Sinds mei 2005 huur ik een kamertje in Rijswijk tegen de grens van Delft.
Het is een zeer oude 2 onder 1 kap woning met aan de ene kant de woning van de huurbaas en de andere kant wordt gebruikt voor verhuur aan 6 jongeren (incl. mezelf). Beiden helften hebben een eigen huisnummer. Dus het is geen hospita woning.
Onze woning heeft 6 kamers, een gezamelijke woonkamer, gezamelijke keuken, gezamelijk toiet en badkamer.
Ik huur een kamertje van 3 bij 4 meter, en betaal per maand daarvoor 325eur huur en 50eur voorschot voor de energie rekening. (375 per maand dus)
Nu is het zo dat de huurbasin naar mijn idee gewoon alle (wettelijke) regels aan 'r laars lapt en ons allerlei regeltjes opsteld waar we ons aan moeten houden, bovendien vind ik haar gedrag onacceptabel en onprofessioneel.
Om even de probleempunten op te noemen:
1. De gehuurde kamers hebben GEEN sloten op de deuren, het is ook (in het huurcontract) ons verboden om zelf een slot op de deur te zetten. Dit is erg vervelend, in princiepe liggen mijn spullen dus gewoon te graai als ik er niet ben, bovendien eist mijn inboedelverzekering dit ook.
2. Ik heb opeens een rookverbod opgelegd gekregen, in het huurcontract staat duidelijk dat het niet is toegestaan om te roken in de gemeenschappelijke verblijfsruimten, over mijn persoonlijke kamer wordt geen woordt over gerept. Bovendien ben ik hiermee niemand tot overlast, ik heb altijd een raam open staan en heb een hele goede luchtzuiveraar (op basis van koolstoffilters) op mijn kamer staan zodat de rook in een korte tijd helemaal weggefilterd is.
3. Indien mijn vriendin wilt komen logeren (wat ALLEEN in het weekend gebeurt) moet ik toestemming vragen bij de huurbasin, ik vind dit belachelijk, ik huur een kamer dan moet ik toch zelf weten wie ik binnen laat en laat slapen ?
4. De huur kan en mag alleen kontant betaald worden. Dit vind ik erg vervelend, teneerste moet ik dus daarvoor steeds naar mijn eigen bank om te pinnen (andere automaten geven maar 250eur) en moet ik mezelf steeds aan plannen om te kunnen komen betalen. (ben 's avonds vaak weg)
Ik krijg pas een betalingsbewijs mee na enig doorzeuren (andere bewonders krijgen deze vaak niet)
5. Er wordt vrij slecht onderhoud gepleegd aan onze woning, in zowel de badkamer als in het apart toilet hangt er altijd een vieze rioollucht, kennelijk zit er ergens wellicht een rioollek ofzo, de lucht is soms gewoon niet te harden. Buitenom deze vieze lucht zit er ook veel schimmel in de badkamer op de muren en plafond. Mijn persoonlijke kamer, recht onder de badkamer heeft ook kleine schimmelplekken aan het plafond. De WC bril is stuk en werkt de verlichting in de hal niet.
6. Mevrouw komt pas en te onpas onze woning binnen (met diverse smoesjes) en begeeft zich soms ZONDER toestemming op de persoonlijke kamers. Onder het mom van dat zij de gemeenschappelijke huishouden voor ons doet komt ze minstens 1x in de week even stofzuigen en de badkamer schoonmaken, daarbij loopt ze dus ook regematig in 1 van onze kamers rond. Laatst heeft ze een PC van een mede-bewoner in ZIJN kamer zomaar uitgezet omdat zij vind dat wij deze niet mogen laten aanstaan. (terwijl ie met een flinke download bezig was)
En zo ook heeft ze mijn asbak gevonden.
7. De huurbasin bepaald zo'n beetje wat wij wel en niet mogen gebruiken qua apparatuur, zo heeft ze ooit eens laten doorschemeren dat plasma en LCD TV's niet zijn toegestaan, niet dat ik nu van plan was om zo'n ding aan te schaffen maar hoe haalt ze in 'r hoofd om ons dat te verbieden.
Tevens heb ik afgelopen zomer mijn verplaatsbare Airco moeten verwijderen, dit mocht niet, zou teveel stroom verbruiken. (we hebben geen afzonderlijke meters)
8. in het huurcontract staat duidelijk vermeld dat ik een huur aangaat op de hele woning en dat alle ruimtes gemeenschappelijk zijn plus 1 persoonlijke kamer dan. Wat naar mijn inziens dus inhoud dat bergingsruimtes ed. ook door ons gebruikt mag worden. Nu hebben we een berging onder de trap waar nu alleen een strijkplank, stofzuiger en wat tuinmeubulair staat, het is ons verboden om daar ook andere dingen in te leggen. (zoals gereedschap, en een tas met beddegoed)
Ook al hebben de medebewoners er geen probleem mee, er mogen geen persoonlijke spullen elders begeven dan alleen in je eigen kamer. Wie is zij om dat voor ons te bepalen?
9. Zoals ik al melde in punt 1 en 6 wij mogen geen sloten hebben op onze deuren, maar ze komt wel regelmatig binnen, soms neemt ze ook volstrekt onbekenden mee. Dit zijn eventuele nieuwe huurders (rondleiding) en zelfs vrienden/kennisen van haar waar ze dan even haar goudmijntje laat zien. Vaak gebeurt dit op een moment dat er maar weinig mensen thuis zijn. Er wordt vantevoren en naderhand ook niet gemeld dat ze op onze kamers geweest is.
10. Soms denkt ze letterlijk dat ze big-brother moet uithangen. Uiteraard zit ze vaak bij haar voorraam gekluisterd om te kijken wie er allemaal in de woning komen, naderhand gaat ze vaak bij anderen weer verhaal halen wie op die dag op dat tijdstip welk persoon heeft meegenomen.
Een tijdje terug liet ik mijn nichtje op bezoek komen, leuk om van een medebewoner te moeten horen dat zij geruchten aan het ronddwalen was dat ik stiekum vreemd zou gaan
Ook de onderlinge problemen tussen huurder en huurbasin bespreekt ze graag invidueel met anderen.
Nu vraag ik mij dus af welke rechten ik nu WEL heb en wat ik hiertegen kan doen?
Intussen heb ik per aangetekende brief een leuke officiele waarschuwing gekregen waarin letterlijk vermeld staat:
quote:
"Geachte heer blabla
Helaas constateer ik herhaaldelijk dat u de huurovereenkomst structureel op meerdere punten niet naleeft. Aangezien dit gedrag voor mij onacceptabel is en u in strijd bent met de huurovereenkomst handelt, ontvang u middels deze brief een officiele waarschuwing.
Er geld in het gehele pand een rookverbod. Voor uw komst heeft u mij ook duidelijk mondelijk toegezegd niet in het huis te zullen roken. Dit rookverbod wordt echter door u volkomen genegeerd en u komt uw afsrpaak hieromtrent niet na.
(even een sidenote, IK heb inderdaad afgesproken om niet in de openbare ruimtes te roken, over roken in mijn eigen kamer is niet gesproken. Uiteraard rook ik nooit in andere ruimtes behalve mijn eigen kamer.
Het houden van logees is verboden. Uitzonderingen zijn mogelijk, zulks uitsluitend ter mijner goedkeuring. Ook deze afspraak is bij u bekend, maar wordt herhaaldelijk door u niet nageleefd.
Tenslotte hebben wij u inmiddels meerdere malen gewezen op het feit dat de openbare ruimten in het pand niet bestemd zijn voor het opslaan en/of stallen van prive-bezittingen. Aan de herhaaldelijke verzoeken om uw privebezittingen enkel in de door u gehuurde kamer te bewaren, heeft u tot op heden geen gehoor gegeven.
Overigens staan de bovengenoemde punten duidelijk vermeld in de huurovereenkomst.Ik stel daarom vast dat er sprake is van wanprestatie door huurder en verzoek u dan ook zich per direct conform te huurovereenkomst te gaan gedragen.
Hoogachtend,
blabla "
Dit is voor mij te gek voor woorden. Ik rook
nooit in de openbare ruimtes, zoiets doe ik uit princiepe al niet omdat mijn medebewoners niet-rokers zijn, en ik uit ervaring weet dat ze het dan ook niet prettig vinden. Overigens heeft geen enkele medebewoner hierover geklaagd.
En wat ik in mijn eigen kamer doet, dat moet ik zelf weten niet dan? In de huurovereenkomst staat dit namelijk niet vermeld, expleciet alleen de openbare ruimtes.
Houden van logees verboden? Dit is natuurlijk gewoon kinderachtig, de vorige bewoner mag dan wel iedere keer braaf toestemming gevraagd hebben, ik weiger dat gewoon, vooral omdat het soms vantevoren niet duidelijk is ofdat mijn vriendin hier of ik bij haar blijf slapen.
Mijn vraag is dus, zij maakt op dit moment ons leven nogal zuur, wat kan hiertegen gedaan worden?
Ik heb dus zojuist die brief ontvangen en zou er graag tegenin willen gaan. Ik voel op dit moment echter te weinig voor om mijn bankrekening te plunderen om er een advocaat in te schakelen.
Wellicht zou ik een hele boze brief (aangetekend) terug willen sturen, maar dan moet ik wel weten wat ik kan eisen.
Kan ik eisen? :
A- Dat de schimmel in de badkamer alsmede de rioollucht in de badkamer en de aparte toilet op de begane grond wordt verholpen?
B- Dat de huurbasin NIET meer onaangekondigd in onze woning komt en NIET meer op onze kamers mag komen ? (liefst zie ik een totaal verbod, alleen nog met goede reden mag ze aan de deurbel hangen)
C- Dat het logeren van mijn vriendin (gemiddeld 2 weekenden per maand) een zaak vanmijnzelf is en niet van hun.
D- Dat ik een slot op mijn deur mag zetten?
E- Dat de huurprijs eigenlijk te hoog is, volgens de puntentelling van het VROM zou ik op 176 punten uitkomen wat gelijk staat aan 279,- euro.
F- Dat de huur gewoon zoals bij bijna ieder ander
per bank kan worden overgemaakt.
Als iemand zich geroepen voelt om een mooie brief voor ons te schijven dan zal ik daar heel dankbaar voor zijn, heb er zelfs een vergoeding voor over (zet de brief hier op het forum, kan een ander daar voor later ook nog iets mee doen en PM mij maar je PayPal of bankgegevens
![]()
)
Maar evt. tips en advies zullen ook erg bruikbaar zijn.
Alvast bedankt dus!