Nou meneer Bush, de wereld is inderdaad veiliger gewordenquote:VS bezitten 'angstaanjagende' brief al-Qaeda
Uitgegeven: 7 oktober 2005 07:30
WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben een brief in handen gekregen van de rechterhand van Osama bin Laden, Ayman al-Zawahiri. Het stuk is gericht aan de meest gezochte terrorist in Irak, Abu Musab al-Zarqawi. In de brief wordt volgens de Amerikaanse zender CBS News met "angstaanjagende duidelijkheid" omschreven wat het doel van al-Qaeda is in Irak en andere landen in het Midden-Oosten.
De brief zou zijn geschreven kort na de aanslagen van 7 juli in Londen. CBS baseert zich op anonieme bronnen, maar meldt niet hoe de Verenigde Staten aan de brief zouden zijn gekomen en hoe zij de juistheid van de afzender hebben achterhaald.
Al-Zawahiri
Al-Zawahiri noemt Irak in het dertien pagina's tellend schrijven "de plaats voor de grootste strijd van de islam in dit tijdperk". Het islamitisch terreurnetwerk zou eerst de Amerikanen uit Irak willen jagen en er vervolgens een islamitisch regime willen vestigen.
Heilige oorlog
Daarna moet de 'heilige oorlog' worden verplaatst naar andere Arabische landen, waaronder Egypte, Libanon en Syrië. In de brief zou Zawahiri, die wordt gezien als de strateeg van al-Qaeda, verder onder meer klagen over de onthoofdingen die de terreurbeweging van Zarqawi in Irak geregeld uitvoert. "Dat hebben we niet nodig", aldus de brief. "Gebruik in plaats daarvan een kogel."
Verder zou Zawahiri vragen om meer nieuws uit Irak. De tweede man van al-Qaeda schrijft volgens CBS dat hij het recht heeft minstens zoveel te weten als de vijand. Ook zou hij om financiële steun vragen.
wat een flauwekul opmerking weer.quote:Op maandag 10 oktober 2005 06:59 schreef Meki het volgende:
Al Qaida is USA zelf
wie werkte in jaren 80 samen met Al Qaida , wie maakte Al Qaida zo groot ??quote:
Ja, maar de USA is ook een grootaandeelhouder van de regimes uit het Midden-Oosten die Al-Qaeda probeert omver te gooien. Dus dat zegt niks.quote:Op maandag 10 oktober 2005 07:51 schreef Meki het volgende:
[..]
wie werkte in jaren 80 samen met Al Qaida , wie maakte Al Qaida zo groot ??
USA is een groot aandeelhouder van Al Qaida
daarmee is USA ermee te laat Osama loopt vrij rondquote:Op maandag 10 oktober 2005 07:57 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Ja, maar de USA is ook een grootaandeelhouder van de regimes uit het Midden-Oosten die Al-Qaeda probeert omver te gooien. Dus dat zegt niks.![]()
Neem nou Egypte: het belang van Al-Qaeda om een "islamitische strijd" te gaan voeren daar? Gewoon omdat in Egypte op terrorisme de doodstraf staat en er streng wordt opgetreden tegen de islamitische extremisten. Ook omdat Egypte een gematigd pro-westerse koers voert en zelfs recentelijk enigszins "vrije" (nou ja) democratische verkiezingen begint te houden.
Inderdaad, ook in Algerije is er nu een sprankeltje hoop de laatste tijd, heb ik gehoord, laten we maar afwachten. Ik hoop het beste, zeker voor Algerije want de toestand daar is toch wel best erg te noemen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 08:00 schreef Meki het volgende:
[..]
daarmee is USA ermee te laat Osama loopt vrij rond
en Egypte de hele Noord Afrika gaat richting het westen![]()
Dankzij Bush.quote:Op maandag 10 oktober 2005 08:00 schreef Meki het volgende:
[..]
en Egypte de hele Noord Afrika gaat richting het westen![]()
Dankzij Bush.quote:‘Al Qa’ida verzwakt en in geldnood’
AP, Reuters
BAGDAD - Het terreurnetwerk Al Qa’ida heeft geldgebrek en is in Afghanistan ernstig verzwakt. Het ziet Irak als centrum van de strijd. Al Qa’ida wil in dat land een islamitische staat stichten, van waaruit het islamitische rijk zich verder kan uitbreiden.
Ondanks bush bedoel jequote:Op maandag 10 oktober 2005 08:16 schreef klez het volgende:
Zolang wij maar vriendjes blijven.quote:
letterlijke vertaling van Al Qaeda : Het toilet , het is een verzamel naam voor zogenaamde vijandelijke doelen van de Cia.quote:Op maandag 10 oktober 2005 06:59 schreef Meki het volgende:
Al Qaida is USA zelf
Ja, op 11 september was er ook helemaal geen sprake van buitenlandse inmenging.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:04 schreef Marietje_34 het volgende:
Yeah right, dat zetten ze effentjes uit vanuit Irak...
de Taliban bedoel je.quote:Op maandag 10 oktober 2005 07:51 schreef Meki het volgende:
[..]
wie werkte in jaren 80 samen met Al Qaida , wie maakte Al Qaida zo groot ??
USA is een groot aandeelhouder van Al Qaida
Lulkoek. De CIA werkte met de Mujahedin, met name de leeuw van de Panshir vallei. En dat was een van de aartsvijanden van de Taliban.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:41 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
de Taliban bedoel je.
daar werkte USA samen mee.
oa osama bin laden.
(wijlen)
Dat wist ik dan weer niet.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:09 schreef BaajGuardian het volgende:
ja die bedoel ik dus , ik vertiep me de laatste tijd wat vaak
...laatst ook met irakees/afghaan , de Mujahedien dus.
maar goed iig , Al Qaeda is dus het toilet , letterlijke vertaling.
Ik dacht dat het "de basis" betekende (en ook "het netwerk" heb ik wel eens gehoord, maar dat kan ik fout hebben), dus veel geloof ik er niet van in ieder geval.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:09 schreef BaajGuardian het volgende:
ja die bedoel ik dus , ik vertiep me de laatste tijd wat vaak
...laatst ook met irakees/afghaan , de Mujahedien dus.
maar goed iig , Al Qaeda is dus het toilet , letterlijke vertaling.
de nieuwe wereld ordequote:Op zondag 9 oktober 2005 17:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Van wie zijn de massamedia, als ik vragen mag?
ik wil niet moeilijk doen maar de vertalling van Al qaeda = de basisquote:maar goed iig , Al Qaeda is dus het toilet , letterlijke vertaling.
Irrelevant en who gives a fuck. Ze deugen niet en nu zijn ze onze vijand, destijds hadden we ze ff nodig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:08 schreef francorex het volgende:
[..]
ik wil niet moeilijk doen maar de vertalling van Al qaeda = de basis
of bestaan er interpretaties ?
Om de nauwe 'samenwerking' te onderstrepen tussen de Mudjahiddin (waar Al Qaeda uit gegroeid is ) ' en de CIA noem ik het voor het gemak Al CIAeda.
Das trouwens algemeen geweten.
Verwacht natuurlijk niet als je 's avonds met je bord eten voor de tv zit dat ze het je zullen vertellen !
http://www.cnn.com/2005/POLITICS/10/06/bush.transcript/quote:First, these extremists want to end American and Western influence in the broader Middle East, because we stand for democracy and peace and stand in the way of their ambitions.
Al Qaeda's leader, Osama bin Laden, has called on Muslims to dedicate, quote, "their resources, sons and money to driving infidels out of their lands."
Their tactic to meet this goal has been consistent for a quarter century: They hit us and expect us to run.
They want us to repeat the sad history of Beirut [Lebanon] in 1983 and Mogadishu [Somalia] in 1993, only this time on a larger scale with greater consequences.
Second, the militant network wants to use the vacuum created by an American retreat to gain control of a country, a base from which to launch attacks and conduct their war against nonradical Muslim governments.
Over the past few decades, radicals have specifically targeted Egypt and Saudi Arabia and Pakistan and Jordan for potential takeover.
They achieved their goal for a time in Afghanistan. Now they've set their sights on Iraq.
Bin Laden has stated the whole world is watching this war and the two adversaries: It's either victory and glory or misery and humiliation.
The terrorists regard Iraq as the central front in their war against humanity, and we must recognize Iraq as the central front in our war on terror.
Third, the militants believe that controlling one country will rally the Muslim masses, enabling them to overthrow all moderate governments in the region and establish a radical Islamic empire that spans from Spain to Indonesia.
With greater economic and military and political power, the terrorists would be able to advance their stated agenda: to develop weapons of mass destruction, to destroy Israel, to intimidate Europe, to assault the American people and to blackmail our government into isolation.
http://www.guardian.co.uk/alqaida/story/0,12469,1587654,00.htmlquote:A four-stage plan was outlined: expel American forces from Iraq, extend Islamist control over as much of Iraq as possible, export jihad to Egypt, Lebanon and Syria and, finally, wage war against Israel.
So what? De boodschap van de speech van Bush lijkt me duidelijk. En kloppend (deze keer?)quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:26 schreef Monidique het volgende:
"[T]he letter was written in July but would not say where, when or how it was obtained", "[e]xcerpts were made public this week after the Bush administration learned that US television networks had obtained a partial description of the contents”, the official said he had "the highest confidence of its authenticity," which he said had been verified by "multiple sources over an extended period of time" en "U.S. government officials asked ABC News earlier this week to hold off on reporting the existence of this letter to avoid jeopardizing intelligence-gathering "sources and methods" that could risk the lives of Americans. ABC News reporters were told the White House would decide when or if to sanction release of the information. The decision was made to release the letter after the president's speech on Iraq on Thursday."
Kortom, deze brief was al geruime tijd in handen van de Amerikanen en werd zogenaamd na en onder andere door lekken net na de toespraak van de president naar buiten gebracht.
[..]
http://www.cnn.com/2005/POLITICS/10/06/bush.transcript/
[..]
http://www.guardian.co.uk/alqaida/story/0,12469,1587654,00.html
Dat is toevallig, die brief bevestigt nou net wat Bush zei! Nou ja, toevallig, waarschijnlijk is zijn toespraak mede gebaseerd op deze brief. Ik geloof wel dat het een authentieke brief is en ze zullen 'm vast wel hebben gevonden in Irak, maar dat dit boven alles een propagandastunt is, lijkt mij toch wel overduidelijk.
afgewezenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:19 schreef BaajGuardian het volgende:
is het legaal om amerika aan te vallen om weapons of mass destruction te vernietigen en een tiran van de presidentiele kroon te ontdoen?
of is dat ..anders...?
Letterlijke vertaling was volgens mij zoiets als "de basis" inderdaad geen organisatie zoals de westerse krijgsmachten die hebben, maar een verzameling kleine en grote cellen die reageren op de (vage) oproepen van degenen die ze als hun leiders beschouwen (Bin Laden, Al Zarqawi, Al Sadr, etc.)quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
letterlijke vertaling van Al Qaeda : Het toilet , het is een verzamel naam voor zogenaamde vijandelijke doelen van de Cia.
dus juist , meki heeft gelijk.
quote:'Brief al-Zawahiri aan al-Zarqawi vals'
DUBAI (ANP) - De Iraakse tak van al-Qaeda noemt een kritische brief die de tweede man van al-Qaeda zou hebben gestuurd aan zijn stroman in Irak Abu Musab al-Zarqawi, 'vals'. De brief die afkomstig zou zijn van Ayman al-Zawahiri werd deze week door de Amerikaanse inlichtingendienst DNI gepubliceerd.
In het schrijven zou al-Zawahiri onder meer stellen dat de beslissing van de Iraakse tak van al-Qaeda om de sjiitische meerderheid in het land de oorlog te verklaren, voor de meeste moslims onacceptabel is. In een verklaring op het internet noemt al-Qaeda in Irak de brief ,,slechts gebaseerd op de fantasie van de politici in het Zwarte (Witte) Huis en hun slaven''.
De Amerikaanse zeiden woensdag nog met stelligheid dat de brief authentiek is. Al-Zawahiri zou daarin ook pleiten voor politieke pogingen om het Iraakse volk voor het doel van al-Qaeda te winnen. De beweging wil in Irak een islamitisch emiraat of kalifaat stichten na het vertrek van de buitenlandse troepen.
Dat "Al-Kaida in Irak" zegt dat het vals is, zegt wat mij betreft niet zoveel. Zo lees ik ook elke dag op internet dat er weer twintig Amerikanen zijn omgekomen in gevechten met de mujahedeen. Juan Cole echter zegt dat de aanhef van de brief typisch sji'ietisch is en dat zou natuurlijk wel erg vreemd zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 19:59 schreef Yildiz het volgende:
Goh, wat een verrassing, wow echt, ik had dit niet aan zien komen:
bron: http://www.spitsnet.nl/ni(...)al-Zarqawi_vals.html
[..]
http://www.cnn.com/2005/W(...)da.letter/index.htmlquote:However, one line near the end of the letter seemed to put into question who the letter was addressing. "By God, if by chance you're going to Falluja, send greetings to Abu Musab al-Zarqawi," the letter said.
Onzin. Al Qaeda betekent "De Basis".quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
letterlijke vertaling van Al Qaeda : Het toilet , het is een verzamel naam voor zogenaamde vijandelijke doelen van de Cia.
dus juist , meki heeft gelijk.
Je doet net alsof het gedrag van deze lui aan de wetten en regels van de logica zou moeten voldoen...quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 11:45 schreef Monidique het volgende:
De brief, die zogenaamd afkomstig is van de salafistische Egyptenaar Al-Zawahiri en zogenaamd gericht is aan de salafist Al-Zarkawi maakt gebruik van een typisch sji'ietische aanhef die alleen gebruikt wordt in Iran en delen van Pakistan en India, aldus Juan Cole. Dit zou dus heel raar zijn, daar salafisten sji'ieten beschouwen als zowat nog erger dan ongelovigen, zie ook de 'totale oorlog' tegen sji'ieten in Irak. Daarnaast valt op het einde in de brief te lezen: "als je toevallig naar Falloeja gaat, doe dan de groeten aan Aboe Moesab Al-Zarkawi", wat erg vreemd zou zijn als het gericht is aan deze man. Ook worden er wel erg veel voor Al-Zawahiri negatieve details geopenbaard: ze hebben geen geld, ze worden achtervolgd door het leger, etcetera. Er klopt dus niets van deze brief, tenzij het natuurlijk zo bedoeld is, zodat men later kan zeggen dat het een gefabriceerde brief is, maar dat is behoorlijk speculatief.
Geldt dat niet voor alle mensen? Hoe dan ook, het maakt deze brief tamelijk discutabel.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:54 schreef klez het volgende:
[..]
Je doet net alsof het gedrag van deze lui aan de wetten en regels van de logica zou moeten voldoen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |