Oksel | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:01 |
Natuurlijk is de 360 nu hot nieuws. Geile graphics, stoere games, vette gameplay.. veel details, slimme karakters.. alles lijkt perfect te zijn in de games. En natuurlijk lekker online tegen elkaar knallen.. PS3 zal met ongeveer hetzelfde idee zijn. Nintendo beweerd dat ze met iets revolutionairs komen. Waar we natuurlijk critisch naar kijken. Want ook op deze nieuwe console zal de nadruk liggen op games die al eerder bedacht zijn.. een nieuwe Zelda, wat Mario's, etc.. weinig echt nieuws dus. De nieuwe controller is leuk, maar niet zo ultiem dat we kunnen spreken van een compleet nieuwe game-ervaring. Imho. Maarja, wat is nou de volgende stap? Over 3/4 jaar zullen de consoles weer vervangen worden, en komen Sony, Microsoft en Nintendo (als ze alle 3 de game-oorlog overleven..) met een nieuwe console. Maarja.. dan kun je wel met een PS4, Xbox720 en een Nintendo Re-Revolution komen.. maar daar is niets nieuws aan. En dat vind ik eigenlijk ook al met de generatie consoles die er nu aan zit te komen. Wat is er nou daadwerkelijk nieuw? NIETS! Gameplay, waar het om draait, blijft hetzelfde. Graphics wennen. En nogmaals, de nieuwe Revo controller gaat leuk worden, maar niet ultiem. Opzich natuurlijk wél de meest revolutionaire stap op dit moment als je het vergelijkt met de PS3 en 360.. Ik hoop dat de volgende generatie consoles eens iets ECHT nieuws gaat brengen. Bijvoorbeeld iets in de trant van de film eXistenZ. Je plugt daadwerkelijk je lichaam in op een andere virtuele wereld. Of een band met censoren die je om je hoofd doet, en dat je daarmee de games speelt.. Een beetje het idee wat de NES deed. Van geen console naar een console. Of van 2D naar 3D. Dat waren stappen.. graphics oppoetsen kan iedereen.. Eens iets echt nieuws zou gaaf zijn... wat is jullie mening daarover? | |
speknek | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:05 |
Probleem van Virtual Reality of helemaal total immersion zoals bij eXistenZ, is dat vooralsnog niemand daar aan wil. Ookal zijn de mogelijkheden er, het gross van de mensen heeft veel liever dat ze even weg kunnen kijken van de tv. Zo nu en dan even een korte bevestiging dat ze een spel aan het spelen zijn, door met de ogen kort weg te kijken. Ik meen dat er onderzoek naar is gedaan, dat mensen VR vaak als minder prettig ervaren. | |
thefunny | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:07 |
Dat zou vet zijn ja, dat je je lichaam in kunt pluggen op je computer, duurt alleen nog een 50, zoniet 100 jaar voordat ze daaruit zijn schat ik. | |
Oksel | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:09 |
Total immersion zou toch wel groot worden door de pornscene.. net zoals internet. | |
speknek | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:11 |
Ja total immersion porn zou best cool zijn. Maar dat zijn realdolls ook, en niemand neemt ze omdat het behoorlijk sneu is. | |
Oksel | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:13 |
quote:Is totaal iets anders natuurlijk. Total immersion porn zou geweldig zijn. En zou top lopen. Enorm zelfs. Moet je dan je pik inpluggen, of kan het nog steeds via de ruggegraat? ![]() | |
maniack28 | woensdag 5 oktober 2005 @ 11:47 |
rofl ![]() Maar je hebt gelijk. Ik ben ook een beetje van de games aan het afstappen, er is simpelweg niks nieuws meer... ![]() | |
Jegorex | woensdag 5 oktober 2005 @ 12:24 |
Total immersion lijkt me niet echt veilig, zeker niet met de huidige software. Stel je voor dat er een virus voor komt of het spel crashed. | |
milford_cubicle | woensdag 5 oktober 2005 @ 12:43 |
eXistenZ ![]() Coole film, ik zie het alleen voorlopig nog niet gebeuren. | |
piet_pelle | woensdag 5 oktober 2005 @ 13:32 |
Dus de volgende stap in de gameswereld moet in de porno gezocht worden? Klinkt nog niet eens zo slecht. | |
Bensel | woensdag 5 oktober 2005 @ 16:38 |
Ik denk dat het op het moment de volgende stap al bezig is: real life physics in games. Er komt binnen kort een PPU uit (een physics Processing Unit, een CPU voor physics zeg maar) Hiermee word hardware matig de physiscs versneld, waardoor je eenzelfde effect krijgt als toen met de Voodoo kaartjes (toen werd dus alles al snel 3d) In de verdere toekomst kan ik niet echt kijken | |
peristilius | woensdag 5 oktober 2005 @ 16:44 |
Zolang we allemaal op platte schermpjes games kan er voor mijn gevoel weinig echt revolutionairs gebeuren. Dingen die je nu ziet als games besturen met je hersenen lijkt me wel leuk, maar dan nog steeds zit je tegen een schermpje aan te staren. Er moet iets veranderen in de beleving, van 2D naar 3D was een grote sprong. Voor de volgende sprong hoop ik op echte ruimtelijke omgevingen, geen plat scherm. Hoe en of ze dat voor elkaar gaan krijgen is alleen een beetje de vraag. ![]() | |
_Led_ | woensdag 5 oktober 2005 @ 16:45 |
quote:En wat is daar nieuw aan ? Praktisch elk spel gebruikt tegenwoordig al een physics-engine, dus het enige wat die PhysX-kaart doet is precies hetzelfde waar jullie met graphics juist over klagen - de bestaande physics iets oppoetsen. Verder waren de meeste spellen al lang en breed 3D voor de Voodoo-kaart uberhaupt op de markt kwam; zo moeilijk was het niet om een software-rasterizer te maken. (Zie de eerste Tombraiders / Quake's, er waren al plenty autorace-spellen in 3d etc.) | |
Jegorex | woensdag 5 oktober 2005 @ 16:59 |
De volgende grote stap word natuurlijk een echt holodek zoals in Star Trek voorkomt ![]() | |
Oksel | woensdag 5 oktober 2005 @ 18:07 |
Een holodeck? Dus een 3D beeld in je huiskamer? Dus 3D projectie.. zou wel gaaf zijn imho. | |
2L0w4Zer0 | woensdag 5 oktober 2005 @ 18:12 |
quote:Dat zou echt super cool zijn. ![]() | |
rockstah | woensdag 5 oktober 2005 @ 18:19 |
Het leuke is dat al die technieken die hier besproken worden eigenlijk al bestaan ![]() Maar is er wel behoefte aan? Vind de stap van xbox naar xbox 360 trouwens niet meer of minder vernieuwend als de stap van de n64 naar de gamecube, of zelfs de stap van de nes naar de snes. Consoles zijn altijd simpelweg technische verbeteringen op hun voorgangers geweest. De echte verandering moet uit de software komen. En de TV wereld moet ook meewerken natuurlijk. De game industrie kan daar niet op voorlopen. Films worden ook nog steeds niet echt in ruimtelijk 3d opgenomen terwijl de techniek er wel al is, vandaar dus dat er kennelijk nog steeds geen behoefte aan is. | |
switchboy | woensdag 5 oktober 2005 @ 18:22 |
Een niet buggie EA spel... | |
Bensel | woensdag 5 oktober 2005 @ 18:37 |
quote:uiteraard.. maar zonder de voodoo kaarten (of gforces, die waren ook revolutionair) hadden we niet de hedendaagse graphics gehad.. of de cpu's moesten meer dan 2 keer zo sterk zijn (op gpu's zitten inmiddels meer transistoren dan op cpu's) Het zorgt ook voor een betere ontwikkel omgeving.. want nu kunnen shaders gebruikt worden die voorgebakken zijn.. wat het prgrammeren van een spel hel wat gemakkelijker maakt.. Zo zal dat ook gaan met Physics.. Nu moet alles nog in de engine zelf aanwezig zijn (havoc engine), met de Physics processor krijg je dat je gewoon modules kunt aanroepen, die het dan voor je afhandelen.. voordeel is dat die modules gespecialiseerd zijn in dat soort werk, en dus veel sneller.. Ik durf eigenlijk nu ook wel al een AI coprocessor te voorspellen.. | |
Jegorex | woensdag 5 oktober 2005 @ 21:06 |
quote:Niet alleen 3D beeld, maar ook geur en gevoel natuurlijk ![]() Dan wordt de geur van rottend vlees nog echter en het gevoel van een crash nog pijnlijker ![]() | |
Oksel | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:02 |
Hmz, geur gaat me toch wat tever.. ![]() Maar als je dat kan simuleren, dus dat je DENKT dat je rottend vlees ruikt.. dat zou wel weer vet zijn. | |
Mr_Belvedere | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:18 |
quote:Geen controllers meer, maar hersengolf-ontvangers die je gedachten omzetten in frags, jumps, dialogen, etc. | |
Oksel | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:23 |
Klinkt okay. | |
Retuobak | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:44 |
Volgende grote stap is wmb het concept van interactieve films waar Quantic Dream aan begonnen is met het al zeer succesvolle Fahrenheit. Ik verwacht dat een dergelijk concept voor mainstream acceptatie kan zorgen van gaming, ware mainstream acceptatie. Het is gewoon veel toegankelijker dan een game waarin je supersnel moet reageren of extreem behendig moet zijn. En daarnaast heb je niet te maken met een laag tempo in de game omdat je dat ene ding niet kunt vinden of die ene puzzel maar niet op kunt lossen. | |
twi | donderdag 6 oktober 2005 @ 11:46 |
Ik ben tevreden, laat het maar lekker zoals het is. Ik game nog erg graag, en de games die me niet trekken die trek ik dan maar gewoon niet. Al dat gezeur over volgende stappen en vernieuwing. Voorlopig trekt gamen me nog zo dat ik elke dag wel een paar uur een spelletje speel. Ik kan me prima inleven in een potje voetbal of in een fantastisch RPG verhaal. En daar is toch weinig mis mee? Waarom moet dat nou weer anders? | |
Smots | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:14 |
Iets echt nieuws? Ik zou het redelijk revolutionair vinden als de nieuwe consoles ervoor zouden zorgen dat er nieuwe alternatieven komen voor de huidige distributiekanalen. Dit zou er o.a. voor kunnen zorgen dat de gemiddelde prijs van games omlaag kan. | |
Retuobak | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:18 |
quote:Iets als STEAM bedoel je? Of de phantom gaming service? ![]() | |
Smots | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:26 |
quote:Zoiets als STEAM, maar dan industrie-breed. | |
Tain | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:27 |
quote:als games straks echt een heel blu-ray schijfje gaan vullen dan wil ik dat eigenlijk niet gaan downloaden ook al heb ik een 20Mbit lijn | |
Retuobak | donderdag 6 oktober 2005 @ 13:48 |
Dan moeten die Japanse developers maar niet zo hameren op FMV's wanneer in-engine ook prima geschikt is (en dat is het met de huidige graphics) | |
Mr_Belvedere | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:00 |
quote:Hideo-san schiet je af ![]() | |
Smots | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:05 |
quote:Een optie zou kunnen zijn het downloaden van een unlock-key waarmee je features op je gekochte blu-ray disc ontsluit die je normaal gezien niet zou kunnen gebruiken. | |
Retuobak | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:18 |
quote:Hideo Kojima kan me aan m'n reet roesten ![]() Laat die Japanse developers gewoon eens in-engine cutscenes maken, de Westerse developers kunnen het, waarom is het zo moeilijk voor hen? | |
Mr_Belvedere | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:26 |
![]() | |
Morthill | donderdag 6 oktober 2005 @ 14:27 |
quote: ![]() ![]() | |
_Led_ | zondag 9 oktober 2005 @ 21:24 |
quote:Mja, zonder snellere processoren hadden we ook niet de hedendaagse graphics gehad,maar het ging hier toch juist om de ECHT nieuwe stap ? quote:Goh, goed dat je me dat even vertelt, ik zal dat maandag op mn werk direct bespreken! ![]() Eerlijk gezegd was het een stuk eenvoudiger *voor* die shader-meuk - het enige wat ze met die shaders proberen te benaderen is *juist* de simpliciteit van je eigen scanliners schrijven - precies zoals het ging voor de introductie van de 3d-kaarten ![]() quote:Nope, ook met je physics-processor heb je nog steeds een physics-engine nodig. Net zoals je door een video-kaart niet ineens geen 3d-engine meer nodig hebt. quote:Ik kan me geen voorstelling maken van hoe een AI coprocessor er technisch uit zou moeten zien. Soit, misschien een hardwarematige implementatie van A-star ![]() | |
Bensel | zondag 9 oktober 2005 @ 22:32 |
quote:wist je trouwens dat graphische propcessors op het moment meer rauwe kracht hebben dan normale processors? Een eigens scanline engine schrijven zonder voorgeschreven API's is toch redelijk wat meer werk. (ten eerste moet je maar op de talloze functies komen, en dan nog zul je waarschijnlijk niet zulke goede algoritmen krijgen als bij de voorgeprogrammeerde engines (omndat die al veel meer uitgekristalliseerd zijn). ik denk dat je het hele moeilijk zult hebben om bijv een hedendaagse spel te schrijven zonder gebruik te maken van libraries zoals DirectX of OpenGL. om even terug te komen op de AI coprosessor: wat zou je denken van een mini-neuraal netwerk? | |
_Led_ | maandag 10 oktober 2005 @ 10:42 |
quote:Sorry, maar je eigen scanliners schrijven voor software-rendering is een stuk makkelijker dan het werken met vertex/pixelshaders in mijn ervaring. quote:Zo moeilijk is het niet hoor, om allerlei fancy-schmancy troep in je software-rendering te stoppen. En leuke shading-algoritmes - da's gewoon een kwestie van je literatuur kennen en zelf een beetje creatief zijn. [/quote] ik denk dat je het hele moeilijk zult hebben om bijv een hedendaagse spel te schrijven zonder gebruik te maken van libraries zoals DirectX of OpenGL. [/quote] Mja, ik zou DX sowieso gebruiken voor de user-input en het geluid.. Maar de graphics zou geen probleem zijn hoor, geef me een lineaire framebuffer en ik render er zelf wel vrolijk op los. ![]() quote:Zou kunnen, al denk ik niet dat er nu veel spellen zijn die gebruik maken van neurale netwerken voor hun in-game AI.... maar misschien dat dat verandert zodra 't op een hw-kaart zit..? ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door _Led_ op 10-10-2005 10:48:57 ] | |
Kiff | maandag 10 oktober 2005 @ 14:10 |
Een logische ontwikkeling lijkt mij éérst controllers aangesloten en bestuurd door andere lichaamsdelen dan de handen. Het lijkt me geen enkel probleem om aparte sensorcontrollers om je schoen of grote teen te schuiven waarmee je (desnoods stilzittend op de bank) het lopen in een spel bedient. Dit verder ontwikkelen a la Virtual Reality pak, met beweegsensoren op je knie, elleboog etcetera Op die manier kan je met minimale beweging met je hele lichaam Mortal Kombat spelen of een race-auto besturen. In eerste instantie zal alles 2D op een scherm blijven (zoals nu het geval is), zodra holografische projecties goedkoop zijn om te maken zal er dan een verschuiving naar holodeck-achtige thuis-situatie ontwikkeld kunnen worden. | |
maniack28 | maandag 10 oktober 2005 @ 14:31 |
quote:Dat wou ik net gaan zeggen... ik las de review in een magazine en denk dat ik dat spel ga kopen.. eindelijk weer eens iets origineels ![]() | |
BennyNL | maandag 10 oktober 2005 @ 14:34 |
de volgende grote stap zou het overbodig maken van gamepads, keyboards, muizen enzo.. dat jij het persoon in de game wordt (vraag me niet hoe, maar dat lijkt me wel ![]() | |
_Led_ | maandag 10 oktober 2005 @ 14:48 |
quote:Dat noemen we 'real life' - da's wat er buiten gebeurt nu zeg maar. En meestal is 't helemaal niet zo spannend - daarom spelen mensen spelletjes ![]() | |
rockstah | maandag 10 oktober 2005 @ 17:37 |
quote:'T is al ondekt dat de menselijke hersenen chips aan kunnen sturen. "Neural implants" Zijn al een realiteit en er word nu druk aan ontwikkeld. Het oorspronkelijke doel is het helpen van gehandicapte mensen. Je zou dus bijvoorbeeld op afstand een lamp aan en uit kunnen zetten met je hersenen. Deze techniek kan in de toekomst ook in games gebruikt worden ![]() | |
Retuobak | maandag 10 oktober 2005 @ 17:46 |
quote: ![]() ![]() | |
Kiff | maandag 10 oktober 2005 @ 17:56 |
quote:Zodra simulaties de realiteit écht gaan benaderen (zal nog wel enkele decennia duren), worden simulaties van realiteit ongetwijfeld HEEL populair. Realistisch bedoelde spellen zijn momenteel simpelweg niet écht realistisch. Vandaar dat mensen liever een over-the-top niet realistisch spel spelen dan een realistisch bedoeld spel. | |
Hooghoudt | dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:29 |
quote:Echt realisme is alleen leuk voor extreme hobby'isten. De meeste andere spelers willen vooral ergens heel goed in lijken te zijn (sportspellen zijn natuurlijk een erg mooi voorbeeld), terwijl ze er niet al te veel moeite voor willen doen. Oftewel: de werkelijkheid wordt gesimplificeerd, en dat zal waarschijnlijk bij de volgende generatie consoles ook nog wel gebeuren. | |
rekenwonder | dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:32 |
quote:10 jaar maximaal. Technische vooruitgang verloopt exponentieel. | |
YourMaster | dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:37 |
Ik denk niet dat VR de eerstvolgende stap is in homeconsoles, simpelweg omdat mensen niet echt willen rennen als ze moeten rennen in een spel en omdat een huis nogal klein is om in rond te rennen met een VR-bril op. Het kan natuurlijk wel gaaf zijn om met zijn allen het vondelpark in te lopen waarbij de bomen en omstanders echt zijn, maar je de helft van je deelnemers dankzij je bril in een vijandelijk uniform ziet. Wat volgens mij wél de aankomende ontwikkeling is, is inderdaad een directe connectie tussen de hersenen en het spel. Aan het begin zal dat beperkt zijn tot het kunnen besturen van de game terwijl later de informatie ook de andere kant op kan en er dingen de hersenen binnenkomen, wat uiteindelijk je monitor overbodig maakt. | |
Kiff | dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:33 |
quote:Je kunt ook stationair rondrennen, of desnoods op een lopende band (als in het fitness centrum). Ik zie wel wat in een combinatie van de mogelijkheden van de nieuwe Revolution controller en een vloer of mat a la Dance Dance Revolution en nog wat bewegingssensoren. Zodoende is het relatief eenvoudig om op een plek, alsof je tae-bo beoefent een potje Mortal Kombat te spelen. Op die manier kan arcade-gamen via het fitness centrum weer populair gemaakt worden ![]() Verder is de techniek nu wel zover dat er veel leuke dingen mogelijk zouden kunnen zijn met een Power Glove 2.0 | |
YourMaster | dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:55 |
quote:Ja, want op een lopende band kan je dezelfde bewegingen maken als in UT2015. Stationair voelt ook anders. | |
Kiff | dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:01 |
quote:Dat kan ja, met de juiste bewegingssensoren in dezelfde ruimte of op je lichaam of in je kleding. | |
Bensel | dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:09 |
ik heb zo'n 5 jaar geleden al in een virtual reality station gezeten.. grote bril op, harnas om, en in een cirkel stappen. en dan in 3d lopen.. het zag er nog niet super uit, maar met de hedendaagse techniek word het al een stuk realistischer (denk maar eens aan een sterke computer, 3d engine met goede shaders en HDR, en niet te vergeten, realistisch surround geluid).. er is zelfs al een experiment geweest met systemen die geur verspreiden. | |
Jegorex | dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:44 |
Als je in een grote bol zou gaan staan die alle kant op kan draaien, dan zou je daar alle bewegingen in kunnen maken die je wilt. Als je dan de beelden van buitenaf op de bol projecteerd heb je volgens mij al een redelijke 3d omgeving. | |
thefunny | dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:45 |
Het omniversum omtoveren in een grote gamedome. Zou wel gaaf zijn. | |
Oksel | dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:38 |
Ja, in een bol staan, waarop alles in het rond om je heen geprojecteerd wordt.. dat zou ook wel cool zijn.. | |
moomoo | dinsdag 11 oktober 2005 @ 12:47 |
ja, dat past ook zo lekker in je kamer. | |
Jegorex | dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:47 |
quote:Tijd om een nieuw huis te kopen ![]() Je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben als je de nieuwste dingen in huis wilt hebben. | |
Kiff | dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:05 |
Laten we die bol dan gelijk Monkeyball dopen! | |
Kiteless | dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:15 |
quote:Dat de technische vooruitgang hard gaat wil niet zeggen dat total immersion er zo is. Men riep in de jaren 70 ook dat we in 2000 allemaal in flying-cars zouden stappen.... maar voorlopig gaan we nog met dezelfde trams. (En zitten we nog steeds te kijken naar televisies met technologie uit de jaren 50 ![]() Het feit dat iets technologisch *kan* zegt niks over wanneer het daadwerkelijk mainstream wordt. HDTV is zelfs jaren nadat het voor iedereen toegankelijk is nog steeds niet mainstream - ik ken tenminste niet veel mensen die het hebben ![]() En ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat Chriet Titulaer vertelde over geheugen-metaal, en dat in de toekomst bv. al ons bestek daarvan gemaakt zou worden - zodat als je je vork kromboog ie automatisch in de afwas weer recht zou trekken. Nou, mijn vorken zijn nog steeds krom hoor ![]() En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden van dingen die in theorie kunnen en fijn zouden zijn, maar die nooit mainstream geworden zijn... Laten we dus (imho optimistisch) stellen dat ze idd in 10 of 15 jaar 'total immersion' hebben - de enige lui die er dan mee spelen zijn chirurgen, wetenschappers en nasa-kereltjes. Voordat jij, je buurman en iedereen zich (betaalbaar) kan laten rukken door een 6 miljard-polygonen-babe zijn we dan heus nog wel een stukje verder. Ik denk dat wij dat misschien net wel of net niet meer gaan meemaken. | |
BennyNL | dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:43 |
quote:dus jij noemt spellen als Quake, Unreal, RPGs, Adventures allemaal reallife? bijdehandtje | |
Kiteless | woensdag 12 oktober 2005 @ 10:02 |
quote:Hij schreef dat als reactie op quote:Dus jij wou zeggen dat Quake, Unreal, RPG's & Advnetures nu allemaal geen gebruik maken van gamepads, keyboards en muizen en dat jij de persoon in de game bent (vraag jou niet hoe maar dat lijkt jou wel) ? badmuts |