Dan moeten ze d'r werk beter doen, dan hebben ze geen subsidies nodig Pauper boerenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:40 schreef Mark_Hartink het volgende:
Vinden jullie het ook belachelijk hoe er met landbouwsubsidies omgesprongen wordt.
Hier in twello bijvoorbeeld; boeren gaan failliet omdat ze geen subsidie ontvangen, terwijl ze in deventer gewoon veder kunnen gaan doordat ze gesponserd worden door Nestle (Zwiters bedrijf!!1).
Ik zelf leg de fout bij Paars.
Wat is nu precies je punt ?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:40 schreef Mark_Hartink het volgende:
Vinden jullie het ook belachelijk hoe er met landbouwsubsidies omgesprongen wordt.
Hier in twello bijvoorbeeld; boeren gaan failliet omdat ze geen subsidie ontvangen, terwijl ze in deventer gewoon veder kunnen gaan doordat ze gesponserd worden door Nestle (Zwiters bedrijf!!1).
Ik zelf leg de fout bij Paars.
No, man.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:11 schreef McCarthy het volgende:
nestle verdeelt de landbouwsubsidies die het weer van brussel krijgt flori,
zelf effe beter lezen.
Blijkbaar welquote:
Nee, man. Het is heus niet zo dat bedrijven de lump sum die ze krijgen van Brussel herverdelen over hun eigen boeren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:11 schreef McCarthy het volgende:
nestle verdeelt de landbouwsubsidies die het weer van brussel krijgt flori,
zelf effe beter lezen.
Precies, dan betrekken we onze landbouwproducten wel lekker goedkoop uit Afrika en Zuid-Amerika. Daar kappen ze oerbossen voor landbouwgrond waardoor de oorspronkelijke bevolking wordt verjaagd en diersoorten uitsterven, telen ze genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl er nauwelijks controle op is, en dit geheel uiteraard rijkelijk besprenkeld met bestrijdingsmiddelen die hier niet voor niets al tientallen jaren verboden zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:50 schreef stinkie het volgende:
[..]
Dan moeten ze d'r werk beter doen, dan hebben ze geen subsidies nodig Pauper boeren
quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:49 schreef Ulx het volgende:
Ja, en ik leg de fout bij het kabinet van Pietje de Jong, want wat weet een een duikbootkapitein nou van de varkensteelt?
Klein Vogelein op Groenen Tak.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:09 schreef Mereltje het volgende:
Ze moesten toch laatst laten zien waar al die subsidies heengingen? ik vind echt dat ze die landbouwsubsidies moeten afbouwen/afschaffen in Nederland laten we dan maar importeren van de Derde Wereld hebben zij er ook nog wat aan..
Ten eerste is genetisch gemanipuleerd gewas geen probleem, sterker nog het is eigenlijk altijd sterker, voedzamer en ga zo maar door. Afrika zou er zeker erg veel profijt van kunnen hebben. Daarnaast zijn de gewassen ook zo ontwikkeld dat er geen of heel weinig bestrijdingsmiddel meer nodig is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:
telen ze genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl er nauwelijks controle op is, en dit geheel uiteraard rijkelijk besprenkeld met bestrijdingsmiddelen die hier niet voor niets al tientallen jaren verboden zijn.![]()
en de efficiente -> overschot -> dalende prijzen (gelijk blijven is ook dalen)quote:Op donderdag 13 oktober 2005 14:45 schreef du_ke het volgende:
terwijl de kosten wel flink stegen.
En ik maar denken dat een dalende prij goed is!quote:Op donderdag 13 oktober 2005 12:59 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik las overigens gisteren een artikel waarin gesteld werd waarom we wel landbouwsubsidies moeten verstrekken en dat is precies dezelfde reden als waarom mensen zeggen dat ze afgeschaft moeten worden. Oneerlijke concurrentie. Boeren in Europa kunnen op prijs niet concurreren met boeren in het buitenland vanwege uiteen lopende redenen. Twee wereldoorlogen hebben ons echter geleerd dat we niet (totaal) afhankelijk willen zijn van het buitenland voor wat betreft de voedselvoorziening. We geven de boeren dus subsidie zodat ze de producten in Europa kunnen verbouwen en dat we dus altijd een interne bron van voedsel hebben als er door omstandigheden honger uitbreekt.
Daarnaast werd er ook getwijfeld aan de aanname van tegenstanders dat de vrije markt goed zou zijn voor Afrika. Als nml alle subsidies e.d. worden afgeschaft dan zal de VS Afrika gaan overspoelen met goedkopere rijst en zullen alle locale boeren zoveel mogelijk graan op de wereldmarkt gaan gooien om maar geld te verdienen. Dat zorgt weer voor een overschot in graan op de wereldmarkt en dus een dalende prijs.
Mijn mening is iig een meer dan een kwart gedraaid nu ik deze overwegingen onder ogen kreeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |