abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:50:50 #1
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31241603
Hoi!
Zaterdag abo met tel aangevraagd en geweigerd
In principe kan Orange nu natuurlijk mijn aarsch kussen en zou ik op zoek kunnen gaan naar een andere aanbieder, maar ik redeneer als volgt: zó'n groot bedrijf, één klant meer of minder daar malen ze niet om, dus ik ga gewoon ff de onderste steen boven halen. Want: door mij zomaar te weigeren handelt Orange volgens mij gewoon hartstikke tegen de wet.

Stukje uit de brief die ik vandaag van Orange ontving:
quote:
Helaas heeft onze toetsing uitgewezen dat wij u geen abonnement kunnen toekennen. Als u meer informatie wilt ontvangen over de reden van afwijzing, kunt u een brief sturen naar.....
Waar halen ze het f*cking lef vandaan

Enfin, briefje terug :
quote:
Afzender:
XXXXXXX
XXXXXXXX
215XXX Nieuw Vennep
Mijn nummer (Orange prepaid): 06189XXXX

Nieuw Vennep, 7 oktober 2005

Aan:
Orange Nederland N.V.
Afdeling Credit / Risk
Postbus 5127
6802 EC Arnhem

Betreft: weigering abonnement

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heb ik bij Orange een nieuwe telefoon met abonnement aangevraagd, maar tot mijn verbazing, teleurstelling en verontwaardiging werd mij dit geweigerd. Uiteraard zou ik graag, mede met verwijzing naar artikel 35 lid 4 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (verder aan te duiden als WBP), de exacte redenen van deze weigering van u vernemen.

Daarnaast wil ik u graag wijzen op artikel 42 lid 1 & 2 WBP. Ik citeer:

“Niemand kan worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft, indien dat besluit alleen wordt genomen op grond van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bestemd om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid.

2. Het eerste lid is niet van toepassing, indien het daar bedoelde besluit:
a. wordt genomen in het kader van het sluiten of uitvoeren van een overeenkomst en
1°. aan het verzoek van de betrokkene is voldaan of
2°. passende maatregelen zijn genomen ter bescherming van zijn gerechtvaardigd belang, of
b. zijn grondslag vindt in een wet waarin maatregelen zijn vastgelegd die strekken tot bescherming van het gerechtvaardigde belang van de betrokkene.”

Aangezien ik aanneem dat uw (voorlopige) besluit mij te weigeren uitsluitend gebaseerd is op (door Experian B.V. verstrekte?) geautomatiseerd verwerkte persoonsgegevens wil ik u derhalve tevens vragen mij in de gelegenheid te stellen te beargumenteren dat ik wel degelijk kredietwaardig ben.

Voor zover mij bekend zijn namelijk noch ik, noch mijn huisgenoten behept met een strafblad, negatieve betalingsgeschiedenis, betalingsachterstanden of andere vervelende eigenschappen die mij / ons tot een onbetrouwbare klant zouden kunnen maken.

In afwachting van uw reactie, en erop vertrouwend dat Orange mij na een zorgvuldige, weloverwogen en eerlijke herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid alsnog spoedig wil verwelkomen als abonnee verblijf ik,

Hoogachtend,

Martijn XXXXXX

PS: mocht u voor een zorgvuldige herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid behoefte hebben aan bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift, of een dokument ter weerlegging van eventuele door Experian verstrekte onjuiste gegevens ben ik uiteraard gaarne bereid deze te verstrekken.

PS 2: gelijk met deze brief heb ik Experian om inzage in mijn gegevens verzocht.

Bijlage: kopie van mijn identiteitsbewijs, uitsluitend bedoeld ter verifiëring van mijn identiteit in het kader van deze correspondentie.
Wordt vervolgd

Interesant artikel (pdf) waar ik mijn verhaal grotendeels op gebaseerd heb

[ Bericht 3% gewijzigd door sungaMsunitraM op 06-10-2005 21:56:42 ]
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31241679
Ben benieuwd.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:54:23 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_31241710
tvp.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:57:00 #4
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_31241799
lache!
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_31241848
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....

Er is gewoon heden ten dagen zoveel risico voor deze bedrijven.
En natuurlijk weet ik dat dit niet aan jou ligt maar er zijn andere voor jou geweest die het hebben verpest. Van die studentjes die voor 800 euro bellen en het dan niet kunnen betalen.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je iemand kan weigeren anders dan laat ik vandaag nog ff een zwerver een abbo afsluiten en ga ik er lekker mee lopen bellen.....
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:59:07 #6
83139 Alessandro
Vivere ora dare
pi_31241856
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.

Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:01:35 #7
109065 sungaMsunitraM
pi_31241955
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:58 schreef HellRaver het volgende:
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....
Heb ik dus _niet_

En dan nog, al had ik dat wel.
Iemand met een lening hoeft nog geen wanbetaler te zijn.
Brief slaat wel ergens op, ze mogen mij

a: niet zonder opgaaf van reden weigeren (en 'volgens Experian heeft u een te lage creditscore' is _geen_ geldige reden)
b: niet weigeren op grond van uitsluitend een computeruitdraai
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:03:01 #8
109065 sungaMsunitraM
pi_31242000
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.
Wat maakt dat nou uit? Als ik een abo neem vangen ze iig een vast bedrag per maand van me
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Nope, ik sta bij lange na niet in het rood
pi_31242016
goede zaak. ik vind het schandalig dat deze bedrijven op basis van de gegevens van jouw buren besluiten om jou maar geen abonnement te leveren. hoewel dit vanuit een bedrijfs perspectief wel te begrijpen is tast dit in te grote mate de individuele vrijheid van burgers aan, en dient dit daarom duidelijk gereguleerd te worden. zeker in het kader van het voorkomen van achterstandswijken is dit een slechte zaak. wie wil er immers in een achterstandswijk wonen als hij niet eens een telefoonabonnement kan alsluiten
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31242136
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_31242271
benieuwd
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_31242292
Succes en laat even weten wat ze terug sturen.
-
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:12:00 #13
109065 sungaMsunitraM
pi_31242313
pi_31242429
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
in beginsel wel, maar als daarmee de individuele vrijheid in het gedrang komt moeten er maatregelen genomen worden. hoe zou je het vinden als KPN je als monopolist geen vaste telefoon zou willen leveren? kun je geen ADSL meer nemen, en heb je dus mits er geen kabelinternet beschikbaar is in je regio geen enkele mogelijkheid tot het verkrijgen van een internetverbinding. vandaar dat KPN in haar monopolie situatie verplicht zou moeten worden om klanten aan te nemen, tenzij er duidelijke redenen zijn om dat niet te doen. dit zelfde geldt ook voor de paar spelers op de mobiele telefoon markt, de waterbedrijf markt, etc.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31242648
TVP
pi_31242712
Je hoort het wel eens vaker dat mensen zonder geldige reden geweigerd worden
pi_31242714
quote:
waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
pi_31242720
Vraagje @ TS

Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?

Ik denk dat je het gewoon moet zien als een gevalletje niet kredietwaardig in de ogen van de krediet verstrekker (in jouw geval Orange).
Hoeft dus helemaal niet waar te zijn, maar hun zien in jou om welke reden dan ook een te groot risico.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:24:32 #19
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_31242731
Orange is alleen allerminst een monopolist.

Vraag eens een abbo bij bijvoorbeeld Vodafone aan ofzo
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:25:24 #20
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31242765
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:26:16 #21
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_31242798
Ben héél benieuwd hoe dít afloopt!
(sorry voor deze tvp....)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:26:30 #22
109065 sungaMsunitraM
pi_31242806
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.

'Direct onderscheid', dwv onderscheid op grond van zgn 'beschermde kenmerken' zoals geslacht, ras, leeftijd etc is verboden (Algemene Wet Gelijke Behandeling)

'Indirect onderscheid' is bijvoorbeeld onderscheid op postcode waardoor b.v. veel allochtonen buitengesloten worden.
Indirect onderscheid is in principe ook verboden, maar is toegestaan indien er een objectieve rechtvaardigingsgrond is voor het onderscheid.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:28:19 #23
109065 sungaMsunitraM
pi_31242881
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef vertelmeer het volgende:
Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?
Sinds zij mij wettelijk gezien niet zomaar mogen weigeren
pi_31242903
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.
Vraag dan eerst eens op normale toon de reden alvorens te gaan schermen met allemaal wetten e.d.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:29:40 #25
109065 sungaMsunitraM
pi_31242928
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef B03S het volgende:
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
of dat hem in aanmerkelijke mate treft

Zonder Nokia 6230i met abo kan ik niet leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')