Bron: http://www.nu.nl/news/605(...)oorden_Pakistan.htmlquote:Uitgegeven: 8 oktober 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2005 08:12
ISLAMABAD/NEW DELHI - De zware aardbeving die het noorden van Pakistan en het noordwesten van India zaterdagochtend heeft getroffen heeft veel schade veroorzaakt. Dat hebben functionarissen en ooggetuigen gezegd. Zij vrezen ook voor veel slachtoffers.
De beving had volgens de Amerikaanse geologische dienst USGS een kracht van 7,6 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag circa 95 kilometer ten noordoosten van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad en niet ver van de grens met India. Autoriteiten proberen een beeld te krijgen van schade of slachtoffers. In Islamabad zou een flatgebouw van negentien verdiepingen deels zijn ingestort.
CNN gaf zaterdagochtend de eerste melding van slachtoffers: een persoon is overleven en zes zijn gewond geraakt. De aardbeving heeft vooral het platteland geraakt, aldus de Amerikaanse nieuwszender.
De schok werd in grote delen van Zuid-Azië gevoeld. Inwoners in de hoofdsteden van India, Pakistan en Afghanistan meldden minutenlange trillingen. Uit vele steden komen meldingen van inwoners die schreeuwend hun huizen uitrenden toen de aardschokken om 05.50 uur Nederlandse tijd begonnen. De beving deed ramen en deuren in de stad Peshawar (Pakistan) schudden.
"Dit is de zwaarste aardbeving die ik ooit in mijn leven heb meegemaakt", vertelde een 84-jarige inwoner van de stad Srinagar het persbureau AFP. De hoofdstad van het Indiase deel van Kashmir ligt 125 kilometer ten zuidoosten van het epicentrum. In Islamabad sprak een functionaris van de meteorologische dienst van mogelijk de zwaarste aardbeving in de geschiedenis van de stad.
Volgens het Amerikaanse geologische instituut deed de beving zich voor op een diepte van 10 kilometer. Collega's uit Japan spraken van een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter. Indiase aardkundigen hielden het op 6,8.
India en Pakistan worden vaker getroffen door zware aardbevingen. In januari 2001 kostte een beving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter in West-India aan 20.000 mensen het leven.
'Zeer intens'
De aardbeving deed zich op een diepte van tien kilometer onder het aardoppervlak voor. De schokken moeten daardoor "zeer intens" zijn geweest. Dat heeft een geoloog van het Amerikaanse Nationale Aardbevings Informatie Centrum tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd. Omdat het om een dichtbevolkte regio gaat valt volgens hem te vrezen voor veel schade en slachtoffers.
Naschokken
Volgens David Applegate zijn bovendien veel naschokken te verwachten. Enkele daarvan kunnen zwaarder zijn dan 6,0 op de schaal van Richter. Dat is vooral gevaarlijk voor gebouwen die door de eerste schok al schade hebben opgelopen.
Omdat de beving zich ver in het binnenland voordeed, is er geen kans op een tsunami. Dat gebeurde wel op op 26 december toen een zeer zware aardbeving voor de kust van Atjeh (Indonesië) golven veroorzaakte die kusten langs de hele Indische Oceaan overspoelden. Daardoor kwamen naar schatting meer dan 210.000 mensen om het leven.
Volgens het Franse persbureau AFP is een dorp in de Pakistaanse deelstaat Kashmir compleet verwoest door de aardbeving.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Alles ligt plat geloof ik.
Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Is dit nu de straf van Allah voor het herbergen van Osama, al-Zarkawi, Noordin of wie dan ook?
Is dit alles?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
sorry, ik ben niet gestationeerd in Pakistan gelukkigquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dit alles?
Ik zit al uren te wachten tot je online komt en verwachtte allemaal mooie kaartjes en schema's
quote:A major earthquake has shaken Pakistan and parts of India and Afghanistan on Saturday, killing at least 88 people and injuring hundreds more. Officials expect the toll to rise.
Iedereen is toch 2e man bij Al Queda, niet dan? Ba'ashir hoort ook vast ergens thuis, die is van Jema'ah Islamia, schijnbaar hoort dat ook weer bij Al Queda.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:22 schreef yvonne het volgende:
Thanks indahnesia.com!
óf allah straft pakistan voor het toestaan van sextoerisme, of allah is boos omdat er geen grote aanslag meer is geweestquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Denk het niet, daar heb je namelijk geld voor nodig. En dat steekt de regering liever in een atoomprogramma.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[afbeelding]
Reddingswerkers dragen strechers naar het ingestorte gebouw van 19 etages in Islamabad
Die kaartenhuisjes hebben ze overal wel geloof ik. Nu weer een paar minder, maar of ze nu wél goede gebouwen gaan bouwen?
Nee, het wordt steeds fout vermeld...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ben ik de enige de het opvalt dat die 2de man van osama telkens anders heet?
Dan is het weer al-zarkawi, dan weer al-zawahiri, dan weer wat anders, etc etc
Maar dan andersomquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee, het wordt steeds fout vermeld...
Al Zarqawi is de tweede man van Osama...
Al Zawahiri is de eerste man van AlQaida in irak...
ja dat zal het zijn, net als katrinaquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef indahnesia.com het volgende:
jij poste ook een dergelijke reactie over katrina als ik me niet vergis.quote:
Die noodhulp komt in de loop van de dag wel hoor.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
Tja we kunnen ook vast noodhulp vooruit sturen. "Er komt vast wel een aardbeving". Zo werkt de wereld alleen niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:40 schreef Eamon het volgende:
Waar blijft de noodhulp?. K kan me nog uit een vaag verleden iets herinneren van een orkaan in de VS, dat land is economisch veel sterker en kreeg meteen alles wat ze nodig dachten te hebben aangeboden, niet dat ze het gelijk accepteerden, maar goed. K denk dat een land als Pakistan op dit moment even om hulp zit te springen
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:05 schreef indahnesia.com het volgende:
ooh.. inmiddels al 351 doden confirmed
aan die laatste foto te zien is het niet echt een arm gebied dat getroffen isquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:49 schreef Arshad1 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1,000 feared dead in Pakistan quake
ISLAMABAD: A massive earthquake is feared to have killed more than 1,000 people in Pakistan on Saturday, chief military spokesman Major General Shaukat Sultan said.
"The death toll could be more than 1,000. There could be massive casualties but we do not have exact numbers," Sultan said from the capital Islamabad.
geo.tv
Inderdaad. Ik wist niet dat ze daar zo'n dure auto's rijden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
aan die laatste foto te zien is het niet echt een arm gebied dat getroffen is![]()
Sorry dat ik net zo kortaf reageerde maar mijn toetsenbord was kapot, k heb nu n ander te pakken.quote:
Hebben ze ook al internet in de gevangenis?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 16:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Sorry dat ik net zo kortaf reageerde maar mijn toetsenbord was kapot, k heb nu n ander te pakken.
damn, dit is wel ernstig mensen
De aardbeving is dan ook in Islamabad hequote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik wist niet dat ze daar zo'n dure auto's rijden.
Maar het kan ook een foto zijn van een betere wijk in een grote stad.
netjes, zeer netjesquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:14 schreef logisnack het volgende:
Ja en Nederland heeft als 1 van de eersten hulp toegezegd.
In de vorm van 1 mil euro.
och ja, we hebben toch genoeg en zo.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:14 schreef logisnack het volgende:
Ja en Nederland heeft als 1 van de eersten hulp toegezegd.
In de vorm van 1 mil euro.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/10/art0000A006089D.htmlquote:18.000 doden na aardbeving Pakistan
ISLAMABAD De zware aardbeving in Azië heeft in Pakistan zeker 18.000 mensen het leven gekost, zei een woordvoerder van president Musharaff tegen CNN. Er zijn meer dan 40.000 gewonden.
Het aantal doden kan nog oplopen omdat hulpdiensten nog lang niet alle delen van het rampgebied hebben bereikt. In de steden is het zoeken naar slachtoffers en overlevenden vannacht doorgegaan.
De aardbeving is de zwaarste in de geschiedenis van Pakistan. Er zijn ook honderden slachtoffers gevallen in de Indiase deelstaat Punjab en in het oosten van Afghanistan. Het reddingswerk wordt belemmerd door slecht weer.
heeft niets met onderschatting te maken, is gewoon de waarheid van het moment. Maar goed, de teller is gezet op maar liefst 18.000quote:Op zondag 9 oktober 2005 02:26 schreef logisnack het volgende:
Ik heb zomaar het gevoel dat de nederlandse media deze ramp weer eens onderschat
Zijn tweeduizend doden in 1 stad niet genoeg ofzo?
Ik vrees weer tienduizenden doden.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:20 schreef Strolie75 het volgende:
Ach, het is de wil van Allah.
Twee op een rij, best goed.quote:
De uitspraken zeggen 0,0 over Allah of de mensen in dat gebied, popolon. Het zegt juist heel erg veel over diegenen die zulke opmerkingen denken te moeten maken bij zo'n tragedie. Ze zetten zichzelf dus heel erg voor lul en dan vind ik sufkoppen nog een vriendelijk eufemismequote:
Gelukkig zei ik het toen er nog maar 31 doden waren of iets in die richting. Als grapje inderdaad, zoals men altijd grapjes maakt over erge dingen. Nu houd ik mijn mond daarover wel dicht, dat komt over een paar dagen wel weer, als iedereen 'bekomen is van de schrik'.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:43 schreef Atrimar het volgende:
[..]
De uitspraken zeggen 0,0 over Allah of de mensen in dat gebied, popolon. Het zegt juist heel erg veel over diegenen die zulke opmerkingen denken te moeten maken bij zo'n tragedie. Ze zetten zichzelf dus heel erg voor lul en dan vind ik sufkoppen nog een vriendelijk eufemisme![]()
Ik ben benieuwd of er nu ook grootse 555 acties voor Pakistan komen. Het zou wel terecht zijn.
Ik druk me graag een beetje normaal uit, da's niet voor iedereen weggelegdquote:Op zondag 9 oktober 2005 09:43 schreef Atrimar het volgende:
[..]
De uitspraken zeggen 0,0 over Allah of de mensen in dat gebied, popolon. Het zegt juist heel erg veel over diegenen die zulke opmerkingen denken te moeten maken bij zo'n tragedie. Ze zetten zichzelf dus heel erg voor lul en dan vind ik sufkoppen nog een vriendelijk eufemisme![]()
Ik ben benieuwd of er nu ook grootse 555 acties voor Pakistan komen. Het zou wel terecht zijn.
nu zullen er ook wel niet al te snel meer doden vallen dan tijdens de Tsunami.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:54 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik druk me graag een beetje normaal uit, da's niet voor iedereen weggelegd
DIe 555 zie ik eerlijk gezegd, ook al woon ik niet in Nederland, niet zo snel komen.
Er zijn nog te 'weinig' doden en te weinig media aandacht.
Maar da's toch iets anders.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nu zullen er ook wel niet al te snel meer doden vallen dan tijdens de Tsunami.
Mooi gezegd...trieste figuren...quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:43 schreef Atrimar het volgende:
[..]
Tja, maar dat valt de laatste tijd toch wel op.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:54 schreef popolon het volgende:
te weinig media aandacht.
Dat is altijd al zo geweest ? Over het algemeen is de VS belangrijker voor ons dan Pakistan. Het gaat niet alleen om wat jij en ik van Bush of Musharraf vinden natuurlijk, maar dat lijkt me toch een feit.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:02 schreef dwerg het volgende:
[..]
Tja, maar dat valt de laatste tijd toch wel op.
De aandacht van de media ligt na Katarina heel erg op Amerika. Er zijn een orkaan in Midden-Amerika en een typhoon in Azië die niet meer zijn dan een kort berichtje van 10 regels op de pagina buitenland. Terwijl daar ook honderden mensen om het leven zijn gekomen.
wah...quote:ISLAMABAD - Naar schatting 30.000 mensen zijn om het leven gekomen als gevolg van de zware aardbeving zaterdag in Kashmir. Het epicentrum lag in het Pakistaanse deel van Kashmir waar volgens minister van Publieke Werken en Communicatie Tariq Farooq naar schatting 30.000 doden zijn gevallen.
De hoofdstad van Pakistaans Kashmir, Muzaffarabad, is volgens ooggetuigen volledig verwoest.
Zaterdagavond stond het dodental van de zware aardbeving in Pakistan en India nog op drieduizend. Vier schokken, die een kracht van 7,6 op de schaal van Richter hadden, hebben in Noord-Pakistan en het noordwesten van India voor enorme schade gezorgd. Hele dorpen zijn met de grond gelijk gemaakt en grote gebouwen in onder meer de Pakistaanse hoofdstad Islamabad stortten in.
Het rampgebied is in de 24 uur na de beving getroffen door ten minste twintig naschokken. In de nacht van zaterdag op zondag zijn nog zeker twee zware naschokken gevoeld. Die hadden een kracht van respectievelijk 5,8 en 5,5 op de schaal ven Richter.
Regen
De hulpverlening werd in de nacht van zaterdag op zondag bemoeilijkt door zware regen en hagelbuien. "De mensen hebben niets waarme ze zich tegen wind en weer kunnen beschermen, en het regent dat het giet", aldus een verslaggever uit een dorp in het aardbevingsgebied.
Grootste ramp
De verwoestende aardbeving is de grootste ramp uit de Pakistaanse geschiedenis. Dat heeft de woordvoerder van president Musharraf zondag gezegd.
"Deze ramp is wat betreft kracht en schaal verreweg het grootste dat we tot nog toe hebben meegemaakt in de geschiedenis van Pakistan", zei majoor-generaal Shaukat Sultan tegen CNN. De islamitische republiek onstond in 1947 uit de deling van het toenmalige Brits India.
Bij Katrina ging ongeveer 90% van de berichtgeving over het falen van Amerika in het algemeen en Bush in het bijzonder. Er waren ook wat commentators die beweerden dat in derde-wereld landen de zaken nog beter geregeld waren, nu kunnen we zien of dat ook echt zo is.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:02 schreef dwerg het volgende:
[..]
De aandacht van de media ligt na Katarina heel erg op Amerika. Er zijn een orkaan in Midden-Amerika en een typhoon in Azië die niet meer zijn dan een kort berichtje van 10 regels op de pagina buitenland. Terwijl daar ook honderden mensen om het leven zijn gekomen.
Ik woon in de VS en dit is wel degelijk op het nieuws hoor.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:02 schreef dwerg het volgende:
[..]
Hier ook hoor. zeker nadat berichtgeving op gang was gekomen. Dit duurt altijd even natuurlijk, zeker voor aardbevingen. Een hurricane zie je al dagen tevoren aankomen, zodat de media reeds in stelling gebracht is.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik woon in de VS en dit is wel degelijk op het nieuws hoor.
Kan er ook niks aan doen dat dit weinig aandacht krijgt maar op de op VS nieuwszenders was het toch wel een van de eerste items.
Het gaat mij eigenlijk om die honderden doden, en niet om wat ik van Bush vind.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Dat is altijd al zo geweest ? Over het algemeen is de VS belangrijker voor ons dan Pakistan. Het gaat niet alleen om wat jij en ik van Bush of Musharraf vinden natuurlijk, maar dat lijkt me toch een feit.
ik denk dat je dat in 1e instantie jezelf moet aanrekenen door een beetje in te schatten waarmee je te maken hebt.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:08 schreef dwerg het volgende:
[..]
Het gaat mij eigenlijk om die honderden doden, en niet om wat ik van Bush vind.
Natuurlijk is wat er in Amerika gebeurd belangrijk voor de wereldeconomie, maar als de olieprijs al afhangt van het weerbericht, dan is er iets mis. En dat kun je de media ook aanrekenen.
Daarmee laten wij zien dat we daar boven staan.quote:Op zondag 9 oktober 2005 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed, nu gaan europa en de VS natuurlijk grote hoeveelheden hulpgoederen sturen, en als men daar weer op eigen benen kan staan, rent men weer rond in demonstraties tegen het duivelse westen en steekt vlaggen in de fik.
sturen ze ook wat kilo's wiet mee dan?quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:07 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Daarmee laten wij zien dat we daar boven staan.
Uiteraard is dat niet een eindeloos gebeuren, als we onszelf moeten beschermen zullen we dat heus wel doen, maar zover is het nog niet, en waarom zouden we argwanend zijn en niet gewoon hulp sturen, dat is geen constructieve houding, lijkt me.
Als zij de hulp ontvangen, laat ze dan de tekst "Regards from The Netherlands, good luck!" lezen op de tentdoeken, en daarbij stilstaan
Juist.quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:22 schreef indahnesia.com het volgende:
hmm. CNN meldt inmiddels ruim 19.100 doden..
Onze wiet kan niet tippen aan hun opium.quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:15 schreef indahnesia.com het volgende:
sturen ze ook wat kilo's wiet mee dan?
ook zonder die opium hebben ze genoeg megaplantages weed.quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:28 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Onze wiet kan niet tippen aan hun opium.
Vooruit, als ze 't nou ook nog eens gaan roken in plaats van het te ruilen voor wapensquote:Op zondag 9 oktober 2005 13:29 schreef zoalshetis het volgende:
ook zonder die opium hebben ze genoeg megaplantages weed.
ik lees het inderdaad nu op cnn.com...quote:Op zondag 9 oktober 2005 13:57 schreef Frutsel het volgende:
hoofdstad van pakistaans kashmir zou volledig zijn verwoest
zal inderdaad naar de 30.000 gaan verwacht ik... net als in BAM.
Die toren enzo is in Islamabad, meeste fotos hier komen uit Islamabad/Rawalpindi etc. In islamabad zijn er maar 25 doden, de merendeel ligt in Azad Kashmir en NWFP (North West Frontier Province)quote:Op zondag 9 oktober 2005 20:32 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Volgens mij is het dodenaantal behoorlijk overdreven. Het enige wat ik op CNN heb gezien is 1 woontoren van 10 verdiepingen hoog die gedeeltelijk is ingestort.
zeker slechts 5 seconden CNN gekeken?quote:Op zondag 9 oktober 2005 20:32 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Volgens mij is het dodenaantal behoorlijk overdreven. Het enige wat ik op CNN heb gezien is 1 woontoren van 10 verdiepingen hoog die gedeeltelijk is ingestort.
Mijn hemelquote:Op zondag 9 oktober 2005 17:19 schreef Arshad1 het volgende:
Erge fotos die maar blijven komen
Gelukkig is de leger daar een van de weinig goed ontwikkelde instituten, ze hebben het goed gecoordineerd volgens cnn/bbc en kijkend naar pakistaanse nieuwszenders. Alleen een tekort aan helikopters is ontstaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |