abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31379347
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:07 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'.
pi_31379376
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.

Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12:28 #53
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379408
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengen
en jah dat is ze tot op zekere hoogte gelukt, niet zo zeer het rekenen, maar het leren omgaan met getallen.
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er wel uitkom, zonder dat anderen er last van hebben.
opschrijven. ezelsbruggetjes. rekenmachientjes. vingers gebruiken etc

wat ik wel denk, maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, is dat de kinderen van tegenwoordig veel te weinig boeken vanbinnen bekijken, ikzelf ben opgegroeid met een leesverslaving, ik las veel, en heb daardoor een goede beheersing van taal.

rekenen, lezen en schrijven moet je leren, oefening baart kunst.

dus wanneer kinderen alleen maar achter de pc kruipen om spelletjes te spelen, dan is het ontwikkelen van deze vaardigheden lastiger
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_31379418
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31379427
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.

Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier...
Tafels gingen bij mij ook probleemloos, het is begonnen met staartdelingen en vraagstukjes. En hoofdrekenen (ik zie het boek nog zo voor me, wat haatte ik dat zeg). Op mijn rapporten kun je duidelijk zien dat het ineens *mis* gaat, brugklas was alles nog ok qua rekenen (vond laatst oude cijferkaarten, stond helemaal verstomd, ik haalde toen 7 en hoger!) en daarna

Maar inhoudsmaten enzo, dat heb ik echt nooit 'gezien', kan me herinneren dat dat lang en breed is uitgelegd, maar het kwartje viel niet.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_31379487
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:12 schreef LostFormat het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:15:58 #57
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379494
wat dacht je dan van verhaaltjes sommen?

fietser a vertrekt om 16.30 u van punt 1
fietser b vertrekt 10 min later van punt 2
ze fietsen naar elkaar toe
de afstand is 50km
wanneer treffen ze elkaar
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:18:26 #58
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379567
Breuken
Staartdelingen
Vraagsommen

Pietje heeft 72 knikkers, Janetje heeft er 37. Ze gaan samen knikkeren. Tijdens het eerste potje verliest Pietje tweevijfde van zijn knikkers. Tijdens het tweede potje verliest Janetje, ze is 13 knikkers kwijt. Hoeveel knikkers hebben beide over aan het eind?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31379692
Ik had een keer vraagstukjesproefwerk ('contextrekenen'). Moest je de benzineprijs berekenen. Daar kwam voor mijn gevoel een belachelijk hoog getal uit, dus ik dacht dat 'het wel weer fout zou zijn'. Ik dus dat getal aangepast. Commentaar van de leraar: "Mag je mij vertellen waar je voor die prijs bezine kunt krijgen..." EIKEL! Ik was twaalf! Wat weet je dan van benzineprijzen!!
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_31379694
Ja Ynske, vooral dat!

maar ik blijf bij het 1p x 4r =

Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:37:31 #61
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380010
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?
ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig
6 erbij 12 eraf
ipv
plus 6 min 12

voor mij maakt dat het nog verwarrender...
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380105
Ja, het merendeel van de mensen is gewoon niet goed getrained. Vroeger zat je dagenlang de basis te leren, wekenlang, maandenlang. Als ik nu mensen van een jaar of 15 tegenkom die nog steeds niet snappen wanneer je d of dt moet gebruiken moet ik spontaan huilen. Het heeft niets met inzicht te maken, het zijn simpele regels die je kan volgen. Net als met wiskunde. Regeltjes stampen, gewoon een procedure aanleren.

Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_31380123
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:25 schreef Nastybtch het volgende:
Ja Ynske, vooral dat!

maar ik blijf bij het 1p x 4r =

Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
a2+b2=c2

pi_31380138
Ja, zoals je onderschrift zegt: LOST
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46:46 #65
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380209
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:42 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

a2+b2=c2

dat is gewoon leuk
a=2
b=5
wat is c?

zolang ik de getallen maar niet hoef in te vullen zonder rekenmachientje

maar je hebt gelijk dat er tegenwoordig veel minder gestampt word, ze zeggen wel eens, kinderen moeten zichzelf stimuleren om dat te ontwikkelen...
geloof je het zelf??? ikke niet hoor
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380314
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet .

a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 + 25
c2 = 29

Nu nog de wortel trekken en je bent klaar .
pi_31380329
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52:02 #68
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380345
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet .

ik zat dus al aan de

2*2+5*5=c2
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52:43 #69
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380368
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
dat a = 2
en b = 5
is een gegeven, dat moet je aannemen

en die 2 die erbovenstaat betekent dat je het maal zichzelf moet doen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380398
Ik heb een milde vorm van dyscalculie, maar 1 milioen 10 honderd duizend noemen is het niet. Dat valt onder de noemer gewoon dom...
pi_31380415
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelf

12 = één keer één
22 = twéé keer twéé
32 = drie keer drie

enzovoorts
pi_31380578
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi .

Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1

53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 12:02:35 #73
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380626
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi .

Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1

53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
dat is in mijn ogen dan ook vijf keer nul = 0 maar dat klopt dan weer neit
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380709
Het is niet zozeer vijf keer nul, maar géén vijf. Het verschil is lastig uit te leggen, maar het resultaat blijft hetzelfde. Hoe komt dat in godsnaam op één uit?
pi_31380774
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:

a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 4 + 25
c2 = 29

Nu nog de wortel trekken en je bent klaar .
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')