abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31286059
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
Inderdaad, iemand met een hoog IQ kan best domme opmerkingen maken en andersom. Slim zijn lijkt mij dus ook niet hetzelfde als het hebben van een hoog IQ.

Sommige mensen kunnen best slim zijn, maar kunnen bijvoorbeeld niet goed rekenen. Dat maakt ze per definitie nog niet dom.

[ Bericht 1% gewijzigd door HuHu op 08-10-2005 17:38:32 ]
pi_31286138
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:30 schreef HuHu het volgende:

[..]

Sommige mensen kunnen best slim zijn, maar zijn bijvoorbeeld niet in staat om te rekenen. Dat maakt ze per definitie nog niet dom.
Pas op. Niet in staat zijn is wat anders dan 'niet zo goed kunnen'.
Graag op anoniem
pi_31286241
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal zaken die nuttig zijn, maar die weinig hebben te maken met intelligentie.
Dan hebben jij en ik blijkbaar een heel andere definitie van wat intelligentie inhoudt.
pi_31286260
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:33 schreef Mainport het volgende:

[..]

Pas op. Niet in staat zijn is wat anders dan 'niet zo goed kunnen'.
Ja ok... ik zal 't ff aanpassen.
pi_31286283
Als je niet weet wat 2 + 2 is, ben je aardig dom naar mijns inziens.
Graag op anoniem
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:42:42 #36
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31286370
ik zie het nut van latijn niet
en als ik ergens het nut niet van zie (ik wil geen arts worden) begin ik er niet aan,
zo simpel eigenlijk
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31286398
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Mainport het volgende:
Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:43:53 #38
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_31286402
quote:
En als je moeilijke woorden wilt gebruiken en daar per ongeluk een tautologie van maakt ook
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_31286443
quote:
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.
Wat zij zegt.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:50:09 #40
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_31286567
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:42 schreef Yildiz het volgende:
ik zie het nut van latijn niet
en als ik ergens het nut niet van zie (ik wil geen arts worden) begin ik er niet aan,
zo simpel eigenlijk
Het is nuttiger dan Grieks. Latijn is de grondslag van het Frans, Italiaans, Spaans, Roemeens en Portugees. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in het leren van 1 van die talen, is het zeker een toegevoegde waarde om Latijn gehad te hebben. Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_31286710
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:50 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

Het is nuttiger dan Grieks. Latijn is de grondslag van het Frans, Italiaans, Spaans, Roemeens en Portugees. Mocht je dus geïnteresseerd zijn in het leren van 1 van die talen, is het zeker een toegevoegde waarde om Latijn gehad te hebben. Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.
Maar daar heb je het boekje Woordkennis voor, wat wij bij Nederlands uit ons hoofd moesten leren. Met allemaal interessante woorden enzo.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:02:58 #42
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_31286883
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:56 schreef HuHu het volgende:

[..]

Maar daar heb je het boekje Woordkennis voor, wat wij bij Nederlands uit ons hoofd moesten leren. Met allemaal interessante woorden enzo.
Het gaat met name ook over grammatica etc...
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_31287011
3 jaar Latijn en 2 jaar Grieks gedaan en toen maar gestopt omdat het zooooo nutteloos is
╔══════╗
╚══════╝
╔══════╗
╚══════╝
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:16:48 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31287227
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:50 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

mja, dat kan zo zijn, ik geloof je wel, maar ik wil geen talen leren, ik wou liever gevoel krijgen voor metalen, dan talen. kort gezegd

en als het op de woordenkennis van een sollicitatiegesprek aan moet komen, nou poehp! jammer

(dat klinkt wel heel erg dom )
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31287426
Als je bijv. dokter ofzo wil worden dan is latijn erg handig bij je studie:)
das
pi_31287675
p00p ship destroyer
pi_31287777
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

BNN IQ testen zijn onbetrouwbaar, probeer er eens eentje van MENSA.
zelfs ik was hoogbegaafd bij de BNN test
pi_31287886
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Jij gaat voorwaarden stellen, dat kan iedereen. Ik heb het over Nederlandse mensen, en over wat dom in de beschaafde wereld is. En het is dom dat je geen twee en twee bij elkaar kunt optellen als je hier in Nederland geboren bent.

En dat is lerares
Graag op anoniem
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47:08 #49
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31287995
Ik heb op een vrij hoogstaand zelfstandig Gymnasium gezeten en zit momenteel op een vrij onbekend lyceum (met Gymnasiumafdeling). Ik merk, om eerlijk te zijn, het verschil niet tussen deze twee. Mijn klas bestaat uit Atheneum en Gymnasium leerlingen en we leren dus precies hetzelfde. Het enige verschil is dat ik wel Latijn heb en zij niet. Maargoed, ik heb dan weer geen Frans 1,2 itt veel Atheneumleerlingen. Dat een Gymnasium prestigieuzer zou moeten zijn, ben ik het dan ook niet mee eens. Ik heb het gewoon gekozen, omdat ik geinteresseerd was in de Klassieke Talen. Ik merkte vorig jaar in Rome en Barcelona al dat mijn kennis van het Latijn me echt een héél end op weg hielp bij het oppikken van de talen. Ook kun je zo veel (Nederlandse) woorden herleiden, zodat je vaak niet eens meer een woordenboek nodig hebt. Ja, ik vind echt dat ik iets heb gehad aan de vakken Latijn en Grieks. Maar ik vind niet dat ik daardoor een intelligenter persoon ben dan een Atheneumleerling die daar voor in de plaats Frans 1,2 en Duits 1,2 heeft gevolgd.
pi_31288037
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Mainport het volgende:

[..]

Jij gaat voorwaarden stellen, dat kan iedereen. Ik heb het over Nederlandse mensen, en over wat dom in de beschaafde wereld is. En het is dom dat je geen twee en twee bij elkaar kunt optellen als je hier in Nederland geboren bent.

En dat is lerares
Ik stel geen voorwaarden. Ik heb simpelweg een andere definitie van 'intelligentie'.
pi_31288076
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Mainport het volgende:

[..]

En dat is lerares
Het is natuurlijk ook een erg onrealistisch voorbeeld wat je geeft, 2 + 2. Ik doelde op 'iets' ingewikkeldere sommen als vermenigvuldigingen en delingen. Genoeg mensen te vinden die daar moeite mee hebben, of bij wat ingewikkeldere sommen er niet uit komen. Maar dat maakt ze nog niet dom.
pi_31288104
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik stel geen voorwaarden. Ik heb simpelweg een andere definitie van 'intelligentie'.
Dan vind ik intelligentie inderdaad een spiegel van je academische vaardigheden.
Graag op anoniem
pi_31288147
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:51 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dan vind ik intelligentie inderdaad een spiegel van je academische vaardigheden.
En daar ben ik het dus niet mee eens, of althans, ik vind dat type intelligentie niet zo belangrijk.
pi_31288154
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:50 schreef HuHu het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook een erg onrealistisch voorbeeld wat je geeft, 2 + 2. Ik doelde op 'iets' ingewikkeldere sommen als vermenigvuldigingen en delingen. Genoeg mensen te vinden die daar moeite mee hebben, of bij wat ingewikkeldere sommen er niet uit komen. Maar dat maakt ze nog niet dom.
Ik denk dat jij geavanceerde wiskunde bedoelt. Zoiets als alles wat er in de bovenbouw aan havo en hoger gegeven wordt. Als je dat niet kunt, maakt dat je inderdaad nog niet dom.

Ik vind het echter nog steeds aardig dom als iemand, desnoods met rekenmachine, geen deling of vermenigvuldiging kan uitvoeren.
Graag op anoniem
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:54:33 #55
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31288173
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:51 schreef Mainport het volgende:

[..]

Is intelligentie niet misschien de potentie (o.a.) die academische vaardigheden te kunnen leren? Of vind jij praktisch de hele Afrikaanse bevolking dan ook dom, omdat die de kans niet krijgen naar school/Universiteit te gaan?
pi_31288208
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:54 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Is intelligentie niet misschien de potentie (o.a.) die academische vaardigheden te kunnen leren? Of vind jij praktisch de hele Afrikaanse bevolking dan ook dom, omdat die de kans niet krijgen naar school/Universiteit te gaan?
Als ze niet naar school zijn gegaan, zijn ze NOG dom ja.
Graag op anoniem
pi_31288237
Een kind uit groep zes kan ook de potentie hebben om een hoge opleiding te volgen, toch kun je daar geen intelligent gesprek mee voeren. Hij is dan enkel slim voor zijn leeftijd.
Graag op anoniem
pi_31288247
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:53 schreef Mainport het volgende:

[..]

Ik denk dat jij geavanceerde wiskunde bedoelt. Zoiets als alles wat er in de bovenbouw aan havo en hoger gegeven wordt. Als je dat niet kunt, maakt dat je inderdaad nog niet dom.

Ik vind het echter nog steeds aardig dom als iemand, desnoods met rekenmachine, geen deling of vermenigvuldiging kan uitvoeren.
Ik doel meer op basisschool, groep 5 en 6 wiskunde. Vermenigvuldigingen die verder gaan dan getallen met de 1, 2 en 3. Mensen die vermenigvuldigingen slecht kunnen, zijn namelijk zo slim om ze op te delen in afzonderlijke optellingen en deze op de vingers uit te rekenen. Zodra het echter verder gaat dan dat, houd het op voor ze. Deze mensen vind ik dáárom niet dom. Dat ze een bepaalde vaardigheid missen is niet erg.

Slim zijn zit in andere dingen. Zoals oplossingen vinden voor dingen, ik noemde hierboven al vermenigvuldigingen opdelen in optellingen. Dat is slim.
pi_31288263
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:19 schreef HuHu het volgende:

[..]

Het is wel degelijk hetzelfde, waarom zit je bij gezamelijke vakken (Wiskunde, Scheikunde, Geschiedenis, Duits, enz...) anders bij elkaar in de klas. Lijkt me knap, wél bij elkaar in de klas zitten, maar toch niet hetzelfde leren.
Als je echt begrijpend had kunnen lezen op VWO-niveau dan had je opgemerkt dat ik het specifiek over zelfstandige gymnasia had.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31288294
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:57 schreef Mainport het volgende:
Een kind uit groep zes kan ook de potentie hebben om een hoge opleiding te volgen, toch kun je daar geen intelligent gesprek mee voeren. Hij is dan enkel slim voor zijn leeftijd.
Ik vind de dingen die je hier zegt echt behoorlijk kortzichtig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')