Toen ik dit zag op het nieuws kreeg ik echt het gevoel of we nog in de middeleeuwen leven. Ik zag op het nieuws ouders die vertelden dat kinderen die kinderboeken over magie lazen, (Harry Potter e.d.) ideeën zouden kunnen overnemen die niet bij de christelijke opvoeding passen. Ik denk: Laat je kind vrij in de keuze wat hij/zij wil lezen, uitleggen kun je altijd nog wel.quote:Gedoe over magie
woensdag 5 oktober 2005
Heksen en magie. Het thema van de boekenweek dit jaar is 'De Toveracademie '. Maar zo'n 1000 basisscholen in Nederland willen dit jaar niet mee doen met dat thema. Magie past niet bij het christelijke geloof van de school, vinden ze.
Sommige scholen hebben het thema daarom veranderd. En praten over ander soort boeken in de klas. Op andere scholen doen ze helemaal niet mee aan de kinderboekenweek.
De organisatie van de kinderboekenweek is verbaasd over de heftige reacties van sommige scholen. "Maar ", zeggen ze, "als alle scholen maar mee doen met de boekenweek mét of zonder ons thema''
omdat de gelovigen dan bang zijn dat hun indoctrinatie mogelijk zal mislukken. dat zou vreselijk zijnquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik snap niet dat het niet gewoon als een sprookje gezien kan worden, net als hans en grietje, roodkapje en alle andere sprookjes. Waarom moet juist het thema "Toveracademie" opeens gezien worden als een bedreiging of spot met het christelijke geloof? Ik snap het niet.
Net alsof alleen magie boeken leuk zijnquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:47 schreef Sight_key het volgende:
Ze willen saaie boeken zien zeker. Allemaal donker en grauw.
omdat niemand die verwacht eh!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:04 schreef nietzman het volgende:
Ach, niets zo tofs als een Spaanse inquisitie
Hoi, met Yildiz,quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:31 schreef De_Godlasteraar het volgende:
God bestaat niet
beter van niet dan leren kinderen dat homosexualiteit een gruweldaad is, dat god die door christenen nou eenmaal vaker lieve heer wordt genoemd meer mensen heeft gedood (direct en indirect volgens de bijbel) dan adolfje himself (wederom direct en indirect) dat en nog veel meer onzin.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:30 schreef SCH het volgende:
De bijbel is bij uitstek een magisch boek, mogen kinderen dat dan ook niet lezen?
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:04 schreef nietzman het volgende:
Ach, niets zo tofs als een Spaanse inquisitie
De EO vist vaker in de vijver van wazige figuren die 'zoekende' zijn.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 22:52 schreef electricity het volgende:
http://www.eo.nl/portals/programs/item.jsp?item=6519411
ex heks aan het woord (pas op voor het fundamentalistische karakter)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |