quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Winkelpersoneel is dom, lomp en brutaal meldt de frontpage, en de telegraaf..
(...) Dom, Lomp, Brutaal, Hufterig en niet gespekt gespeend van enige manieren.
(...)
Zjezus, waarom toch altijd zo zwart-wit? Ik vind 't prima dat winkelpersoneel zich lomp gedraagt tegen asociale klanten. Maar als ik als normale, beleefde klant iets wil kopen, zonder al teveel gedoe, dan wil ik niet over een kam worden geschoren met die randhufters die wel lopen te zeiken. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:12 schreef StarGazer het volgende:
Misschien zouden ze ook eens moeten kijken naar het asociale gedrag van menig klant
Ik zeg toch menig? Daarmee bedoel ik dus niet iedereen. Lezenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:21 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Zjezus, waarom toch altijd zo zwart-wit? Ik vind 't prima dat winkelpersoneel zich lomp gedraagt tegen asociale klanten. Maar als ik als normale, beleefde klant iets wil kopen, zonder al teveel gedoe, dan wil ik niet over een kam worden geschoren met die randhufters die wel lopen te zeiken. Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik dacht trouwens dat slechte service ook typisch nederlands was, naja, toen ging ik in Duitsland wonen, en hoewel mensen hier veel beleefder zijn, ook in winkels, wow, wat is die service hier slecht.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:24 schreef Alicey het volgende:
Ik ben het wel met de TS eens.. Het is niet vanzelfsprekend dat je op een normale manier te woord gestaan wordt, en voor advies hoef je al helemaal niet bij een winkel te zijn..
Maar dat ligt inderdaad vooral aan de Nederlander..
quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:22 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik zeg toch menig? Daarmee bedoel ik dus niet iedereen. Lezen
Je hebt 100% gelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Winkelpersoneel is dom, lomp en brutaal meldt de frontpage, en de telegraaf..
Eerlijk gezegt, ja dat klopt. Maar het is niet het hele verhaal. Winkelpersoneel is gewoon een afspiegeling van de Nederlander. Dom, Lomp, Brutaal, Hufterig en niet gespekt van enige manieren.
Er zijn ook hele aardige en beleefde nederlanders, net zo als dat er goed winkelpersoneel is. Maar, ja, de meerderheid is nu eenmaal niet zo. Kijk eens hoe Nederlanders zich op straat, het verkeer of in de trein gedragen, vreselijk. Daar is iemand die een ander voor laat gaan een witte raaf.
De mate van service heeft denk ik weer eerder te maken met economische motieven.. Service verlenen kost geld, en niet elke ondernemer ziet dat je dat kunt terug verdienen..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik dacht trouwens dat slechte service ook typisch nederlands was, naja, toen ging ik in Duitsland wonen, en hoewel mensen hier veel beleefder zijn, ook in winkels, wow, wat is die service hier slecht.
Zijn de klanten ook vriendelijker tegen jou daar door?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:29 schreef GoeRoe86 het volgende:
Ik werk in de Electric City (V&D) in rotterdam en ik ben 99 van de 100 keer gewoon vriendelijk en beleefd tegen klanten hoor
Neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar wat een gruwelijke generalisatie is dat, zeg!quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:27 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt 100% gelijk.
`wanneer je de helicopter blik hebt ( aka wanneer je een tijd in het Buitenland verkeert Met name in een Duitstalig land) dan merk je pas hoe onbeschoft en vrij van elke vorm van manieren Nederlanders eigenlijk zijn.
Zus van een vriend van mij woont in Ierland en was recentelijk in NL.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:27 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je hebt 100% gelijk.
`wanneer je de helicopter blik hebt ( aka wanneer je een tijd in het Buitenland verkeert Met name in een Duitstalig land) dan merk je pas hoe onbeschoft en vrij van elke vorm van manieren Nederlanders eigenlijk zijn.
Yepquote:Dan komt ook nog het Primus inter Pares on-denken erbij kijken en je hebt een onbeschofte verkooper/ster die je niet wil bedienen omdat hij/zij eigenlijk niet inziet waarom ze de klant moet dienen. ( is die meer als ik ofzo...??)
Dienen schijnt überhaupt iets angelsaksisch te zijn. Ga naar Engeland of de USA en dan merk je pas wat "Service" eigenlijk betekend
Het is echter ook gruwelijk waar.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar wat een gruwelijke generalisatie is dat, zeg!
Ja de meeste wel. Ik krijg ook heel vaak dan ineens een hand van ze wanneer ze weggaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zijn de klanten ook vriendelijker tegen jou daar door?
Bij service verlenen hoort ook de gedachte dat je daar als klant geen misbruik van maakt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:27 schreef Alicey het volgende:
Service verlenen kost geld, en niet elke ondernemer ziet dat je dat kunt terug verdienen..
Gek genoeg, heb ik vaak ik de UK meegemaakt dat men ijzig beleefd blijft, ook als de klant dat niet is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:32 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb jarenlang in winkels gewerkt en de klanten die gewoon vriendelijk en normaal doen worden echt op een normale en goede manier behandeld.
De klanten die binnenkomen en denken dat ze god zijn en alles eisen die kunnen opdonderen en worden veel minder goed geholpen.
Actie = reactie
O geloof me, dat deden wij ook vaak zat hoorquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek genoeg, heb ik vaak ik de UK meegemaakt dat men ijzig beleefd blijft, ook als de klant dat niet is.
Wie goed doet, goed ontmoet. Ik ben zelf altijd zeer beleefd en wordt in de meeste gevallen ook heel beleefd behandeld.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is echter ook gruwelijk waar.
Maar als je er aan gewend bent, merk je het niet zo. Ga een tijdje naar het buitenland, dan kom je er wel achter.
Klopt, in Duitsland, Zwitserland en andere landen waar ik wel eens ben valt het me op hoe schrikbarend het er in Nederland aan toe gaat: een klant wordt hier ervaren als een last, een obstakel. Iemand die je van het kletsen of koffiedrinken afhoudt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar als je er aan gewend bent, merk je het niet zo. Ga een tijdje naar het buitenland, dan kom je er wel achter.
In de regel gaat dat op. Er zijn echter aardig wat uitzonderingen op die regel. Misschien hangt het ook af van wat ik zelf als beleefd zie, misschien dat ik daar gewoon ouderwets in ben..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie goed doet, goed ontmoet. Ik ben zelf altijd zeer beleefd en wordt in de meeste gevallen ook heel beleefd behandeld.
Goed personeel is professioneler. Niets meer, niets minder. Als ik voor het minimum loon moest werken vroeger deed ik net zo hard mijn best als wanneer ik dik betaald kreeg. Beleefdheid is key, humor moet je ook zien te pijlen of de klant daarvan houdt, maar ten alle tijden blijf je respectvol en doe je je best.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:14 schreef Maerycke het volgende:
Maar ja, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk natuurlijk en goed personeel is duurder.
Dat is niet het punt, het punt is dat de meeste nederlanders niet beleefd zijn, en daarmee ook het meeste winkelpersoneel niet. Niet winkelpersoneel is onbeschoft, Nederlanders zijn over het algemeen niet gespeent van omgangsvormen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie goed doet, goed ontmoet. Ik ben zelf altijd zeer beleefd en wordt in de meeste gevallen ook heel beleefd behandeld.
Dat is alleen maar dom, niet onbeleefd of brutaalquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:41 schreef maniack28 het volgende:
hehe, ik heb een goed voorbeeld
Ik ging naar de Gamma, om verf te laten mengen in een mooi donkerrood kleurtje, dus staat daar een kneusje van 16 ofzo die dat wel even voor me gaat fixen. Dus hij mengen en dan doet ie daarna kijken of het goed is, is het blauwWat had ie gedaan, de verkeerde basiscode ingevoerd en dus met blauw als basis begonnen
Daar kijk je toch eerst naar, wat een knurft... met blauw basis krijg je toch nooit rood
Dit is gewoon onkunde en onervarenheid wellicht, heeft verder niks met klantvriendeijkheid te maken toch?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:41 schreef maniack28 het volgende:
Ik ging naar de Gamma, om verf te laten mengen in een mooi donkerrood kleurtje, dus staat daar een kneusje van 16 ofzo die dat wel even voor me gaat fixen. Dus hij mengen en dan doet ie daarna kijken of het goed is, is het blauwWat had ie gedaan, de verkeerde basiscode ingevoerd en dus met blauw als basis begonnen
Daar kijk je toch eerst naar, wat een knurft... met blauw basis krijg je toch nooit rood
Jij maakt nooit fouten als je aan het werk bent?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:41 schreef maniack28 het volgende:
Topictitel is: Winkelpersoneel is dom, lomp en brutaalquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:42 schreef kippenek het volgende:
[..]
Dit is gewoon onkunde en onervarenheid wellicht, heeft verder niks met klantvriendeijkheid te maken toch?
Ja, zijn ze nou wel of niet gespeend van omgangsvormen?!quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet het punt, het punt is dat de meeste nederlanders niet beleefd zijn, en daarmee ook het meeste winkelpersoneel niet. Niet winkelpersoneel is onbeschoft, Nederlanders zijn over het algemeen niet gespeent van omgangsvormen.
Die mensen heeft de TS het dus over.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Ja de meeste wel. Ik krijg ook heel vaak dan ineens een hand van ze wanneer ze weggaan.Maargoed er zijn ook lompe mensen bij die je niet geloven of die gewoon onbeschoft antwoord geven.
Bij sommige winkels/bedrijven daarentegen (met name de dienstverlenende zaken) is 't wel zo dat zelfs vragen naar de status van je opdracht al wordt gezien als 'een grote bek'. Met alle gevolgen van dienquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:36 schreef Metro2005 het volgende:
Geloof me, als je beleefd bent tegen personeel zijn ze veel eerder geneigd hun best voor je te doen dan wanneer je een grote bek geeft.
aaah wat lievvvvquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:52 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik kwam pas bij de Gamma waar het kassameisje al bubblegum kauwend achter de kassa zat, zonder een 'goedemiddag' te zeggen maar wel met een pen in haar hand om hartjes op haar lege velletje papier te tekenen![]()
Ik vind 't wel 'n beetje 'n raar voorbeeld, winkelpersoneel. Velen vatten het ook verkeerd op, want het zegt wat over de Nederlander, dus ook iedereen die in dit topic post, en niet over 't winkelpersoneel specifiek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:05 schreef Jelief het volgende:
Ik merk een groot verschil in hoe ik behandeld wordt in winkels. In de winkels van de grote ketens is het vaak belabberd gesteld met de service (en daarmee bedoel ik normaal groeten, interesse in de klant en vriendelijk geholpen worden) Je bent de zoveelste die wat komt vragen of afrekenen. Het meest ergerlijk vind ik dan dat twee mensen van het personeel met elkaar staan te praten over wissewasjes terwijl er met mij wordt afgerekend.
Personeel van kleinere ketens of 'niet-ketens' zijn over het algemeen veel klantgerichter. En dan verschilt het ook nog wel of je in de grote stad bent of in een dorp ofzo.
Niet altijd dus. Voor kleding ga ik vaak naar de wat betere winkels. In mijn favoriete winkel krijg je een kopje koffie, men is op de hoogte van je voorkeur en smaak, weet nog wat je de vorige keer gekocht heb, een waar genot. En dat terwijl het geeneens zo'n PC Hooftstraat winkel is, gewoon een goede winkel met een enthousiast team.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:59 schreef GREENSKiN het volgende:
Arbeid in Nederland is te duur, dit soort banen liggen voor 't oprapen. Bovendien wil de gemiddelde Nederlander altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als 't product bij filiaal A goedkoper is dan filiaal B, wordt 't bij A gekocht ook al is het personeel bij B vriendelijker, behulpzamer en kennisrijker. Daarom is 't personeel onbeschoft.
Nee hoor. Dat is een cultureel gegeven ding.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef LostFormat het volgende:
Ik vind het iets te makkelijk om het maar op de puisterige pubers af te schuiven. Die zijn volgens mij in elk land wel ongeïnteresseerd. Klantvriendelijkheid is ook iets wat je moet leren en de werkgever is daar net zo verantwoordelijk voor.
Ga maar eens in een grotere stad in Hongarije naar een winkel.......... brrrrrrrrrrr, NL is daar superbeleefd bij, garantie tot je betaald hebt, van service en vakkennis hebben ze nooit gehoord en "klantenbinding" komt ook al niet voor in hun woordenboek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waar is die winkel?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:28 schreef kippenek het volgende:
[..]
Niet altijd dus. Voor kleding ga ik vaak naar de wat betere winkels. In mijn favoriete winkel krijg je een kopje koffie, men is op de hoogte van je voorkeur en smaak, weet nog wat je de vorige keer gekocht heb, een waar genot. En dat terwijl het geeneens zo'n PC Hooftstraat winkel is, gewoon een goede winkel met een enthousiast team.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |