abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31275626
quote:
Uitgegeven: 8 oktober 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2005 08:12
ISLAMABAD/NEW DELHI - De zware aardbeving die het noorden van Pakistan en het noordwesten van India zaterdagochtend heeft getroffen heeft veel schade veroorzaakt. Dat hebben functionarissen en ooggetuigen gezegd. Zij vrezen ook voor veel slachtoffers.

De beving had volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS een kracht van 7,6 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag circa 95 kilometer ten noordoosten van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad en niet ver van de grens met India. Autoriteiten proberen een beeld te krijgen van schade of slachtoffers. In Islamabad zou een flatgebouw van negentien verdiepingen deels zijn ingestort.

CNN gaf zaterdagochtend de eerste melding van slachtoffers: een persoon is overleven en zes zijn gewond geraakt. De aardbeving heeft vooral het platteland geraakt, aldus de Amerikaanse nieuwszender.

De schok werd in grote delen van Zuid-Azië gevoeld. Inwoners in de hoofdsteden van India, Pakistan en Afghanistan meldden minutenlange trillingen. Uit vele steden komen meldingen van inwoners die schreeuwend hun huizen uitrenden toen de aardschokken om 05.50 uur Nederlandse tijd begonnen. De beving deed ramen en deuren in de stad Peshawar (Pakistan) schudden.

"Dit is de zwaarste aardbeving die ik ooit in mijn leven heb meegemaakt", vertelde een 84-jarige inwoner van de stad Srinagar het persbureau AFP. De hoofdstad van het Indiase deel van Kashmir ligt 125 kilometer ten zuidoosten van het epicentrum. In Islamabad sprak een functionaris van de meteorologische dienst van mogelijk de zwaarste aardbeving in de geschiedenis van de stad.

Volgens het Amerikaanse geologische instituut deed de beving zich voor op een diepte van 10 kilometer. Collega's uit Japan spraken van een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter. Indiase aardkundigen hielden het op 6,8.

India en Pakistan worden vaker getroffen door zware aardbevingen. In januari 2001 kostte een beving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter in West-India aan 20.000 mensen het leven.

'Zeer intens'

De aardbeving deed zich op een diepte van tien kilometer onder het aardoppervlak voor. De schokken moeten daardoor "zeer intens" zijn geweest. Dat heeft een geoloog van het Amerikaanse Nationale Aardbevings Informatie Centrum tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd. Omdat het om een dichtbevolkte regio gaat valt volgens hem te vrezen voor veel schade en slachtoffers.

Naschokken

Volgens David Applegate zijn bovendien veel naschokken te verwachten. Enkele daarvan kunnen zwaarder zijn dan 6,0 op de schaal van Richter. Dat is vooral gevaarlijk voor gebouwen die door de eerste schok al schade hebben opgelopen.

Omdat de beving zich ver in het binnenland voordeed, is er geen kans op een tsunami. Dat gebeurde wel op op 26 december toen een zeer zware aardbeving voor de kust van Atjeh (Indonesië) golven veroorzaakte die kusten langs de hele Indische Oceaan overspoelden. Daardoor kwamen naar schatting meer dan 210.000 mensen om het leven.

Volgens het Franse persbureau AFP is een dorp in de Pakistaanse deelstaat Kashmir compleet verwoest door de aardbeving.
Bron: http://www.nu.nl/news/605(...)oorden_Pakistan.html
pi_31276355
Heb het gelezen op teletekst, zullen wel vele doden worden gezien de staat van de huizen die zo'n dergelijke aardbeving zouden moeten overleven...
pi_31276400
Alles ligt plat geloof ik.

Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
pi_31276975
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:

Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
heb je geen respect voor de doden
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31277000
quote:

Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Admin zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:02:49 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31277024
quote:

Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_31277199
35 doden nu al
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31277281
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:02 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
sorry, ik ben niet gestationeerd in Pakistan gelukkig Maar ik zal eens wat kaartjes voor je toveren dan.
pi_31277289
Locatie van de aardbeving:

95 km (60 miles) NNE of ISLAMABAD, Pakistan
115 km (70 miles) ESE of Mingaora, Pakistan
125 km (75 miles) WNW of Srinagar, Kashmir
165 km (105 miles) N of Jhelum, Pakistan
pi_31277315
CNN houdt het op dit moment op 88 doden
quote:
A major earthquake has shaken Pakistan and parts of India and Afghanistan on Saturday, killing at least 88 people and injuring hundreds more. Officials expect the toll to rise.
pi_31277335
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Iedereen is toch 2e man bij Al Queda, niet dan? Ba'ashir hoort ook vast ergens thuis, die is van Jema'ah Islamia, schijnbaar hoort dat ook weer bij Al Queda.

@Meki: Ik ga niet meer op je in.
  Admin zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:22:59 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31277375
Thanks indahnesia.com!
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_31277420
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:22 schreef yvonne het volgende:
Thanks indahnesia.com!

het kaartje komt trouwens van USGS

Later wellicht meer kaartjes... als CNN of een ander station er 1 maakt.
pi_31277421
quote:

óf allah straft pakistan voor het toestaan van sextoerisme, of allah is boos omdat er geen grote aanslag meer is geweest
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_31277438

Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad

Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:30:35 #16
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31277537
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[afbeelding]

Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad

Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
Denk het niet, daar heb je namelijk geld voor nodig. En dat steekt de regering liever in een atoomprogramma.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31277619
M'n zus zwerft met de camper rond in dat gebied..
Gellukig is er niks met d'r aan de hand (vanochtend berichtje gehad)
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:42:52 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31277764
nou maar hopen dat er zo min mogelijk doden zijn gevallen. netzoals ik dat bij de tsunami en new orleans hoopte.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:54:27 #19
8781 crew  Frutsel
pi_31277998
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee, het wordt steeds fout vermeld...

Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
pi_31278007
Begint een gewoonte te worden.. elk jaar wordt er wel een land getroffen door een aardbeving als dit, waarbij veel doden vallen.
pi_31278024
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:54 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nee, het wordt steeds fout vermeld...

Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
Maar dan andersom .
pi_31278173
quote:

ja dat zal het zijn, net als katrina
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:00 schreef Meki het volgende:

[..]

heb je geen respect voor de doden
jij poste ook een dergelijke reactie over katrina als ik me niet vergis.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_31278911
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
pi_31279321
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
Die noodhulp komt in de loop van de dag wel hoor.
Iemand kan niet zomaar roepen: Jullie krijgen geld van ons!
Daar gaan vergaderingen en overleggen aan vooraf.
pi_31279504
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Tja we kunnen ook vast noodhulp vooruit sturen. "Er komt vast wel een aardbeving". Zo werkt de wereld alleen niet.
pi_31279512
CNN meldt inmiddels meer dan 200 doden en dat kan oplopen tot duizenden.
  Admin zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:33:56 #29
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31280281
At least 351 people were killed in South and Central Asia and many more injured when a magnitude 7.6 earthquake -- estimated to be the most intense in the region in the last century -- jolted cities in three countries early today. Officials in Pakistan, where the quake was centered, are warning that the eventual death toll could be in the thousands.
Bron: CNN.com

Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:15:41 #30
8781 crew  Frutsel
pi_31281243
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:56 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Maar dan andersom .
lol
ja dat zeg ik
het wordt steeds fout vermeldt
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:16:31 #31
8781 crew  Frutsel
pi_31281264
volgens CNN zijn er op dit moment 500 bevestigde doden en de angst dat het er duizenden zijn groeit met de minuut...

ik zie de "BAM - iran" tragedie alweer voor me
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:32:54 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31281627
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 13:05 schreef indahnesia.com het volgende:
ooh.. inmiddels al 351 doden confirmed
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31282018

1,000 feared dead in Pakistan quake

ISLAMABAD: A massive earthquake is feared to have killed more than 1,000 people in Pakistan on Saturday, chief military spokesman Major General Shaukat Sultan said.

"The death toll could be more than 1,000. There could be massive casualties but we do not have exact numbers," Sultan said from the capital Islamabad.

geo.tv
pi_31282043
Ziet er niet goed uit

zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:59:43 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31282265
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 14:49 schreef Arshad1 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

1,000 feared dead in Pakistan quake

ISLAMABAD: A massive earthquake is feared to have killed more than 1,000 people in Pakistan on Saturday, chief military spokesman Major General Shaukat Sultan said.

"The death toll could be more than 1,000. There could be massive casualties but we do not have exact numbers," Sultan said from the capital Islamabad.

geo.tv
aan die laatste foto te zien is het niet echt een arm gebied dat getroffen is
pi_31282515
De aarbeving heeft grote gedeeltes van het land/buurlanden geraakt. Meeste fotos zijn volgens mij van Islamabad/Rawalpindi (Hoofdstad)

Islamabad

pi_31282874
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 14:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

aan die laatste foto te zien is het niet echt een arm gebied dat getroffen is
Inderdaad. Ik wist niet dat ze daar zo'n dure auto's rijden.
Maar het kan ook een foto zijn van een betere wijk in een grote stad.
pi_31284150

Zie dat wegdek aan de linker kant :|
De grond waar het gebouw op stond is gewoon 2 meter naar beneden gezakt.
(Ook goed te zien aan die auto die dus naar rechts meegezakt is toen hij op de weg reed.)

En de reden dat je schade in rijke gebieden ziet is denk ik logisch..
De arme gebieden hebben slechte communicatie en zijn van de buitenwereld afgesloten.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 16:23:31 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31284189
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 14:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Sorry dat ik net zo kortaf reageerde maar mijn toetsenbord was kapot, k heb nu n ander te pakken.

damn, dit is wel ernstig mensen
pi_31284459
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 16:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Sorry dat ik net zo kortaf reageerde maar mijn toetsenbord was kapot, k heb nu n ander te pakken.

damn, dit is wel ernstig mensen
Hebben ze ook al internet in de gevangenis?
sorry
pi_31285190
Er is nog miljoenen over van het 555-Tsunamifonds. Laten ze daarvan wat geld vrijmaken voor deze nieuwe ramp.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:02:38 #42
119987 Bhai
Quidquid discis, tibi discis!
pi_31285281
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 15:27 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik wist niet dat ze daar zo'n dure auto's rijden.
Maar het kan ook een foto zijn van een betere wijk in een grote stad.
De aardbeving is dan ook in Islamabad he
Niet echt de armste stad van Pakistan...
Volgens mij is die zelfs in Blue Area, het businesscenter van Islamabad, waar dus iedereen zo'n auto plus een bungalow heeft

Ben er deze zomer nog geweest, en het is dan wel raar als je op tv ziet dat de huizen waar je langliep ingestort zijn
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:03:37 #43
8781 crew  Frutsel
pi_31288409
zeker 1800 doden nu volgens teletekst
pi_31288699
Ja en Nederland heeft als 1 van de eersten hulp toegezegd.
In de vorm van 1 mil euro.
pi_31288843
Ach, het is de wil van Allah.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:24:09 #46
129273 erik.jansen101
Auto's moeten dood :)
pi_31288932
Niet erg, de wil van Allah
>> Ondertitel gewijzigd door FA, niet terugplaatsen.<<
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:29:29 #47
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31289062
Moeten de inwoners maar niet zondig zijn in de ogen van Allah

Eigen schuld dus
pi_31289105
Tsja broeikaseffect
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:45:35 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31289536
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:14 schreef logisnack het volgende:
netjes, zeer netjes
pi_31291355
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:14 schreef logisnack het volgende:
och ja, we hebben toch genoeg en zo.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 21:01:26 #51
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31291588
'alleen al in de hoofdstad 1600 doden'

net op de radio
pi_31292543
--------------------------------------------------------------------------------

Quake kills '400' schoolchildren

The bodies of at least 250 children have been pulled from the rubble of a school destroyed by the powerful earthquake in north-west Pakistan.
Police chief Riffat Pashar told Reuters news agency 350 altogether had died in the collapse in Mansehra district.

"Fifty were killed in another school in the same district," he said. There is no confirmation. More than 2,000 people are feared dead from the 7.6-magnitude quake that hit Pakistan, India and Afghanistan.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/4322930.stm

pi_31292643

Meeste gebieden kunnen ze niet eens in, veel valleys zijn afgesneden.

Vrees voor vele duizenden doden door aardbeving Zuid-Azië

Uitgegeven: 8 oktober 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2005 19:05

ISLAMABAD/NEW DELHI - Een zware aardbeving met een kracht van 7,6 op de schaal van Richter heeft zaterdag dood en verderf gezaaid in het noorden van Pakistan en in delen van het aangrenzende India en Afghanistan. Het enorme natuurgeweld heeft volgens de autoriteiten aan al zeker duizend, maar waarschijnlijker aan vele duizenden mensen het leven gekost. Artsen zonder Grenzen stuurt de komende dagen personeel en hulpgoederen.

De schade is kolossaal. Hele dorpen zijn met de grond gelijk gemaakt en grote gebouwen in onder meer de Pakistaanse hoofdstad Islamabad stortten in. De paniek en angst onder de getroffenen is enorm. Vele honderden mensen zijn gewond en grote groepen mensen zijn dakloos.

De beving was tot 1500 kilometer rond het epicentrum nabij het Pakistaanse Muzaffarabad voelbaar. Het centrum lag slechts circa 90 kilometer ten noordoosten van Islamabad en nauwelijks 40 kilometer van de grens met de Indiase deelstaat Jammu en Kashmir.

Naschokken

Volgens de Pakistaanse Meteorologische Dienst ging het feitelijk om vier zware aardbevingen met een kracht van 7,6 op de Richterschaal achter elkaar. De eerste duurde zes minuten en de volgende drie met telkens tussenpozen van ruim tien minuten, duurden respectievelijk 2,5, één en anderhalve minuut. De dienst waarschuwde voor meer bevingen. Zware naschokken zorgen tot uren na de grote beving voor grote paniek in de regio. Vele honderden gebouwen zijn ingestort of weggevaagd door grote aardverschuivingen.

Hulpverlening

Hard getroffen lijkt het door Pakistaan gecontroleerde deel van de omstreden bergregio Kashmir. De internationale hulporganisatie Oxfam, waarvan het Nederlandse Novib deel van uit maakt, riep op tot snelle hulpverlening in vooral deze regio voordat de winter aanvangt. Duizenden mensen zullen daar winterbestendigde tenten en extra dekens nodig hebben.

In het Pakistaanse deel van Kashmir, en dan vooral in Muzaffabarad, vielen zeker 250 doden. De meeste slachtoffers vielen te betreuren in de Pakistaanse provincie North West Frontier Province. Hier vielen ruim 550 doden. Regeringsfunctionarissen zeiden dat het aantal doden kan oplopen tot duizenden. Het aantal mensen dat in het Indiase deel van Kashmir door de aardbeving om het leven is gekomen beloopt ruim 200.

De aardbeving was niet ongebruikelijk ondiep voor het getroffen gebied, aldus Hein Haak, aardbevingdeskundige van het meteorologisch instituut KNMI, zaterdag. De beving was op tien kilometer onder het aardoppervlak. De trillingen waren daardoor heel hevig en bestreken een groot gebied.

Himalaya-gebergte

Het getroffen gebied ligt op een aardplaat die langzaam onder Azië schuift. Het Himalaya-gebergte is bij die verschuiving ontstaan. "Vooral aan de voet van de Himalaya ontstaan door dat schuiven zeer krachtige, ondiepe bevingen", aldus de seismoloog. "De aarde verplaatst daar ongeveer 50 millimeter per jaar." Hij schat dat een dergelijk zware beving eens in de honderd jaar voorkomt. "Voor het getroffen gebied valt de beving in de een na zwaarste categorie."

Onbereikbaar

Grote delen van het rampgebied zijn nog onbereikbaar voor reddingswerkers en militairen. De totale omvang van de ramp was zaterdagavond dan ook nog onduidelijk. De internationale gemeenschap kwam wel direct in actie. Minister Van Ardenne, Ontwikkelingssamenwerking, stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor hulp. Het geld komt via het Rode Kruis beschikbaar, zodra de getroffen gebieden een internationaal hulpverzoek doen. Behalve financiële hulp houdt Nederland het Urban Search and Rescue-team beschikbaar. Dit team bestaat uit reddingswerkers, speurhonden en verpleegkundigen en is gespecialiseerd in het zoeken naar en redden van bedolven slachtoffers in rampgebieden.

Europese steun

De Europese Commissie stelde direct 3 miljoen euro beschikbaar. De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Jack Straw, zei dat zijn land bereid is om alle hulp te leveren waaraan behoefte is. In Groot-Brittannië wonen veel Pakistani die familie hebben in het getroffen gebied.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Joschka Fischer, zei dat zijn land onmiddellijk 50.000 euro heeft vrijgemaakt om de eerste nood te lenigen. Ook Turkije, dat zelf geregeld door aardbevingen wordt getroffen, heeft hulp aangeboden. Hulpteams staan klaar om te vertrekken naar het rampgebied. Ook Griekenland is bereid een reddingsteam te sturen naar het rampgebied.

Grote test

De Pakistaanse president Musharraf bracht zaterdag een bezoek de getroffen regio. Hij sprak van een "grote test" voor zijn land om de hulpverlening te organiseren. "Het hele land zal voor deze test slagen", beloofde de president. India, aartsvijand van Pakistan, bood Islamabad ook hulp aan.

Artsen zonder Grenzen

Artsen zonder Grenzen (AzG) stuurt de komende dagen personeel en hulpgoederen naar het gebied in Azië dat zaterdag werd getroffen door een aarbeving. Vanuit Amsterdam, Delhi en Dubai gaan onder meer tenten, medicijnen, verband, jerrycans en dekens naar de rampregio.

De eerste twee hulpverleners zijn onderweg, meldde een woordvoerder van de Nederlandse afdeling van AzG zaterdag. Zondag en maandag vertrekt nog een aantal medici en logistiek medewerkers. De hulpgoederen bestaan uit duizend tenten, tien kliniektenten, 50.000 dekens, 20.000 jerrycans, twee dieselpompmotoren, operatiesets en waterzuiveringspaketten. Verder gaat het om een standaardpakket verband, pleisters, ontsmettingsmateriaal dat genoeg is om een maand lang 10.000 getroffenen te helpen.

Ruïnes
Een Nederlandse hulpverlener van Artsen zonder Grenzen was al in Pakistan voor een ander project. Zijn huis stortte in. "We hebben dode mensen gezien. Kleine kinderen en oude mannen onder het puin vandaan gehaald. We kijken tegen enorme mooie bergtoppen aan waar nog alleen ruïnes van huizen op staan. De wegen zijn onbegaanbaar, bruggen zijn ingestort. We zitten opgesloten in de vallei waar we zijn", verkaarde J.P. Stellema in het NOS Journaal.

[ Bericht 47% gewijzigd door Arshad1 op 08-10-2005 21:51:16 ]
  zondag 9 oktober 2005 @ 00:08:17 #54
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31297151
En een klein uur geleden nog een flinke naschok van 5.8
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31298123
Death toll from Pakistani earthquake over 3000: Official

(Updated at 2350 PST)
ISLAMABAD: The death toll from the worst ever earthquake in Pakistan has increased beyond 3000 including 1660 alone in North-West Frontier province, according to Pakistani officials.

Amongst those killed in NWFP were male and female students.

At least 200 soldiers of Pakistan Army have also died in the calamity and 300 other soldiers injured, according to reports.

Pakistna Army spokesman Sahukat Sultan told that the earthquake has also caused a heavy loss to the military infrastructure.

More serious massive losses were also been caused to country’s different areas, the spokesman said.
pi_31300364
Ik heb zomaar het gevoel dat de nederlandse media deze ramp weer eens onderschat
Zijn tweeduizend doden in 1 stad niet genoeg ofzo?
Ik vrees weer tienduizenden doden.
pi_31301983
die vrees wordt waarheid...
quote:
18.000 doden na aardbeving Pakistan

ISLAMABAD De zware aardbeving in Azië heeft in Pakistan zeker 18.000 mensen het leven gekost, zei een woordvoerder van president Musharaff tegen CNN. Er zijn meer dan 40.000 gewonden.

Het aantal doden kan nog oplopen omdat hulpdiensten nog lang niet alle delen van het rampgebied hebben bereikt. In de steden is het zoeken naar slachtoffers en overlevenden vannacht doorgegaan.

De aardbeving is de zwaarste in de geschiedenis van Pakistan. Er zijn ook honderden slachtoffers gevallen in de Indiase deelstaat Punjab en in het oosten van Afghanistan. Het reddingswerk wordt belemmerd door slecht weer.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/10/art0000A006089D.html

en ze hebben het daar al zo zwaar, met bv. die toestand in Kashmir
pi_31302468
18.000 doden....en er zijn vannochtend ook nog twee zeer zware naschokken geweest. Mijn hemel
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_31302686
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 02:26 schreef logisnack het volgende:
Ik heb zomaar het gevoel dat de nederlandse media deze ramp weer eens onderschat
Zijn tweeduizend doden in 1 stad niet genoeg ofzo?
Ik vrees weer tienduizenden doden.
heeft niets met onderschatting te maken, is gewoon de waarheid van het moment. Maar goed, de teller is gezet op maar liefst 18.000
  zondag 9 oktober 2005 @ 09:34:52 #60
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_31302706
18.000 doden, maar kan uiteindelijk oplopen tot het veelvoudige
  zondag 9 oktober 2005 @ 09:39:32 #61
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31302742
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:20 schreef Strolie75 het volgende:
Ach, het is de wil van Allah.
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:24 schreef erik.jansen101 het volgende:
Niet erg, de wil van Allah
Twee op een rij, best goed.

Sufkoppen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_31302788
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:39 schreef popolon het volgende:

Twee op een rij, best goed.

Sufkoppen.
De uitspraken zeggen 0,0 over Allah of de mensen in dat gebied, popolon. Het zegt juist heel erg veel over diegenen die zulke opmerkingen denken te moeten maken bij zo'n tragedie. Ze zetten zichzelf dus heel erg voor lul en dan vind ik sufkoppen nog een vriendelijk eufemisme

Ik ben benieuwd of er nu ook grootse 555 acties voor Pakistan komen. Het zou wel terecht zijn.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_31302879
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:43 schreef Atrimar het volgende:

[..]

De uitspraken zeggen 0,0 over Allah of de mensen in dat gebied, popolon. Het zegt juist heel erg veel over diegenen die zulke opmerkingen denken te moeten maken bij zo'n tragedie. Ze zetten zichzelf dus heel erg voor lul en dan vind ik sufkoppen nog een vriendelijk eufemisme

Ik ben benieuwd of er nu ook grootse 555 acties voor Pakistan komen. Het zou wel terecht zijn.
Gelukkig zei ik het toen er nog maar 31 doden waren of iets in die richting. Als grapje inderdaad, zoals men altijd grapjes maakt over erge dingen. Nu houd ik mijn mond daarover wel dicht, dat komt over een paar dagen wel weer, als iedereen 'bekomen is van de schrik'.

Ik gaf ook niet aan 555 ten tijde van de Tsunami. Ik heb toen zelf geld gedoneerd aan lokale collectes (ik was toen in Indonesië). 555 is, zoals vele, een baggertrage organisatie als je het mij vraagt. Ik zou liever nog zelf naar een plek toevliegen om het geld te brengen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 09:54:32 #64
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31302901
quote:

[..]

Ik druk me graag een beetje normaal uit, da's niet voor iedereen weggelegd

DIe 555 zie ik eerlijk gezegd, ook al woon ik niet in Nederland, niet zo snel komen.

Er zijn nog te 'weinig' doden en te weinig media aandacht.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_31302929
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:54 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik druk me graag een beetje normaal uit, da's niet voor iedereen weggelegd

DIe 555 zie ik eerlijk gezegd, ook al woon ik niet in Nederland, niet zo snel komen.

Er zijn nog te 'weinig' doden en te weinig media aandacht.
nu zullen er ook wel niet al te snel meer doden vallen dan tijdens de Tsunami.
  zondag 9 oktober 2005 @ 10:00:11 #66
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31302964
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:57 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

nu zullen er ook wel niet al te snel meer doden vallen dan tijdens de Tsunami.
Maar da's toch iets anders.
pi_31302967
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:00 schreef popolon het volgende:

[..]

Maar da's toch iets anders.
dat klopt. het ene was een aardbeving, de ander was een aardbeving met vloedgolf.
pi_31302973
quote:

[..]

Mooi gezegd...trieste figuren...
pi_31302986
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:54 schreef popolon het volgende:
te weinig media aandacht.
Tja, maar dat valt de laatste tijd toch wel op.
De aandacht van de media ligt na Katarina heel erg op Amerika. Er zijn een orkaan in Midden-Amerika en een typhoon in Azië die niet meer zijn dan een kort berichtje van 10 regels op de pagina buitenland. Terwijl daar ook honderden mensen om het leven zijn gekomen.
I intend to live forever, or die trying.
pi_31303014
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:02 schreef dwerg het volgende:

[..]

De aandacht van de media ligt na Katarina heel erg op Amerika. Er zijn een orkaan in Midden-Amerika en een typhoon in Azië die niet meer zijn dan een kort berichtje van 10 regels op de pagina buitenland. Terwijl daar ook honderden mensen om het leven zijn gekomen.
Dat is altijd al zo geweest ? Over het algemeen is de VS belangrijker voor ons dan Pakistan. Het gaat niet alleen om wat jij en ik van Bush of Musharraf vinden natuurlijk, maar dat lijkt me toch een feit.
pi_31303020
Mogelijk 30.000 doden in Pakistaans Kashmir
quote:
ISLAMABAD - Naar schatting 30.000 mensen zijn om het leven gekomen als gevolg van de zware aardbeving zaterdag in Kashmir. Het epicentrum lag in het Pakistaanse deel van Kashmir waar volgens minister van Publieke Werken en Communicatie Tariq Farooq naar schatting 30.000 doden zijn gevallen.

De hoofdstad van Pakistaans Kashmir, Muzaffarabad, is volgens ooggetuigen volledig verwoest.

Zaterdagavond stond het dodental van de zware aardbeving in Pakistan en India nog op drieduizend. Vier schokken, die een kracht van 7,6 op de schaal van Richter hadden, hebben in Noord-Pakistan en het noordwesten van India voor enorme schade gezorgd. Hele dorpen zijn met de grond gelijk gemaakt en grote gebouwen in onder meer de Pakistaanse hoofdstad Islamabad stortten in.

Het rampgebied is in de 24 uur na de beving getroffen door ten minste twintig naschokken. In de nacht van zaterdag op zondag zijn nog zeker twee zware naschokken gevoeld. Die hadden een kracht van respectievelijk 5,8 en 5,5 op de schaal ven Richter.

Regen

De hulpverlening werd in de nacht van zaterdag op zondag bemoeilijkt door zware regen en hagelbuien. "De mensen hebben niets waarme ze zich tegen wind en weer kunnen beschermen, en het regent dat het giet", aldus een verslaggever uit een dorp in het aardbevingsgebied.

Grootste ramp

De verwoestende aardbeving is de grootste ramp uit de Pakistaanse geschiedenis. Dat heeft de woordvoerder van president Musharraf zondag gezegd.

"Deze ramp is wat betreft kracht en schaal verreweg het grootste dat we tot nog toe hebben meegemaakt in de geschiedenis van Pakistan", zei majoor-generaal Shaukat Sultan tegen CNN. De islamitische republiek onstond in 1947 uit de deling van het toenmalige Brits India.
wah...
pi_31303027
quote:

[..]

Bij Katrina ging ongeveer 90% van de berichtgeving over het falen van Amerika in het algemeen en Bush in het bijzonder. Er waren ook wat commentators die beweerden dat in derde-wereld landen de zaken nog beter geregeld waren, nu kunnen we zien of dat ook echt zo is.
  zondag 9 oktober 2005 @ 10:07:16 #73
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31303055
quote:

[..]

Ik woon in de VS en dit is wel degelijk op het nieuws hoor.

Kan er ook niks aan doen dat dit weinig aandacht krijgt maar op de op VS nieuwszenders was het toch wel een van de eerste items.
pi_31303067
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:07 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik woon in de VS en dit is wel degelijk op het nieuws hoor.

Kan er ook niks aan doen dat dit weinig aandacht krijgt maar op de op VS nieuwszenders was het toch wel een van de eerste items.
Hier ook hoor. zeker nadat berichtgeving op gang was gekomen. Dit duurt altijd even natuurlijk, zeker voor aardbevingen. Een hurricane zie je al dagen tevoren aankomen, zodat de media reeds in stelling gebracht is.
pi_31303070
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Dat is altijd al zo geweest ? Over het algemeen is de VS belangrijker voor ons dan Pakistan. Het gaat niet alleen om wat jij en ik van Bush of Musharraf vinden natuurlijk, maar dat lijkt me toch een feit.
Het gaat mij eigenlijk om die honderden doden, en niet om wat ik van Bush vind.
Natuurlijk is wat er in Amerika gebeurd belangrijk voor de wereldeconomie, maar als de olieprijs al afhangt van het weerbericht, dan is er iets mis. En dat kun je de media ook aanrekenen.
I intend to live forever, or die trying.
pi_31303082
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:08 schreef dwerg het volgende:

[..]

Het gaat mij eigenlijk om die honderden doden, en niet om wat ik van Bush vind.
Natuurlijk is wat er in Amerika gebeurd belangrijk voor de wereldeconomie, maar als de olieprijs al afhangt van het weerbericht, dan is er iets mis. En dat kun je de media ook aanrekenen.
ik denk dat je dat in 1e instantie jezelf moet aanrekenen door een beetje in te schatten waarmee je te maken hebt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 11:26:23 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31304203
Goed, nu gaan europa en de VS natuurlijk grote hoeveelheden hulpgoederen sturen, en als men daar weer op eigen benen kan staan, rent men weer rond in demonstraties tegen het duivelse westen en steekt vlaggen in de fik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:07:23 #78
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31306137
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed, nu gaan europa en de VS natuurlijk grote hoeveelheden hulpgoederen sturen, en als men daar weer op eigen benen kan staan, rent men weer rond in demonstraties tegen het duivelse westen en steekt vlaggen in de fik.
Daarmee laten wij zien dat we daar boven staan.

Uiteraard is dat niet een eindeloos gebeuren, als we onszelf moeten beschermen zullen we dat heus wel doen, maar zover is het nog niet, en waarom zouden we argwanend zijn en niet gewoon hulp sturen, dat is geen constructieve houding, lijkt me.

Als zij de hulp ontvangen, laat ze dan de tekst "Regards from The Netherlands, good luck!" lezen op de tentdoeken, en daarbij stilstaan
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31306295
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:07 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Daarmee laten wij zien dat we daar boven staan.

Uiteraard is dat niet een eindeloos gebeuren, als we onszelf moeten beschermen zullen we dat heus wel doen, maar zover is het nog niet, en waarom zouden we argwanend zijn en niet gewoon hulp sturen, dat is geen constructieve houding, lijkt me.

Als zij de hulp ontvangen, laat ze dan de tekst "Regards from The Netherlands, good luck!" lezen op de tentdoeken, en daarbij stilstaan
sturen ze ook wat kilo's wiet mee dan?
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:16:24 #80
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31306307
een beetje hulp kan geen kwaad. misschien denken ze dan ineens toch dat het westen ook het beste met hún voorheeft. wat een baardige mufti ook mag zeggen.

als ik vanuit de marokko rifsteuntroepen in de diamantbuurt zou zien die de jongens, die de boel verkloten, op marokkaanse wijze en ter plekke zou straffen, dan zou mijn gevoel over de rif ook drastisch veranderen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:20:07 #81
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_31306378
Wat een teringzooi .
Het 'leek' mee te vallen, de eerste uren na de beving, maar het aantal slachtoffers loopt nu weer heel hard op ...
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:24:06 #83
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_31306436
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:22 schreef indahnesia.com het volgende:
hmm. CNN meldt inmiddels ruim 19.100 doden..
Juist.
En dat gaat nog veel hoger worden omdat ze de zwaarst getroffen gebieden nog niet hebben kunnen bereiken ...
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:26:22 #84
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:27:25 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31306495
gelukkig hebben diverse landen hun hulptroepen al in het vliegtuig gezet.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:28:13 #86
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31306509
30.000 volgens de Telegraaf
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:28:42 #87
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31306518
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:15 schreef indahnesia.com het volgende:

sturen ze ook wat kilo's wiet mee dan?
Onze wiet kan niet tippen aan hun opium.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:29:39 #88
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31306534
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:28 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Onze wiet kan niet tippen aan hun opium.
ook zonder die opium hebben ze genoeg megaplantages weed.
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:29:42 #89
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_31306535

De naschokken zijn ook niet licht ...
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:31:05 #90
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31306565
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:29 schreef zoalshetis het volgende:

ook zonder die opium hebben ze genoeg megaplantages weed.
Vooruit, als ze 't nou ook nog eens gaan roken in plaats van het te ruilen voor wapens
  Moderator zondag 9 oktober 2005 @ 13:57:16 #91
8781 crew  Frutsel
pi_31307204
hoofdstad van pakistaans kashmir zou volledig zijn verwoest
zal inderdaad naar de 30.000 gaan verwacht ik... net als in BAM.

Informatie over aardbevingen in het algemeen of heb je daar ook interesse in, kan je hier vinden ---> Aardbevingen
  zondag 9 oktober 2005 @ 13:58:28 #92
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_31307248
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:57 schreef Frutsel het volgende:
hoofdstad van pakistaans kashmir zou volledig zijn verwoest
zal inderdaad naar de 30.000 gaan verwacht ik... net als in BAM.
ik lees het inderdaad nu op cnn.com...
  zondag 9 oktober 2005 @ 15:31:07 #94
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31309177
Allereerst vind ik het heel erg wat er gebeurd is in Pakistan en mijn medeleven gaat uit naar al de mensen die getroffen zijn door deze ramp.
  zondag 9 oktober 2005 @ 15:54:33 #95
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31309741
Dit is rampentopic nummer hoeveel? (retorisch)

Earthchanges

Las onlangs op zo'n 'alternatieve' site dat we ons mogen verwachten aan natuurrampen tegen een gemiddelde van 1 om de twee weken.

Voor wat het waard is misschien wel interresant om in de gaten te houden.
pi_31311446
Erge fotos die maar blijven komen

Gelukkig is de leger daar een van de weinig goed ontwikkelde instituten, ze hebben het goed gecoordineerd volgens cnn/bbc en kijkend naar pakistaanse nieuwszenders. Alleen een tekort aan helikopters is ontstaan.

pi_31315760
Volgens mij is het dodenaantal behoorlijk overdreven. Het enige wat ik op CNN heb gezien is 1 woontoren van 10 verdiepingen hoog die gedeeltelijk is ingestort.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_31315865
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:32 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Volgens mij is het dodenaantal behoorlijk overdreven. Het enige wat ik op CNN heb gezien is 1 woontoren van 10 verdiepingen hoog die gedeeltelijk is ingestort.
Die toren enzo is in Islamabad, meeste fotos hier komen uit Islamabad/Rawalpindi etc. In islamabad zijn er maar 25 doden, de merendeel ligt in Azad Kashmir en NWFP (North West Frontier Province)

WORST-HIT AREAS
Pakistani-run Kashmir: At least 17,000 dead
Pakistan's North-West Frontier province: At least 1,600 dead
Islamabad: At least 25 dead
Indian-run Kashmir: At least 600 dead

aldus bbc
  Moderator zondag 9 oktober 2005 @ 21:10:03 #99
8781 crew  Frutsel
pi_31316757
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:32 schreef kansloze_dertiger het volgende:
zeker slechts 5 seconden CNN gekeken?
pi_31316801
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 17:19 schreef Arshad1 het volgende:
Erge fotos die maar blijven komen

Gelukkig is de leger daar een van de weinig goed ontwikkelde instituten, ze hebben het goed gecoordineerd volgens cnn/bbc en kijkend naar pakistaanse nieuwszenders. Alleen een tekort aan helikopters is ontstaan.

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Mijn hemel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')