Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/5/62252quote:Marokko dumpt migranten in woestijn
´Marokko dumpt bijna 600 Afrikanen in woestijn´
(Novum/AP) - Bijna zeshonderd Afrikanen zijn na bij de Spaanse enclave Melilla te zijn opgepakt door het Marokkaanse leger in de woestijn bij de grens met Algerije gedropt en aan hun lot overgelaten. Dat heeft een arts van de Spaanse afdeling van Artsen zonder Grenzen (AzG), Javier Gabaldon, vrijdag gezegd. Amnesty International wil dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de behandeling van de illegale Afrikaanse immigranten.
Medewerkers van AzG troffen de immigranten, onder wie vrouwen en kinderen, vrijdagmorgen aan in de woestijn, honderden kilometers verwijderd van Melilla, zei Gabaldon voor de Spaanse televisie. "We werden praktisch door hen aangevallen. Velen zijn gewond en moeten dringend worden behandeld", zei hij. ,,Deze mensen hebben hulp nodig. Ze hebben water en voedsel nodig. Ze moeten menselijk behandeld worden en het geweld tegen hen moet ophouden."
Volgens Amnesty zijn er steeds meer aanwijzingen dat de mensenrechten van Afrikanen die de afgelopen weken en masse hebben geprobeerd de hekken tussen Marokko en de Spaanse enclaves Melilla en Ceuta over te klimmen zijn geschonden.
Ja, breng ze even op ideeën...quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:34 schreef Tarak het volgende:
Woestijn is een breed begrip maar het komt op mij over alsof Nederland haar illegale migranten op een zandplaat zou dumpen die alleen bij eb droogstaat.
Precies. En het werkt, want ze komen niet meer. Misschien moeten wij dat ook maar eens doen. Gewoon in een bootje de Noordzee opflikkeren.quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Die pakken het probleem dus wat grondiger aan dan het eeuwige gemierenneuk in de EU/in NL
het zijn geen zaadjes die kunnen leven van 3mm regen per jaar.quote:Op zondag 9 oktober 2005 14:06 schreef Meki het volgende:
Illigalen worden wel uitgezet in de woestijnen
Schiermonikoog?quote:Precies. En het werkt, want ze komen niet meer. Misschien moeten wij dat ook maar eens doen. Gewoon in een bootje de Noordzee opflikkeren.
Jij vindt dat dit een goede aanpak is?quote:Op maandag 10 oktober 2005 23:34 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind dat marokko het goed aanpakt, kunnen wij in nederland nog wat van leren. Het schrikt wel af.
Ik hoop dat de linkse kerk hun ogen ook open heeft op dit moment of zijn ze weer te druk met het afbranden van nederlanders tot nazi?
Een goede aanpak voorkomt herhaling. Zoals Sp3c als zegt: volgende week staan ze er weer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:21 schreef JohnDope het volgende:
Jup ik vind het een goede aanpak, want als maroc die gasten met fluwelen handschoenen gaat aanpakken, dan blijven de illegalen komen.
Je hebt zelf gezien hoe ze te werk gingen.
Wat denk je van radicale hekken neerzetten, en als ze daar overheen weten te komen moet je er voor zorgen dat ze er niet anders dan geroostert over heen kunnen komen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Een goede aanpak voorkomt herhaling. Zoals Sp3c als zegt: volgende week staan ze er weer.
Hoeveel illegalen moeten er in de woestijn gedumpt worden (inclusief kinderen gvd) voordat het niet meer gebeurt?
Prima. Radicale hekken it is. Maar geen vrouwen met kindertjes meer dumpen in de woestijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat denk je van radicale hekken neerzetten, en als ze daar overheen weten te komen moet je er voor zorgen dat ze er niet anders dan geroostert over heen kunnen komen.
En als dat te duur is, hardere patrouilles inzetten. Als je maar lang genoeg vol houdt wint er 1, dat zijn de patrouilles of de illegalen.
Mee eens, maar als jij goede hekken neerzet, dan komen die kinderen en vrouwen niet eens dat hek over.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:47 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Prima. Radicale hekken it is. Maar geen vrouwen met kindertjes meer dumpen in de woestijn.
Nee. Dan gaan ze ergens anders heen. Want ze blijven dus wel komen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mee eens, maar als jij goede hekken neerzet, dan komen die kinderen en vrouwen niet eens dat hek over.
Dus hoef je ze ook niet meer uit te zetten.
En wie gaat dat leuke grapje van je betalen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:05 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee. Dan gaan ze ergens anders heen. Want ze blijven dus wel komen.
Marokko heeft groot gelijk dat ze ze niet willen hebben/houden.
Maar dit dóé je gewoon niet, ze ergens dumpen en toedeledokie.
Welk leuke grapje? Dat hek? De Marokkaanse staat hoop ik toch. Anders blijven ze met de illegalen zitten. (Niet dat een hek zou helpen hoor.)quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 14:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En wie gaat dat leuke grapje van je betalen?
Er is geen simpel alternatief, en een hek dat hebben de Spanjaarden al en we zien dagelijks dat dat ook niet helpt. Sterker nog, ook daardoor vallen doden. Daarnaast zou een hek of opvangtenten simpelweg te veel geld kosten. De illegalen kosten NU al handenvol geld (Leger moet ingezet worden, politie moet ingezet worden) en Marokko moet simpelweg prioriteiten stellen. Helaas voor de illegalen liggen de prioriteiten qua geld toch even ergens anders op dit moment (aanleggen van snelwegen, dammen, slopen van krottenwijken om er betaalbare woningen neer te zetten etc etc)quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 14:25 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Welk leuke grapje? Dat hek? De Marokkaanse staat hoop ik toch. Anders blijven ze met de illegalen zitten. (Niet dat een hek zou helpen hoor.)
Wat is het alternatief (en zeg nou aub niet "dumpen in de woestijn")
Dank je. Dat bedoelde ik dus: er is geen oplossing, en al helemaal geen simpele (ik kwam ook niet met dat hek op de proppen).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 14:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is geen simpel alternatief, en een hek dat hebben de Spanjaarden al en we zien dagelijks dat dat ook niet helpt. Sterker nog, ook daardoor vallen doden. Daarnaast zou een hek of opvangtenten simpelweg te veel geld kosten.
Idd. Maar dat wil niet zeggen dat je ze zomaar in de woestijn mag dumpen.quote:De illegalen kosten NU al handenvol geld (Leger moet ingezet worden, politie moet ingezet worden) en Marokko moet simpelweg prioriteiten stellen. Helaas voor de illegalen liggen de prioriteiten qua geld toch even ergens anders op dit moment (aanleggen van snelwegen, dammen, slopen van krottenwijken om er betaalbare woningen neer te zetten etc etc)
Ik ook nietquote:Op zondag 9 oktober 2005 13:57 schreef Herr.Flick het volgende:
Nooit geweten de NL een woestijn was....
quote:Zo gaat Marokko met zijn immigranten om
door Sylvain Ephimenco
Alsof het hele continent zijn terminale fase is ingegaan. Geplaagd door endemische armoede en honger, ziektes, droogte en tribale oorlogen lijkt Afrika op sterven na dood. Vanuit het Noorden hebben we lang meewarig geobserveerd hoe al die frêle sloepen en medusavloten de golven trotseerden.
Hoe al die drenkelingen op onze stranden aanspoelden, hun longen barstend van het zeewater. Maar nu begint het medelijden om te slaan in een begin van echte paniek. Die handen die zich op de scheermesjes van hoge hekken opensnijden worden steeds talrijker. Evenals de verdronken lijken die op de bodem van de Middellandse Zee rusten. Wat te doen als straks het halve continent richting Europa leegloopt in een wanhopige en voor velen suïcidale poging het gedroomde paradijs te bereiken? De opvangcapaciteit zal vanzelfsprekend nooit toereikend zijn om een volksverhuizing van deze omvang te kanaliseren.
Waarschijnlijk zal het rijke Westen er niet onderuit kunnen komen om een gigantisch hulpplan voor Afrika op te stellen. En als dit niet uit compassie en solidariteit gebeurt, zal het dan maar uit eigenbelang moeten geschieden. Er wordt al heel wat afgegeven op de verharding van het immigratiebeleid in Europa. Maar dit weekeinde is gebleken dat het elders nog veel erger kan: inhumaner, cynischer en zonder welk respect dan ook voor het mensenleven. Wat de Marokkaanse regering met haar transitimmigranten uit diverse Afrikaanse landen heeft geflikt is beneden het laagste niveau van de menselijke waardigheid. Honderden zo niet duizenden illegale migranten zijn geboeid in overvolle en oververhitte bussen afgevoerd en in de woestijn achtergelaten. Zonder een druppel water en een brok voedsel.
Onder de tot een langzame dood veroordeelden bevonden zich ook vrouwen en kinderen. Is dit het soort grensbewakers dat Europa zich wenst? En dat terwijl Marokko nooit de kans laat schieten om Europese landen de les te lezen als het gaat om zijn eigen geëmigreerden. Zo werd integratieminister Rita Verdonk, nog maar vier maanden geleden tijdens een bezoek aan Rabat, door haar ambtgenote Nouzha Chekrouni op de vingers getikt.
De Marokkaanse minister vond dat Nederland de mensenrechten schond (!) door van ’importbruiden’ te eisen dat ze eerst een examen in het Nederlands moesten afleggen. En op gebied van mensenrechten zijn Chekrouni en de regering waarvan ze deel uitmaakt natuurlijk de absolute kampioenen. Dan maar liever 350 euro betalen voor een cursus Nederlands, zou ik zeggen, dan zonder eten en drinken in de Marokkaanse woestijn te moeten creperen. Misschien ligt hier nog een taak voor al die Marokkaanse organisaties die vorige maand in Amsterdam tegen de ’onmenselijkheid’ van Verdonks beleid protesteerden: pak met z’n allen het eerste vliegtuig naar Rabat en ga daar luid en krachtig scanderen ’genoeg-is- genoeg’!
Scherpe column. En pijnlijk waar...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 00:08 schreef Tarak het volgende:
Vandaag las ik het ook in Trouw, leuke column inderdaad. Ik post hem even helemaal.
[..]
quote:Misschien ligt hier nog een taak voor al die Marokkaanse organisaties die vorige maand in Amsterdam tegen de ’onmenselijkheid’ van Verdonks beleid protesteerden: pak met z’n allen het eerste vliegtuig naar Rabat en ga daar luid en krachtig scanderen ’genoeg-is- genoeg’!
Je hebt hier een punt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:22 schreef Mutant01 het volgende:
Mooie column, maar slaat de plank behoorlijk mis. Wat hebben de Marokkanen hier met het beleid van de Marokkaanse regering te maken? Next to that zijn er genoeg Marokkaanse organisaties die er tegen protesteren. Beetje raar, dat is net zoiets als een Amerikaan die hier woont hem aanspreken op het feit dat Amerika de mensenrechten schend. Daarnaast is het nog een pot > ketel verhaal, de Spaanse hekken stonden onder stroom, nee dat is humaan! Spanje gooit ze gewoon weer over de grens in Marokko, nee dat is humaan! De illegalen komen Marokko via Algerije binnen, maar Algerije op haar beurt sluit de grenzen en laat de illegalen creperen. Makkelijk zeg, zondebokje aanwijzen, alle landen rond de middelandse zee werken niet samen, en hebben dus allen schuld. En ja dat betekent ook dat een aantal Europese landen hierbij schuld hebben.
lees de bovenste quote van Mutant01 ffquote:Op woensdag 12 oktober 2005 00:03 schreef J_CDA het volgende:
http://www.trouw.nl/dever(...)+zijn+immigranten+om
Zegt genoeg denk ik zo. Ik reken Marokkanen tot de grootste racisten van deze wereld. Wel een ander veroordelen omdat men een inburgeringscursus moet volgen en vervolgens asielzoekers laten creperen in de woestijn. Het enige wat dan volstaat is.
De Marokkanen hier klagen over de onmenselijke behandeling van hun importbruiden, en hebben de marokkaanse regering zo ver gekregen hiertegen diplomatieke acties te ondernemen, terwijl deze zelfde regering zich schuldig maakt aan veel ergere onmenselijkheden tegenover migranten. Als men tegen principieel tegen discriminatie is is het erg hypocriet om bij het protest een instelling die zelf grof discrimineert te betrekken. Dat getuigt van opportunisme en egoisme.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:22 schreef Mutant01 het volgende:
Mooie column, maar slaat de plank behoorlijk mis. Wat hebben de Marokkanen hier met het beleid van de Marokkaanse regering te maken? Next to that zijn er genoeg Marokkaanse organisaties die er tegen protesteren. Beetje raar, dat is net zoiets als een Amerikaan die hier woont hem aanspreken op het feit dat Amerika de mensenrechten schend. Daarnaast is het nog een pot > ketel verhaal, de Spaanse hekken stonden onder stroom, nee dat is humaan! Spanje gooit ze gewoon weer over de grens in Marokko, nee dat is humaan! De illegalen komen Marokko via Algerije binnen, maar Algerije op haar beurt sluit de grenzen en laat de illegalen creperen. Makkelijk zeg, zondebokje aanwijzen, alle landen rond de middelandse zee werken niet samen, en hebben dus allen schuld. En ja dat betekent ook dat een aantal Europese landen hierbij schuld hebben.
Eens, je kunt deze mensen ook op een normale manier terugsturen naar herkomstgebied.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je hebt hier een punt.
Neemt niet weg dat mensen in een woestijn dumpen not done is. Ook niet als anderen ook nare dingen doen.
Dat is niet tragisch. Dat is onmenselijk. Mensenrechten, weetjewel.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:06 schreef LENUS het volgende:
Ja wat wil je dan, een straatarm land kan geen vliegtuigen vol iligalen betalen. Ze moeten ergens heen...en in dit geval de woestijn. Tragisch maar waar.
Mensenrechten die niet te handhaven zijn, want stop je ze in kampen, dan is het ook onmenselijk. Laat je ze gewoon vrij door het land zwerven, dan is dat ook onmenselijk. Etcetera etcetera..quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is niet tragisch. Dat is onmenselijk. Mensenrechten, weetjewel.
En dat is? Kom eens met een oplossing? En waar moet het geld vandaan komen?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:54 schreef Damzzz het volgende:
[..]
Eens, je kunt deze mensen ook op een normale manier terugsturen naar herkomstgebied.
In elk land is er sprake van racisme en discriminatie. Er bestaat geen land ter wereld waar er totaal geen sprake van discriminatie is, dus ook Nederland en Marokko niet. Dat Marokkanen hier klagen over hun eigen regering, want dat is de Nederlandse regering nu eenmaal vindt jij van egoisme getuigen? Slaat natuurlijk nergens op, ze zijn veel meer betrokken bij Nederland dan bij Marokko dus het is niet gek dat ze niet tegen dit soort zaken demonstreren, er is sprake van een "ver van mijn bed show".quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Musketeer het volgende:
[..]
De Marokkanen hier klagen over de onmenselijke behandeling van hun importbruiden, en hebben de marokkaanse regering zo ver gekregen hiertegen diplomatieke acties te ondernemen, terwijl deze zelfde regering zich schuldig maakt aan veel ergere onmenselijkheden tegenover migranten. Als men tegen principieel tegen discriminatie is is het erg hypocriet om bij het protest een instelling die zelf grof discrimineert te betrekken. Dat getuigt van opportunisme en egoisme.
Ik word soms zo ziek van dat gezeik over discriminatie, ik zou graag eens van een paar landen willen horen (en die landen bezoeken) waar minder gediscrimineert wordt dan bij ons.
Over waar ik tot nu toe geweest ben, en dat zijn ondertussen tegen de 20 landen werd er meer, openlijker en grover gediscrimineerd dan bij ons. Op Maroc.nl was men het nog niet al te lang geleden roerend eensch dat Spanje het lichtende voorbeeld was hoe men met Marokkanen en allochtonen in het algemeen om diende te gaan, neem er eens een kijkje en je weet dat dat onzin is.
Welke??? Ik heb ze na de moord op Theo bijvoorbeeld niet gehoord of gezien. Ik wil best geloven dat er Marokkanen zijn die het er niet mee eens zijn. Maar als het er op aan komt doen ze niks.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:22 schreef Mutant01 het volgende:
Mooie column, maar slaat de plank behoorlijk mis. Wat hebben de Marokkanen hier met het beleid van de Marokkaanse regering te maken? Next to that zijn er genoeg Marokkaanse organisaties die er tegen protesteren.
Als je ze in kampen stopt of ze laat zwerven, dan is dat ook onmenselijk, ja. Maar het is nog net een stukje gruwelijker om ze doelbewust ergens af te zetten waar ze niet kunnen overleven. Helemaal als er kinderen tussen zitten.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 13:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mensenrechten die niet te handhaven zijn, want stop je ze in kampen, dan is het ook onmenselijk. Laat je ze gewoon vrij door het land zwerven, dan is dat ook onmenselijk. Etcetera etcetera..
Wat in jozuas van aartsen's naam heeft Theo van Gogh hiermee te maken? Als ik het over Marokkaanse organisaties heb, heb ik het over MAROKKAANSE organisaties. Bijvoorbeeld de Marokkaanse mensenrechtenorganisaties. Organisaties die in Marokko zitten.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Welke??? Ik heb ze na de moord op Theo bijvoorbeeld niet gehoord of gezien. Ik wil best geloven dat er Marokkanen zijn die het er niet mee eens zijn. Maar als het er op aan komt doen ze niks.
Dat vind ik altijd zo raar he? Hoe zijn die gasten uberhaupt Marokko binnengekomen? Via diezelfde Sahara, maar toen was het geen misdaad tegen de menselijkheid natuurlijk omdat er geen instantie was die hen naar de Sahara begeleide. Wie neemt die kinderen vrijwillig mee? Verantwoordelijkheden van de ouders niet afschuiven op een regering die met het handen in het haar zit. Kampen kosten geld, hen laten loslopen in Marokko is ook geen optie, nou wil ik wel eens een oplossing horen. "Ja maar dat is ook gruwelijk", weten we nu wel.....maar een andere haalbare oplossing wordt niet gegeven.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:12 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Als je ze in kampen stopt of ze laat zwerven, dan is dat ook onmenselijk, ja. Maar het is nog net een stukje gruwelijker om ze doelbewust ergens af te zetten waar ze niet kunnen overleven. Helemaal als er kinderen tussen zitten.
Ik ben het met je eens dat de oplossing moeilijk is, maar dit is gewoon helemaal geen oplossing. Sterker nog, het is een misdaad tegen de menselijkheid.
Als dat toch eens waar zou zijn he, dan was al dat gezeik over integratie overbodig geweest.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
<knip> Slaat natuurlijk nergens op, ze zijn veel meer betrokken bij Nederland dan bij Marokko <knip>
Toen zaten ze in auto's en hadden ze eten en drinken...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo raar he? Hoe zijn die gasten uberhaupt Marokko binnengekomen? Via diezelfde Sahara, maar toen was het geen misdaad tegen de menselijkheid natuurlijk omdat er geen instantie was die hen naar de Sahara begeleide.
Tuurlijk wel. Ouders zijn in eerste instantie fout om ze mee te nemen.quote:Wie neemt die kinderen vrijwillig mee? Verantwoordelijkheden van de ouders niet afschuiven op een regering die met het handen in het haar zit.
Als je geen oplossing ziet, dan is het geen kwestie van DUS dumpen we ze in de woestijn. Je doet alsof ze geen keus hebben dan ze in te laden en om te brengen. Zo lust ik er nog wel een paarquote:Kampen kosten geld, hen laten loslopen in Marokko is ook geen optie, nou wil ik wel eens een oplossing horen.
Nee, die is er ook niet. Er is geen oplossing voor enorme ongewenste migrantenstromen die geen geld kost. Er zijn wel oplossingen die geen levens kosten.quote:"Ja maar dat is ook gruwelijk", weten we nu wel.....maar een andere haalbare oplossing wordt niet gegeven.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=70402quote:Felle kritiek Amnesty op vluchtelingenbeleid van EU
door onze correspondent Hetty van Rooij
BRUSSEL - De mensenrechtenorganisatie Amnesty International veegt de vloer aan met de wijze waarop de Europese Unie omspringt met vluchtelingen aan haar grenzen. ,,Landen van de Unie breken hun beloften. Ze bedrijven verkeerde politiek en ontlopen hun verantwoordelijkheid'', schrijft Amnesty in een brief aan de Britse EU-voorzitter.
,,De EU draagt niet bij aan de wereldwijde bescherming van vluchtelingen, maar lijkt ontheemden slechts met alle middelen buiten de deur te willen houden'', meent Dick Oosting, directeur van Amnesty in Brussel.
De brief ligt vandaag op tafel bij de Europese ministers van Justitie, die praten over het humanitaire drama in Marokko, bij de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla. Marokko heeft erkend dat er al meer dan tien Afrikanen die probeerden op Spaans grondgebied te komen, zijn omgekomen. Artsen zonder Grenzen beschuldigt Marokko ervan, honderden Afrikaanse immigranten in de Sahara aan hun lot te hebben overgelaten, nadat ze vergeefs hadden geprobeerd de enclaves binnen te komen. Een ambtelijke commissie zal de bewindslieden voorlichten over de situatie rond Ceuta en Melilla.
Een aantal europarlementariërs bezocht Marokko de afgelopen dagen. ,,Het is verschrikkelijk te zien hoe honderden wanhopige mensen proberen Spanje in te komen, terwijl ze van twee kanten worden beschoten'', aldus de Italiaanse Luisa Morgantini, voorzitster van de parlementscommissie voor ontwikkelingssamenwerking.
Morgantini is het met Amnesty eens. ,,De trek naar Europa is er altijd geweest. Wij moeten de deur niet wanhopig dichthouden, maar zoeken naar een manier om economische vluchtelingen een toekomst te bieden. Niet alleen voor hen, maar ook voor onszelf.''
De EU zoekt al jaren naar een gezamenlijke aanpak van het migratieprobleem. Omdat lidstaten geen macht willen verliezen is daarvan niets terechtgekomen. ,,Er wordt een nieuw ijzeren gordijn opgetrokken tussen Europa en de derde wereld'', meent Sylvia Kauffmann, de Duits vice-voorzitter van het Europees Parlement. ,,De EU heeft de mond vol over 'menselijke waardigheid', maar we bekommeren ons niet om de drama's die buiten onze grenzen plaatsvinden.''
Amnesty hekelt het gebrek aan gemeenschappelijke actie om vluchtelingen te beschermen. Wat er onder 'bescherming' moet worden verstaan, is zelfs een twistpunt, stelt Oosting. ,,De EU vraagt andere landen de last te dragen die het zelf niet wil dragen. Dat is ongeloofwaardig.''
De EU-ministers praten onder meer over mogelijkheden vluchtelingen op te vangen in Marokko of Libië, waarbij die landen financiële en technisch hulp zouden krijgen. Volgens Amnesty International moeten ontheemden echter de mogelijkheid houden zich in de EU te vestigen.
Waarom?quote:De EU-ministers praten onder meer over mogelijkheden vluchtelingen op te vangen in Marokko of Libië, waarbij die landen financiële en technisch hulp zouden krijgen. Volgens Amnesty International moeten ontheemden echter de mogelijkheid houden zich in de EU te vestigen.
Ze hebben het daar specifiek over ontheemden. Waar we het hier dus nauwelijks over hebben. De meesten van die Afrikanen zijn vrijwillig op weg gegaan.quote:
VN Vluchtelingenverdrag verplicht lidstaten politieke vluchtelingen een (tijdelijk) verblijf te verlenen en niet terug te sturen als het land van herkomst nog steeds onveilig voor hen is, onder de vluchtelingen zijn bv. mensen die politiek vervolgd worden in Congo, Zimbabwequote:
http://www.refdag.nl/arti(...)granten+Marokko.htmlquote:AzG eist toegang tot immigranten Marokko
RABAT (ANP/AFP/DPA) – Artsen zonder Grenzen (AzG) eist van de Marokkaanse regering toegang tot een groep van duizend immigranten bij de Zuid-Marokkaanse stad Bou-Izakarn.
De hulporganisatie heeft woensdag ook geëist dat de mensen eten en drinken krijgen, medische zorg en een menswaardige behandeling.
Volgens AzG zijn de vluchtelingen al een week op reis onder onmenselijke omstandigheden. De groep, onder wie zwangere vrouwen en kinderen, heeft volgens de hulporganisatie in de woestijn rondgezworven zonder eten en drinken. Veel mensen zijn ernstig verzwakt en hebben met spoed medische hulp nodig, aldus de organisatie die al sinds 1998 in Marokko werkt. „Er zijn op dit moment zo’n duizend mensen van wie we niet weten waar ze naartoe worden gebracht en tot wie wij geen toegang hebben", aldus Wouter Kok van AzG.
AzG berichtte woensdag ook dat Marokko honderden Afrikaanse vluchtelingen uit het woestijngebied van de Westelijke Sahara heeft teruggehaald. De illegale migranten werden volgens de organisatie met bussen en vrachtwagens naar de Marokkaanse stad Goulimme gebracht, vlakbij de grens met de Westelijke Sahara, een vroegere kolonie van Spanje.
Marokko begon woensdag met het terugsturen van zeshonderd mensen uit Mali. Een eerste groep van 140 Malinezen arriveerde woensdag per vliegtuig in eigen land. Ook 550 Senegalezen worden via een luchtbrug weer naar hun land gebracht.
De Marokkaanse politie heeft de afgelopen dagen meer dan 2500 illegale immigranten aangehouden die probeerden de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla te bereiken. De Marokkaanse regering zei alles te doen om de vluchtelingenstroom in te dammen, aldus het persbureau MAP. Rabat heeft 11.000 militairen en politieagenten ingezet om de grenzen te bewaken en mensensmokkelaars op te sporen. Dit jaar heeft Marokko al vierhonderd smokkelbendes opgerold, waardoor zeker 26.000 vluchtelingen er niet in zouden zijn geslaagd Spanje te bereiken.
De Europese Unie constateerde woensdag dat Marokko dreigt te bezwijken onder de grote stroom asielzoekers uit Afrikaanse landen. Europees commissaris Frattini (justitie en asiel) wil daarom meer contact tussen EU, de betrokken Afrikaanse landen, Marokko en buurland Algerije om de asielstroom op te vangen.
Volgens Frattini wachten momenteel in Algerije 20.000 asielzoekers uit landen ten zuiden van de Sahara om via de Spaanse enclaves in Marokko naar Europa te trekken. Daarnaast zouden nog eens 10.000 vluchtelingen in Marokko wachten. Verder uitte Frattini zijn grote zorg over vijfhonderd vluchtelingen die nog in de Algerijnse woestijn worden vermist. In Mellila hebben zich ruim 1200 Afrikanen gemeld die in Europa asiel willen vragen.
Frattini heeft een missie van Europese experts naar Marokko gestuurd om te kijken welke maatregelen de EU kan nemen om de asielstroom in te dammen. De Italiaanse eurocommissaris verwacht dat het aantal asielzoekers de komende jaren verder zal stijgen, als gevolg van de „deprimerende economische situatie in Afrika". Hij wil in samenwerking met de Europese ministers van Buitenlandse Zaken komen tot een serie concrete maatregelen om de lasten voor Marokko te verlichten. Daarover vindt volgende maand verder overleg plaats.
En dús kunnen ze linea recta terug. En niet naar een stuk woestijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 22:15 schreef Meki het volgende:
maar deze mensen komen uit Mali en Senegal die te voet lopen naar Marokko
ze moeten zelf de vliegtuig betalenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 08:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En dús kunnen ze linea recta terug. En niet naar een stuk woestijn.
Dat is het punt niet Meki.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:45 schreef Meki het volgende:
ze moeten zelf de vliegtuig betalen
En als ze dat niet kunnen?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:45 schreef Meki het volgende:
[..]
ze moeten zelf de vliegtuig betalen
Ze zijn via de woestijn binnengekomen, kunnen ze ook wel via de woestijn terug toch? Marokko kan ook niet al die honderden vliegtuigen gaan betalen. En hun moederland neemt hun verantwoordelijkheid ook niet wat dat betreft. Tis erg ja, tis geen echte oplossing nee, maar ja er zit nu niets anders op er is gewoon geen enkele mogelijkheid. Spanje dumpt ze in Marokko, Marokko dumpt ze in Algerije, Algerije dumpt ze weer terug etc etc.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En als ze dat niet kunnen?
(en antwoord nu niet "dan gaan ze maar naar de woestijn" aub)
quote:Algeria should assume responsibility in sealing boarders, Moroccan diplomat
Algeria, as a transit country, should assume its responsibilities in sealing its borders to stem the tide of sub-Saharans trying to force their way into Europe, Morocco's Ambassador to France Fathallah Sijilmassi told the French news channel LCI.
“If there are less illegal migrants coming through Algeria, there will be fewer migrants in Morocco and thereby fewer migrants in Europe,” underlined Sijilmassi.
For him, Morocco, which faces a massive tide of illegal migrants coming from Sub-Saharan sister countries through some African countries, mainly Algeria, cannot fight against this phenomenon alone.
“It is clear that there is a financial problem. We have stressed this point on different occasions in the European Union, and now we alone face the situation,” underlined the Moroccan diplomat.
He also said that in the current context Morocco has organized, jointly with other sister countries like Senegal and Mali, the first repatriation operations of their nationals.
As for the question of whether these migrants are left to themselves in the Moroccan desert, Sijilmassi assured that “today the situation is under control, and there are many makeshift centres, established specially to house them.”
He also called upon the European Union to give more political priority to the issue of illegal migration, recalling that the project of fighting this phenomenon, at a cost of Euro 40 million, and has been discussed for six years now, but has never seen the light of day.
“Thanks to Spanish cooperation, Morocco was able, despite its modest resources, to reduce by 50% the number of migrants in the strait of Gibraltar and the Atlantic coast opposit the Canaries,” added the official.
“Illegal migration is not exclusively a Moroccan-Spanish issue. The debate is Euro-African. We are in a context where regional cooperation is vital,” concluded Sijilmassi.
In recent weeks, thousands of sub-Saharans have tried to force their way into the Spanish enclaves of Ceuta and Melilla. At least 11 have died.
Ah wat jammer toch voor die Trouw columnistquote:Marokkaanse organisaties veroordelen deportatie
Marokkaanse organisaties uit het initiatief Genoeg is Genoeg veroordelen het beleid van de Marokkaanse en de Spaanse overheid waarvan de afgelopen weken duizenden Afrikaanse vluchtelingen het slachtoffer zijn geworden en dat inmiddels tot 14 doden heeft geleid. Om hun protest kracht bij te zetten organiseren zij op vrijdag 14 oktober een picketline.
De betrokken Afrikanen probeerden de afgelopen weken de door Marokko omsloten Spaanse enclaves Melilla en Ceuta binnen te dringen. Op Spaans grondgebied hopen zij toegang te krijgen tot de Europese Unie. Artsen zonder Grenzen (AzG) berichtte vorige week in de woestijn in het zuiden van Marokko ruim vijfhonderd immigranten te hebben aangetroffen, die eerder in de buurt van de Spaanse enclaves waren opgepakt. Volgens AzG waren de illegalen volledig aan hun lot overgelaten.
De immigranten waren met bussen en vrachtwagens overgebracht naar een woestijngebied aan de grens met Algerije, ongeveer 600 kilometer ten zuiden van de Oost-Marokkaanse plaats Oujda. Volgens een Spaanse organisatie, SOS Racismo, zijn zeker 2400 illegalen zo in de woestijn ‘geparkeerd’. Een deel daarvan betrof Afrikanen die juist door Spanje weer aan Marokko waren uitgeleverd.
De Marokkaanse organisaties verklaren zich te schamen ons over het gebrek aan respect voor de mensenrechten van de Marokkaanse overheid en ook over de wijze waarop Marokko als grensbewaker van Fort Europa optreedt. Ze veroordelen de inhumane behandeling van vluchtelingen en roepen de Marokkaanse en Spaanse overheid op deze vluchtelingen op een menswaardige wijze te behandelen
Bij wijze van protest wordt a.s. vrijdag 14 oktober een picketline georganiseerd voor de Marokkaanse ambassade (14 uur, Oranjestraat 9) en Spaanse ambassade (15 uur, Lange Voorhout 50) in Den Haag
Ten eerste kwamen ze niet via dat stuk woestijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ze zijn via de woestijn binnengekomen, kunnen ze ook wel via de woestijn terug toch? Marokko kan ook niet al die honderden vliegtuigen gaan betalen. En hun moederland neemt hun verantwoordelijkheid ook niet wat dat betreft. Tis erg ja, tis geen echte oplossing nee, maar ja er zit nu niets anders op er is gewoon geen enkele mogelijkheid. Spanje dumpt ze in Marokko, Marokko dumpt ze in Algerije, Algerije dumpt ze weer terug etc etc.
Fair enough.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 13:47 schreef Mutant01 het volgende:
Marokko kan ook niet al die honderden vliegtuigen gaan betalen.
Je eerste 2 punten slaan als kut op Dirk, ze zijn namelijk wel door die woestijn heen gegaan, er zijn meerdere routes maar dat ze door de Sahara heen zijn gekomen is wel duidelijk. Ten 2e blijkt uit niets dat ze door de woestijn vervoerd zijn. Er zijn zat reportages gemaakt waarbij ze ook tijdens de heenweg gedumpt werden in de woestijn. Ten 3e is er ook geen sprake van een "straf". Ten 4e gaat elke handeling tegen de menselijkheid in zoals ik eerder al stelde. Er is geen enkele oplossing die niet tegen "de menselijkheid" in gaat.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 14:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Ten eerste kwamen ze niet via dat stuk woestijn.
Ten tweede werdenn ze op de heenweg vervoerd DOOR de woestijn
Ten derde hadden ze toen eten, drinken en voorbereiding
Ten vierde staat er niet in de Marokkaanse wet dat dit de straf is op illegaal in Marokko verblijven, dus dit is ontwettig
Ten vijfde gaat het tegen de menselijkheid in
Als er geen oplossing is voor het probleem, is het geen kwestie van DUS dumpen we ze in de woestijn of DUS is het niet verantwoordelijkheid van de Marokkaanse regering.
quote:Nog 30000 Afrikanen wachten op kans om Spaanse enclaves te enteren
migratie naar europa
Van onze redactie buitenland
Marokko dreigt volgens de Europese Unie te bezwijken onder de stroom migranten uit Afrikaanse landen als Mali, Senegal en Niger.
Zij willen via de Spaans-Marokkaanse enclaves Ceuta en Mellila naar de EU komen. Europees commissaris Frattini (justitie en asiel) wil daarom meer contact tussen EU, diverse Afrikaanse landen, Marokko en Algerije om de stroom op te vangen.
Frattini stelde gisteren in Luxemburg ijdens overleg met de Europese ministers van justitie en binnenlandse Zaken dat momenteel in Algerije 20000 Afrikanen wachten om via de Spaanse enclaves in Marokko naar Europa te trekken. Daarnaast wachten nog eens 10000 mensen in Marokko: ,,Onder de huidige omstandigheden zullen hekken, hoe hoog ook, wanhopigen niet stoppen".
Verder uitte Frattini zijn grote zorg over 500 vluchtelingen die nog in de Algerijnse woestijn zijn vermist. In Mellila hebben zich ruim 1200 mensen gemeld die in Europa asiel aan willen vragen. Het merendeel is afkomstig uit West-Afrika.
Frattini heeft experts naar Marokko gestuurd om te kijken welke maatregelen de EU kan nemen. De Italiaan verwacht dat het aantal asielzoekers de komende jaren toeneemt door de „deprimerende economische situatie in Afrika”. Hij wil ook maatregelen om de lasten voor Marokko te verlichten.
Vanwege twijfel aan de aanpak van Marokko gaat het kersverse Europese agentschap voor het beheer van de buitengrenzen ter plekke hulp bieden. Eerder stelde de Europese Commissie al 40 miljoen euro beschikbaar voor Marokko.
Maandag en dinsdag zijn 550 illegale Senegalezen in Oujda op het vliegtuig gezet naar Dakar. Gisteren begonnen vluchten voor 600 Malinezen naar Bamako.
Dacht je dat ze waren komen lopen met hun zwangere vrouwen plus kroost?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je eerste 2 punten slaan als kut op Dirk, ze zijn namelijk wel door die woestijn heen gegaan, er zijn meerdere routes maar dat ze door de Sahara heen zijn gekomen is wel duidelijk. Ten 2e blijkt uit niets dat ze door de woestijn vervoerd zijn.
Ja, dat mag dus niet. Dat het gebeurt is geen argument om het ook maar te doen.quote:Er zijn zat reportages gemaakt waarbij ze ook tijdens de heenweg gedumpt werden in de woestijn.
Er is een verschil tussen mensen in tentenkampen proppen in nare omstandigheden en ze doelbewust zonder middelen in een woestijn droppen. Dat laatste is erger.quote:Ten 3e is er ook geen sprake van een "straf". Ten 4e gaat elke handeling tegen de menselijkheid in zoals ik eerder al stelde. Er is geen enkele oplossing die niet tegen "de menselijkheid" in gaat.
Die illegalen waren nou eenmaal in Marokko. Daar zijn ze zelf gekomen. Dat de landen die ertussen liggen ook fout zijn, staat buiten kijf. Maar ja, een overheid is verantwoordelijk voor alle mensen op zijn grondgebied en hoort er conform de wetten mee om te gaan.quote:Je laatste zin kan je ook omdraaien, er is geen oplossing voor het probleem dus dumpen we de illegalen in Marokko en dus is het de verantwoordelijkheid van Marokko. Daar erger ik me aan,
Het is geen focus, het is toevallig dat Marokko dit heeft gedaan en ermee in het nieuws kwam.quote:dat Marokko fout zit, tuurlijk. Maar het constante gehijg en gefocus op Marokko, daar hou ik niet van.
Als je de berichtgeving hierom goed gelezen had, dan wist je dat er een oproep gedaan werd aan alle betrokkenen, dus ook Europa, om een oplossing te vinden.quote:De EU is hiervoor medeverantwoordelijk, maar die blijven natuurlijk buiten schot. Immers ze moeten "het westen" voorstellen die dit soort dingen "nooit" doet..
het lijkt mij zeer wensbaar dat bij de komende conventie (hoe heeft het zolang kunnen duren voordat ie ooit plaats vond?) flink wat knopen doorgehakt worden en waarbij er behoorlijk wat verdragen worden ondertekend zodat niet alleen Marokko met de gebakken peren blijft zitten. Zij hebben in dit geval een geografisch nadeel, want als Namibie op die plaats had gelegen hadden we dezelfde problemen gehad met migranten.deze taferelen gaan we ook krijgen als Turkije lid wordt van de EU, ook zij zullen overspoeld worden met gelukszoekers en de vraag is wie er voor de opvang en de oplossing gaat zorgen/betalen.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 13:44 schreef Mutant01 het volgende:
De mensen uit Senegal en Mali worden niet in de woestijn gedumpt, die twee landen hebben een verdrag met Marokko en ze worden dan ook per vliegtuig teruggevlogen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |