quote:Daarna treden verschillen op in de koers van de depressie die uit het restant van Wilma ontstaat. In de sterk barokliene situatie waarmee we de komende dagen te maken krijgen is de timing, koers en amplitude van de individuele (rand)storingen moeilijk meer dan 2-3 dagen van tevoren nauwkeurig te voorspellen. Vanaf dinsdag ligt de kans op 6 bft of meer voor De Bilt op 15-40%. De kans op windstoten van 56 kt of meer loopt daarbij op naar 10-15%. Donderdag komt eruit als de dag met de grootste kans op veel wind (8 Bft of hoger) aan de kust.
en dat is alweer een tijd geleden dat we kans hadden op storm, zal het dan toch nog herfst wordenquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hmmz kans op storm dus, ik hou het iig goed in de gaten.
13.0 graden en droog
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GLHJDV7Tquote:Amerikaanse orkanen helpen ons aan mooie nazomer
Met dank aan Wilma
Wacht nog even met het opendraaien van de centrale verwarming want ook volgende week belooft de weerman uitzonderlijk zachte temperaturen voor de tijd van het jaar. Ironisch genoeg dankzij Wilma, de orkaan die zich klaarhoudt om de oost- en zuidkust van de Verenigde Staten te geselen.
Maandag 15 graden, dinsdag 17, woensdag 18 en donderdag bijna 20. Dat zijn de allerlaatste prognoses van de weercomputermodellen. ,,Al moeten we voorzichtiger zijn dan anders met voorspellingen", zegt weerman Eddy De Mey, ,,omdat orkaan Wilma nog alles door elkaar kan gooien."
Of we ook nog eens vergast zullen worden op een mild herfstzonnetje kan en wil de weerman niet bevestigen. ,,Tegen het einde van oktober verliest de zon sowieso aan kracht. In ieder geval denk ik niet dat de kerkhofbloemen snel zullen bevriezen."
Voor u de parasol weer uit het tuinhok haalt, toch nog even meegeven dat de weervoorspellers van het KMI een minder rooskleurige prognose maakten: ,,Eén goeie dag, dinsdag, en dan weer mistroostig en regenachtig."
Hoe dan ook, we zijn al behoorlijk verwend door de weergoden. De normale maximumtemperatuur voor de laatste week van oktober is ongeveer twaalf graden, voor de hele maand is dat 14,3°C. Maar volgens de voorlopige oktobercijfers (tot gisteren) steken we daar ruim boven met 17,8°C. Ook de gemiddelde minimumtemperatuur ligt hoger dan normaal en het aantal uren zonneschijn (108 uren) heeft nu al bijna het gemiddelde voor de hele maand oktober (113 uren) overschreden.
Indian Summer
De nazomer masseert nu al ettelijke weken ons humeur. Na het belabberde augustus was september een zonovergoten droom met uitzonderlijk warme temperaturen. Vreemd genoeg zijn die zeer zachte temperaturen naar alle waarschijnlijkheid een aangenaam neveneffect van de orkanen die nu al wekenlang op de oost- en zuidkust van de Verenigde Staten inbeuken.
,,De restanten van die orkanen zorgen ervoor dat zeer warme luchtmassa's zich naar onze kontreien verplaatsen", zegt Eddy De Mey. ,,In combinatie met de aanvoer van subtropische lucht uit het zuiden en zuidwesten betekent dit niet enkel warm weer, maar ook woelig warm weer. Voor volgende week donderdag bijvoorbeeld voorspelt het Nederlandse meteorologische instituut hevig stormweer voor de west-Ierse en Schotse kust."
Geert NEYT
de kans dat zo'n ex-hurricane zacht weer brengt is inderdaad groot, maar met een beetje pech (mazzelquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:29 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GLHJDV7T
dat wordt mooi dan op mijn moeders verjaardag volgende week, niet dat het echt een tuinfeest gaat worden denk ik, met windkracht 5 of meer
Idd hier ook, ik zag in de verte al wat flitsen, ik had geen zin om mijn pc aan te doen, heb mijn mob gepakt en zo de laaste radarbeelden opgevraagt, en ja hoor, flinke pluk!quote:Op zondag 23 oktober 2005 10:54 schreef plankie het volgende:
Hier in totaal 3 of 4 klappen waarvan de laatste 2 erg dichtbij waren. Dat was rond een uur of 6. Voor alle zekerheid de stekkers eruit gehaald.... raar wakker worden door zo'n knal
Sooquote:Op zondag 23 oktober 2005 18:30 schreef aloa het volgende:
Veel neerslag morgen
hier is een verwaching voor morgen.
Het werd ook wel tijd ookquote:Op maandag 24 oktober 2005 08:01 schreef Againzender het volgende:
Leuk, die windstoten, worden de bomen ook nog eens kaal
Als het inderdaad van die zware windstoten worden lijkt een weeralarm mij wel op z'n plaats. Erg gevaarlijk voor het verkeer, en ook nog al die bomen in het blad...quote:Met de warme lucht in de onderste lagen leidt dit na passage van het hoogtefront (dinsdag in de ochtend) makkelijk tot buienvorming. Dit zien we dan ook terug in de uitvoer. Toppen van deze buien komen tot ongeveer FL300. Reken bij dergelijke hoge buientoppen op windstoten bij en vooral achter het koufront tot meer dan 60 kt! (Interactie met de jet) Waarschijnlijk komt er rond 06 UTC een voorwaarschuwing voor een weeralarm voor zeer zware windstoten.
WV Hir-pseudosatellietbeeld (00+03) 03 UTC Versus Satelliet WV 7.3: Nog niet beoordeeld
Aandachtspunten
WIND:
Zuidelijke Noordzee Z-ZW 7 Bft. Voor het warmtefront op de Noordzee ZO 8 Bft. Dinsdagochtend vlak voor het koufront rond 09 UTC bij Texel een gebiedje met 9 Bft in de HiRLAM uitvoer. Realistisch. In de overige uitvoer zien we dat niet terug als gevolg van de veel beperktere resolutie in ruimte en tijd van de beschikbare uitvoer. Zie algemene beschrijving voor de kans op zeer zware windstoten. Let op "dark stripes/intrusions in WV beelden!) Let op natteboltemperatuur in de grenslaag!
quote:Morgen (dinsdag 25 oktober) in de loop van de ochtend 60% kans op een weeralarmsituatie met zeer zware windstoten. Rond de middag passeert een frontaal systeem met buien, sommige met onweer en zeer zware windstoten rond 110 km/uur.
Je moet ook eerst naar de WC gaan voordat je op pad gaatquote:Op maandag 24 oktober 2005 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
Een fietstocht van 5 minuten heeft mij zojuist een natte onderbroek bezorgtwat een klereweer zeg
quote:Op maandag 24 oktober 2005 15:26 schreef FRaGMaN het volgende:
[..]
Je moet ook eerst naar de WC gaan voordat je op pad gaat![]()
Jammer dus..quote:Dinsdagmiddag 50% kans op een weeralarmsituatie. Vooral in het noorden van het land bij (onweers)buien kans op zeer zware windstoten tot 110 km/uur.
Jammer voor jou ja, maar voor ons "noorderlingen" (niet dat ik echt in het hoogste noorden woon) ziet het er nog goed uit. Of het moet zo noorderlijk worden dat het hier ook niks meer voorstelt. Zie het morgen wel.quote:Op maandag 24 oktober 2005 19:22 schreef indahnesia.com het volgende:
De voorwaarschuwing is verplaatst naar 'vooral het noorden van het land'
[..]
Jammer dus..
De weeralarmsituatie is nu ook weggelaten:quote:Op maandag 24 oktober 2005 19:22 schreef indahnesia.com het volgende:
De voorwaarschuwing is verplaatst naar 'vooral het noorden van het land'
[..]
Jammer dus..
quote:710 Teletekst di 25 okt
1/2
W E E R VOORWAARSCHUWING
dinsdag 25 oktober 01:08 uur
ZEER ZWARE WINDSTOTEN
Vooral in de kustprovincies is er
dinsdag in de loop van de dag tijdens
(onweers)buien een kans op zeer zware
windstoten tot 110 km/uur.
Volgend bericht:
06.00 uur
Eventuele waarschuwingen
voor het verkeer op pagina 730
***************Bron:KNMI **************
uitleg nieuws index sport
quote:Het grote aandachtspunt is en blijft de wind en dan met name de windstoten. De huidige modelparameter berekeningen zijn dermate afgezwakt dat de kans op zeer zware windstoten te klein is om de eerder uitgegeven voorwaarschuwing te handhaven. Ook in de actuele waarnemingen zijn nog steeds geen zware uitschieters gemeld, terwijl de komende uren in de situatie wel verplaatsingen, maar geen grote ontwikkelingen, te verwachten zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |