Bron: http://www.cgb.nl/asp/zoek_resultaten_detail.asp?oordelenID=453055723&offset=quote:Samenvatting oordeel:
Een moslimvrouw heeft bij een islamitische school gesolliciteerd voor de functie van docent Arabisch. Zij is voor de functie afgewezen, omdat zij geen hoofddoek draagt. Volgens het personeelsreglement van de school dienen alle vrouwelijke medewerkers op school een hoofddoek te dragen. Alleen aan niet-moslimmedewerkers verleent het bestuur desgevraagd ontheffing. De school ontkent het onderscheid op grond van godsdienst niet, maar beroept zich als instelling van bijzonder onderwijs op een wettelijke uitzondering in de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). De Commissie is van oordeel dat de school kan worden aangemerkt als een instelling van bijzonder onderwijs, zodat deze zich kan beroepen op de wettelijke uitzondering van de AWGB. Voorts is de Commissie van oordeel dat de school een consequent personeelsbeleid voert, dat gericht is op het handhaven van haar identiteit. Met betrekking tot de noodzakelijkheid van de functie-eis is de Commissie, mede gelet op de eis dat uitzonderingen op de gelijkebehandelingsnorm restrictief dienen te worden uitgelegd, van oordeel dat de school niet duidelijk heeft kunnen maken dat de betwiste kledingeis voor de functie van docent Arabisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van haar grondslag in de praktijk. Daarom komt de Commissie tot de conclusie dat er sprake is van verboden onderscheid.
Gelukkig maar! Het zou nogal vreemd zijn als werknemers in Nederland zouden moeten conformeren aan irrelevante kledingvoorschriften om hun werk uit te oefenen.quote:
Als het bij de arabische les al niet nodig is dan denk ik dat we mogen concluderen dat als andere moslim-docentes geen hoofddoek willen dragen in de school, zij dat ook niet hoeven. Heel misschien dat het vak 'godsdienst' de enige uitzondering zal zijn.quote:[..]
Met betrekking tot de noodzakelijkheid van de functie-eis is de Commissie, [..] van oordeel dat de school niet duidelijk heeft kunnen maken dat de betwiste kledingseis voor de functie van docent Arabisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van haar grondslag in de praktijk.
quote:Islamitische docente zonder hoofddoek onterecht geweigerd
UTRECHT - Het Islamitisch College Amsterdam (ICA) heeft islamitische docente Samira Haddad onterecht geweigerd voor een baan. Dat stelde de Commissie Gelijke Behandeling dinsdag in de zaak die Haddad, docente Arabisch, tegen het ICA had aangespannen.
De 32-jarige Amsterdamse, die opgroeide in Tunesië, werd eind mei niet aangenomen op het ICA, omdat zij als moslima geen hoofddoek draagt en die ook niet wil gaan dragen. Volgens rector E. Bijkerk verplicht het statuut van de school moslimdocentes een hoofddoek te dragen. Ze moeten daarmee een voorbeeld geven aan de leerlingen. Niet-islamitische leraren kunnen vrijstelling krijgen van die verplichting, maar Haddad niet. „Als mevrouw Haddad zou stellen dat zij geen moslima is, dan zou zij in principe gewoon bij ons aan het werk kunnen”, zei bestuurslid E. de Jong in oktober.
Juist die uitspraak maakte voor de commissie de weigering onrechtmatig. Volgens commissievoorzitter A. Castermans doet de school met die uitspraak vermoeden dat ze het afleggen van het geloof minder ernstig vindt dan het afleggen van een hoofddoek. De commissie spreekt van een „verboden onderscheid”, de school had de vrouw niet op deze basis mogen afwijzen. In sommige gevallen, zo benadukte de commissie, mogen wel eisen worden gesteld aan kleding, maar alleen wanneer dat nodig is om de doelstellingen van de school te bereiken.
De commissie kan de school niet verplichten de docente alsnog aan te nemen.
Heldere argumentering. Daar valt weinig op af te dingen.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:09 schreef Tarak het volgende:
Ze is in het gelijk gesteld![]()
[..]
Bron: http://www.cgb.nl/asp/zoek_resultaten_detail.asp?oordelenID=453055723&offset=
Ik heb een jaar of 18 geleden ergens gewerkt als secretaresse, waar ik elke dag hetzelfde mantelpakje moest dragen, dat de eigenaar van dat bedrijf voor me had uitgezocht.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:44 schreef hace_x het volgende:
Geldt wat mij betreft ook meteen voor het zogenaamd 'moeten dragen van een stropdas' als je bij een klant gedetacheerd zit. Volgens mij zijn er nog steeds IT-bedrijven die dat als voorschrift hanteren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |