Dit is gewoon weer iets voor mensen die veel te graag ergens bij willen horen en aandacht willen. En gelukkig zijn er ook altijd weer figuren die op die behoefte in willen spelen door rare zweverige boekjes te verkopen. Wees toch gewoon jezelf, wees bijzonder op je eigen manier.quote:Evaluatie van de HSP test
Je hebt 21 punten
Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
Hier ben ik het nou helemaal mee eensquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:18 schreef Dromenvanger het volgende:
Het hoeft ook inderdaad niet altijd een label te hebben. Je kunt overal een label aan geven, het is nog altijd de persoon waar het om draait denk ik
Label me, label you. Metallica. Tegenwoordig willen ze voor alles een label ontwikkelen. We worden bijna producten hier. Straks krijgen we een streepjescode met onze mankementen getatoeerd.
Als je weet dat je ergens last van hebt, dan is dat toch voldoende? Dat label maakt het echt niet beter of slechter.
Waarom is het nodig om mensen in groepen in te delen vraag ik me nu af.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:28 schreef amornl87 het volgende:
Nee Croupouque, het is echt een bestaand iets, er zijn mense die echt te gevoelig geboren zijn, maar er zijn te veel mensen die in die groep worden geplaatst omdat ze zich ff niet lekker in hun vel voele, of verkeerd beoordeeld worden of wat dan ook, het is geen verzinsel
jij VAT het zo op, een verschijnsel heeft meestal een algemene naam, de persoon zelf blijkft uniekquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Waarom is het nodig om mensen in groepen in te delen vraag ik me nu af.
Schept het duidelijkheid? Overal kaders aanbrengen waar mensen thuis horen
Ik word al moe aan de gedachte.
Waarschijnlijk ben je dan UIP.. Een 'Ultra Individuele Persoonlijkheid':quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Waarom is het nodig om mensen in groepen in te delen vraag ik me nu af.
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:22 schreef Kiteless het volgende:
"Hoera, ik heb iets gevonden om speciaal te zijn !"
Denk het wel, dat blijkt wel uit het succes van emo-tv: Spoorloos, Memories etc.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:52 schreef amornl87 het volgende:
Maar los van hsp, ik denk dat er best wel veel mensen "gevoelig" zijn, klopt dat? of zit ik er naast
Ja, maar is dat bijzonder?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:52 schreef amornl87 het volgende:
Maar los van hsp, ik denk dat er best wel veel mensen "gevoelig" zijn, klopt dat? of zit ik er naast
Dat is gewoon labiel.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:54 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Denk het wel, dat blijkt wel uit het succes van emo-tv: Spoorloos, Memories etc.
Ook de massale rouw bij de dood van Pim Fortuyn en André Hazes duiden wel op een gevoelige samenleving.
volgens mij weet je niet precies wat "gevoelig" zijn betekent, het betekent niet emotioneel gaan lopen doen of sentimenteel naar iedereen zwaaien op straat, het betekent dat je de dingen iets intenser ervaart dan andere mensen(je gevoel is wat intenser)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:54 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Denk het wel, dat blijkt wel uit het succes van emo-tv: Spoorloos, Memories etc.
Ook de massale rouw bij de dood van Pim Fortuyn en André Hazes duiden wel op een gevoelige samenleving.
'gevoel' is een neurologische zintuigelijke ervaring ... mensen die geen gevoel hebben, zijn eerder opvallend (overigens, het is wel een bekende neurologische ervaring, mensen waarbij bepaalde zintuigelijke ervaringen 'vervormd' raken, waardoor ze bv een slechte lichamelijk coordinatie bezitten, of fantoompijnen ondervinden)...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:52 schreef amornl87 het volgende:
precies, als ik dat lijstje zie dan denk ik dat iedereen wel gevoelig moet zijnquote:
Blijkt inderdaad dat best veel mensen het hebben, men spreekt van 1 op de 5 (20%)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:57 schreef amornl87 het volgende:
[..]
volgens mij weet je niet precies wat "gevoelig" zijn betekent, het betekent niet emotioneel gaan lopen doen of sentimenteel naar iedereen zwaaien op straat, het betekent dat je de dingen iets intenser ervaart dan andere mensen(je gevoel is wat intenser)
Dat ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat. Je kunt het ook voor jezelf constateren en er gewoon mee omgaan. En ja, sommigen piepen er teveel over.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:59 schreef Kiteless het volgende:
Zullen we die mensen gewoon mietjes noemen ?
Fijn, dankjewel.
einstein is op zijn theorie gekomen nadat hij 2 wekenniet geslapen had. .. hmmm...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Dromenvanger het volgende:
3 nachten niet slapen zorgt ook voor de nodige gevoeligheid, dan raak je ook de kluts kwijt
Iedereen heeft gevoel jah, maar het is ook een kwestie hoe je leert omgaan met je gevoel. Hoe stabiel je bent of hoe labiel je bent.
stabiel zijn in gevoel is zeker staan in de omgeving. Labiel zijn in gevoel dan is de omgeving een last.
En gevoel kun je aanvoelen en aansturen. Sommigen worden geboren als gesloten. De ander heeft vanaf het begin wat last van het een of ander.
Of het heeft te maken met overactiviteit van de hersensWie zegt dat gevoel niet een gevolg is van hersenactiviteiten?
Ik zie het hele gevoel als een proces dat ook herhalingen bevat. Gevoel is niet zomaar een wazig iets volgens mij. Hoewel het wel wazig kan zijn als je 1000 gevoelens hebt waar je geen invloed op hebt. Dan raak je vanzelf controle kwijt over je voelen.
jij houdt er best wel veel van om te fantaseren en te filosoferen he, daar is niks mee als je het niet te veel doet lijkt me?? Maar ik hou wel van mense die een originele kijk op dingen hebben maar goed dat heeft tegewoordig ook te maken met "gevoelig" zijnquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Dromenvanger het volgende:
-
Ik wil graag mijn licht laten schijnen en hopen dat ik iets kan toevoegen voor mezelf en aan anderenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:21 schreef amornl87 het volgende:
[..]
jij houdt er best wel veel van om te fantaseren en te filosoferen he, daar is niks mee als je het niet te veel doet lijkt me?? Maar ik hou wel van mense die een originele kijk op dingen hebben maar goed dat heeft tegewoordig ook te maken met "gevoelig" zijn![]()
Een boek lezen over psychologie.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:27 schreef Croupouque het volgende:
En ja hoor:
[..]
Dit is gewoon weer iets voor mensen die veel te graag ergens bij willen horen en aandacht willen. En gelukkig zijn er ook altijd weer figuren die op die behoefte in willen spelen door rare zweverige boekjes te verkopen. Wees toch gewoon jezelf, wees bijzonder op je eigen manier.
dat is ook mijn euvel.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:45 schreef WAT het volgende:
[..]
Een boek lezen over psychologie.
Dat is het domste wat je kan doen als je al een beetje in jezelf gekeerd bent.
Nou, ik weet het niet. Voor mij voelt het soms aan alsof ik helemaal statisch van aard ben of iets dergelijks. Ik heb ben dan gewoon een vaste materie in een vaste omgeving. En dat kan heel prettig aanvoelen kan ik je zeggen. Dat zijn momenten waarop ik helemaal tot rust kom als het ware.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:45 schreef amornl87 het volgende:
![]()
![]()
you go!! en nuchter zijn heeft niks te maken met gevoeligheid, je kan ook nuchter zijn en gevoelig tegelijkertijd..
Ik denk dat het gros van de mensen die spiritueel begaafd of HSP zijn wel gewoon nuchter zijn (ik in elk geval wel)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:45 schreef amornl87 het volgende:
![]()
![]()
you go!! en nuchter zijn heeft niks te maken met gevoeligheid, je kan ook nuchter zijn en gevoelig tegelijkertijd..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |