abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31285548
Naar aanleiding van dit topic: Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plz

Er onstond daar een verhitte discussie over wanneer iemand dom is. Wat is een goede definitie van "dom"? En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?

TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom

Met die definitie heb ik het idee dat een groot deel van de VMBO'ers idd dom zijn, maar dan geldt dat eigenlijk net zo goed voor havisten, VWO'ers en Gymnasium-leerlingen..
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
  FOK!fotograaf zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:20:05 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_31285774
Stormlooptopic

en nu even de OP lezen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_31285786
pi_31285883
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic: Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plz

Er onstond daar een verhitte discussie over wanneer iemand dom is. Wat is een goede definitie van "dom"? En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?

TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom
Dat is een normatief oordeel. Die domheid bedoelen we echter niet, we bedoelen de domheid van de traag werkende geest.
quote:
Met die definitie heb ik het idee dat een groot deel van de VMBO'ers idd dom zijn, maar dan geldt dat eigenlijk net zo goed voor havisten, VWO'ers en Gymnasium-leerlingen..
pi_31285924
Dat is dus ook precies wat ik hier bedoel aan te geven, die discussie werkt hier wellicht makkelijker
pi_31285984
Uit dat andere topic:
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:29:56 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_31286041
Ik ben het met TS eens. Academici zoals ik denken zulk belangrijk werk te doen dat we graag neerkijken op loodgieters, monteurs, metselaars etc, maar intussen zijn zij goed in hun vak en kunnen wij ook weer niet zonder hen. Ik kan dus ook bewondering hebben voor mensen die goed zijn in hun vak, ook al zijn ze daar niet hoog voor opgeleid.
Hoe dan ook wordt 'slim' zijn geassocieerd met 'denkarbeid' ipv 'handenarbeid', dus daaruit volgt dan vanzelf dat iemand die geen of weinig 'denkwerk' verricht dom is. Terwijl er op de universiteit ook genoeg verschrikkelijk domme mensen rondlopen
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:30:01 #8
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_31286043
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?
Iemand met zo'n opmerking is per definitie dom
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_31286055
mensen die VMBO niet halen zijn dom
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_31286084
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:30 schreef L-IS het volgende:

[..]

Iemand met zo'n opmerking is per definitie dom
pi_31286113
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben het met TS eens. Academici zoals ik denken zulk belangrijk werk te doen dat we graag neerkijken op loodgieters, monteurs, metselaars etc, maar intussen zijn zij goed in hun vak en kunnen wij ook weer niet zonder hen. Ik kan dus ook bewondering hebben voor mensen die goed zijn in hun vak, ook al zijn ze daar niet hoog voor opgeleid.
Hoe dan ook wordt 'slim' zijn geassocieerd met 'denkarbeid' ipv 'handenarbeid', dus daaruit volgt dan vanzelf dat iemand die geen of weinig 'denkwerk' verricht dom is. Terwijl er op de universiteit ook genoeg verschrikkelijk domme mensen rondlopen
Inderdaad.. en ik vraag me dan af welke definitie de mensen die VMBO'ers dom noemen, aanhouden voor "dom"
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:33:27 #12
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31286141
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Uit dat andere topic:
[..]
Heeft dat niet te maken met EQ?
pi_31286215
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:33 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Heeft dat niet te maken met EQ?
Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:39:19 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_31286276
je kan een wiskundeknobbel hebben maar geen band kunnen plakken
voor de een ben je dan een genie maar voor een andere een domme lul met twee linkerhanden
pies on joe toe
pi_31286293
Met het woord dom kan bedoeld worden de intelligentie hoogte.
Ik vind het interessant om daar op in te gaan.
Er zijn namelijk 9 verschillende soorten intelligentie:

Verbaal/ Linguistische
Logisch / Mathematische
Visueel / Ruimtelijk
Muzisch / Ritmische
Lichamelijk / Kinestetische
Intrapersonale
Interpersonale
Natuurgerichte
Extistensiele

Ik denk dat er vaak het verschil wordt gemaakt met:
Logisch intelligent = Slim
Lichamelijk intelligent = Dom

Wij, als kinderen gebruiken makkelijke woorden om uit te drukken wat wij precies van mensen vinden. Onze ouders zorgen er grotendeels voor dat mensen die een hoge opleiding genoten hebben, slim zijn.
Domme mensen doen meestal handenarbeid.

Ik ga zo verder, eerst ff iets anders doen, ik kom zo terug
Billie Holiday is Lady Day!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:41:06 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_31286332
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
een ex collega van mij heeft ook zijn school niet afgemaakt, maar heeft nu wel een eigen bedrijf
deze collega heeft zoveel technisch inzicht dat menig ingenieur daar wat van kan leren
pies on joe toe
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:43:49 #17
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31286401
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.
pi_31286415
Ik denk dat het toch wel degelijk te maken heeft met de opleiding van iemand.
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kwaliteiten, maar toch
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_31286481
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.
Geef dan even heel precies aan wat volgens jou de definitie van intelligentie is en waarom een IQ-test daar iets over zegt.
pi_31286489
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Met het woord dom kan bedoeld worden de intelligentie hoogte.
Ik vind het interessant om daar op in te gaan.
Er zijn namelijk 9 verschillende soorten intelligentie:

[geblaat]
Dat vind jij Als je aan honderd mensen vraagt wat intelligentie is, krijg je honderd verschillende antwoorden. Er is simpelweg geen alomvattende definitie, het is niet in te delen in sluitende categorieën.

Als je een goede operationalisatie (het meetbaar maken van - ) zou maken van een ruime definitie van intelligentie (naar mijn idee: probleem oplossen, sociaal inzicht, feitelijke kennis, creativiteit en nog wat factoren) dan zou je opzich "domheid" meetbaar kunnen maken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat iemand dom is als hij één standaarddeviatie onder het populatiegemiddelde zit.

Hetzelfde doen ze tegenwoordig met het meetbaar maken van mentale retardatie. Iemand die een IQ (gemeten op een bevestigde schaal) van onder de 70 heeft krijgt de diagnose "mental retardation". Dat is volgens mij de enige manier om domheid hard te maken, en te kunnen meten.

Maar zelfs die manier is bullshit en uit de lucht gegrepen

Slotje dus
pi_31286491
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:44 schreef Market_Garden het volgende:
Ik denk dat het toch wel degelijk te maken heeft met de opleiding van iemand.
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kwaliteiten, maar toch
Waar slaat deze opmerking nu weer op?
Jouw argument: Dat merk ik gewoon.. slaat helemaal nergens op..
En weet je waarom niet?
Omdat ik ook een VMBO 'er was (okay mavo) en het wel snap en ook toepas!
Pas op je woorden!
pi_31286527
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:47 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Dat vind jij Als je aan honderd mensen vraagt wat intelligentie is, krijg je honderd verschillende antwoorden. Er is simpelweg geen alomvattende definitie, het is niet in te delen in sluitende categorieën.

Als je een goede operationalisatie (het meetbaar maken van - ) zou maken van een ruime definitie van intelligentie (naar mijn idee: probleem oplossen, sociaal inzicht, feitelijke kennis, creativiteit en nog wat factoren) dan zou je opzich "domheid" meetbaar kunnen maken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat iemand dom is als hij één standaarddeviatie onder het populatiegemiddelde zit.

Hetzelfde doen ze tegenwoordig met het meetbaar maken van mentale retardatie. Iemand die een IQ (gemeten op een bevestigde schaal) van onder de 70 heeft krijgt de diagnose "mental retardation". Dat is volgens mij de enige manier om domheid hard te maken, en te kunnen meten.

Maar zelfs die manier is bullshit en uit de lucht gegrepen

Slotje dus
Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:49:26 #23
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31286547
Ik vind het sowiso heel lastig om VWO kinderen met VMBO kinderen te vergelijken..

Klein voorbeeldje, ik heb zelf VMBO-TL gedaan (Misschien dat een deel van jullie nu al stoppen met lezen, om een pakkende en heel orginele reply te bedenken, maar is juist dat niet dom? vooroordelen hebben, dan ben je dom!)
Ik doe nu MBO/HBO ICT..

Ik ken mensen van het VMBO die geweldig zijn met problemen als auto's en fietsen, veel technische dingen..
Ik ken ook mensen van het VMBO die heel theoretisch ingesteld zijn..
Ik ken ook mensen van het VMBO die van allebij wel iets hebben..
Ik ken ook mensen van het VMBO die nu HAVO doen.
Ik ken zelfs iemand (mijn eigen broer) die MAVO - MBO - HBO gedaan heeft, en nu bezig is met een universitaire opleiding..

Ik ken mensen van het VWO die heel praktisch ingesteld zijn..
Ik ken ook mensen van het VWO die theoretisch geweldig zijn..
Ik ken ook mensen van het VWO die nu HAVO doen..
God, wat ken ik veel mensen..

Maar goed, om een standpunt te maken, ik vind dat iedereen elkaar nodig heeft!
Want iedereen (ongeacht de opleiding!) is goed in iets, soms is het even zoeken, maar er is wel iets, voor iedereen!

Naar mijn mening zijn kinderen te uniek en verschillend om te zeggen dat VMBO'ers dom zijn en VWO mensen slim.
pi_31286668
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:49 schreef Orealo het volgende:
verhaal
Wat doe je hier nog?

Verbeter de wereld
pi_31286686
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:48 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?
Ik vind het onwijs interessant Daarom vind ik dit een prima topic. Ik stel het onderwerp alleen in een wetenschappelijk daglicht, en vanuit die optiek is alles al gezegd volgens mij.
quote:
Maar goed, om een standpunt te maken, ik vind dat iedereen elkaar nodig heeft!
Want iedereen (ongeacht de opleiding!) is goed in iets, soms is het even zoeken, maar er is wel iets, voor iedereen!

Naar mijn mening zijn kinderen te uniek en verschillend om te zeggen dat VMBO'ers dom zijn en VWO mensen slim.
Dan mensen uniek, verschillend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn is natuurlijk waar. Maar dat zegt volgens mij niets over intelligentie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')