bij mijn vrijwilligerswerk had ik standaard een lijstquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:00 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje in de bieb gewerkt en dan wilde het ook nog wel eens voorkomen dat mensen een boete hadden of afgeschreven boeken wilde kopen. Die laatsten hadden altijd zo'n idiote prijs, 1,65 ofzo... en als iemand dan 7 boeken kochtPaniek!
Of dat als ze zeiden: "Zal ik kijken of ik er 20 cent bij heb?" Dan was ik al halverwege m'n worsteling met berekenen hoeveel ik terug moest geven en als ze dat dan zeiden was ik helemáál van slag.
Dat had ik ook in 't café waar ik gewerkt hebquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
bij mijn vrijwilligerswerk had ik standaard een lijst
1*bedrag=bedrag
2*bedrag=bedrag
3*bedrag=bedrag
4*bedrag=bedrag
5*bedrag=bedrag
6*bedrag=bedrag
etc
en dan voor t optellen, telefoonen mensen mee laten rekenen
Het was een bijbaantjequote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:58 schreef Nastybtch het volgende:
Haha, wat goed dat je toch kassiere bent. Gelukkig zijn er inderdaad slimme kassa's, maar ik heb weleens bij een dierenwinkel gewerkt waar de kassa eigenlijk alleen was als "kastje voor geld", dingen uitrekenen voor me deed ie niet![]()
Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:07 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:12 schreef LostFormat het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
a2+b2=c2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:25 schreef Nastybtch het volgende:
Ja Ynske, vooral dat!
maar ik blijf bij het 1p x 4r =
Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
dat is gewoon leukquote:
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
dat a = 2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelfquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi.
Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1
53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
dat is in mijn ogen dan ook vijf keer nul = 0 maar dat klopt dan weer neit
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 4 + 25
c2 = 29
Nu nog de wortel trekken en je bent klaar.
Doe het de andere kant op, dan begrijp je het wel. Elke onderliggend getal is factor 5 kleiner:quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi.
Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1
53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
Er zijn ontwikkelingen die ik heel positief vind, maar er zijn ook ontwikkelingen waarvan ik gruwel. Je 'mag' tegenwoordig bijna niet meer van leerlingen vragen dat ze bijvoorbeeld iets in hun kop stampen. Maar dat is imo gewoon nódig om dingen echt goed te leren. Je komt er niet met alleen maar gezellig groepswerk.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:37 schreef Ynske het volgende:
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?
ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig
6 erbij 12 eraf
ipv
plus 6 min 12
voor mij maakt dat het nog verwarrender...
Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:41 schreef NiteSpeed het volgende:
Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen.
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder. En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.
http://www.dyslexia.com/bookstore/firstchapter.htm
Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder.
In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders (niet beter of slechter, simpelweg anders). Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.quote:En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.
Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Daarnaast overtuigt het lezen van een boek mij er echt niet van dat de dyslecten die ik tot nu toe ontmoet heb allemaal NIET dom en simpel zijn.
Het zijn gewoon mongooltjes, niets meer en niet minder. Maar aangezien sommige mensen ze in een slachtoffersrol plaatsen (want zo slecht hebben de meesten het niet, integendeel) moeten ze er meteen wat zogenaamd positieve eigenschappen aan toekennenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.
[..]
Ze werken vrij anders ja, maar ik heb net tegen beter weten in toch het eerste hoofdstuk gelezen. In grote lijnen komt het er wel op neer dat hun andere talenten/zintuigen zich beter doorontwikkelen omdat ze iets anders missen.quote:In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders. Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.
Nee hoor, ik ken een paar dyslecten en stuk voor stuk vind ik ze echt dom gewoon. Veel VMBO gepeupelte, typisch pubergedrag en meer van dat soort zooi. Lekker boeken op scootertjesquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |