Het Olympisch Elftal kwam niet langs de amateurs gisteren. Sterker nog, die wonnen bijna:
quote:
Nederlands amateurelftal dicht bij een stunt
11 mei
Het Nederlands amateurelftal was woensdagavond dichtbij een stunt in de oefenwedstrijd tegen een zeer matig spelend olympisch elftal. Op het veld van de gerenommeerde zondaghoofdklasser De Treffers leidde de formatie van bondscoach Marco Bout één minuut voor het verstrijken van de reguliere speeltijd verdiend met 2-1. Uit een door scheidsrechter Mario Diks lichtzinnig gegeven vrije trap scoorde het olympisch elftal - dat wordt getraind door Wim van Zwam - via MVV-middenvelder Joas Siahaya de gelijkmaker.
Van Zwam kon onder meer een beroep doen op spelers als Gianni Zuiverloon en Dustley Mulder (beide actief voor RKC), Rick Kruys (FC Utrecht), Jeffrey Sarpong (Ajax) en Eljero Elia (ADO Den Haag). Van krachtsverschil tussen de profs en de amateurs was gedurende negentig minuten geen sprake. De beste kansen waren zelfs voor het Nederlands amateurteam, dat in de eerste doorgang wel op achterstand kwam (ADO Den Haag-aanvaller Eljero Elia nam in buitenspelpositie de openingstreffer voor zijn rekening). De blonde vleugelspits Hein Hulshof (Quick '20) bracht de stand echter weer in evenwicht en dat was niet meer dan gerechtigheid.
Bout had zijn elftal opdracht gegeven om compact te spelen en weinig ruimte weg te geven: "Het olympisch team is natuurlijk veel sterker, daarom leek het ons verstandig om in verdedigend opzicht een blok neer te zetten en van daaruit ons balvaste aanspeelpunt Kevin Vink (Excelsior Maassluis) aan te spelen. De jongens zijn daar uitstekend in geslaagd. Vergeet niet dat de meeste spelers van het olympisch gemiddeld acht keer per week trainen en de spelers van ons team drie keer. Door een buitenspelgoal en een wel heel erg gemakkelijk gegeven vrije trap komen ze aan de doelpunten. Ik ben van mening dat we een prima resultaat behaald hebben. Mijn collega Aart Korenhoff en ik hebben overigens in de afgelopen jaren veertien spelers uit de huidige selectie van het olympisch team in verschillende elftallen onder onze hoede gehad. We kenden de tegenstander dus van haver tot gort. Omdat een aantal spelers gelet op hun leeftijd niet meer speelgerechtigd is voor het amateurteam en enkele andere jongens de stap naar het betaald voetbal maken, zal de selectie in het nieuwe seizoen flink worden gewijzigd. In het najaar - op een nog nader te bepalen datum - staat de oefeninterland tegen Engeland (thuis) op het programma."
Spelers als onder meer keeper Stefan Toonen (DOVO), Argon-verdediger Wilco Krimp (volgend seizoen actief voor de profs van FC Omniworld), Dustin Huisman (nu nog Ajax-zaterdag, maar volgend seizoen Jong Ajax) en Jahrizino Valentijn (naar FC Utrecht) zullen dan geen deel meer uitmaken van het Nederlands amateurelftal. Dit geldt niet voor voor de naar DOTO vertrekkende aanvalsleider Kevin Vink, die voor de zoveelste keer een prima indruk achterliet en op schitterende wijze een vrije trap verzilverde waardoor zijn elftal in de tweede helft op voorsprong kwam (2-1).
Een van de meest opvallende spelers van het Nederlands amateurelftal is doorgaans de kleine spelbepaler Anton Jongsma (Harkemase Boys), die zich volgens de geruchten in de Friese pers zou mogen verheugen in de belangstelling van Gouden Gids-divisionist De Graafschap: "Ik heb dat ook al een paar keer gelezen, maar ik ben nog geen enkele keer benaderd door deze club. Hoewel ik het bij Harkemase Boys prima naar mijn zin heb, zou het fantastisch zijn als ik in het betaald voetbal mijn rentree zou kunnen maken. Ik ben afkomstig uit de jeugdopleiding van FC Groningen en heb nog gespeeld met jongens als Jordi Hoogstrate (Emmen) en Arnold Kruiswijk, die wel het eerste van FC Groningen hebben gehaald. Helaas heb ik zelf nooit een echte kans gehad. Ik ben nog een half jaar verhuurd aan Veendam en daarna ben ik naar Achilles '94 gegaan. Nu speel ik alweer twee seizoenen voor Harkemase Boys. Het zou een stunt zijn geweest als we van het olympisch team hadden gewonnen. De trainer had ons vooraf gewezen op de kwaliteiten van dit elftal, maar in het veld was hier niets van terug te vinden. De organisatie stond als een huis bij ons. Zelf heb ik het eerste half uur wel lekker gespeeld, daarna ging het helaas wat minder."
Invaller Sjoerd van der Waal (ASWH) was in de tweede helft op weg naar de 2-1, maar werd vastgehouden door Gianni Zuiverloon. Zoals gememoreerd bracht aanvalsleider Kevin Vink uit een vrije trap zijn team alsnog op voorsprong. Vorige week werd bekend dat de snelle spits Van der Waal, samen met zijn teamgenoot Alexander de Jong voor IJsselmeervogels zal gaan spelen: "Het was een hectische week. Uiteindelijk is het allemaal nog vrij snel rondgekomen. In een eerder stadium had ik toegezegd bij ASWH te zullen blijven. Bij belangstelling van een betaalde club kon ik hier nog onderuit. Maar ja, IJsselmeervogels is toch weer een stapje hoger en als je een dergelijke kans krijgt moet je hem altijd pakken. Vorig seizoen viel ik bij ASWH door al die prijzen met mijn neus in de boter. Het zou geweldig zijn om bij IJsselmeervogels dit soort successen te kunnen continueren. Ik heb dit seizoen in het gros van de wedstrijden in de basis gestaan bij ASWH en besef als geen ander dat de concurrentie bij mijn nieuwe club groot zal zijn. Maar dat maakt je juist scherp. Ik kan zowel als linkerspits en als centrumspits fungeren. De meeste mensen bij de club gunnen me de overstap. Ook vanuit de spelersgroep heb ik louter positieve reacties ontvangen," besluit de linksbenige aanvaller.
Olympisch elftal - Nederlands amateurelftal 2-2 (1-1)
Doelpunten: Eljero Elia 1-0, Hein Hulshof 1-1, Kevin Vink 1-2, Joas Siahaya 2-2. Scheidsrechter: Mario Diks.
Toeschouwers: 250.
Olympisch team:
Job Bulters (AZ, 46. Tim Krul (Newcastle United)), Jeffrey Sarpong (Ajax), Dustley Mulder (RKC, 46. Ryan Donk (RKC)), Gianni Zuiverloon (RKC), Royston Drenthe (Feyenoord), Joas Siahaya (MVV), Otman Bakkal (FC Eindhoven, 73. Prince Rajcomar (FC Den Bosch)), Rick Kruys (FC Utrecht, 68. Kees Luyckx (AZ)), Roy Beerens (PSV), Tim Janssen (FC Eindhoven, 46. Jermaine Lens (AZ)), Eljero Elia (FC Den Haag).
Nederlands amateurelftal:
Stefan Toonen (DOVO, 46. Gerben Jan Ruizendaal (IJsselmeervogels)), Jahrizino Valentijn (Haaglandia, 46. Rydell Tuinfort (ADO '20)), Djimmie van Putten (59. Frank Korpershoek (DWV)), Dustin Huisman (Ajax), Wilco Krimp (Argon), Taner Ozbek (Elinkwijk, 59. Wouter van Hoof (GVVV)), Anton Jongsma (Harkemase Boys), Stefan van Dam (ASWH, 59. Raymond Bolt (Be Quick 1887)), Bram van Polen (VVOG), Kevin Vink (Excelsior Maassluis), Hein Hulshof (Quick '20, 46. Sjoerd van der Waal (ASWH)).
Wel grappig dat Sjoerd zegt dat iedereen zo positief was. Ik weet wel waarom de reacties nog redelijk meevielen......
Hier is hij trouwens in actie, tegen Zuiverloon en Krul: