taalknoeiers, die waarschijnlijk de minste taalbinding hebben met de taal... "Het volk" spreekt en schrijft de taal... die moet je volgen... niet vanuit je ivoren toren van alles opleggen...
Spreek het eens uit, Frankrijk; ik hoor duidelijk Fran-krijk en niet Frankrijk.
Je denkt bij duit-sers toch ook niet aan het Ser der Duiten, en we breken Spanjaarden ook niet af als Spanj-aarden omdat het ons beter aan Spanje zou moeten laten denken.
Er is een verschil tussen geschreven taal en gesproken taal.

Er zijn geen sancties op het overtreden van de spellingwet.

Het aanleren-als-kind argument is een beetje krom.
Als we het nu invoeren leren de kinderen van nu het toch gewoon zo - zou je net zo reageren als dit over 100 jaar werd ingevoerd?

Ik dacht er eerst ook zo over als jij, maar nu het lezen van dit artikel is alles een stuk duidelijker geworden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quarks op 26-12-2005 00:21:15 ]
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')