Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.quote:AMERSFOORT - Als het aan het Amersfoortse raadslid Özcan ligt, krijgt Amersfoort straten met Turkse en Marokkaanse namen. Hij geeft een voorstel van die strekking ’ter overdenking’ mee aan burgemeester en wethouders. Özcan suggereert de naam van Mustafa Kemal Ataturk, stichter van de huidige Turkse staat.
Ook zouden plaatsnamen als Ankara en Istanbul gebruikt kunnen worden om het uitdijende Amersfoortse stratenplan herkenbaar aan te duiden. De Ataturkstraat, Osmandreef en Ankaraplaats zouden bij voorkeur in de nieuwe wijk Vathorst moeten komen.
Maar ook herontwikkelingsgebieden in Liendert en Kruiskamp kunnen hernoemd worden tot Casablancapad of Atlassteeg, meent Özcan. ,,Het zou een mooi gebaar zijn naar de Turkse en Marokkaanse inwoners van deze stad. Het komt de integratie ten goede.’’
Het Turkse raadslid vindt dat straatnamen bij uitstek geschikt zijn om de gezamenlijke historie en cultuur van Nederland en Turkije of Marokko weer te geven.
Want?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:04 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.
Waarom wel?quote:
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?quote:
daar zit wel wat in.. maarja maakt allemaal toch niet zoveel uitquote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Dat ligt dan voornamelijk aan die mensen zelf.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.
Het Yasser Arafat-zwembad is redelijk populair heb ik onlangs gehoord, al ontploft er per ongeluk wel eens een kleedhokje nu en dan.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen
Wat een gezeur over een straat zeg...als t beessie maar een naampje heeft....
Stedenwijk in Almere...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:22 schreef speknek het volgende:
Ataturkstraat zou wel kunnen, we hebben wel meer straatnamen met bekende overleden figuren. Straatnamen van steden vind ik dan weer een beetje vreemd, volgens mij zijn die er historisch alleen als die straat naar die bepaalde stad toe liep.
En die Al-Qa'ida wijk moet zeker in Amsterdam komen, om de hoek bij het WTC???quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen
Wat een gezeur over een straat zeg...als t beessie maar een naampje heeft....
In Gent heb je zelfs een straat die "Klein Turkije" heet.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:08 schreef sp3c het volgende:
ik zie het probleem ook niet, dit is echt niet uniek ofzo
je hebt onwijs veel wijken met dergelijke straatnamen, ik kan er nu ff geen bedenkenmaar ze zijn er wel als ze dat in Amersfoort ook willen doen vind ik het best ... ik neem aan dat dit ook het geval is want in een wijk met allemaal kleuren als straatnamen zal de Ataturkstraat een beetje een vreemde eend in de bijt zijn
edit: 0wja in Zoetermeer heb je een wijk met allemaal landen ... iig iets met Griekenlandlaan, daar zou een Turkijestraat niet misstaan
Almere, daar hadden ze het net zo goed Straat 1, Straat 2, Straat 3 kunnen noemenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:09 schreef Dagonet het volgende:
Stedenwijk in Almere...
Dat jij het hele integratieverhaal mislukt vindt is nogal persoonlijk, vind ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:25 schreef Idiosincrasico het volgende:
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?
Ik vind het een puik voorstel. Het kost niets, die straten moeten toch een naam hebben en ik denk dat marokkanen en turken het zeer op prijs zullen stellen dat er in nederland ook aandacht bestaat voor de mooie/goede aspecten van hun cultuur. Ik bedoel, Ataturk is toch degene die Turkije de moderne wereld ingeloodst heeft.quote:Die straatnamen mogen er wat mij betreft best komen, maar de achterliggende gedachte vind ik nergens op slaan. Gebruik van buitenlandse namen is verder niets nieuws.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |