abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31236087
Indoctrineren doe je thuis maar. Al zou ik willen dat ouders hun kinderen gewoon zelf hun levensbeschouwing lieten bepalen.
pi_31236993
'Indoctrineren' is in de eerste plaats al een puur subjectieve term.
Verder is er niemand die bepaalt dat dat maar 'thuis' moet gebeuren.
Vrijheid eindigt waar die van anderen begint.

Voorbeelden uit het verleden, waar Vadertje Staat wel even zou bepalen wat goed is voor haar burgers, zijn maar zelden goed afgelopen.

Ik snap de VVD niet. Juist van hen verwacht ik vóór individualisme en persoonlijke vrijheid te zijn, en terugdringing van staatsbemoeienis. Laat mensen lekker doen wat ze zelf willen (en middels belastingen voor betalen), onder voorwaarde dat anderen niet geschaad worden.
pi_31237164
De vrijheid van ouders eindigt óók waar die van een ander begint. En die ander is in dit geval hun kind. Wij zouden het volstrekt onaanvaardbaar vinden als iemand een andere volwassene gaat brainwashen. Maar bij kinderen is het de gewoonste zaak van de wereld. Ouders hebben imo het recht niet om hun kinderen voor te programmeren als het gaat om levensbeschouwelijke zaken. De 'grote vragen' moet ieder voor zich beantwoorden.
pi_31237846
En jij laat kinderen liever 'brainwashen' door de Staat dan door hun ouders en directe omgeving. .
pi_31238006
Nee, op openbare scholen krijgen leerlingen geen ideeën ingeprent over de Absolute Waarheid of over andere levensbeschouwelijke zaken. Niemand vertelt hen daar of er een god bestaat ja of nee en wat ze allemaal moeten doen en zijn volgens die eventuele god.

En thuis indoctrineren gebeurt helaas sowieso wel. Ook door niet-religieuzen overigens. Op het gebied van levensbeschouwelijke zaken zouden ouders het gewoon open moeten laten voor een kind. Dat hebben mijn ouders gedaan en ik ben ze er ongelooflijk dankbaar voor. Daardoor kon ik in alle vrijheid voor een geloof kiezen en mij er ook weer in alle vrijheid van afkeren. Zonder enorme schuldgevoelens, zonder afwijzingen door geliefden, zonder oordelen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:04:43 #106
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31238300
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:18 schreef DennisMoore het volgende:
'Indoctrineren' is in de eerste plaats al een puur subjectieve term.
En toch ben jij er scheutig mee.
quote:
Verder is er niemand die bepaalt dat dat maar 'thuis' moet gebeuren.
Ik zeg dat net toch?
quote:
Vrijheid eindigt waar die van anderen begint.
Wat een dooddoener. Ik mag jou ook niet vermoorden, is dat een inperking van mijn vrijheid?
quote:
Voorbeelden uit het verleden, waar Vadertje Staat wel even zou bepalen wat goed is voor haar burgers, zijn maar zelden goed afgelopen.
Kerk: idem dito.
quote:
Ik snap de VVD niet. Juist van hen verwacht ik vóór individualisme en persoonlijke vrijheid te zijn, en terugdringing van staatsbemoeienis.
Lees nog maar eens de geschiedenis van de Franse Revolutie.
quote:
Laat mensen lekker doen wat ze zelf willen (en middels belastingen voor betalen), onder voorwaarde dat anderen niet geschaad worden.
Wij stellen juist dat die kinderen worden geschaad, en dat de integratie wordt geschaad.
pi_31238328
Ja, jij víndt dat ouders het open moeten laten voor hun kind. Het staat je Vrij om dat met jouw kinderen te doen. Ik vind dat je je daar als Staat niet mee moet bemoeien hoe mensen hun kinderen opvoeden. Tótdat er bv haat onderwezen zou worden, of zaken die tegen de NL wet ingaan. Daar dreigt namelijk de 'vrijheid' van de ander in gevaar te komen.

Tot dat moment zijn ouders Vrij om hun kinderen op te voeden zoals zij dat wensen.
pi_31238395
Ik wil geen kinderen.

Er wórdt haat onderwezen. Haat tov andersdenkenden, haat tov homoseksuelen, haat tov vrouwen...

Je hoeft je er als staat ook niet mee te bemoeien hoe mensen hun kinderen opvoeden. Ik vind enkel dat ouders ethisch gezien neit het recht hebben om hun kinderen levensbeschouwelijk te indoctrineren, aangezien ik denk dat het schadelijk is voor de psyche van zo'n kind.
pi_31239022
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat klopt, ik was eens bij een bijeenkomst van de Duitse liberalen, die de VVD een "conservatieve vrije-marktpartij, Milton Friedman meets Edmund Burke" noemen.
wat is er zo conservatief aan de VVD? En de vrijmarkt lijkt mij wel liberaal
pi_31239039
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Er wórdt haat onderwezen. Haat tov andersdenkenden, haat tov homoseksuelen, haat tov vrouwen...
Als het goed is steeds minder voorkomende incidenten, kwestie van Onderwijsinspectie, etc etc.
quote:
Je hoeft je er als staat ook niet mee te bemoeien hoe mensen hun kinderen opvoeden. Ik vind enkel dat ouders ethisch gezien neit het recht hebben om hun kinderen levensbeschouwelijk te indoctrineren, aangezien ik denk dat het schadelijk is voor de psyche van zo'n kind.
Ik denk dat dat laatste reuze meevalt. En aangezien kinderen het grootste deel van hun tijd bij hun ouders doorbrengen, zul je het toch niet kunnen tegenhouden, bij die paar ouders die hun kinderen willen 'indoctrineren'. Dat doen ze dan toch wel.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:36:11 #111
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31239194
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:05 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, jij víndt dat ouders het open moeten laten voor hun kind. Het staat je Vrij om dat met jouw kinderen te doen. Ik vind dat je je daar als Staat niet mee moet bemoeien hoe mensen hun kinderen opvoeden.
Natuurlijk wel. Je slaat het ook niet toe dat iemand zijn kinderen slaat, wel?
quote:
Tótdat er bv haat onderwezen zou worden, of zaken die tegen de NL wet ingaan. Daar dreigt namelijk de 'vrijheid' van de ander in gevaar te komen.

Tot dat moment zijn ouders Vrij om hun kinderen op te voeden zoals zij dat wensen.
Ja, maar de opvoeding gebeurt thuis, en de school is van ons allemaal. We kunnen kinderen laten zien wat er allemaal is in de wereld: islam, christendom, atheisme, armoe, rijkdom, enzovoorts.
pi_31239214
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:30 schreef DennisMoore het volgende:
Als het goed is steeds minder voorkomende incidenten, kwestie van Onderwijsinspectie, etc etc.
Oh, waarom zijn alle gereformeerde en evangelische scholen dan nog niet gesloten? Die haat wordt niet expliciet gepredikt, maar is impliciet in de godsdienstige leringen.
pi_31239273
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Oh, waarom zijn alle gereformeerde en evangelische scholen dan nog niet gesloten? Die haat wordt niet expliciet gepredikt, maar is impliciet in de godsdienstige leringen.
Dan hebben we een andere definitie van 'haat'.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:49:55 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31239618
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dan hebben we een andere definitie van 'haat'.
En een andere definitie van 'discussieren'.
Ga eens op mijn argumenten in.
pi_31239965
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:36 schreef Floripas het volgende:

Natuurlijk wel. Je slaat het ook niet toe dat iemand zijn kinderen slaat, wel?
Slaan wel, mishandelen niet.
quote:
Ja, maar de opvoeding gebeurt thuis
Voornamelijk, maar zeker niet enkel thuis.
quote:
en de school is van ons allemaal.
Ben ik het niet mee eens. Ouders worden (financieel) in staat gesteld om hun eigen kinderen te onderwijzen, mits de kwaliteit voldoende is, voldoet aan bepaalde normen. Ouders richten daarvoor scholen op, besturen die, huren leerkrachten in, etc.
quote:
We kunnen kinderen laten zien wat er allemaal is in de wereld: islam, christendom, atheisme, armoe, rijkdom, enzovoorts.
Onderdeel van de lesstof op álle scholen (vind ik een onderdeel van die kwaliteit, en het 'voorbereiden op de maatschappij') is een vak als Maatschappijleer, waarin verplicht kennis moet worden genomen van andere levensbeschouwingen.

Daarbij is de wereld tegenwoordig zo open, zijn er zoveel communicatiemiddelen en media, dat het schier onmogelijk is om kinderen totaal af te sluiten van de boze buitenwereld.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:02:25 #116
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31239995
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

wat is er zo conservatief aan de VVD? En de vrijmarkt lijkt mij wel liberaal
Een vrije markt is natuurlijk niet liberaal per se. Een vrije markt is kapitalistisch, da's wat anders.

Liberaal is ook anti-godsdientig, voorstander van een hoge opleiding voor allen, tegen kinderarbeid. enzovoorts.
pi_31239998
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:49 schreef Floripas het volgende:

En een andere definitie van 'discussieren'.
Ga eens op mijn argumenten in.
Niet zeuren, ik ben mijn cv-installatie aan 't vullen. .
pi_31240186
Slaan mag wel?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:09:54 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31240215
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:01 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Slaan wel, mishandelen niet.
[..]
Nou, dat is toch hetzelfde?
quote:
Voornamelijk, maar zeker niet enkel thuis.
[..]
Waarom niet? De opvoeding is wat ouders doen, en op school leer je.
quote:
Ben ik het niet mee eens. Ouders worden (financieel) in staat gesteld om hun eigen kinderen te onderwijzen, mits de kwaliteit voldoende is, voldoet aan bepaalde normen. Ouders richten daarvoor scholen op, besturen die, huren leerkrachten in, etc.
[..]
Dat kun je natuurlijk wel behouden, als die scholen maar openbaar worden.
quote:
Onderdeel van de lesstof op álle scholen (vind ik een onderdeel van die kwaliteit, en het 'voorbereiden op de maatschappij') is een vak als Maatschappijleer, waarin verplicht kennis moet worden genomen van andere levensbeschouwingen.
Waarom moeten die scholen dan wel gescheiden blijven naar geloof?
quote:
Daarbij is de wereld tegenwoordig zo open, zijn er zoveel communicatiemiddelen en media, dat het schier onmogelijk is om kinderen totaal af te sluiten van de boze buitenwereld.
Kom eens naar Doorn toe.
pi_31240246
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Slaan mag wel?
Pak voor de broek? Draai om de oren? Tik op de vingers? Oorvijg?

Sure.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:11:03 #121
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31240257
Daarbij, het gaat om integratieproblemen. Hoe wilde jij die dan op gaan lossen?
pi_31240324
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:11 schreef Floripas het volgende:

Daarbij, het gaat om integratieproblemen. Hoe wilde jij die dan op gaan lossen?
Geez. Niet door een grondwettelijk artikel te veranderen.

Ik heb eerder in dit topic al wat suggesties gegeven om de gevreesde problemen op (islamitische) scholen aan te pakken.

Integratieproblemen oplossen is nog wel tig topics waard. M.i. ligt de voornaamste oorzaak in het huisvestingsbeleid, spreiding etc.
pi_31240376
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:10 schreef DennisMoore het volgende:
Pak voor de broek? Draai om de oren? Tik op de vingers? Oorvijg?

Sure.
Slaan, in welke vorm dan ook, is een teken van onmacht. Ik vind het écht triest als je zó met een kind omgaat.
pi_31240656
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Slaan, in welke vorm dan ook, is een teken van onmacht. Ik vind het écht triest als je zó met een kind omgaat.
Da's ook maar een stelling, een mening.

'k Vind dat een kind daar geen schade of trauma's aan overhoudt. En het is tot een bepaalde leeftijd een stuk effectiever.
pi_31240777
Liberaal = een zo gering mogelijke overheidsbemoeienis met het maatschappelijk leven voorstaand

De vrij-markt (een markt met zo min mogelijk overheidsbemoeienis) reken ik dus zeker onder iets liberaals

Anti-godsdienst is alles behalve liberaal, waar haal je zulke informatie vandaan? Liberalisme is wel tegen dwang, kinderen dwingen om te werken is dus wel anti-liberaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')