Nogmaals de vraag, hoeveel vrouwen in burqa ken je?quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zeg Erodome, kun je begrijpend lezen of niet??????
Ga maar eens na hoeveel burkadragende vrouwen uberhaupt op straat komen?
En die ene, die enkele vrouw die jij kent spreekt ook echt voor alle burkadragende vrouwen. Ja, omdat jij er een schijnt te kennen zul je het wel weten hoor.![]()
Ja, ja iedereen moet doen wat ie wilt in z'n leven. Als jouw leven betstaat uit burka-vrouwen onderdrukken, moet je dat zeker zelf weten.
Mensen zoals jou ga ik niet eens meer mee in discussie, die vinden toch dat alles en iedereen moet doen waar ie zin in heeft. Ha, ha, moet je jezelf zien op je foto's. Denk je dat ze je daar mee aan zien komen in landen waar burka-vrouwen vandaan komen?![]()
Dag.![]()
Hoe bedoel je niet onderdrukt?quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:34 schreef erodome het volgende:
Zoals ik al zei ken ik er 1 persoonlijk, niets onderdrukt, gewoon een ontzettend slimme meid die prima haar eigen boontjes kan doppen
Er moet duidelijk gemaakt worden dat in Nederland niemand onderdrukt mag worden. het verbieden van burka's helpt om dit duidelijk te maken.quote:Die ontzettend tiranieke, afschuwelijke mishandelende man waarvan de vrouw niets mag en die door niemand gezien mag worden veranderd ineens van mening als die vrouw die burqa niet meer draagt ofzo?
Het verbieden van de burka is slechts stap 1. De volgende stappen moeten ook worden gezet.quote:De burqa verbieden is wat mij betrefd een verkeerde weg, een zeer verkeerde weg, ipv dat we degene aanpakken die de fout begaat(de mishandelende man) pakken we het slachtoffer aan en goed ook, die wordt dus lekker dubbel slachtoffer en de man loopt fluitend verder,ramt zijn vrouw(nu zonder burqa) nog eens even goed in elkaar en er gebeurt NIETS, want ons geweten is zoooooooooooooooo zuiver, wij hebben die vrouwen GERED, we zijn HELDEN, nou goed?
Hoe bedoel ik niet onderdrukt, nou presies zoals ik het zeg, die burqa was haar EIGEN keuze die ze gemaakt heeft toen ze volwassen was, haar ouders waren het er niet mee eens, haar man zou haar liever met een gewone hoofddoek zien, of zelfs zonder helemaal, maar wat ze in haar kop heeft zitten heeft ze niet in haar kont zitten.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:51 schreef IntroV het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet onderdrukt?
Ze heeft helemaal geen keus om die burka aan te doen of niet. Als ze 'm uitdoet wordt ze verstoten.
Aan de andere kant, als ze die burka wel aandoet, kan ze geen onderwijzeres worden, ze kan niet sporten, zwemmen in een zwembad mag ze niet. Dus echt vrij is ze niet.
Is dat echt zo, die 200.000 vrouwen die per jaar mishandeld en onderdrukt worden zijn echt allemaal burqa dragende vrouwen, die burqa verbieden zal een signaal naar al die etters van mannen geven dat ze niet mogen onderdrukken, wordt eens wakker zeg!!!!quote:Er moet duidelijk gemaakt worden dat in Nederland niemand onderdrukt mag worden. het verbieden van burka's helpt om dit duidelijk te maken.
Welke stappen?quote:Het verbieden van de burka is slechts stap 1. De volgende stappen moeten ook worden gezet.
1 zwaluw maakt nog geen zomer.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:30 schreef erodome het volgende:
Hoe bedoel ik niet onderdrukt, nou presies zoals ik het zeg, die burqa was haar EIGEN keuze die ze gemaakt heeft toen ze volwassen was, haar ouders waren het er niet mee eens, haar man zou haar liever met een gewone hoofddoek zien, of zelfs zonder helemaal, maar wat ze in haar kop heeft zitten heeft ze niet in haar kont zitten.
Dus waar heb je het over, vestoting, welnee, helemaal niet aan de orde.
De dingen die ze met burqa niet kan doen wil ze ook helemaal niet, ze wil niet zwemmen in een zwempak, ze wil geen onderwijzer worden, ze is gewoon huisvrouw en moeder, naar eigen keuze, vroeger werkte ze wel, vond haar man echt prettig, maar toen ze spraken over kinderen heeft zij zelf aangegeven thuis te willen blijven, ze had gewoon mogen blijven werken.
Zo zie je maar weer, spreek niet voor anderen, denk niet voor anderen, dat kunnen ze echt prima zelf ok?
Je draait de situatie om; omdat niet iedere mishandelde vrouw een burka draagt, hoef je de burka niet te verbieden. Omdat niet iedereen vermoord wordt met een pistool, hoeft je wapenbezit niet te verbieden.quote:Is dat echt zo, die 200.000 vrouwen die per jaar mishandeld en onderdrukt worden zijn echt allemaal burqa dragende vrouwen, die burqa verbieden zal een signaal naar al die etters van mannen geven dat ze niet mogen onderdrukken, wordt eens wakker zeg!!!!
Als je duidelijk maakt aan vrouwen dat ze niet onderdrukt hoeven te worden in dit land, zou dat al een stuk schelen. Heel veel vrouwen weten niet beter en er is niemand die iets voor ze doet.quote:Nogmaals, hoe geef je dat signaal daarmee af dan, de handjes van een mishandelende echtgenoot/vader of wat dan ook zitten dan ineens niet meer los?
Maar er zijn WEL allochtonen die hun vrouw mishandelen en onderdrukken. Daar gaat 't in deze topic over.quote:mishandeling is GEEN allochtonen probleem
En waarom wil zij zo graag een burka dragen?quote:En nogmaals, waar is de onderdrukking als iemand ZELF kiest voor een burqa, daar wordt steeds zwaar overheen gewandeld, net alsof dat niet bestaat, ik weet dus zeker dat dat wel bestaat, mijn vriendin doet het vrijwillig, de vrouwen die zij kent doen het vrijwillig, zonder druk van familie of wat dan ook, meestal zelfs met tegenstand vanuit de familie.
Emancipatie van allochtone vrouwenquote:Welke stappen?
Ik heb eerlijk gezegd in alle documentaires hierover (nee ik ken geen, of wens niet om te gaan met, vrouwen die zelf een burka dragen) nog nooit een vrouw gezien die gedwongen is tot het dragen van een burka. Dat kan zijn omdat vrouwen die er zelf voor kiezen een interessanter gegeven zijn en daardoor eerder in aanmerking komen voor het maken van een documentaire. Maar zoals gezegd kan ik me geen in Nederland wonende culturen indenken die het dragen van burkas verplichten. Als je een burkadrager was onder de Taliban, zou je toch zeker niet naar Nederland gevlucht zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:11 schreef IntroV het volgende:
1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Bron: http://www.indymedia.nl/nl/2005/10/31089.shtmlquote:Ik wil opkomen voor meisjes onder de leeftijd van 16 jaar. Zij zijn nog minderjarig. Ze zijn het slachtoffer van hun ouders. Ze worden gemanipuleerd om een hoofddoek te dragen.
De media heeft 2 á 3 dagen aandacht aan de burqa besteed.
Minister van der Hoven wil nagaan of de burqa in het onderwijs verboden is.
In dit artikel wil ik ook graag mijn mening geven over dit onderwerp.
Ik ben een vrouw die in Iran werd gedwongen om een hoofddoek te dragen.
Het gaat echter niet alleen om het dragen van de hoofddoek, maar om de psychische dwang achter deze situatie.
De meisjes behoren gehoorzaam en lief te zijn en alles te accepteren. Ze zijn twee rangs personen. De jongens zijn belangrijk. De mannelijke gezinsleden, zoals vader, broer en later de echtgenoot, beslissen alles voor hen.
In deze context heb je geen andere mogelijkheid. Je hebt maar te accepteren wat de anderen tegen je zeggen.
In landen zoals Iran, Afghanistan, of andere Islamitische landen is het verplicht een hoofddoek of burqa te dragen.
Maar je woont nu in Nederland! In een vrij land, een democratie!
Ik wil opkomen voor meisjes onder de leeftijd van 16 jaar. Zij zijn nog minderjarig. Ze zijn het slachtoffer van hun ouders. Ze worden gemanipuleerd om een hoofddoek te dragen.
Buitenlandse kinderen zijn in de klas meestal in de minderheid. Zij willen er in de klas echter ook bij horen. Zij willen er niet anders of opvallend uitzien. Zij willen met alle activiteiten die er op school zijn, meedoen, zoals zwemmen, naar een camping gaan, enz.
Maar helaas worden meisjes, door het geloof van hun ouders, gedwongen om vanaf hun 8e of 9e jaar een hoofddoek te dragen. Zij kunnen zich echter niet gemakkelijk bewegen door de kleding die zij dragen. Ze kunnen met geen enkele sport lekker meedoen. Zij worden snel moe en transpireren erg.
Ik vind dat het geloof individueel moet zijn. Ouders mogen hun kinderen niet dwingen om mee te doen met een geloof.
Kinderen behoren veiligheid, liefde en voedsel te krijgen. Laat het kind later echter zelf de beslissing nemen wat voor geloof hij of zij kiest. Misschien zelfs geen geloof.
Ouders: beslist u niet zelf voor uw kind!
Hiertegen zou een maatregeling genomen moeten worden in belang van de kinderen. Ze zijn onze toekomst.
Iedere kind heeft recht op een veilig omgeving, genoeg aandacht te krijgen en zich geen zorgen te hoeven maken over eten en drinken. Zij moeten ruimte krijgen om lekker te spelen en zich te ontwikkelen.
Als je kinderen een goede basis wil geven, moet je als regering maatregelen nemen. Het dragen van een hoofddoek voor kinderen onder de 16 jaar zou verboden moeten worden. Bij kinderen boven de16 jaar dient men het dragen van een burqa te verbieden.
Deze meisjes hebben het recht om fatsoenlijk adem te kunnen halen!
Zij sterven omdat ze niet zichzelf kunnen zijn. Om zelf een beslissing te kunnen nemen.
Uit dit artikel kunt u concluderen dat betreffende zo’n situatie, de derde generatie nog steeds moeite heeft met integratie.U heeft echter het recht om op te komen voor deze meisjes. Dit soort kinderen hebben onze steun nodig om zichzelf te mogen zijn!
Door deze maatregelingen zullen zij op school niet langer gepest worden. Zij kunnen samen met hun klasgenoten met alle activiteiten meedoen.
Ik ben zelf maatschappelijk werkster bij Vluchtelingenwerk Eindhoven. Ik krijg veel vrouwelijke cliënten die willen integreren. Zij willen zichzelf zijn, maar krijgen hiervoor geen ruimte en steun. Noch van hun geloof of de eigen gemeenschap, noch van de regering.
Toon u solidair voor de maatregel die het verbied om meisjes tot 16 jaar een hoofddoek te laten dragen. Ook dient op een openbare school geen burqa of neqab gedragen te worden.
Fereshteh Moradi
Voorzitter voor het recht voor de Iranese vrouwen in Nederland.
Eindhoven, 14-10-2005
Ik vind ook dat ouders tot een bepaalde leeftijd de kledingkeuze van hun kroost mogen bepalen, maar waar je die grens legt is natuurlijk moeilijk. Tja alles wat binnen de wet valt zou je in principe aan mogen trekken, alleen weet ik niet of de wet op dit punt wel zo gedefinieerd is zodat ze dit soort kwesties op kan vangen. Ik weet eigenlijk niet of een verbod zoden aan de dijk zet, zo lang het niet geprobeerd wordt kun je daar moelijk een antwoord op geven en een merk als Lonsdale kan ook gewoon verboden worden, dus het is eerder gebeurd.quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:36 schreef gelly het volgende:
Geweldig toch, zo'n allochtoon die ons opdraagt wat te verbieden ? Ze heeft kennelijk wat methoden van het totalitaire regime aldaar als souvenier meegenomen. Ouders hebben het recht hun kind op te voeden en te kleden zoals hen dat schikt, zolang dat binnen de wet past natuurlijk. Dat het niet altijd even wenselijk is is evident, maar een verbod zet geen zoden aan de dijk. Een verplichte hoofddoek (of rok) heeft een diepere betekenis. En laten we ook niet doen alsof de gemiddelde Nederlander zo verschrikkelijk geëmancipeerd is, het schetst een vals beeld.
mijn mulitculti school heeft ook een verbod op burqa's omdat het niet goed communiceert, maar een school is nog geen openbaar gebied als een markt of een straat ofzo...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:17 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat een boerenzoon die dagelijk in overall en rubberlaarzen op school verschijnt, ook wel gevraagd zal worden zich wat beter te kleden. Terwijl hij de kleding draagt die thuis normaal is.
Vind dus echt dat scholen eisen mogen stellen. Ben eigenlijk wel voor schooluniformen voor basisschool in elk geval en middelbaar onderwijs mag voor mij ook nog. En dan dus inderdaad uniform, dus geen hoofddoekje voor moslims en geen keppel voor joden.
ik vind niet dat men een burqha zou moeten verbieden ALLEEN uit het oogpunt van onderdrukking.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:35 schreef Yildiz het volgende:
en inderdaad, mensen die huilen dat die 12 burqa's in nederland onderdrukt worden, mogen ook wel eens kijken naar de 50.000 slachtoffers van huiselijk geweld...
Mischien moeten we het omgekeerde gaan toepassen van wat er in Kashmir gebeurtquote:
Bron: De krant Het Parool
Een kort artikeltje: Een sollicitante bij 't Islamitisch College Amsterdam legt een zaak voor bij de commissie gelijke behandeling. Zij werd tijdens het sollicitatiegesprek ter verstaan gegeven dat ze voor de klas wel een hoofddoek moest dragen, maar deze moslima wil dat niet.
is dat legaal ?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:35 schreef Yildiz het volgende:
en inderdaad, mensen die huilen dat die 12 burqa's in nederland onderdrukt worden, mogen ook wel eens kijken naar de 50.000 slachtoffers van huiselijk geweld...
Slim genoeg om te zeggen dat het vrije keuze is in ieder geval, want anders wordt ze door haar neefjes als een dol varken afgeslacht.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Zoals ik al zei ken ik er 1 persoonlijk, niets onderdrukt, gewoon een ontzettend slimme meid die prima haar eigen boontjes kan doppen,
een hoofddoek is totaaaaaal iets anders dan een burqa, nochtans wel een slechte zaak maar totaal iets andersquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:07 schreef desiredbard het volgende:
Nee maar de onderdrukking mag de andere kant op wel:
[..]
Mischien moeten we het omgekeerde gaan toepassen van wat er in Kashmir gebeurt
Wederom blijkt dat jij denkt dat alle mensen met een hoofddoek danwel burqa stomme geiten uit het rifgebergte zijn die niet op een universiteit gezeten kunnen hebben en geen onderwijs genoten hebben. Mja ach.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:37 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Slim genoeg om te zeggen dat het vrije keuze is in ieder geval, want anders wordt ze door haar neefjes als een dol varken afgeslacht.
Je gaat mij niet vertellen dat de vrouwen en dochters van die sexistische baardapen keuzes hebben, en die dochters evenmin als ze uitgehuwelijkt zijn aan hun oudoom of achterneefje. Bovendien zijn ze tegen die tijd zo geindoctrineerd dat het als intelligentie overkomt
Hmmm en onderdrukte vrouwen in burka'squote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:35 schreef Yildiz het volgende:
Jij staat midden in de samenleving ik zie het al. Volgens mij zijn de turkse en marrokaanse meisjes nou net wel goed geintegreerd en goed opgeleid. Met deze groep zijn nauwelijks problemen en zij vinden hun weg goed in de samenleving. Ja ook met hoofddoek en burqa.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:37 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Slim genoeg om te zeggen dat het vrije keuze is in ieder geval, want anders wordt ze door haar neefjes als een dol varken afgeslacht.
Je gaat mij niet vertellen dat de vrouwen en dochters van die sexistische baardapen keuzes hebben, en die dochters evenmin als ze uitgehuwelijkt zijn aan hun oudoom of achterneefje. Bovendien zijn ze tegen die tijd zo geindoctrineerd dat het als intelligentie overkomt
Haar familie was TEGEN deze keuze pop, die ken ik ook, zijn hele aardige, moderne mensen, helemaal aangepast aan het leven hier, dolblij dat ze hier in vrijheid kunnen zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:37 schreef desiredbard het volgende:
[..]
De islam staat helemaal geen geweld in het huwelijk toe, hoe kom je daarbij zeg???????quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:42 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Hmmm en onderdrukte vrouwen in burka's
Hetzelfde geloof dat ze in die burka houd is toch ook het geloof dat een man toestaat geweld tegen zijn partner te gebruiken,
Ik vraag me af of er al eens onerzoek gedaan is naar huiselijk geweld versus agressie binnen het huwelijk
Nou wat wordt er een hoop gedaan zeg, potjandorie zeg!!!!!!!quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
ik vind niet dat men een burqha zou moeten verbieden ALLEEN uit het oogpunt van onderdrukking.
Maar er wordt al genoeg gekeken om de door jou genoemde cijfers omlaag te krijgen hoor, maar zoals je weet zijn er legio oorzaken en als je het uit wilt dammen zou je moeten eise dat iedereen solitair ging leven en dat lijkt me niet de bedoeling.
Waarom mensen nu per se opkomen voor burqha-dragende vrouwen snap ik niet zo.
Die vrouwen die ervoor kiezen hem te blijven dragen als het buiten niet meer mag, kiezen er dus net zo hard voor om binnen te blijven. Oók dat is een keuze namelijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 17:18 schreef Yildiz het volgende:
Ik zeg nergens dat iedereen die een burqa draagt dat vrijwillig doet, maar er zijn ook mensen die het wel vrijwillig dragen. Nu kan je heel simpel die burqa's verbieden, om daarmee te 'beschermen'. Maar ik denk dan dat die vrouwen nooit meer buiten komen. Is dat wat Verdonk wil? Dat enkele mensen geen last meer hebben van burqa's?
Natuurlijk is het heel moeilijk na te gaan wie er nou wel of niet mishandeld wordt thuis. En nu kan het dragen van een burqa een teken zijn dat deze vrouw thuis onderdrukt wordt. Dan is het toch logisch dat, als deze vrouw thuis geslagen wordt door haar man, toch die man aan te pakken?
Tevens zeg ik ook nergens dat iedereen die een burqa draagt slim is. Maar het kan dus gewoon wel.
dit topic zat vanmiddag te flippen bij mij, heel vaak zag ik ineens maar 3 pagina's enzoquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 19:42 schreef speknek het volgende:
Jammer dat mijn posts weer genegeerd worden.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:12 schreef Wojworshebn het volgende:
Een vrouw compleet gehuld in burqa roept bij mij veel aggressie op, als ik ze zie lopen heb ik telkens de neiging ernaast te stoppen en keihard te schreeuwen "waar ben je mee bezig wandelende tent, doorgedraaide imker" . Dit is een serieuse post, het is echt belachelijk zo'n ding, als dat mag waarom zou dan een compleet nazi-outfit dan niet mogen?
Hoe vaak zien jullie burqa's? Ik loop al veel meer dan de helft van mijn nog jonge leven rond in de zwarte wijken van zowel Den Haag als Rotterdam en heb in al die jaren precies 2 keer een burqa gespot.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:14 schreef Tarak het volgende:
[..]
![]()
Dat heb ik ook, als ik een paar blauwe ogen zie, word ik helemaal agressief, smerig landverraderswijf denk ik dan.....
Drie / Vier keer per maand, waarvan wel vaak dezelfde. Een enkele keer een groepje zwarte zwijgende spoken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hoe vaak zien jullie burqa's? Ik loop al veel meer dan de helft van mijn nog jonge leven rond in de zwarte wijken van zowel Den Haag als Rotterdam en heb in al die jaren precies 2 keereen burqa gespot.
Waar woon je dan? Tehran? Kaboel?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:22 schreef Tarak het volgende:
[..]
Drie / Vier keer per maand, waarvan wel vaak dezelfde. Een enkele keer een groepje zwarte zwijgende spoken.
Ik kom ze met name tegen in Amsterdam.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Waar woon je dan? Tehran? Kaboel?
Bron: http://www.theovangogh.nl/ebru_34.htmlquote:Chador
Ik woon in het mooiste huis van Amsterdam. Althans, dat vind ik. Het is precies wat ik wil: groot, oud, licht en helemaal van mij. En een beetje van de bank. Het allerleukste is wel dat mijn moeder ergens in de jaren 70 een stekje in mijn tuin heeft gepland. Een stekje van een boom uit de tuin van het huis in Rotterdam waar ik ben opgegroeid. En dat stekje is nu een boom die ver boven de tweede etage rijkt. Ik kocht mijn huis van een goede vriendin van mijn moeder, vandaar.
Bos en Lommer is geen Rotterdam Kralingen, maar mij hoor je niet klagen. Ik zit dan ook niet in de achterafstraatjes waar schotelcity heerst. Bij mij in de straat wonen Eerste Generatie Nederlanders naast de authentieke Nederlanders in koophuizen. In het pand waar mijn zusje woont, zes deuren verderop, woont in een ander appartement een jongen van Turkse afkomst met zijn Nederlandse vriendin. Iedere keer als hij mij ziet, roept 'ie dat hij Indonesisch voor me gaat koken.
Maar.., maar. Maar. Ik woon hier al zes jaar en sinds een paar maanden lopen er opeens geburkaade of gechadorde, in ieder geval compleet in het zwart gehulde vrouwen rond. Ik wil dat niet. Ik erger mij eraan. Ik vind het vrouwenmishandeling. Er staat wel eens een gechadorde vrouw bij de tramhalte een heel end verderop. Eerlijk is eerlijk: zo een end verderop dat ik het van huis uit niet kan zien. Maar een ander geval loopt regelmatig vanuit een zijstraat aan de overkant mijn straat in. Vrij ergerlijk.
Daarnaast lopen er steeds meer boerinnen rond. Boerinnen uit Anatolië in lange jassen met hoofddoeken. Alsof ze gisteren nog in Turkije waren en hun koffers nog niet hebben uitgepakt. Ik erger me er wild aan. Het hoort niet. Dit is Nederland. Hier, maar ook in Turkije, kleden vrouwen zich westers en vrouwelijk. Waarom lopen die vrouwen er toch zo bij?
Ik heb ook een zwarte jas. Lang tot op de enkels. Zwart, maar op geen enkele manier met een chador te associëren. Is het omdat het geen hobbezak is en ik geen slagroomtaartfiguur heb? Prima dat die lui zich in het zwart hijsen maar moet het zo lelijk? Maar 'lelijk' is slechts een marginale ergernis. Waarom bekijken die mensen de wereld vanachter een oogspleetje? Waarom denken zij dat dat normal is? En waarom denken ze dat sinds kort? Echt, een jaar geleden was dat niet zo. Waarom passen die lui zich toch niet aan?
Vorige week zag ik een stuk van een documentaire op TV, genaamd 'gastarbeider'. Het was een tijdsdocumentaire over een Turkse gastarbeider, die in de jaren 70 in Deventer had gewerkt, en nu weer in Turkije woonde. Begin jaren 70 was hij een slanke man, die hierheen kwam om te werken. Strak in het donkere pak. De paradox was bizar. Hoe kan het dat gastarbeiders zich in de jaren 70 aanpasten en nu opeens menen dat dat niet meer hoeft? Dezelfde meneer woonde nu in Turkije, en zag er nu uit als een Turkse boer. De cameraploeg stond hij in stropdas te woord. Niet dat het mooi was, maar wel netjes. Zijn vrouw zag eruit als een Turkse boerin, zoals je ze ook bij mij ergens ver achter hebt. In de Turkse binnenlanden heb ik daar geen moeite mee. Hier wel.
Al enige tijd wil ik eens zo een zwarte gechadorde vrouw aanspreken. Vragen waarom ze er zo bij loopt. Hoe ze denkt hier te integreren. En als ze dat niet wil – integreren- wil ik weten wat ze in Nederland doet. Hoe ze haar dagen doorbrengt. Maar ik durf niet. Voor de donder niet bang, schromeloos stap ik op mensen af, bel ik CEO's, politici en BN'ers, schrijf ik boze stukjes over mediamensen die mij ergeren maar zo een gechadorde vrouw vind ik eng.
Vandaag zag ik er weer een. Helemaal in het zwart met een bril. Over die chador, dus je zag wat meer huid. Ik schrok van haar blanke huid, gewoon blank, misschien wel blanker dan die van mij. Ook zag ik vandaag een uitermate blanke gehoofddoekte vrouw. En ik vroeg me beide keren af of het wel buitenlanders waren. En geen Nederlanders. Ik bedoel, de 'bekeerde' Nederlandse vrouwen zijn natuurlijk het allerengst. Ooit geëmancipeerde 'hoeren' maar nu roomser dan de paus in hun moslim-zijn.
Ik vind het eng. Stel je voor dat het een Nederlandse vrouw is die bekeerd is. Die mij gaat proberen te bekeren, in het Nederlands. Dan zal ik mij niet kunnen inhouden in mijn onbegrip over haar bekering. Binnen no time ruzie. En dan? Stel dat 'men' zich ermee bemoeit, al die enge mannen, dan heb ik het gedaan.
Een variant hierop is dat het een buitenlandse vrouw is. Stel dat ze geen Nederlands spreekt en ook geen Turks. Wat dan? Heb je dus niets aan. Maar stel dat ze wel Nederlands spreekt. Kom ik aanzetten met m'n hete aardappel, vragen stellen en wijsneusje spelen. Waar bemoei ik me mee? Krijg ik 'mijn cultuur' teksten over me heen, gescheld en weet ik wat meer. Misschien wel de roep om RESPECT? En als ze dan Nederlands spreekt, dan moet ze begrijpen dat dat in Nederland niet hoort. Binnen no time heb ik dan ruzie. Alweer.
En dan... stel dat er een kerel onder zit? Stel dat het wezen bewapend is? Allemaal enge scenario's. Ik word er niet vrolijker van. Het hoort niet in Nederland. En we moeten het verbieden. Uit oogpunt van veiligheid. Maar eigenlijk gewoon omdat het vrouwenmishandeling en –onderdrukking is, dat zij zo hun leven zouden moeten leiden. Lijden.
Het alternatief is de andere kant uitkijken. Negeren. En verhuizen. De hele grachtengordel staat te koop. Maar dat verhuizen, dat wil ik niet. Niet alleen omdat ik werkelijk geweldig woon, maar omdat niet IK, maar ZIJ zich dienen aan te passen. Ik laat me niet zomaar uit mijn wijk en huis verdrijven door zwarte wezens die denken dat vrouwen zich zo dienen te kleden. Het is de 21ste eeuw, dit is Nederland, mannen en vrouwen hebben dezelfde. Volgens mij staat dat in de grondwet. En afdwingbaar voor alle burgers van dit land.
Ik ga het toch 'ns doen. Zo'n chador aanspreken. IEMAND moet die mensen toch de mores van dit land bijbrengen. Ik begin in mijn wijk. Wie volgt? Mail mij alle ervaringen.
Ebru Umar
Daar kom ik gelukkig zelden, kutstadquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:28 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik kom ze met name tegen in Amsterdam.
Ach nu is het een hoofddoek geef je ze de kans moet ze waarschijnlijk een burka dragen of mag ze als vrouw niet eens werkenquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:37 schreef Yildiz het volgende:
[..]
een hoofddoek is totaaaaaal iets anders dan een burqa, nochtans wel een slechte zaak maar totaal iets anders
[..]
Ik heb het over dom dat is iets anders als IQ niveau, mensen met een hoog iq zijn ook te indoctrineren,quote:Wederom blijkt dat jij denkt dat alle mensen met een hoofddoek danwel burqa stomme geiten uit het rifgebergte zijn die niet op een universiteit gezeten kunnen hebben en geen onderwijs genoten hebben. Mja ach.
Nou moetje toch eens goed tellen, en als we die niet gezichtsbedekende dingen die die Teef waarmee Azous getrouwd is meerekenen kom je handen te kortquote:
Ik ben net de halve middag ook weer door het centrum van den haag gestruind, de markt afgegaan, en maar n paar hoofddoekjes geteld, en nog steeds geen enkele burqa. Ik snap ook niet waar mensen dan last van hebben. Tevens, woon jij wel in Nederland?
Maar waarom doen ze het niet?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:29 schreef Tarak het volgende:
[..]
Bron: http://www.theovangogh.nl/ebru_34.html
Ebru Umar had ook al de neiging om een burkawezen aan te spreken.
En jij bent wel heel kortzichtig door niet te begrijpen dat voor iemand die uit een land komt dat zich heeft ontworsteld aan de plicht voor vrouwen om zich helemaal te bedekken, een beweging de andere kant op zeer beangstigend is.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar waarom doen ze het niet?
Het antwoord staat in het stuk, ANGST, dus omdat iemand bang is voor iets dat hij/zij niet kent, zelf waanbeelden heeft over allerlei enge dingen moet dat iets maar verdwijnen?
Omdat iemand zich ergerd an iets moet het maar verdwijnen?
Wat een onzin zeg, ik laat me niet uit mijn huis wegjagen, net alsof die burqa dragende vrouwen dat van dat mens vragen, alsof ze dat mens lastig vallen, ze lopen er alleen maar, meer niet.
Stuk staat vol met angst en onzin waar men niet op in zou moeten gaan.
Dat ze door mensen als jij worden aangekeken als minderwaardig dat zullen ze waarschijnlijk voor liefnemen. En ik kan je vertellen, als ze geen burqa zouden dragen dan worden ze ook door velen aangekeken alsof ze minderwaardig zijn. Vraag het een gemiddelde westers geklede Marokkaan eens. Daarnaast, dat is nou juist één van de mooie dingen hier in het vrije westen: het recht om je zo debiel te kleden als je wil. Als ik 365 per jaar erbij wil lopen alsof het carnaval is dan mag dat, dan zal jij mij ook minderwaardig achten, maar hey: het mag wel. en gelukkig maar.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 12:08 schreef desiredbard het volgende:
nee je wordt door die jutezak dragende teven *) wel aangekeken alsof je minderwaardig bent
(En ja/nee erodome er is waarschijnlijk een 1% uitzondering) maar zoals altijd: de goede moeten onder de kwade lijden.
Mooi, dan kunnen we dus ook alle Lonsdalers per direct de Noordzee opsturenquote:Maar extreme kledij staat gelijk aan extreme gedachten, kortom de gevaarlijke gekken zijn makkelijk te herkennen..... ipv van verbieden zouden we beter oppakken en exporteren
Begrijpend lezen?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat ze door mensen als jij worden aangekeken als minderwaardig dat zullen ze waarschijnlijk voor liefnemen. En ik kan je vertellen, als ze geen burqa zouden dragen dan worden ze ook door velen aangekeken alsof ze minderwaardig zijn. Vraag het een gemiddelde westers geklede Marokkaan eens. Daarnaast, dat is nou juist één van de mooie dingen hier in het vrije westen: het recht om je zo debiel te kleden als je wil. Als ik 365 per jaar erbij wil lopen alsof het carnaval is dan mag dat, dan zal jij mij ook minderwaardig achten, maar hey: het mag wel. en gelukkig maar.
Ik weet niet hoe dat met onsdalers zit , maar in sommige gevallen ja graagquote:Mooi, dan kunnen we dus ook alle Lonsdalers per direct de Noordzee opsturen![]()
Behalve dat enkelen zich geroepen voelen je als stront te behandelen zal het gevaar niet heel groot zijn. Ik heb nog nergens gelezen dat vrouwen (of mannen) die zich met een burqa in het openbare leven begeven stelselmatig in elkaar geslagen worden.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:26 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Begrijpend lezen?
Zij niet door mij alhoewel ik geen hoge mening over ze heb, maar andersom?
Oh als ik mij in een burka kleed wil ik wel eens weten hoelang ik veilig door den haag of rotterdam loop (en dat ligt volgens de atlas toch echt in het vrije westen)
(Ja ik ben een man maar ik heb die vrijheid toch ook om te dragen wat ik wil,
En door wie het komt dat ik dat niet kan
't Mooie van Nederland is dat jij het misschien graag zou willen, maar dat het gelukkig niet gebeurd. Want begrijp me niet verkeerd, een burqa staat nou ook niet echt symbool voor zaken waar ik zo blij mee ben, maar ik ben nog blijer dat men ze desondanks hier toch mag dragen, net als lonsdalekleding of visjes achter op je auto.quote:Ik weet niet hoe dat met onsdalers zit , maar in sommige gevallen ja graag
Als dat net zo zit als met skinheads heb je ongelijk trouwens zoals iedere skinhead je kan vertellen(SHARP?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |