Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:07 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:12 schreef LostFormat het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
a2+b2=c2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:25 schreef Nastybtch het volgende:
Ja Ynske, vooral dat!
maar ik blijf bij het 1p x 4r =
Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
dat is gewoon leukquote:
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
dat a = 2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelfquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi.
Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1
53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
dat is in mijn ogen dan ook vijf keer nul = 0 maar dat klopt dan weer neit
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 4 + 25
c2 = 29
Nu nog de wortel trekken en je bent klaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |