Ben ik het helemaal mee eens. Het is een schijnvrijheid.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:15 schreef erodome het volgende:
-knip-
Omdat integratie momenteel een belangrijk vraagstuk is, is de burka een probleem. Als die paar Moslima's die een burka dragen de apartheid in stand willen houden... tjsa, dan kunnen zij volgens mij beter verhuizen naar een land waar het dragen van een dergelijk kledingstuk een volkomen geaccepteerd verschijnsel is.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:31 schreef erodome het volgende:
En die burqa's hobbelen al 30 jaar rond, waarom is het NU ineens een probleem?
Dit is wat je je moet bedenken, waarom is iets wat al ruim 30 jaar voorkomt zonder enig probleem nu ineens wel een probleem?
Intergratie of assimilatie???????quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:35 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Omdat integratie momenteel een belangrijk vraagstuk is, is de burka een probleem. Als die paar Moslima's die een burka dragen de apartheid in stand willen houden... tjsa, dan kunnen zij volgens mij beter verhuizen naar een land waar het dragen van een dergelijk kledingstuk een volkomen geaccepteerd verschijnsel is.
Het beste uit 2 werelden werkt niet als je in 1 wereld leeft: de Nederlandse wereld. Het houdt de apartheid in stand. Wat is er nou zo erg aan je aanpassen aan een land waar je woont? Wat is er zo erg aan gebruiken overnemen van een land als je er wilt gaan wonen?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Intergratie of assimilatie???????
Is nogal een verschil....
Ze willen niet in die landen wonen, ze willen vrij zijn, vrij om te zijn wie hun willen zijn, met burqa, met nederlandse vrijheid, het beste uit 2 werelden voor hen.
Omdat het dus iets van de laatste tijd is. De laatste 5 jaar ofzo.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:31 schreef erodome het volgende:
Maar die vrouwen kiezen er meestal echt zelf voor en zouden zich echt heel naar voelen zonder dat ding, dat meen ik bloedserieus, je maakt die vrouwen doodongelukkig door ze dat ding af te pakken, ook al hebben ze een man die het zelfs best zou vinden als ze in hun blote kont op straat gingen bij wijze van spreken.
En die burqa's hobbelen al 30 jaar rond, waarom is het NU ineens een probleem?
Dit is wat je je moet bedenken, waarom is iets wat al ruim 30 jaar voorkomt zonder enig probleem nu ineens wel een probleem?
Burqa dragende vrouwen weten dat het beperkingen heeft, accepteren dat, zullen niet brullen dat ze veel banen niet kunnen krijgen daardoor, weten dat het niet wenselijk is zoiets te dragen op school of op het vliegveld, passen zich dan ook aan zover ze kunnen.
Er zijn geen problemen met burqa dragende vrouwen, het is problemen maken, mensen in een hoek zetten, totaal onnodig.
Dus nogmaals de vraag, waarom is het NU ineens een probleem?
Aanpassen is iets anders dan assimileren. Chinezen passen zich aan en behouden hun eigen cultuur. Geen last van maar ook geen assimilatie. Het kan dus wel. Zolang het een ander geen last bezorgt en binnen de mensenrechten blijft (vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking) heb ik er geen probleem mee.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:51 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Het beste uit 2 werelden werkt niet als je in 1 wereld leeft: de Nederlandse wereld. Het houdt de apartheid in stand. Wat is er nou zo erg aan je aanpassen aan een land waar je woont? Wat is er zo erg aan gebruiken overnemen van een land als je er wilt gaan wonen?
Krampachtig vasthouden aan je "cultuur" in een land waar een andere dominante cultuur heerst bevordert integratie niet echt. Op manier hoor je niet echt bij de samenleving. Mijn vraag is dan nog waarom je toch zo graag hier wilt wonen als er landen genoeg zijn waar jouw cultuur een dominant verschijnsel is.
Wie verhuist past zich aan. Simpel zat.
Zoiets moet de gemeente Utrecht ook gedacht hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:32 schreef ScienceFriction het volgende:
ze moeten alleen niet denken dat ze een baan gaan krijgen op die manier (als dat is wat ze willen natuurlijk).
quote:Utrecht: geen burka tijdens sollicitatie
UTRECHT - De gemeente Utrecht eist dat vrouwen met een bijstandsuitkering afzien van het dragen van een burka, als dat het vinden van werk onmogelijk maakt. Doen ze dat niet, dan zal hen een sanctie opgelegd worden. Een woordvoerster stelde dinsdag dat de Domstad de eerste gemeente is die sancties op het dragen van een burka heeft afgekondigd.
Directe aanleiding voor de maatregel waren twee islamitische vrouwen, die de sociale dienst onlangs lieten weten dat ze principieel zouden weigeren hun burka af te doen tijdens een sollicitatiegesprek. Ook het alternatief, een niet-gelaatsbedekkende hoofddoek, wezen ze van de hand. Het ging volgens de woordvoerster om goed geïntegreerde en in beginsel goed bemiddelbare vrouwen.
Utrecht beroept zich met de sancties op de Wet Werk en Bijstand, die eist dat iemand in de bijstand geen dingen doet die het werken bemoeilijken of onmogelijk maken. Dat botst niet met het grondrecht om op je eigen manier je geloof te beleven en daaraan uitdrukking te geven, aldus de gemeente. Het verbindt echter wel consequenties aan die keuze vanwege de aan de bijstand verbonden verplichtingen.
Verder stelt de gemeente dat de sancties ook in lijn zijn met uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling. Die stelde meer dan eens werkgevers in het gelijk die medewerkers hadden verboden een burka te dragen, aldus de gemeente Utrecht.
Klopt ja, als ik mijn vriendin uitlaat (mooi aangelijnt) in het parkje achter mijn huis staat vaak de halve buurt te kijken. En dan komt er meestal wel zo'n burgerlijk type langs die je aanstaart en van een afstandje gaat staan scheldenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:15 schreef erodome het volgende:
Want je mag niet anders zijn, je moet modern zijn, carriere willen maken en dat soort dingen allemaal.
Dit gaat niet alleen over de burqa, maar over meer dingen, vertel maar eens aan iemand dat je submissive bent, of nog erger, dat je een 24/7 sm relatie hebt, dat je dat als vrouw doet zeg, terg naar de middeleeuwen, kan niet, wordt niet begrepen, mensen hebben de neiging je te willen "redden".
Je hoort weinig van de Chinezen wat betreft problemen die er wel degelijk zijn binnen die groep. Echter, het blijft over het algemeen ook binnen die groep. Ze zijn niet zo vocaal naar buiten toe. De overgrote jeugd is echter goed geïntegreerd.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:09 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Aanpassen is iets anders dan assimileren. Chinezen passen zich aan en behouden hun eigen cultuur. Geen last van maar ook geen assimilatie. Het kan dus wel. Zolang het een ander geen last bezorgt en binnen de mensenrechten blijft (vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking) heb ik er geen probleem mee.
Wat vor last heb je dan wel van die burqa's?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:09 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Aanpassen is iets anders dan assimileren. Chinezen passen zich aan en behouden hun eigen cultuur. Geen last van maar ook geen assimilatie. Het kan dus wel. Zolang het een ander geen last bezorgt en binnen de mensenrechten blijft (vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking) heb ik er geen probleem mee.
En wat heeft de burqa te maken met de problemen met sommige moslim jongeren?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:47 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Je hoort weinig van de Chinezen wat betreft problemen die er wel degelijk zijn binnen die groep. Echter, het blijft over het algemeen ook binnen die groep. Ze zijn niet zo vocaal naar buiten toe. De overgrote jeugd is echter goed geïntegreerd.
Uiteindelijk is een groot gedeelte van de Moslimjeugd ook goed geïntegreerd, maar heeft een gedeelte gewoon last van de twee werelden waar ze in leven. Da's ook niet iets wat je in een jaartje even oplost als je het decennia maar op z'n beloop hebt gelaten.
-je kunt niet goed communiceren met iemand die je niet zietquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat vor last heb je dan wel van die burqa's?
Dus dat een chinees amper nederlands spreekt, amper met nederlanders omgaat, in de eigen traditionele kleding blijft lopen is niet erg, maar dat een vrouw in burqa hetzelfde doet is wel erg?
Een burqa, en ook een hoofdoek, is een symbool voor de inferioriteit van vrouwen. Daar hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken. Verder symboliseert het een extremistische ideologie die o.a. apartheid propageert. En het is een teken dat de drager, al dan niet vrijwillig, de liberale democratische samenleving afwijst. Een politieke bekentenis dus.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus dat een chinees amper nederlands spreekt, amper met nederlanders omgaat, in de eigen traditionele kleding blijft lopen is niet erg, maar dat een vrouw in burqa hetzelfde doet is wel erg?
Hmmm, in Iran moeten vrouwen dacht ik verplicht een ID hebben mét en één zonder chador (hoofddoek). Die laatste mogen alleen vrouwelijke beambten zien.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:16 schreef Tamagotchi het volgende:
Mwanatabu, weet jij dat misschien?
Hoe ze dat oplossen met ID zaken en zo?
Paspoorten, rijbewijzen, ID-pasjes voor je werk, dat soort dingen.
Ja, want die willen niet werken en willen niet autorijden. Ze willen graag onderdanig zijn naar hun man en braaf alles doen wat hij zegt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:47 schreef Mwanatabu het volgende:
Maar het lijkt me sowieso sterk dat burkadragene vrouwen al te vaak een pasje voor WERK nodig hebben of een RIJBEWIJS.
Als een vrouw zichzelf inferieur moet ze dat toch zelf weten? En als ze dat wil uiten, wie ben jij om zo iemand tegen te houden of dat te verbieden?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:24 schreef Godslasteraar het volgende:
Een burqa, en ook een hoofdoek, is een symbool voor de inferioriteit van vrouwen.
Absoluut. Heeft ze wat mij betreft alle recht toe.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 13:57 schreef Scandum het volgende:
Als een vrouw zichzelf inferieur moet ze dat toch zelf weten?
He, gelukkig schop je niet wild om je heen tijdens deze nuttige bijdrage.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De Burqa moet bij de eerste de beste mogelijkheid verboden worden. Dat de gebruikelijke tolerantie-types met een IQ van een aardappel hier tegen zijn is juist een teken dat het een kwestie van zuiver gezond verstand is om de lijn van Verdonk te volgen.
Verder zijn er uiteraard praktische bezwaren. Zo is goede communicatie onmogelijk en kunnen die vrouwen per ongeluk met het vuilnis worden meegenomen als ze naast een afvalstapel in slaap vallen.
Ten slotte is de burqa een middel van extremisten om hun invloed te laten gelden. Tolerantie voor de burqa is buigen voor heimelijke jihad.
Wat een onzin. Om voor mezelf te spreken: van mij mogen die burka's best afgeschaft worden, maar niet om zo'n domme reden als veiligheid, want dan zet je jezelf gewoon voor lul als beleidsbepaler.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De Burqa moet bij de eerste de beste mogelijkheid verboden worden. Dat de gebruikelijke tolerantie-types met een IQ van een aardappel hier tegen zijn is juist een teken dat het een kwestie van zuiver gezond verstand is om de lijn van Verdonk te volgen.
Bij het autorijden lijkt me een burka niet veilig, omdat het het gezichtsveld nadelig beïnvloedtquote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:20 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Wat een onzin. Om voor mezelf te spreken: van mij mogen die burka's best afgeschaft worden, maar niet om zo'n domme reden als veiligheid, want dan zet je jezelf gewoon voor lul als beleidsbepaler.
In onze cultuur is lichaamstaal en gezichtsuitdrukking belangrijk. Van mij mag een vrouw in een burka lopen. Maar een openbare functie als rechter of advocaat bijvoorbeeld. Kan je vindt ik niet in een burka doen. En Chinezen dragen geen burka. Houden zich rustig en zijn niemand tot last. En daar kunnen anderen wellicht nog wat van leren.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee hoor, linksen hebben geen cultureel assertieve mentaliteit die je eigen overtuiging stand weet te houden. Je bent dus gewoon naief en gevaarlijk kortzichtig.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:18 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Niet dat ik het als linkse kerkganger niet met je eens ben hoor, maar dat zal mijn aardappelige begaafdheid wel zijn dan.
De vraag is, vind zij zichzelf inferieur? of is haar dat aangeleerd door achterlijke mannetjes en geïdoctrineerde (groot)moeders. In een groot deel van de gevallen gaat het gewoon om dwang, of dat nu direct of indirect is.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 13:57 schreef Scandum het volgende:
[..]
Als een vrouw zichzelf inferieur moet ze dat toch zelf weten? En als ze dat wil uiten, wie ben jij om zo iemand tegen te houden of dat te verbieden?
quote:.......Zo las ik laatst in het Volkskrantmagazine de uitspraak van een jonge moslim die beweerde dat Mohammed 1400 jaar geleden de eerste feministische golf was begonnen (je vraagt je af wie die golf heeft beeïndigd). En een hoofddoek vertelt dat diezelfde Mohammed de vrouw allang had bevrijd. Als ik zoiets lees of hoor, ben ik een uur slap van het lachen. Sterker, ik loop de volgende dagen rond alsof de eerste voorjaarsdag mijn voorhoofd heeft gekust.Arme vrouwen: de mannen hebben hen zo diep in het slijk geduwd dat hun voetafdruk nog op hun hoofd zichtbaar is (vandaar de hoofddoek) en zij zijn zo gewend geraakt aan die positie dat ze nu denken dat ze er uit eigen vrije wil vastzitten.Mohammed die de sluier verplicht stelde, die de vrouwen `een rampspoed' noemde en het huis laakte waaruit vrouwengelach opklinkt, die de vrouw wettelijk beschouwde als de helft van een man, die nooit vrouwenbesnijdenis heeft verboden, sterker nog, hij vondt het een goede manier om het libido van een vrouw in te dammen - deze Mohammed heeft de vrouw bevrijd!
.........
Hafid Bouazza, uit ''Nederland slikt te veel onzin van moslims''.
En hoppa, je gooit er nog wat stokpaardjes tegenaan.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:27 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee hoor, linksen hebben geen cultureel assertieve mentaliteit die je eigen overtuiging stand weet te houden. Je bent dus gewoon naief en gevaarlijk kortzichtig.
En hoppa, de imperialisme-theorie wordt er weer tegenaan gegooid.quote:Cultureel imperialisme is een fenomeen wat in Nederland in de praktijk wordt gebracht doormiddel van het doordrukken van achterlijkheden als de burqa, maar daar stopt het natuurlijk niet. Moskeeen bouwen is natuurlijk net zo cultureel imperialisme, net zoals hoofddoeken, schreeuwend oproepen tot het gebed en Id ul Fitr (door de dialoog-maffia ook wel "suikerfeest" genoemd).
Arabist Jansen: in Hoeveel (word-bestand)quote:
quote:........
Wie de integratie van de vaak moslimse migranten naar Nederland een goed hart toedraagt, kan alleen maar hopen dat de moslims in Nederland snel zullen overgaan tot een reële vorm van zelftelling. Alleen een groep die ergens bang voor is, vermijdt het om tot zo’n telling te komen. Zo lang er geen betrouwbare tellingen zijn, die de vergelijking met de tellingen van katholieken en protestanten kunnen doorstaan, dienen de Nederlandse overheid, media en maatschappij er van uit te gaan dat er op zijn allerhoogst twee- tot driehonderd duizend moslims in Nederland zijn. Daar van uit gaan is trouwens al extreem welwillend tegenover deze groep............
wtf?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:27 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee hoor, linksen hebben geen cultureel assertieve mentaliteit die je eigen overtuiging stand weet te houden. Je bent dus gewoon naief en gevaarlijk kortzichtig.
Cultureel imperialisme is een fenomeen wat in Nederland in de praktijk wordt gebracht doormiddel van het doordrukken van achterlijkheden als de burqa, maar daar stopt het natuurlijk niet. Moskeeen bouwen is natuurlijk net zo cultureel imperialisme, net zoals hoofddoeken, schreeuwend oproepen tot het gebed en Id ul Fitr (door de dialoog-maffia ook wel "suikerfeest" genoemd).
Ik zou niet inzien waarom. De burqa is bij uitstek een fenomeen wat gepaart gaat met enge fundamentalistische sektes.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:37 schreef Mwanatabu het volgende:
Als we ons nu eens beperkten tot de burqa?
Een betere vraag is of de vrouw inferieur is, maar zich gelijk of zelfs beter waant door de linkse egalitaristische politiek. Ik denk dat een vrouw die stelt dat ze minderwaardig is meer kritiek aka indoctrinatie op haar dak krijgt van de kudde dan de gemiddelde moslima die wil emanciperen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:35 schreef Godslasteraar het volgende:
De vraag is, vind zij zichzelf inferieur? of is haar dat aangeleerd door achterlijke mannetjes en geïdoctrineerde (groot)moeders. In een groot deel van de gevallen gaat het gewoon om dwang, of dat nu direct of indirect is.
Mensen die het niet met je eens zijn beledigen is meestal voorbehouden aan links.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Finder_elf_towns doelt, neem ik aan, op dat perfide cultuurrelativisme van nogal wat politiek correcte watjes. Van die mensen die de ''dialoog aangaan'' met moslims over zaken die helemaal niet ter discussie staan. Theo zou zeggen, ''ik krijg pijn in mijn rug van het bukken voor de pigmeeën''. Bijvoorbeeld die lullo van D66 die ging discussieren met Abu Jaja, waarop Abu bij verkiezingen in België maar liefst 0,4% van de stemmen haalde (zo ongeveer). Al die media-moslims vertegenwoordigen de achterban geeneens, maar géén nood, Boris komt graag een praatje houden.quote:
Ik wil het woord ''moslima'' nomineren voor het meest idiote woord van de 21e eeuw. Bestaat er een equivalent voor christelijke vrouwen? een ''christina'', of voor hindoes? een hindoenina of hindoenientjequote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:53 schreef Scandum het volgende:
[..]
Een betere vraag is of de vrouw inferieur is, maar zich gelijk of zelfs beter waant door de linkse egalitaristische politiek. Ik denk dat een vrouw die stelt dat ze minderwaardig is meer kritiek aka indoctrinatie op haar dak krijgt van de kudde dan de gemiddelde moslima die wil emanciperen.
Omdat het veel makkelijker uitvoerbaar is je te beperken tot het wettelijke verbod je onherkenbaar over straat te begeven.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:50 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Ik zou niet inzien waarom. De burqa is bij uitstek een fenomeen wat gepaart gaat met enge fundamentalistische sektes.
Ook daarom ben ik tegen een hoofddoekjesverbod. Plus hoofddoek mogen de meisjes vaak meer (doorstuderen). En kennis is macht en in dit geval een grotere kans op emancipatie.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:08 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik wil het woord ''moslima'' nomineren voor het meest idiote woord van de 21e eeuw. Bestaat er een equivalent voor christelijke vrouwen? een ''christina'', of voor hindoes? een hindoenina of hindoenientje![]()
Al die moslima's, de vraag is hoevel er daadwerkelijk moslim zijn, willen inderdaad emanciperen, vandaar ook de dramatisch betere cijfers die deze meisjes halen op scholen dan hun broertjes. Onderwijs is hun kans om te ontsnappen aan de middeleeuwen. En miderwaardigheid is nog wat anders dan een rolverdeling in een gezin, daar ontkom je vaak niet aan, en vrouwen en mannen zijn nu eenmaal verschillend, maar wél gelijkwaardig.
Ben jij soms Femke Halsema?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:14 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Omdat het veel makkelijker uitvoerbaar is je te beperken tot het wettelijke verbod je onherkenbaar over straat te begeven.
Ik wíl die hele discussie niet eens in waar de burqa voor staat en of het nou moreel laakbaar is.
Het mag gewoon niet. Punt.
In elk geval niet via de Femke Halsema-oplossingen die jij voorstaat.quote:Hoe je er iets aan kunt doen bijvoorbeeld.
Lijkt me ook, de laatste twee heb ik ooit wel eens gezien, moet niet zo'n probleem zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:59 schreef HiZ het volgende:
Even voor de duidelijkheid burqa's worden hier in Nederland eigenlijk nooit gedragen, dat zijn namelijk die blauwe tenten uit Afghanistan. Waar we het hier over hebben zijn chador danwel hijab.
Nee.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:41 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Ben jij soms Femke Halsema?
Dat mag je natuurlijk denken, maar erg realistisch is dat natuurlijk niet.quote:In elk geval niet via de Femke Halsema-oplossingen die jij voorstaat.Als ik jouw bijdrages lees krijg ik altijd een maandverbandreclame-gevoel. Je denkt dat moslims, homo's en vrouwen in een soort roze hemel met schuimblokken met elkaar spelen en intens van elkaar houden. Dat mag je natuurlijk vinden, maar erg realistisch is dat natuurlijk niet.
Nee. Verdonk heeft het over burqa's en ook de niqaab (alleen ogen vrij).quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:59 schreef HiZ het volgende:
Even voor de duidelijkheid burqa's worden hier in Nederland eigenlijk nooit gedragen, dat zijn namelijk die blauwe tenten uit Afghanistan. Waar we het hier over hebben zijn chador danwel hijab.
Ooh, een verbod zie ik ook niet zo zitten. Ik zie meer in een permanente discussie over hoofddoeken en de positie van de vrouw in de islam dan een verbod dat alle discussie smoort, knallen maar dusquote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ook daarom ben ik tegen een hoofddoekjesverbod. Plus hoofddoek mogen de meisjes vaak meer (doorstuderen). En kennis is macht en in dit geval een grotere kans op emancipatie.
Een atheïsta![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |