abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:27:37 #1
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31329858
Ik zag ooit de volgende Disney-tekenfilms op kazaa:

- Donald Duck in Nutziland - Donald Duck is terecht gekomen in nazi-Duitsland. Hier moet hij na het opstaan gelijk de Hitlergroet brengen en Mein Kampf lezen. Daarna gaat hij naar z'n werk waar hij als slaaf bommen in elkaar moet zetten. Hier wordt hij compleet doorgedraaid van! Plots ontwaakt hij uit z'n droom. Hij ligt weer in z'n Amerikaanse slaapkamer. Dan ziet hij achter het gordijn wéér een eng mannetje die de Hitlergroet doet! Of toch niet? Nee, het blijkt het Vrijheidsbeeld te zijn.

- Education for Death - Dit is meer een voorlichtingsfilmpje over hoe slecht de nazi's waren. Dat ze kinderen indoctrineerden, joden minder rechten kregen, zieken af werden geslacht etc. etc.

- Ik had nog een gezien, maar ik weet niet meer hoe die heet, maar die ging over Donald Duck die z'n salaris binnen heeft. Dan mag hij uitkiezen: Geeft hij het uit aan die bar van dat Guus Geluk achtig karakter of geeft hij z'n geld als oorlogsbelasting aan Uncle Scrooge? Donald Duck kiest toch maar voor het laatste en het filmpje eindigt met een verheerlijking van het Amerikaanse leger.

Zijn er nog meer van zulke anti-nazi-filmpjes van de Amerikanen?
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:56:24 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31330450
Zeker wel. Bijna alle tekenfilmfiguren hebben erin gefigureerd. Er is een Bugs Bunny, waarin hij niet wordt opgejaagd door Elmer Fudd, maar door Hermann Goering. Er is een Tom & Jerry (heeft zelfs een Oscar gekregen) en zo zijn er vele
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31330610
Donald Duck in nutziland is Der Fuehrer's face mocht iemand hem willen bekijken.
Ik lig nog steeds dubbel als ze het liedje zingen!

De korte tekenfilm Education for death is ook aan te raden.

"Everyone of foreign race will love the fuehrer's face when we bring to the world disorder".
pi_31330660
De propaganda aan Duitse zijde is een stuk interessanter. Zeker als je wat leest over de zogenaamde zwarte kampfpropaganda,
pi_31330729
DIsney is trouwens geen voorstander van het uitzenden van deze ww2 filmpjes en ze zijn eigenlijk onder het kleed geschoven na de oorlog.
Best wel zonde eigenlijk
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:08:18 #6
95998 -DailaLama-
pi_31330737
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:05 schreef _The_General_ het volgende:
De propaganda aan Duitse zijde is een stuk interessanter. Zeker als je wat leest over de zogenaamde zwarte kampfpropaganda,
Hadden die ook tekenfilms?

Of de Japanners? Politieke manga?
pi_31330757
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:05 schreef _The_General_ het volgende:
Laat zien dan die propaganda!
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:11:44 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31330818
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:07 schreef Dementor het volgende:
DIsney is trouwens geen voorstander van het uitzenden van deze ww2 filmpjes en ze zijn eigenlijk onder het kleed geschoven na de oorlog.
Best wel zonde eigenlijk
Heel af en toe worden ze nog wel uitgezonden op TV hoor.
En ze zijn te koop op DVD
Hier oa.

Juist omdat het als propaganda zo interessant is.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31330837
Ik heb ooit eens een filmpje gezien van Daffy duck. Erg leuk.
hier staan wat links :
http://home.nc.rr.com/tuco/looney/lists/war.html
http://www.teacheroz.com/WWIIpropaganda.htm
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_31330886
Bedankt Dagonet.
Die dvd box is interessant!
pi_31330910
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:09 schreef Dementor het volgende:

[..]

Laat zien dan die propaganda!
Ik zal vanavond een appart topic openen over de Duitse propaganda en de PK eenheden,
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:21:35 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31331037
Oeh, laten we trouwens niet vergeten dat niet alleen de Disneyfiguren werden ingezet als propaganda maar ook:

De manier waarop daar bijvoorbeeld de Japanners worden afgeschilderd is heeeeeel overduidelijk
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:29:05 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31331209
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:49:54 #14
95998 -DailaLama-
pi_31331708
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:07 schreef Dementor het volgende:
Best wel zonde eigenlijk
Volgens mij hadden Disney en Warner Brothers in die tijd behoorlijk ondeugende humor voor volwassenen. Net als wij nu The Simpsons en Family Guy hebben. Later zijn ze pas overgestapt op kinderen als doelgroep.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:20:11 #15
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_31334798
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:08 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Hadden die ook tekenfilms?

Of de Japanners? Politieke manga?
Manga as such is volgens mij pas na de tweede wereldoorlog goed op gang gekomen, maar ze zullen ongetwijfeld een vorm van propagande hebben verwerkt in hun kinderentertainment.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_31506826
Ik heb een keer een hele slechte Donald Duck propaganda tekenfilmpje gezien.

Er werd duizend keer de slogan: "Pay taxes, to defeat the Axis" herhaald. Ach, het zijn Amerikanen.
pi_31507138
Leuk zijn ook de Private Snafu series van Chuck Jones...
leger-instructie cartoons, en dus qua storyboard direkt gecontroleerd door het Pentagon, maar anderszijds qua humor veel vrijheid, juist om het voor soldaten entertainment waarde te geven ...

Een deel is ook rechtenvrij, en mag gewoon gedistribueerd worden:
http://www.archive.org/se(...)20mediatype%3Amovies
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 17 oktober 2005 @ 13:15:11 #18
95998 -DailaLama-
pi_31509928
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:36 schreef Bijsmaak het volgende:

Er werd duizend keer de slogan: "Pay taxes, to defeat the Axis" herhaald. Ach, het zijn Amerikanen.
Ja die bedoel ik ook in mijn OP.

Je zal het wel een rare slogan vinden, maar als die Amerikanen geen "taxes" hadden betaald hoorden wij nog steeds bij "the Axis".
pi_31582892
Er is ook een donald duck teken film dat hij het leger in gaat. Met het liedje telkens, the army is the army any more. En zit die te hele tijd te zeuren, I wanna fly Ik dacht dat dat propaganda was voor de amerikanen om het leger in te gaan toen. Ik kan me ook vergissen met een andere oorlog.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 21:30:05 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31588408
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:36 schreef Bijsmaak het volgende:

Ze zouden het zo weer kunnen gebruiken met de Axis of Evil van Bush
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31640343
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 13:15 schreef -DailaLama- het volgende:
Ja die bedoel ik ook in mijn OP.

Je zal het wel een rare slogan vinden, maar als die Amerikanen geen "taxes" hadden betaald hoorden wij nog steeds bij "the Axis".
Nee hoor, dan zaten we nu onder de duim van ome Poetin.
  donderdag 3 november 2005 @ 00:41:31 #22
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_31916995

Ducktators van Disney is ook een goed voorbeeld van cartoonpropaganda in de WOII
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_32079006
Jammer dat die dingen bijna niet meer te vinden zijn. Naast wat korte scenes uit documentaires, heb ik ze nooit gezien.

Er schijnen trouwens ook honderden tekenfilms van Looney Tunes e.d. opgeborgen te zijn, omdat ze "politiek incorrect" zijn en men ze nu nier meer uit wil zenden. Met daarin bv negers getekend me grote lippen, tsja, die willen ze nu niet uitzenden. Triest hoor.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:42:50 #24
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_32367982
Walt disney heeft veel (heel veel) werk geleverd aan de amerikaanse propaganda machine.

Echter... Walt Disney heeft na de oorlog geen geld ontvangen voor de filmpjes zoals was afgesproken. Zodoende zijn ze na de oorlog onder het kleed geschoven.

Na verloop van jaren waren de filmpjes niet meer interessant en waren ze ook niet meer gewenst aangezien W-duitsland al enige tijd een belangrijke handelspartner was en Rusland een nieuwe bedrijging vormde.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_32870488
Popeye _ You're a sap mister Jap
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')