abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34677919
Als ik het zo lees komt er een beetje het Klein Orkest gevoel naar boven. Idealistisch, op de barricades, gedreven. Dat is inderdaad van vroeger. Ik ben van '82, dus heb sommige dingen nog wel bewust meegemaakt. Maar dat is veranderd, doe je niets aan. Dat wil niet zeggen dat de huidige aspirant journalist minder is geworden, al zal zo'n verstokte oude man dat wel zeggen natuurlijk.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_34677984
* ook een student journalistiek, vierde jaar alweer
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_34678214
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:27 schreef Da_Sandman het volgende:
Als ik het zo lees komt er een beetje het Klein Orkest gevoel naar boven. Idealistisch, op de barricades, gedreven. Dat is inderdaad van vroeger. Ik ben van '82, dus heb sommige dingen nog wel bewust meegemaakt. Maar dat is veranderd, doe je niets aan. Dat wil niet zeggen dat de huidige aspirant journalist minder is geworden, al zal zo'n verstokte oude man dat wel zeggen natuurlijk.
ja, dat is wat ik bedoel.

Een toevoeging aan mijn verhaal: nu de wereld er, zeg maar, weer interessanter is geworden, wordt het vak ook interessanter voor mensen. Is misschien positief.

Overigens vind ik Schmetz net zoals de meeste docenten erg eenzijdig. Het gaat altijd maar over de spannende journalistiek waar enig idealisme wellicht nodig is. Het gaat nooit, maar dan ook nooit over het grootste deel van het journalistieke veld van Nederland: het vullen van kollommen in tijdschriften.
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:44:38 #229
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_34678481
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Overigens vind ik Schmetz net zoals de meeste docenten erg eenzijdig. Het gaat altijd maar over de spannende journalistiek waar enig idealisme wellicht nodig is. Het gaat nooit, maar dan ook nooit over het grootste deel van het journalistieke veld van Nederland: het vullen van kollommen in tijdschriften.
Daar heb je wel een punt.
De docenten van toen en nu blijven zo te lezen te erg hangen aan het 'idealisme' van de jaren tachtig. In 'mijn tijd' werd je bijna verguist als je bij niet-opiniegerichte tijdschriften stage wilde lopen.
Ik was geloof ik de tweede die stage liep bij Elle, en eigenlijk was dat not done, want commercieel geschrijf over lipstickjes. Terwijl ik daar enorm veel heb geleerd.

De wereld is veranderd en de media zijn meeveranderd. Commercieel denken en doen is allang geen doodzonde meer, en in die zeitgeist moet zeker op een opleiding als deze mee worden gegaan.

Tijdens de reünie viel het me trouwens op hoeveel mensen de commerciële kant op zijn gegaan. Zowel bij televisie en radio als bij de schrijvende pers. Een groot deel van het toen zo vol idealen zittend aanstormend journaille werkt nu als commercieel copywriter.
Idealisme is ingehaald door realisme, as usual.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_34688636
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:49 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

sommige vakken worden inderdaad belangrijker gevonden als andere, voor bepaalde onderdelen krijg je veel meer punten dan voor andere. ( op zich wel oneerlijk,je zou maar net slecht zijn in een "belangrijk" vak en daardoor niet slagen)
Tja of dat nu oneerlijk is weet ik niet, maar uiteindelijk moet je toch alles halen. Bij ons is elk vak standaard vier punten waard, behalve deadline (8) en oriëntaties, canon en portfolio (die zijn bij elkaar wel vier).
pi_34694565
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Copycat het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt.
De docenten van toen en nu blijven zo te lezen te erg hangen aan het 'idealisme' van de jaren tachtig. In 'mijn tijd' werd je bijna verguist als je bij niet-opiniegerichte tijdschriften stage wilde lopen.
Ik was geloof ik de tweede die stage liep bij Elle, en eigenlijk was dat not done, want commercieel geschrijf over lipstickjes. Terwijl ik daar enorm veel heb geleerd.

De wereld is veranderd en de media zijn meeveranderd. Commercieel denken en doen is allang geen doodzonde meer, en in die zeitgeist moet zeker op een opleiding als deze mee worden gegaan.

Tijdens de reünie viel het me trouwens op hoeveel mensen de commerciële kant op zijn gegaan. Zowel bij televisie en radio als bij de schrijvende pers. Een groot deel van het toen zo vol idealen zittend aanstormend journaille werkt nu als commercieel copywriter.
Idealisme is ingehaald door realisme, as usual.
Ach, ze zijn niet allemaal copywriters geworden, toch? Sommige journalisten schrijven ook daadwerkelijke mooie, interessante en inspirerende artikelen. Dat kan niet iedereen. Misschien is het wel zo dat niet de idealen zijn ingehaald, maar dat een gebrek aan talent is komen bovendrijven. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken voor het afschuiven naar copywriting of kolommen vullen in blaadjes met gebakken lucht. Zo is het 'hoge journaille ' klein en het publiek daarvoor ook, dus je kan niet verwachten dat iedereen die journalistiek studeert (en dat zijn er nogal wat) daar terechtkomt. Journalisitiek kan nog steeds heel mooi en bevlogen zijn, maar voor het overgrote deel van de studenten komt het neer op neer dat ze met journalistiek feitelijk gewoon aan het leren zijn voor een commerciele baan in de mediawereld.
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:54:31 #232
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_34708903
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 21:24 schreef zodiakk het volgende:

Ach, ze zijn niet allemaal copywriters geworden, toch? Sommige journalisten schrijven ook daadwerkelijke mooie, interessante en inspirerende artikelen. Dat kan niet iedereen. Misschien is het wel zo dat niet de idealen zijn ingehaald, maar dat een gebrek aan talent is komen bovendrijven. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken voor het afschuiven naar copywriting of kolommen vullen in blaadjes met gebakken lucht. Zo is het 'hoge journaille ' klein en het publiek daarvoor ook, dus je kan niet verwachten dat iedereen die journalistiek studeert (en dat zijn er nogal wat) daar terechtkomt. Journalisitiek kan nog steeds heel mooi en bevlogen zijn, maar voor het overgrote deel van de studenten komt het neer op neer dat ze met journalistiek feitelijk gewoon aan het leren zijn voor een commerciele baan in de mediawereld.
Hi Zodiakk .

Nee, ze zijn zeker niet allemaal copywriter geworden. In 'mijn studievriendenclubje' zitten ondermeer een paar eindredacteurs bij dagbladen, een schrijver van gedegen journalistieke achtergrondartikelen en lijvige boeken, een redacteur bij een serieus actualiteitenprogramma. Maar ook een eindredacteur van een populair luchtig televisieprogramma bij de publieke omroep, een accountmanager en, met mij erbij, twee copywriters. Valt dus reuze mee.
Wel was het merendeel van de oudstudenten die, net als ik, in de richting Tijdschrift is afgestudeerd werkzaam binnen de commerciële communicatiewereld. Vaak als copywriter/conceptdenker.

En daarbij zie ik copywriting niet als een downfall . Verre van. Ik gebruik mijn talenten gewoon anders. Niets minder, niets meer.
Pakkende shortcopy schrijven is een vak apart en ik doe meer dan kolommen met lucht vullen. Ik schrijf heel veel journalistieke achtergrondverhalen voor corporate magazines. Mooie, interessante en inspirerende artikelen waarvoor gedegen research en diepgaande interviews noodzaak is.
Het enige verschil wat dat betreft met publieksbladen is dat ik het schrijf voor een betalende opdrachtgever, dus de objectiviteit is vaak wat minder. Alhoewel die vlieger ook niet altijd opgaat. En naar mijn mening volledige objectiviteit een utopie is.

En daarnaast mag ik me ook bezighouden met het bedenken, uitwerken van aansprekende concepten.
I my work.
pi_34715741
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 10:54 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hi Zodiakk .
Hai Copycat, .
quote:
En daarbij zie ik copywriting niet als een downfall . Verre van. Ik gebruik mijn talenten gewoon anders. Niets minder, niets meer.
Pakkende shortcopy schrijven is een vak apart en ik doe meer dan kolommen met lucht vullen. Ik schrijf heel veel journalistieke achtergrondverhalen voor corporate magazines. Mooie, interessante en inspirerende artikelen waarvoor gedegen research en diepgaande interviews noodzaak is.
Het enige verschil wat dat betreft met publieksbladen is dat ik het schrijf voor een betalende opdrachtgever, dus de objectiviteit is vaak wat minder. Alhoewel die vlieger ook niet altijd opgaat. En naar mijn mening volledige objectiviteit een utopie is.

En daarnaast mag ik me ook bezighouden met het bedenken, uitwerken van aansprekende concepten.
I my work.
Ja prima toch? Ik kijk er ook niet op neer, hoor. Ik wilde je niet stiekemig afzeiken door te suggeren dat jij degene bent die bimbocolumns schrijft en je idealen verloochent voor wat extra mascara bij je kerstpakket. Ik stel alleen vast dat de meeste bladen niet bol staan van interessante artikelen (ongeacht het onderwerp). Het is niet zo erg als 'Hoi Goedele, ik was mezelf aan het bevredigen met een banaan en nu zit ie vast', maar het is wel zo dat de meeste 'magazines' niet in het leven geroepen zijn vanwege een oprechte, diepgaande interesse in het onderwerp. En dat maakt niet uit, een verkoper wil gewoon verkopen, ongeacht wat. Ik ben het ook met je eens dat de opleiding journalistiek een misplaatste idealistische connotatie heeft. Noem het dan, dare I say it, communicatiewetenschap?
  donderdag 2 februari 2006 @ 16:16:53 #234
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_34716271
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:02 schreef zodiakk het volgende:

Ik stel alleen vast dat de meeste bladen niet bol staan van interessante artikelen (ongeacht het onderwerp). Het is niet zo erg als 'Hoi Goedele, ik was mezelf aan het bevredigen met een banaan en nu zit ie vast', maar het is wel zo dat de meeste 'magazines' niet in het leven geroepen zijn vanwege een oprechte, diepgaande interesse in het onderwerp. En dat maakt niet uit, een verkoper wil gewoon verkopen, ongeacht wat. Ik ben het ook met je eens dat de opleiding journalistiek een misplaatste idealistische connotatie heeft. Noem het dan, dare I say it, communicatiewetenschap?
Het is natuurlijk een wisselwerking: Uiteraard wil een uitgever zoveel mogelijk bladen verkopen, maar die grote afzet wordt enkel behaald als er voldoende (potentiële) lezers zijn. Geef het volk brood en spelen en blijkbaar wil een groot deel van het volk lezen over lucht.

Zie ook de hausse aan glamourachtige magazines die allemaal in dezelfde -Amerikaans geöriënteerde- vijver vissen. Jan, Glamour, La Vie en Rose, Beaumonde... loop een doorsnee tijdschriftenwinkel en het duizelt je van de glossy titels. En allemaal behandelen ze dezelfde onderwerpen: Carrière en kinderen, de nieuwe man, hippe interieus en duurbetaalde fashion.

Communicatiewetenschap is denk ik ook niet de juiste benaming; dat impliceert mi een te wetenschappelijke benadering van het vakgebied. Maar puur journalistiek is het denk ik ook al lang niet meer. Journalistiek en (moderne) media zou wellicht beter de lading dekken.

En nu ga ik maar eens verder met een column over de nieuwste zorgontwikkelingen...
Dat vind ik trouwens eens van de leukste kanten van mijn vak: het ene moment schrijf ik luchtig over nieuwe hebbedingetjes of lekker eten en het volgende moment zit ik me zwaar te verdiepen in premiedumping , collectieve verzekeringen en hangplekken voor ouderen .

En inderdaad vatte ik jouw post in eerste instantie als een sneer op. Is dat ook weer uit de wereld.
pi_34956478
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:28 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Die test in april is niet zo heel lastig vind ik. En hoe hoger je cijfers op de middelbare school, hoe hoger je lotingsklasse. Dus doe nu vast je best!
ja, doe ik ook wel, maar wil je sowieso ingeloot zijn, moet je een 8 of hoger staan gemiddeld en dan niet afgerond, maar echt een volle 8. ik sta op dit moment een 7,7 gemiddeld voor al mijn vakken. Maar ik wil deze opleiding echt heel erg graag doen, maar Tilburg of Zwolle is eigenlijk geen optie voor mij, omdat ik niet op kamers mag en het reizen is gewoon heel erg lang...
je moeder op de maan
  zaterdag 11 februari 2006 @ 01:15:35 #236
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34958337
r'dam kan je ook heen.

En maak je verder niet zo druk joh. Als je een beetje van deze wereld bent + geschikt dan kom je wel door die test heen.
pi_35023024
Rotterdam..? huh.. ik moet me echt eens beter gaan verdiepen dan.. maar.. wordt er in Rotterdam geloot of niet..?
je moeder op de maan
pi_35023046
quote:
Op maandag 13 februari 2006 00:37 schreef kloely het volgende:
Rotterdam..? huh.. ik moet me echt eens beter gaan verdiepen dan.. maar.. wordt er in Rotterdam geloot of niet..?
Is een particuliere opleiding. Dus moet je veel geld hebben
  maandag 13 februari 2006 @ 22:07:51 #239
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35056784
nee is van inholland toch?
pi_35057119
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:07 schreef PLAE@ het volgende:

nee is van inholland toch?
Is van InHolland selectstudies. Dus wel een particuliere opleiding.
pi_35064781
Dat zeg ik
  dinsdag 14 februari 2006 @ 21:20:17 #242
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_35089823
Nou hier komt mijn verhaal:

Ik doe nu mbo 3 ICT het 2 jaar. maar vindt het alllang niet meer leuk. Ik moet nog veel vakken afronden. Totaal niet mijn ding.

Heb een paar keer dit seizoen verslagen gemaakt bij wedstrijden als journalist. Nu zou ik deze opleiding willen gaan aanpakken Alleen nu zie ik op veel scholen sites dat je minimaal mbo 4 moet hebben om er aan te kunnen beginnen. Ik zou alleen mbo 3 hebben deze zomer. Is het mogelijk om met een vmbo diploma of met mbo 3 diploma ergens de opleiding journalistiek te gaan volgen ?

alvast bedankt
Marcel
pi_35089918
Ja! Als je 21 bent.
pi_35089944
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef WAT het volgende:
Waar eindigen ze dan in? Woordvoerders, persvoorlichters oid?

De hel?
Ik ben ook WAT.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 21:25:44 #245
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_35090035
pas als je 21 bent pff ben dalijk net 18

Is het op een andere manier mogelijk
pi_35092151
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:25 schreef jorienvdherik het volgende:

Nee helaas.
  woensdag 15 februari 2006 @ 10:56:51 #247
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_35104206
Rotterdam (InHolland Select Studies) is inderdaad 'particulier'. Je krijgt wel studiefinanciering. Echter het kostenplaatje bedraagt nu 6000 euro. Toen ik in Rotterdam begon was het "maar" 4000 euro. Toen ik eerstejaars was, was het aanbod van docenten goed. Veel praktijkmensen (hoofdred. van Rails bvb). Nu is er een nieuwe lichting en daar kan ik helaas niet over zeggen.
Love will be my strongest weapon
pi_35104232
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:25 schreef jorienvdherik het volgende:

nee, je hebt niet de goede vooropleiding en bent geen 21 dus helaas

Je kunt wel alvast flink oefenen natuurlijK
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_35113554
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 21:20 schreef jorienvdherik het volgende:
Nou hier komt mijn verhaal:

Ik doe nu mbo 3 ICT het 2 jaar. maar vindt het alllang niet meer leuk. Ik moet nog veel vakken afronden. Totaal niet mijn ding.

Heb een paar keer dit seizoen verslagen gemaakt bij wedstrijden als journalist. Nu zou ik deze opleiding willen gaan aanpakken Alleen nu zie ik op veel scholen sites dat je minimaal mbo 4 moet hebben om er aan te kunnen beginnen. Ik zou alleen mbo 3 hebben deze zomer. Is het mogelijk om met een vmbo diploma of met mbo 3 diploma ergens de opleiding journalistiek te gaan volgen ?

alvast bedankt
Marcel
Kom op even doorbijten! Als je je opleiding niet leuk vindt, kan je er allerlei extra dingen naast doen om het wel leuk te maken.

Ik heb hiervoor ook een MBO opleiding gevolgd waar ik niks aan vond, maar ik zorgde voor stageplekken waar ik toch nog iets van de journalistieke kant meekreeg. Op school schreef ik allerlei stukjes voor bijvoorbeeld het personeelsblad. Het lijkt niks, maar je kan het toch weer noteren als dat kleine beetje extra ervaring op de selectietoets en aangeven dat je zeker wel gemotiveerd bent. Je hebt je door een opleiding hebt geworsteld die je niet aan stond om je doel te bereiken: HBO Journalistiek!

Niet stoppen of iets anders doen, maar gewoon een positieve draai eraan geven.
pi_35114212
Zijn er hier eigenlijk mensen die de master Journalistiek volgen aan de VU of UvA? Want ik denk er sterk over om die te gaan volgen als ik hier (Zwolle) over een paar maand ben afgestudeerd. Misschien dat er wat meningen over die masters kunnen worden gegeven
Seriously!?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')