ja, dat is wat ik bedoel.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:27 schreef Da_Sandman het volgende:
Als ik het zo lees komt er een beetje het Klein Orkest gevoel naar boven. Idealistisch, op de barricades, gedreven. Dat is inderdaad van vroeger. Ik ben van '82, dus heb sommige dingen nog wel bewust meegemaakt. Maar dat is veranderd, doe je niets aan. Dat wil niet zeggen dat de huidige aspirant journalist minder is geworden, al zal zo'n verstokte oude man dat wel zeggen natuurlijk.
Daar heb je wel een punt.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Overigens vind ik Schmetz net zoals de meeste docenten erg eenzijdig. Het gaat altijd maar over de spannende journalistiek waar enig idealisme wellicht nodig is. Het gaat nooit, maar dan ook nooit over het grootste deel van het journalistieke veld van Nederland: het vullen van kollommen in tijdschriften.
Tja of dat nu oneerlijk is weet ik niet, maar uiteindelijk moet je toch alles halen. Bij ons is elk vak standaard vier punten waard, behalve deadline (8) en oriëntaties, canon en portfolio (die zijn bij elkaar wel vier).quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
sommige vakken worden inderdaad belangrijker gevonden als andere, voor bepaalde onderdelen krijg je veel meer punten dan voor andere. ( op zich wel oneerlijk,je zou maar net slecht zijn in een "belangrijk" vak en daardoor niet slagen)
Ach, ze zijn niet allemaal copywriters geworden, toch? Sommige journalisten schrijven ook daadwerkelijke mooie, interessante en inspirerende artikelen. Dat kan niet iedereen. Misschien is het wel zo dat niet de idealen zijn ingehaald, maar dat een gebrek aan talent is komen bovendrijven. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken voor het afschuiven naar copywriting of kolommen vullen in blaadjes met gebakken lucht. Zo is het 'hoge journaille ' klein en het publiek daarvoor ook, dus je kan niet verwachten dat iedereen die journalistiek studeert (en dat zijn er nogal wat) daar terechtkomt. Journalisitiek kan nog steeds heel mooi en bevlogen zijn, maar voor het overgrote deel van de studenten komt het neer op neer dat ze met journalistiek feitelijk gewoon aan het leren zijn voor een commerciele baan in de mediawereld.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Copycat het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt.
De docenten van toen en nu blijven zo te lezen te erg hangen aan het 'idealisme' van de jaren tachtig. In 'mijn tijd' werd je bijna verguist als je bij niet-opiniegerichte tijdschriften stage wilde lopen.
Ik was geloof ik de tweede die stage liep bij Elle, en eigenlijk was dat not done, want commercieel geschrijf over lipstickjes. Terwijl ik daar enorm veel heb geleerd.
De wereld is veranderd en de media zijn meeveranderd. Commercieel denken en doen is allang geen doodzonde meer, en in die zeitgeist moet zeker op een opleiding als deze mee worden gegaan.
Tijdens de reünie viel het me trouwens op hoeveel mensen de commerciële kant op zijn gegaan. Zowel bij televisie en radio als bij de schrijvende pers. Een groot deel van het toen zo vol idealen zittend aanstormend journaille werkt nu als commercieel copywriter.
Idealisme is ingehaald door realisme, as usual.
Hi Zodiakkquote:Op woensdag 1 februari 2006 21:24 schreef zodiakk het volgende:
Ach, ze zijn niet allemaal copywriters geworden, toch? Sommige journalisten schrijven ook daadwerkelijke mooie, interessante en inspirerende artikelen. Dat kan niet iedereen. Misschien is het wel zo dat niet de idealen zijn ingehaald, maar dat een gebrek aan talent is komen bovendrijven. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken voor het afschuiven naar copywriting of kolommen vullen in blaadjes met gebakken lucht. Zo is het 'hoge journaille ' klein en het publiek daarvoor ook, dus je kan niet verwachten dat iedereen die journalistiek studeert (en dat zijn er nogal wat) daar terechtkomt. Journalisitiek kan nog steeds heel mooi en bevlogen zijn, maar voor het overgrote deel van de studenten komt het neer op neer dat ze met journalistiek feitelijk gewoon aan het leren zijn voor een commerciele baan in de mediawereld.
Hai Copycat,quote:
Ja prima toch? Ik kijk er ook niet op neer, hoor. Ik wilde je niet stiekemig afzeiken door te suggeren dat jij degene bent die bimbocolumns schrijft en je idealen verloochent voor wat extra mascara bij je kerstpakket. Ik stel alleen vast dat de meeste bladen niet bol staan van interessante artikelen (ongeacht het onderwerp). Het is niet zo erg als 'Hoi Goedele, ik was mezelf aan het bevredigen met een banaan en nu zit ie vast', maar het is wel zo dat de meeste 'magazines' niet in het leven geroepen zijn vanwege een oprechte, diepgaande interesse in het onderwerp. En dat maakt niet uit, een verkoper wil gewoon verkopen, ongeacht wat. Ik ben het ook met je eens dat de opleiding journalistiek een misplaatste idealistische connotatie heeft. Noem het dan, dare I say it, communicatiewetenschap?quote:En daarbij zie ik copywriting niet als een downfall. Verre van. Ik gebruik mijn talenten gewoon anders. Niets minder, niets meer.
Pakkende shortcopy schrijven is een vak apart en ik doe meer dan kolommen met lucht vullen. Ik schrijf heel veel journalistieke achtergrondverhalen voor corporate magazines. Mooie, interessante en inspirerende artikelen waarvoor gedegen research en diepgaande interviews noodzaak is.
Het enige verschil wat dat betreft met publieksbladen is dat ik het schrijf voor een betalende opdrachtgever, dus de objectiviteit is vaak wat minder. Alhoewel die vlieger ook niet altijd opgaat. En naar mijn mening volledige objectiviteit een utopie is.
En daarnaast mag ik me ook bezighouden met het bedenken, uitwerken van aansprekende concepten.
Imy work.
Het is natuurlijk een wisselwerking: Uiteraard wil een uitgever zoveel mogelijk bladen verkopen, maar die grote afzet wordt enkel behaald als er voldoende (potentiële) lezers zijn. Geef het volk brood en spelen en blijkbaar wil een groot deel van het volk lezen over lucht.quote:Op donderdag 2 februari 2006 16:02 schreef zodiakk het volgende:
Ik stel alleen vast dat de meeste bladen niet bol staan van interessante artikelen (ongeacht het onderwerp). Het is niet zo erg als 'Hoi Goedele, ik was mezelf aan het bevredigen met een banaan en nu zit ie vast', maar het is wel zo dat de meeste 'magazines' niet in het leven geroepen zijn vanwege een oprechte, diepgaande interesse in het onderwerp. En dat maakt niet uit, een verkoper wil gewoon verkopen, ongeacht wat. Ik ben het ook met je eens dat de opleiding journalistiek een misplaatste idealistische connotatie heeft. Noem het dan, dare I say it, communicatiewetenschap?
ja, doe ik ook wel, maar wil je sowieso ingeloot zijn, moet je een 8 of hoger staan gemiddeld en dan niet afgerond, maar echt een volle 8. ik sta op dit moment een 7,7 gemiddeld voor al mijn vakken. Maar ik wil deze opleiding echt heel erg graag doen, maar Tilburg of Zwolle is eigenlijk geen optie voor mij, omdat ik niet op kamers mag en het reizen is gewoon heel erg lang...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:28 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Die test in april is niet zo heel lastig vind ik. En hoe hoger je cijfers op de middelbare school, hoe hoger je lotingsklasse. Dus doe nu vast je best!
Is een particuliere opleiding. Dus moet je veel geld hebbenquote:Op maandag 13 februari 2006 00:37 schreef kloely het volgende:
Rotterdam..? huh.. ik moet me echt eens beter gaan verdiepen dan.. maar.. wordt er in Rotterdam geloot of niet..?
Ik ben ook WAT.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:23 schreef WAT het volgende:
Waar eindigen ze dan in? Woordvoerders, persvoorlichters oid?
De hel?
Nee helaas.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:25 schreef jorienvdherik het volgende:
pas als je 21 bent pff ben dalijk net 18
Is het op een andere manier mogelijk
nee, je hebt niet de goede vooropleiding en bent geen 21 dus helaasquote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:25 schreef jorienvdherik het volgende:
pas als je 21 bent pff ben dalijk net 18
Is het op een andere manier mogelijk
Kom op even doorbijten! Als je je opleiding niet leuk vindt, kan je er allerlei extra dingen naast doen om het wel leuk te maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:20 schreef jorienvdherik het volgende:
Nou hier komt mijn verhaal:
Ik doe nu mbo 3 ICT het 2 jaar. maar vindt het alllang niet meer leuk. Ik moet nog veel vakken afronden. Totaal niet mijn ding.
Heb een paar keer dit seizoen verslagen gemaakt bij wedstrijden als journalist. Nu zou ik deze opleiding willen gaan aanpakken Alleen nu zie ik op veel scholen sites dat je minimaal mbo 4 moet hebben om er aan te kunnen beginnen. Ik zou alleen mbo 3 hebben deze zomer. Is het mogelijk om met een vmbo diploma of met mbo 3 diploma ergens de opleiding journalistiek te gaan volgen ?
alvast bedankt
Marcel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |