abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:34:25 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_31409835
Kamp wil kruisraketten aanschaffen

Uitgegeven: 12 oktober 2005 20:17

DEN HAAG - Minister Kamp van Defensie wil dat het kabinet vrijdag een principebesluit neemt voor de aanschaf van Tomahawk-kruisraketten voor crisisoperaties. Dat heeft RTL-Nieuws woensdag gemeld. Betrouwbare bronnen bevestigen het bericht.

De kruisraketten zijn bestemd voor vier hypermoderne LCF-commandofregatten, die in staat zijn deze raketten af te vuren. Wanneer de kruisraketten precies worden aangeschaft, is nog niet duidelijk.

Kamp wil vrijdag ook van het kabinet een besluit over de aanschaf van vier patrouillevaartuigen. Als dat gebeurt, zal de marine vier M-fregatten afstoten. Voor deze fregatten bestaat in België belangstelling.

*******************************************************************************************************************
#############################################################################

Kamp wilt dus dat het kabinet akkoord gaat met de aanschaf van Tomahawk kruisraketten.
Of het kabinet ermee akkoord gaat weten we nog niet maar het lijkt me wel dat ze er gaan komen.

Op zich heb je daarmee een behoorlijke stok achter de deur als men elders in de wereld een actie gaat uitvoeren. Al moeten ze wel binnen het bereik van de kruisraketten liggen.
Ik ben dus voor. Juist vanwege die stok achter de deur.

Wat is jullie mening omtrend de aanschaf van deze kruisraketten? Is het verantwoord volgens jullie? Of kunnen we die dingen maar beter niet aanschaffen?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_31409879
moeten gewoon aangeschaft worden, je moet je toch kunnen verdedigen
pi_31409938
Een kruisraket is een offensief wapen, als ik me niet heel erg vergist is NL er zo trots op dat ze grotendeel humanitaire taken uitvoeren, kruisrakketten zijn gericht op op dood en verderf, weinig humanitairs aan
Ik ben dus tegen voor alle duidelijkheid
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_31409941
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:36 schreef Esc het volgende:
We worden hier idd erg vaak aangevallen ja
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:40:05 #5
110987 ErwinRommel
pi_31409969
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:38 schreef Realzm het volgende:

[..]

Wellicht niet hier. Maar als ondersteuning bij crisis-operaties elders ter wereld.
pi_31409979
Lijkt me niet. Actief met de wapens kletteren laten we toch aan de VS over, doen we zelf nauwelijks. (Op een paar gecoordineerde acties in Afghanistan na, maar dan lenen we wel wat van de VS mochten we ze nodig hebben). Voor vredesmissies als in Irak heb je er niets aan. Laat maar zitten dus.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:42:12 #7
110987 ErwinRommel
pi_31410020
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:38 schreef Sjonnjoop het volgende:
Een kruisraket is een offensief wapen, als ik me niet heel erg vergist is NL er zo trots op dat ze grotendeel humanitaire taken uitvoeren, kruisrakketten zijn gericht op op dood en verderf, weinig humanitairs aan
Ik ben dus tegen voor alle duidelijkheid
Een crisis-operatie hoeft niet puur humanitair te zijn.
Tevens kan het ook in de kosten schelen doordat men dan geen F16 eenheid ergens hoeft te stationeren als back-up. Nu kunnen ze van marine vaartuigen worden ondersteund door kruisraketten. En daarbij is het een stok achter de deur voor de strijdende partij(en).
pi_31410053
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:40 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Wellicht niet hier. Maar als ondersteuning bij crisis-operaties elders ter wereld.
Zoals?
Als er een basis van de Nederlanders onder vuur wordt genomen met granaten jaag je der een Tomahawk op af .
pi_31410059
Hoeveel gaat het kosten?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:44:40 #10
110987 ErwinRommel
pi_31410071
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:40 schreef Zemi77 het volgende:
Lijkt me niet. Actief met de wapens kletteren laten we toch aan de VS over, doen we zelf nauwelijks. (Op een paar gecoordineerde acties in Afghanistan na, maar dan lenen we wel wat van de VS mochten we ze nodig hebben). Voor vredesmissies als in Irak heb je er niets aan. Laat maar zitten dus.
Lenen is vaak uiteindelijk duurder dan kopen. Plus het feit dat je er geen zeggenschap over hebt.
En om steeds maar de VS om hulp te vragen schiet natuurlijk ook niet op. Laat staan de besluitvorming om de VS zo gek te krijgen dat ze het spul lenen.
pi_31410095
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:36 schreef Esc het volgende:
Die dingen worden niet gebruikt ter verdediging.

Waarom zouden wij kruisraketten moeten hebben?

Ze zullen zeer waarschijnlijk gebruikt worden als Amerika weer eens ergens binnenvalt. Nederland zal dan gevraagd worden om mee te doen, die kruisraketten zijn teringduur, scheelt de Amerikanen weer een smak geld.

Amerikanen blij, en Nederland blij want we hebben weer flink wat goodwill bij de Amerikanen gekweekt.

Van mij hoeft het niet, laat ze maar andere manieren verzinnen om de Amerikanen te plezieren.
't kost alleen maar geld, laat Amerika ze lekker zelf afschieten.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:46:26 #12
110987 ErwinRommel
pi_31410118
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:43 schreef blieblie het volgende:

[..]

Zoals?
Als er een basis van de Nederlanders onder vuur wordt genomen met granaten jaag je der een Tomahawk op af .
Dat kunnen de soldaten ter plekke vaak wel af.
Maar je kan zo bv het commando centrum van strijders treffen om maar een voorbeeld te noemen. Of een logistiek/trainings centrum van rebellen. Dus wat verder weg in het gebied.
Nabij beveiliging doen de militairen ter plekke zelf wel.
pi_31410133
Ik ben geen tegenstander van Defensie. Maar toch vraag ik me zo langzamerhand af, hoeveel procent van het wapentuig wat gekocht is (dwz. munitie & raketten) wordt uiteindelijk gebruikt waarvoor het bedoeld is? Je hoort nooit dat er ooit iets gebruikt wordt. Amerika valt nog een keer een landje binnen. Nederland komt er elke keer achteraan gesjokt om de tyfuszooi op te ruimen.

Waar hebben we die raketten dan voor nodig? Een Milosevic of Hussein zal echnie denken... In Nederland hebben ze nu Tomahawks! Nu moet ik oppassen.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:48:21 #14
110987 ErwinRommel
pi_31410161
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Die dingen worden niet gebruikt ter verdediging.

Waarom zouden wij kruisraketten moeten hebben?

Ze zullen zeer waarschijnlijk gebruikt worden als Amerika weer eens ergens binnenvalt. Nederland zal dan gevraagd worden om mee te doen, die kruisraketten zijn teringduur, scheelt de Amerikanen weer een smak geld.

Amerikanen blij, en Nederland blij want we hebben weer flink wat goodwill bij de Amerikanen gekweekt.

Van mij hoeft het niet, laat ze maar andere manieren verzinnen om de Amerikanen te plezieren.
't kost alleen maar geld, laat Amerika ze lekker zelf afschieten.
dat vind ik een wel heel simplistische redenatie
  Moderator donderdag 13 oktober 2005 @ 14:48:36 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31410167
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:40 schreef Zemi77 het volgende:
De luchtoorlog boven Kosovo zeker gemist

mwah ik ben tegen ... ik ben het er mee eens dat het een goede aanvulling is voor de LCF'en maar zolang er nog jaarlijks fregatten worden afgestoten lijkt het mij een brug te ver.

ik snap niet dat Kamp daar steeds zo over door blijft drammen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31410371
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:43 schreef Dementor het volgende:
Hoeveel gaat het kosten?
pi_31410424
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:48 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

dat vind ik een wel heel simplistische redenatie
Als het zo simpel is breng er dan eens iets tegenin?

Het is toch het meest waarschijnlijke scenario?

Stel dat Nederland in 1991 kruisraketten had gehad. Aan Nederland zou ongetwijfeld gevraagd zijn om ze op Irak af te vuren. Stel dat wij ze afgevuurd hadden, wat zou dat voor verschil gemaakt hebben?

Het zou de Amerikanen flink wat schelen, terwijl het ons vele miljoenen zou hebben gekost. En wat zou het ons opgeleverd hebben?

Nederland is militair geen wereldmacht, laat de Amerikanen ze lekker zelf afschieten...

Wij bouwen toch ook geen vloot van vliegdekschepen? Die zijn we net zo min nodig als kruisraketten imho.
pi_31410463
quote:
ik snap niet dat Kamp daar steeds zo over door blijft drammen
Kan ie mooi pimpen bij zn vriendjes... Hee weet jij wat ik heb?....

Ik zie het nu van offensieve wapens niet helemaal in voor Nederland. Of heeft Nederland meer Lebensraum nodig ofzo? Staat er iets op de verborgen agenda van dit kabinet wat wij niet weten? Mhh...
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:04:53 #19
110987 ErwinRommel
pi_31410541
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:47 schreef blieblie het volgende:
Ik ben geen tegenstander van Defensie. Maar toch vraag ik me zo langzamerhand af, hoeveel procent van het wapentuig wat gekocht is (dwz. munitie & raketten) wordt uiteindelijk gebruikt waarvoor het bedoeld is? Je hoort nooit dat er ooit iets gebruikt wordt. Amerika valt nog een keer een landje binnen. Nederland komt er elke keer achteraan gesjokt om de tyfuszooi op te ruimen.

Waar hebben we die raketten dan voor nodig? Een Milosevic of Hussein zal echnie denken... In Nederland hebben ze nu Tomahawks! Nu moet ik oppassen.
Om het eerste maar eens helderder te maken. Ik hoop dat ik goed zit.
ten eerste heeft ook munitie een beperkte houdbaarheidsdatum. na een bepaald x aantal jaren word deze onbetrouwbaar voor de gebruiker en kan zelfs de gebruiker doden. Munitie welke overtollig aan het worden is worden dus gebruikt om schietoefeningen mee te houden.
Corrigeer me indien dit nodig is.

Verder heb je gewoonweg een reserve nodig. Stel dat er behoefte aan is en het is er niet? Tja dan heb je een heel erg lullig probleem en dan druk ik het nog zwakjes uit. (zie 2eWO).
Munitie en raketten zijn zelden nutteloos. Worden ze niet gebruikt waarvoor het eigenlijk gemaakt is, dan word het wel gebruikt voor training van die eenheden die die munitie gebruiken.

reken maar dat de militairen het materieel willen gebruiken. De politiek legt ze echter aan banden.
pi_31410555
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:44 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Lenen is vaak uiteindelijk duurder dan kopen. Plus het feit dat je er geen zeggenschap over hebt.
En om steeds maar de VS om hulp te vragen schiet natuurlijk ook niet op. Laat staan de besluitvorming om de VS zo gek te krijgen dat ze het spul lenen.
Hmm, ik bedoelde eigenlijk dat als wij dat soort missies uitvoeren het toch altijd onder de vlag is van een "grotere" natie, meestal VS. Ik neem niet aan dat als wij binnen zo een samenwerking een actie uitvoeren, waarbij kruisraketten nodig zijn, we moeten betalen voor deze raketten, maar dat een bevriende natie ze wel "gratis" wegschiet. Toch?
pi_31410632
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:38 schreef Realzm het volgende:

[..]

zeiden ze in de jaren 30 ook...
pi_31410716
-edit- bedankt.

[ Bericht 89% gewijzigd door JohnnyKnoxville op 13-10-2005 15:24:48 ]
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_31410762
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:34 schreef ErwinRommel het volgende:
Wat is jullie mening omtrend de aanschaf van deze kruisraketten? Is het verantwoord volgens jullie? Of kunnen we die dingen maar beter niet aanschaffen?
Tomahawk kruisraketten zijn aanvalswapens, geen verdedigingswapens. Waar hebben wij aanvalswapens voor nodig? Gaan wij iemand dan aanvallen? Of schaffen wij ze aan omdat onze partner(s) (VS, VN, EU) ons verplichten om ze aan te schaffen, zodat wij ze bij kunnen staan wanneer ze dat nodig vinden?

Kan dat geld niet beter gebruikt worden om binnenlands terrorisme aan te pakken? Of misschien de economie stabiliseren (waar je in feite al mee bezig bent als je terrorisme aanpakt)?
  Moderator donderdag 13 oktober 2005 @ 15:15:42 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31410800
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:59 schreef Murray het volgende:

[..]

Als het zo simpel is breng er dan eens iets tegenin?

Het is toch het meest waarschijnlijke scenario?

Stel dat Nederland in 1991 kruisraketten had gehad. Aan Nederland zou ongetwijfeld gevraagd zijn om ze op Irak af te vuren. Stel dat wij ze afgevuurd hadden, wat zou dat voor verschil gemaakt hebben?

Het zou de Amerikanen flink wat schelen, terwijl het ons vele miljoenen zou hebben gekost. En wat zou het ons opgeleverd hebben?

Nederland is militair geen wereldmacht, laat de Amerikanen ze lekker zelf afschieten...
mwah ... een ander scenario.

Nederland is weer aan het peacekeepen geslagen in een of andere poel des verderfs en de locals nemen weer een loopje met de peacekeepers ter plekke, knijpen de bevoorrading af en roken hun jointjes helemaal op.
Fregat ligt verderop de haven te blokkeren en heeft nu ineens het bereik op de Nederlanders direct te ondersteunen door bv een tank uit te schakelen (de nieuwe tomahawk's kun je tijdens de vlucht nieuwe coordinaten geven) dat op een observatiepost staat te schieten.

ten tijde van srebrenica had dit best veel uit kunnen maken
quote:
Wij bouwen toch ook geen vloot van vliegdekschepen? Die zijn we net zo min nodig als kruisraketten imho.
mwah vliegdekschip ... dat hebben we een stuk harder nodig bv

neem bv de UNMEE missie in Afrika, we wilden daar graag Apache's bij hebben voor als er problemen de kop op staken, die hebben we in Djibouti kunnen parkeren en daar hebben we grof geld voor moeten betalen!!!

met een klein vliegdekschip (zeg 16 helikopters aan boord ... of 10 heli's en 4 JSF's ... denk aan hrms rotterdam met een vliegveld ipv gebouwtjes op het dek) kun je dit voorkomen en zit je gelijk met luchtsteun voor je grondeenheid zonder dat je daar hele bureaucratische ketens voor af moet gaan

ik ben voor, de marine trouwens ook (ipv hrms Zuiderkruis) maar dat is weer een totaal ander verhaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31410806
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:08 schreef PankPinther het volgende:

[..]

zeiden ze in de jaren 30 ook...
Toch denk ik dat het huidige Europa een nét een tikkeltje stabieler is dan het Europa van begin vorige eeuw.

Nederland kan zich het beste verdedigen via bondgenootschappen, niet door het opbouwen van een leger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')