abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:26:40 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31483567
quote:
Wat is de herkomst van bock in bockbier?

Bockbier is een verbastering van Einbecker/Eimbecker bier of Einbeckisch/Eimbeckisch Bier.

In de vijftiende eeuw was de Duitse plaats Einbeck, in het huidige Nedersaksen, de beroemdste brouwersstad van Europa. Het Einbecker bier was een begrip op zichzelf; de relatie met de plaatsnaam Einbeck raakte bij steeds meer mensen in de vergetelheid. Zo konden er verbasteringen ontstaan als Aimbock-, Ambock- of Oanbockbier. Later werd eim/aim/am/oan opgevat als lidwoord en losgekoppeld van het woord; bock werd begrepen als de diernaam bok. Bockbier kwam voor het eerst in 1886 op schrift in het Nederlands voor.

Bockbier is ontstaan door het verschijnsel dat we 'volksetymologie' noemen. Dat wil zeggen dat een woord zoals we dat in zijn huidige vorm kennen, is ontstaan doordat de eigenlijke herkomst niet meer begrepen werd, en de taalgebruikers een wél bekend woord ermee gingen associëren. Een ander voorbeeld van volksetymologie is hangmat (eigenlijk Spaans: hamaca).
Bron
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:26:48 #77
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31483570
die meibock snap ik wel, dat is om verwarring te voorkomen dat het niet om een bok in mei gaat, maar over bier.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:30:42 #78
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31483609
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Waarom is door die ene spatie de zin minder leesbaar? Leg me dat nou eens uit.
omdat je het uitspreekt als één woord, dus terzake en niet ter...zake als het los staat moet je twee keer lezen voor je ziet wat er staat.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:36:54 #79
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31483700
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 10:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

omdat je het uitspreekt als één woord, dus terzake en niet ter...zake als het los staat moet je twee keer lezen voor je ziet wat er staat.
De uitspraak blijft onveranderd, of je het nou met spatie schrijft of niet. En voor je begrip als je het leest, maakt die spatie echt amper uit.
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:43:49 #80
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31483797
voor jou misschien niet, voor anderen wel. Ik vind het rommelig staan om zo'n woord uit elkaaar te trekken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 16 oktober 2005 @ 10:47:11 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31483849
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 10:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voor jou misschien niet, voor anderen wel. Ik vind het rommelig staan om zo'n woord uit elkaaar te trekken.
Ach, het went snel moet je maar denken.

Als ik me al zou storen aan 'rommelig', dan zou ik helemaal stapel- en horendol worden van de vaak verre van foutloze bijdragen op bijvoorbeeld onderhavig forum.
pi_31484441
Ik ben docent Nederlands, en vind de huidige wijzigingen echt vreselijk. Ik heb zojuist het document met alle veranderingen doorgenomen, en de nieuwe spelling is zeer zeker geen verbetering. De spelling van 1995 bevatte al discutabele regels, maar dit gedoe maakt het er niet bepaald gemakkelijker op.
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:32:33 #83
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31484622
Als leraar Nederlands, moet je dan dingen foutrekenen die niet volgens het laatste groene boekje gespeld worden ?? Dat lijkt me zeer onredelijk, zeker omdat de veranderingen gewoon idioot zijn.

Dat artikel dat Bupatih postte vond ik wel aardig, dat hele groene boekje moet gewoon in de prullenbak, gewoon common sense gebruiken.

Groene boekjes leiden alleen tot ergenis. In Duitsland zijn nu dezelfde problemen als hier na het invoeren van een "standaard" spelling, terwijl er nooit een probleem was. In Engeland bestaat geen groen boekje en er zijn geen problemen. De conclusie is simpel en logisch, afschaffen die handel. Scheelt geld, tijd en ergenis.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31484664
Ik vind dat hele groene boekje heel onnatuurlijk. Moet een levende taal zich niet gewoon uit zichzelf ontwikkelen zoals vroeger. Zo is het altijd geweest en zo hoort het. Het slaat nergens op dat een paar mensen in een bedrijfje op een dag opeens een paar regels verzinnen en dat dan meteen de hele spelling veranderd is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ancient op 16-10-2005 11:48:45 ]
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:38:23 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31484721
Doe je dat nou met opzet? die dt fouten
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:41:51 #86
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_31484786
"Ik vindt"
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_31484837
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Doe je dat nou met opzet? die dt fouten
nee gewoon een stomme fout die er altijd ingebleven is, gebeurt altijd als ik mijn bericht niet goed nalees voordat ik post maar dat is offtopic
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:45:06 #88
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31484849
Ancient ziet er nog één over het hoofd.
pi_31484861
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als leraar Nederlands, moet je dan dingen foutrekenen die niet volgens het laatste groene boekje gespeld worden ?? Dat lijkt me zeer onredelijk, zeker omdat de veranderingen gewoon idioot zijn.
Ik zal het zeker niet foutrekenen, nee. Ik kan me ook absoluut niet vinden in de veranderingen. Dat geldt overigens voor veel taalkundigen ook. Op Radio 1 was afgelopen week hier een reportage over, velen kunnen zich er totaal niet in vinden, voornamelijk omdat het gaat om een klein groepje mensen dat dit soort achterlijke wijzigingen bewerkstelligt.
  zondag 16 oktober 2005 @ 11:48:01 #90
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_31484891
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:45 schreef Lienekien het volgende:
Ancient ziet er nog één over het hoofd.
Heeft hij dat dan nog niet veranderd?
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_31485245
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:35 schreef Ancient het volgende:
Ik vind dat hele groene boekje heel onnatuurlijk. Moet een levende taal zich niet gewoon uit zichzelf ontwikkelen zoals vroeger. Zo is het altijd geweest en zo hoort het. Het slaat nergens op dat een paar mensen in een bedrijfje op een dag opeens een paar regels verzinnen en dat dan meteen de hele spelling veranderd is.
check de link die ik ergens hierboven postte. interessant stuk over dat.
  Moderator zondag 16 oktober 2005 @ 12:31:15 #92
42184 crew  DaMart
pi_31485725
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 10:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
die meibock snap ik wel, dat is om verwarring te voorkomen dat het niet om een bok in mei gaat, maar over bier.
Ah, de link met bier had ik niet gemaakt... dat krijg je als je het niet drinkt
pi_31507371
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 10:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mmm. Als je het niet verschillend uitspreekt hoef je niet om verwarring te voorkomen het verschillend te schrijven. De verwarring kan dan immers toch al wel ontstaan.

Dat het van oudsher bock moet zijn, zou ik dan een beter argument vinden, al kun je hier ook aan de waarde van dát argument twijfelen, omdat bock (blijkbaar) zelf ook al een verbastering is, en niet meer herkenbaar als wat het oorspronkelijk was. Het kan wat mij betreft dus best verder tot bok verbasterd worden.
pi_31509121
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:35 schreef Ancient het volgende:
Taal ontwikkelt zich altijd.
Je maakt hier de fout door een spelling als de taal zelf te zien. Als we morgen afspreken dat we voortaan de o als x schrijven en andersom, verandert de taal dan? Nee, die blijft precies hetzelfde klinken. Dan is alleen de spelling zelf veranderd. Die twee staan los van elkaar.

Een spelling beïnvloedt een taal niet. De taal beïnvloedt de spelling wel omdat er altijd naar gestreefd wordt om hier een systematische logica in te bereiken, zodat hij makkelijk aan te leren en uit te voeren is.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:37:30 #95
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32177332
*kick.

Op een ander forum kwam ik dit artikel tegen, het is hilarisch. .
quote:
www.canadafreepress.com/2005/cover103105.htm

Orders from Brussels: Spell Christ with a lower-case "c"
By Judi McLeod
Monday, October 31, 2005

It must be getting a little too close for Christmas for the chi-chi crystal palace of the pretentious European Union. Pooh-bahs in Brussels have come up with a new grammar rule for themselves and the Netherlands--making it official that the name "Christ" will soon be written with a lower-case "c". That was the stipulation in an orthography reform published earlier this month in Brussels.

According to the Kath.net agency, the new spelling legislation will also stipulate that the Dutch word for "jews" (joden) be spelled with a capital "J" when referring to nationality and with a lower-case "j" when referring to the religion. The changes will be mandatory in August of 2006. There is no description of the fines offenders will face if they keep right on spelling "Christ" with a capital "C".

The new spelling regulations are coming from the same folk, who include as one of their seat numbers in the august and austere chamber in which they gather to prevaricate on all things politically correct, the number 666.

The European Union hierarchy may have numbered the seat 666, but at last count no one has had the courage to actually claim the seat as their own.

At the European Union, the name of the humble carpenter from Nazareth may be diminished by lower-case spelling, but Javier Solana, The Great will continue to have his name spelled in capital letters.

Solana, a sort of Kofi Annan, European style, is High Representative of the Common Foreign and Security Policy (CFSP) and the Secretary General of both the European Union and the Western European Union. Note to the media, all of his titles are to be spelled in capital letters.

EU politically correct lockstep seems to be as infectious as bird flu. Across the ocean in faraway Florida, schools are banning Christmas and Easter holidays in response to Muslim demands.

"Demands from the terrorist-linked Council on American-Islamic Relations (CAIR) for an official school recognition of a Muslim Holy Day has resulted in the Hillsborough County School Board banning all religious holidays–Christmas, Good Friday and Easter are off the calendar.

Any parent, whose little angel has been traumatized with nowhere to show off her Christmas pageant wings, will have to perform for the neighbourhood kids out in the garage this year.

The Hillsborugh County School Board and its trustees should be reminded of author Mark Twain’s take on school boards: "In the first place God created idiots. This was just for practice. Then he created school boards."

Meanwhile caving in to the march of the politically correct army will someday lead to the banning of the words "hi" and "hello" on the very likely basis that it may offend somebody who prefers to be greeted with the words, "Assalaam Alaikum".

Canada Free Press founding editor Judi McLeod is an award-winning journalist with 30 years experience in the media. A former Toronto Sun and Kingston Whig Standard columnist, she has also appeared on Newsmax.com, the Drudge Report, Foxnews.com, and World Net Daily.
Door dit soort stuitend domme lui ga ik me haast schamen dat ik christen ben. .
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:39:27 #96
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32177409
En twee dagen later corrigeert ze het, nou ja een beetje, min of meer.
quote:
Solana could save name of our Saviour
By Judi McLeod
Wednesday, November 2, 2005

Almond’s letter claims that I got my facts wrong in my Monday cover story, Orders from Brussels: Spell Christ with a lower-case "c".

The new spelling regulations in that global region, Almond writes, have nothing to do with the European Union.

It wasn’t the EU, but an "official multinational body" that has decreed that the surname of our Saviour should be written without a capital "C" starting in August of 2006.

And those are the new rules--only if you happen to be writing in the Dutch language.

It seems that spelling reforms for Dutch-speakers in the Netherlands, Belgium and Surinam are dictated by something called the "Green Booklet".

As proof of the European Union’s innocence, Almond emailed an attachment for an article he wanted me to read.

Others who disagreed with the cover story noted my sarcasm that European Union boss Javier Solana gets to have his name and titles spelled out in capital letters,

I don’t know much about the "official multinational body" or the "green booklet" that will see to Christ’s name spelt with a small "c" as of next August.

But I do know that an ocean away in a Brussels crystal palace the EU, the United Nations of Europe, gets to regulate on everything right down to crooked bananas.

If it weren’t the original idea of Javier Solana and Company to minimize Christ’s name with a lower-case "c", it would be one of the few areas where the EU did not involve itself in regulating.

Indeed, the European Union now runs most of Europe.

If Solana wants to do something worthwhile, he could start by regulating the "official multinational body" and the "green booklet", and in so doing save the name of the Saviour.

Meanwhile, Mr. Almond, in true European Union fashion, your request is denied.
pi_32632809
Ik zal niet de eerste zijn die zegt zich niet aan deze nieuwe spelling te gaan houden. Ik kan foutloos (en dan bedoel ik ook 99,9% foutloos) Nederlands volgens de 'oude nieuwe' spelling, ik ga het niet weer omgooien.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_33173502
Ik vind het raar dat ze weer veranderingen (willen) aanbrengen in de Nederlandse taal.
Ze doen het, klaar. Geen overleg of iets dergelijks.
Daarna zeggen figuren van de Taalunie dat het onomkeerbaar is, omdat het in een wet is vastgelegd.
Maar waarom doen ze dit?
Waar is het goed voor?
Wie heeft er baat bij?!
Word je toch moedeloos van.
Ik kan er wel om janken. Het lijkt net alsof ze dit doen, omdat ze anders niks te doen hebben, stel quasi-intellectuelen dat het zijn.
bah.
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:13:36 #99
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33173987
Fucking eikels, ik zag zo'n ouwe gek van de taalunie vandaag op tv verklaren dat zij bepalen hoe er gespeld wordt , letterlijk zei hij: "wij bepalen de regels en een ieder heeft zich er maar aan te houden"

Kranten en NOS boycotten de nieuwe regels en scholen zitten met de handen in het haar. Hoe dom kun je zijn om zonder overleg ineens honderden woorden te veranderen! Er is echt niemand die hiermee rekening gaat houden, ze moeten dat groene boekje afschaffen en wel direct. Hou gewoon 1 spelling aan en verander eens in de 100 jaar op zijn hoogst zaken die dmv de tijd vanzelf zijn veranderd. Dwing niet mensen zomaar ineens om totaal tegennatuurlijke, door een paar mensen bedachte, veranderingen te gaan gebruiken. . Nu wordt elke paar jaar alles overhoop gegooid met als gevolg dat niemand meer weet "hoe het moet."

Ik hou me gewoon aan de spelling die ik ooit op school geleerd heb en die veranderingen doe ik niet aan mee. Alleen al , omdat ik de veranderingen niet juist vind.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33231057
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik hou me gewoon aan de spelling die ik ooit op school geleerd heb
Je kan je beter aan de spelling van 1995 houden. Dat is sociaal geaccepteerd (want de media doen het ook!).

Als je je aan de échte oude spelling gaat houden snapt niemand er meer wat van. Copie met een c enzo.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')