abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31288076
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Mainport het volgende:

[..]

Jij gaat voorwaarden stellen, dat kan iedereen. Ik heb het over Nederlandse mensen, en over wat dom in de beschaafde wereld is. En het is dom dat je geen twee en twee bij elkaar kunt optellen als je hier in Nederland geboren bent.

En dat is lerares
Het is natuurlijk ook een erg onrealistisch voorbeeld wat je geeft, 2 + 2. Ik doelde op 'iets' ingewikkeldere sommen als vermenigvuldigingen en delingen. Genoeg mensen te vinden die daar moeite mee hebben, of bij wat ingewikkeldere sommen er niet uit komen. Maar dat maakt ze nog niet dom.
pi_31288104
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik stel geen voorwaarden. Ik heb simpelweg een andere definitie van 'intelligentie'.
Dan vind ik intelligentie inderdaad een spiegel van je academische vaardigheden.
Graag op anoniem
pi_31288147
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:51 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dan vind ik intelligentie inderdaad een spiegel van je academische vaardigheden.
En daar ben ik het dus niet mee eens, of althans, ik vind dat type intelligentie niet zo belangrijk.
pi_31288154
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:50 schreef HuHu het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook een erg onrealistisch voorbeeld wat je geeft, 2 + 2. Ik doelde op 'iets' ingewikkeldere sommen als vermenigvuldigingen en delingen. Genoeg mensen te vinden die daar moeite mee hebben, of bij wat ingewikkeldere sommen er niet uit komen. Maar dat maakt ze nog niet dom.
Ik denk dat jij geavanceerde wiskunde bedoelt. Zoiets als alles wat er in de bovenbouw aan havo en hoger gegeven wordt. Als je dat niet kunt, maakt dat je inderdaad nog niet dom.

Ik vind het echter nog steeds aardig dom als iemand, desnoods met rekenmachine, geen deling of vermenigvuldiging kan uitvoeren.
Graag op anoniem
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:54:33 #55
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31288173
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:51 schreef Mainport het volgende:

[..]

Is intelligentie niet misschien de potentie (o.a.) die academische vaardigheden te kunnen leren? Of vind jij praktisch de hele Afrikaanse bevolking dan ook dom, omdat die de kans niet krijgen naar school/Universiteit te gaan?
pi_31288208
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:54 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Is intelligentie niet misschien de potentie (o.a.) die academische vaardigheden te kunnen leren? Of vind jij praktisch de hele Afrikaanse bevolking dan ook dom, omdat die de kans niet krijgen naar school/Universiteit te gaan?
Als ze niet naar school zijn gegaan, zijn ze NOG dom ja.
Graag op anoniem
pi_31288237
Een kind uit groep zes kan ook de potentie hebben om een hoge opleiding te volgen, toch kun je daar geen intelligent gesprek mee voeren. Hij is dan enkel slim voor zijn leeftijd.
Graag op anoniem
pi_31288247
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:53 schreef Mainport het volgende:

[..]

Ik denk dat jij geavanceerde wiskunde bedoelt. Zoiets als alles wat er in de bovenbouw aan havo en hoger gegeven wordt. Als je dat niet kunt, maakt dat je inderdaad nog niet dom.

Ik vind het echter nog steeds aardig dom als iemand, desnoods met rekenmachine, geen deling of vermenigvuldiging kan uitvoeren.
Ik doel meer op basisschool, groep 5 en 6 wiskunde. Vermenigvuldigingen die verder gaan dan getallen met de 1, 2 en 3. Mensen die vermenigvuldigingen slecht kunnen, zijn namelijk zo slim om ze op te delen in afzonderlijke optellingen en deze op de vingers uit te rekenen. Zodra het echter verder gaat dan dat, houd het op voor ze. Deze mensen vind ik dáárom niet dom. Dat ze een bepaalde vaardigheid missen is niet erg.

Slim zijn zit in andere dingen. Zoals oplossingen vinden voor dingen, ik noemde hierboven al vermenigvuldigingen opdelen in optellingen. Dat is slim.
pi_31288263
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:19 schreef HuHu het volgende:

[..]

Het is wel degelijk hetzelfde, waarom zit je bij gezamelijke vakken (Wiskunde, Scheikunde, Geschiedenis, Duits, enz...) anders bij elkaar in de klas. Lijkt me knap, wél bij elkaar in de klas zitten, maar toch niet hetzelfde leren.
Als je echt begrijpend had kunnen lezen op VWO-niveau dan had je opgemerkt dat ik het specifiek over zelfstandige gymnasia had.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31288294
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:57 schreef Mainport het volgende:
Een kind uit groep zes kan ook de potentie hebben om een hoge opleiding te volgen, toch kun je daar geen intelligent gesprek mee voeren. Hij is dan enkel slim voor zijn leeftijd.
Ik vind de dingen die je hier zegt echt behoorlijk kortzichtig.
pi_31288304
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

BNN IQ testen zijn onbetrouwbaar, probeer er eens eentje van MENSA.
Hmm... als je dan toch al een IQ-test wilt doen, laat dan de GIT-2 bij je afnemen. Die is tenminste wel betrouwbaar (gaat tot een IQ van 154... maar dat lijkt me meer dan voldoende voor de gemiddelde Fokker )
pi_31288312
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef Dirktator het volgende:
Aeneas Troianus est.
Currit. Fugit.
Cur fugit?
Troia captam est.

Een stukkie nostalgie
, dat was van Vergilius ofzo? (we hebben onwijs weinig geschiedenis over de oudheid gehad). Wij moeten nu teksten vertalen van Livius (ab urbe condita/vanaf de stichting van de stad). Dat is echt zwaar saai, maar binnenkort Ovidius

Ik vond Latijn altijd nutteloos, tot vorige Engels les. Toen we daar grammaticaal werden merkte ik dat de halve klas (het Gym-gedeelte) toch écht wel meer wist dan de rest. Normaal merk ik daar amper wat van, zelfs bij Frans e.d. Wat ik echter niet snap is waarom mensen geen Gymnasium zouden doen als ze het gewoon kunnen.
pi_31288318
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:56 schreef Mainport het volgende:

[..]

Gemiddeld gezien beantwoorden ze minder waarschijnlijk aan de criteria voor intelligentie die jij in je etnocentrische kader stelt.
Laten we het zo uitdrukken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31288340
Ab urbe condita!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:01:15 #65
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31288351
Vermakelijk die discussie over wat intelligentie is. Dus een MBOer kan net zo slim zijn als een cum laude afgestudeerd ingenieur of doctorandus. Oké.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31288387
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:56 schreef Mainport het volgende:

[..]

BULL-SHIT !!

Als we het over een IQ-test hebben dan praten we over een test die is afgestemd op de achtergrond e.d. van de kandidaat en deze bevat niet zoiets als algemene kennis onderwerpen e.d. maar meer ruimtelijk inzicht en logische verbanden zien....

Ze hoeven dus niet eens naar school te zijn geweest om die test te doen (GIT-2).
pi_31288388
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:58 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Als je echt begrijpend had kunnen lezen op VWO-niveau dan had je opgemerkt dat ik het specifiek over zelfstandige gymnasia had.
Ach... ik heb m'n eindexamen VWO voor Nederlands afgesloten met een 6. Kan gebeuren dat ik eens een woordje mis.
pi_31288390
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:00 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

, dat was van Vergilius ofzo? (we hebben onwijs weinig geschiedenis over de oudheid gehad). Wij moeten nu teksten vertalen van Livius (ab urbe condita/vanaf de stichting van de stad). Dat is echt zwaar saai, maar binnenkort Ovidius

Ik vond Latijn altijd nutteloos, tot vorige Engels les. Toen we daar grammaticaal werden merkte ik dat de halve klas (het Gym-gedeelte) toch écht wel meer wist dan de rest. Normaal merk ik daar amper wat van, zelfs bij Frans e.d. Wat ik echter niet snap is waarom mensen geen Gymnasium zouden doen als ze het gewoon kunnen.
Door vooroordelen als in de OP van deel 1, denk ik.
Maar je hebt gelijk dat je met Latijn een hoop dure woorden in de medische terminologie kunt ontcijferen, plus dat Romaanse talen een hoop bekends hebben voor je en makkelijker aan te leren zijn.
Plus (en dat is mijn grootste plus), het grammaticale gedeelte van de klassieke talen wordt tenminste een beetje belicht, met als gevolg een beter taalinzicht.
pi_31288436
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:01 schreef TC03 het volgende:
Vermakelijk die discussie over wat intelligentie is. Dus een MBOer kan net zo slim zijn als een cum laude afgestudeerd ingenieur of doctorandus. Oké.
Dat hangt er maar net van af wat je onder 'slimheid' of 'intelligentie' verstaat, maar daar is dus nu een apart topic over (zie link)
pi_31288440
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:00 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

Ik heb bewust voor het Atheneum gekozen, terwijl ik in de positie verkeerde om naar het Gymnasium te kunnen. De talen zijn mijn zwakste punt, het leek mij dus niet slim om nog eens extra talen erbij te gaan nemen. Mijn mentor dacht hier anders over, maar ik was het niet met hem eens.
pi_31288476
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:01 schreef TC03 het volgende:
Sterker nog, er bleek ooit uit een onderzoek dat 50% van de (destijds nog) MAVO-leerlingen zwaar onder hun niveau werkten en op het VWO terecht zouden kunnen.
De oorzaken waarom ze toch daar zaten waren vrij divers. (Van gemakzucht tot mensen die overal zoveel vraagtekens bij zetten dat ze de lesstof gewoon te ver voor warne om nog simpel te kunnen denken en antwoorden zeg maar)
pi_31288502
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Een heel sterk Gymnasium advies?

A. Atheneum stelt weinig voor, zeeën van tijd daarnaast.
B. Een klassiek taaltje daarnaast verandert daar weinig aan.

C van Conclusie: Waar haal je deze onzin vandaan 'de hele dag achter je schoolwerk zitten'. Middelbaar onderwijs stelt maar weinig voor, op elk niveau.
pi_31288518
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:02 schreef HuHu het volgende:

[..]

Ach... ik heb m'n eindexamen VWO voor Nederlands afgesloten met een 6. Kan gebeuren dat ik eens een woordje mis.
Neh neh, ik had een 7.
Maar ik was weer heeeel blij dat ik Wiskunde A met een 5je afsloot want ik kan niet zo goed tellen
pi_31288553
Wat ook onwijs handig is geweest( ik realiseer het me nu pas), heel veel dingen bij Nederlands hadden we al eerder gekregen bij Latijn. Toen snapten velen het niet omdat we het niet konden vergelijken met het Nederlands maar daarna hadden we wel een grote voorsprong op de rest
pi_31288555
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:06 schreef OldJeller het volgende:
Middelbaar onderwijs stelt maar weinig voor, op elk niveau.
En waar haal je DIE onzin vandaan dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')