abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31177097
Sinds mei 2005 huur ik een kamertje in Rijswijk tegen de grens van Delft.
Het is een zeer oude 2 onder 1 kap woning met aan de ene kant de woning van de huurbaas en de andere kant wordt gebruikt voor verhuur aan 6 jongeren (incl. mezelf). Beiden helften hebben een eigen huisnummer. Dus het is geen hospita woning.

Onze woning heeft 6 kamers, een gezamelijke woonkamer, gezamelijke keuken, gezamelijk toiet en badkamer.

Ik huur een kamertje van 3 bij 4 meter, en betaal per maand daarvoor 325eur huur en 50eur voorschot voor de energie rekening. (375 per maand dus)

Nu is het zo dat de huurbasin naar mijn idee gewoon alle (wettelijke) regels aan 'r laars lapt en ons allerlei regeltjes opsteld waar we ons aan moeten houden, bovendien vind ik haar gedrag onacceptabel en onprofessioneel.

Om even de probleempunten op te noemen:

1. De gehuurde kamers hebben GEEN sloten op de deuren, het is ook (in het huurcontract) ons verboden om zelf een slot op de deur te zetten. Dit is erg vervelend, in princiepe liggen mijn spullen dus gewoon te graai als ik er niet ben, bovendien eist mijn inboedelverzekering dit ook.
2. Ik heb opeens een rookverbod opgelegd gekregen, in het huurcontract staat duidelijk dat het niet is toegestaan om te roken in de gemeenschappelijke verblijfsruimten, over mijn persoonlijke kamer wordt geen woordt over gerept. Bovendien ben ik hiermee niemand tot overlast, ik heb altijd een raam open staan en heb een hele goede luchtzuiveraar (op basis van koolstoffilters) op mijn kamer staan zodat de rook in een korte tijd helemaal weggefilterd is.
3. Indien mijn vriendin wilt komen logeren (wat ALLEEN in het weekend gebeurt) moet ik toestemming vragen bij de huurbasin, ik vind dit belachelijk, ik huur een kamer dan moet ik toch zelf weten wie ik binnen laat en laat slapen ?
4. De huur kan en mag alleen kontant betaald worden. Dit vind ik erg vervelend, teneerste moet ik dus daarvoor steeds naar mijn eigen bank om te pinnen (andere automaten geven maar 250eur) en moet ik mezelf steeds aan plannen om te kunnen komen betalen. (ben 's avonds vaak weg)
Ik krijg pas een betalingsbewijs mee na enig doorzeuren (andere bewonders krijgen deze vaak niet)
5. Er wordt vrij slecht onderhoud gepleegd aan onze woning, in zowel de badkamer als in het apart toilet hangt er altijd een vieze rioollucht, kennelijk zit er ergens wellicht een rioollek ofzo, de lucht is soms gewoon niet te harden. Buitenom deze vieze lucht zit er ook veel schimmel in de badkamer op de muren en plafond. Mijn persoonlijke kamer, recht onder de badkamer heeft ook kleine schimmelplekken aan het plafond. De WC bril is stuk en werkt de verlichting in de hal niet.
6. Mevrouw komt pas en te onpas onze woning binnen (met diverse smoesjes) en begeeft zich soms ZONDER toestemming op de persoonlijke kamers. Onder het mom van dat zij de gemeenschappelijke huishouden voor ons doet komt ze minstens 1x in de week even stofzuigen en de badkamer schoonmaken, daarbij loopt ze dus ook regematig in 1 van onze kamers rond. Laatst heeft ze een PC van een mede-bewoner in ZIJN kamer zomaar uitgezet omdat zij vind dat wij deze niet mogen laten aanstaan. (terwijl ie met een flinke download bezig was)
En zo ook heeft ze mijn asbak gevonden.
7. De huurbasin bepaald zo'n beetje wat wij wel en niet mogen gebruiken qua apparatuur, zo heeft ze ooit eens laten doorschemeren dat plasma en LCD TV's niet zijn toegestaan, niet dat ik nu van plan was om zo'n ding aan te schaffen maar hoe haalt ze in 'r hoofd om ons dat te verbieden.
Tevens heb ik afgelopen zomer mijn verplaatsbare Airco moeten verwijderen, dit mocht niet, zou teveel stroom verbruiken. (we hebben geen afzonderlijke meters)
8. in het huurcontract staat duidelijk vermeld dat ik een huur aangaat op de hele woning en dat alle ruimtes gemeenschappelijk zijn plus 1 persoonlijke kamer dan. Wat naar mijn inziens dus inhoud dat bergingsruimtes ed. ook door ons gebruikt mag worden. Nu hebben we een berging onder de trap waar nu alleen een strijkplank, stofzuiger en wat tuinmeubulair staat, het is ons verboden om daar ook andere dingen in te leggen. (zoals gereedschap, en een tas met beddegoed)
Ook al hebben de medebewoners er geen probleem mee, er mogen geen persoonlijke spullen elders begeven dan alleen in je eigen kamer. Wie is zij om dat voor ons te bepalen?
9. Zoals ik al melde in punt 1 en 6 wij mogen geen sloten hebben op onze deuren, maar ze komt wel regelmatig binnen, soms neemt ze ook volstrekt onbekenden mee. Dit zijn eventuele nieuwe huurders (rondleiding) en zelfs vrienden/kennisen van haar waar ze dan even haar goudmijntje laat zien. Vaak gebeurt dit op een moment dat er maar weinig mensen thuis zijn. Er wordt vantevoren en naderhand ook niet gemeld dat ze op onze kamers geweest is.
10. Soms denkt ze letterlijk dat ze big-brother moet uithangen. Uiteraard zit ze vaak bij haar voorraam gekluisterd om te kijken wie er allemaal in de woning komen, naderhand gaat ze vaak bij anderen weer verhaal halen wie op die dag op dat tijdstip welk persoon heeft meegenomen.
Een tijdje terug liet ik mijn nichtje op bezoek komen, leuk om van een medebewoner te moeten horen dat zij geruchten aan het ronddwalen was dat ik stiekum vreemd zou gaan
Ook de onderlinge problemen tussen huurder en huurbasin bespreekt ze graag invidueel met anderen.

Nu vraag ik mij dus af welke rechten ik nu WEL heb en wat ik hiertegen kan doen?
Intussen heb ik per aangetekende brief een leuke officiele waarschuwing gekregen waarin letterlijk vermeld staat:
quote:
"Geachte heer blabla
Helaas constateer ik herhaaldelijk dat u de huurovereenkomst structureel op meerdere punten niet naleeft. Aangezien dit gedrag voor mij onacceptabel is en u in strijd bent met de huurovereenkomst handelt, ontvang u middels deze brief een officiele waarschuwing.

Er geld in het gehele pand een rookverbod. Voor uw komst heeft u mij ook duidelijk mondelijk toegezegd niet in het huis te zullen roken. Dit rookverbod wordt echter door u volkomen genegeerd en u komt uw afsrpaak hieromtrent niet na.
(even een sidenote, IK heb inderdaad afgesproken om niet in de openbare ruimtes te roken, over roken in mijn eigen kamer is niet gesproken. Uiteraard rook ik nooit in andere ruimtes behalve mijn eigen kamer.

Het houden van logees is verboden. Uitzonderingen zijn mogelijk, zulks uitsluitend ter mijner goedkeuring. Ook deze afspraak is bij u bekend, maar wordt herhaaldelijk door u niet nageleefd.

Tenslotte hebben wij u inmiddels meerdere malen gewezen op het feit dat de openbare ruimten in het pand niet bestemd zijn voor het opslaan en/of stallen van prive-bezittingen. Aan de herhaaldelijke verzoeken om uw privebezittingen enkel in de door u gehuurde kamer te bewaren, heeft u tot op heden geen gehoor gegeven.

Overigens staan de bovengenoemde punten duidelijk vermeld in de huurovereenkomst.Ik stel daarom vast dat er sprake is van wanprestatie door huurder en verzoek u dan ook zich per direct conform te huurovereenkomst te gaan gedragen.

Hoogachtend,

blabla "
Dit is voor mij te gek voor woorden. Ik rook nooit in de openbare ruimtes, zoiets doe ik uit princiepe al niet omdat mijn medebewoners niet-rokers zijn, en ik uit ervaring weet dat ze het dan ook niet prettig vinden. Overigens heeft geen enkele medebewoner hierover geklaagd.
En wat ik in mijn eigen kamer doet, dat moet ik zelf weten niet dan? In de huurovereenkomst staat dit namelijk niet vermeld, expleciet alleen de openbare ruimtes.
Houden van logees verboden? Dit is natuurlijk gewoon kinderachtig, de vorige bewoner mag dan wel iedere keer braaf toestemming gevraagd hebben, ik weiger dat gewoon, vooral omdat het soms vantevoren niet duidelijk is ofdat mijn vriendin hier of ik bij haar blijf slapen.

Mijn vraag is dus, zij maakt op dit moment ons leven nogal zuur, wat kan hiertegen gedaan worden?
Ik heb dus zojuist die brief ontvangen en zou er graag tegenin willen gaan. Ik voel op dit moment echter te weinig voor om mijn bankrekening te plunderen om er een advocaat in te schakelen.
Wellicht zou ik een hele boze brief (aangetekend) terug willen sturen, maar dan moet ik wel weten wat ik kan eisen.

Kan ik eisen? :

A- Dat de schimmel in de badkamer alsmede de rioollucht in de badkamer en de aparte toilet op de begane grond wordt verholpen?
B- Dat de huurbasin NIET meer onaangekondigd in onze woning komt en NIET meer op onze kamers mag komen ? (liefst zie ik een totaal verbod, alleen nog met goede reden mag ze aan de deurbel hangen)
C- Dat het logeren van mijn vriendin (gemiddeld 2 weekenden per maand) een zaak vanmijnzelf is en niet van hun.
D- Dat ik een slot op mijn deur mag zetten?
E- Dat de huurprijs eigenlijk te hoog is, volgens de puntentelling van het VROM zou ik op 176 punten uitkomen wat gelijk staat aan 279,- euro.
F- Dat de huur gewoon zoals bij bijna ieder ander per bank kan worden overgemaakt.

Als iemand zich geroepen voelt om een mooie brief voor ons te schijven dan zal ik daar heel dankbaar voor zijn, heb er zelfs een vergoeding voor over (zet de brief hier op het forum, kan een ander daar voor later ook nog iets mee doen en PM mij maar je PayPal of bankgegevens )
Maar evt. tips en advies zullen ook erg bruikbaar zijn.
Alvast bedankt dus!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 15:57:05 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31177340
't Kwam me al zo bekend voor...

Is dit van een huisgenoot van je? Mag je gehuurde kamer op slot? Geen plasma toegestaan?

The love you take is equal to the love you make.
pi_31177518
Leg het maar voor aan de huurcommissie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:05:47 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31177593
Ik zou de volgende keer eerst een informeren naar de voorwaarden en regels en zo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31177772
Oh, wacht ff....geld!

Geachte (naam verhuurder)

Uw brief dd (datum) ontving ik in goede orde. Daarover het volgende.

Ten eerste zij opgemerkt dat al uw beweringen, voor zover zij strekken tot de suggestie dat ik mijn verplichtingen uit huurovereenkomst niet nakom, dezerzijds van de hand worden gewezen.

Ten tweede voel ik mij thans genoodzaakt u erop te wijzen dat u uw verplichtingen uit de huurovereenkomst niet nakomt, althans dat u zich niet als redelijk handelend verhuurder opstelt.

Zo ben ik van oordeel dat u, in al zijn algemeenheid, mijn privacy als huurder ondermijnt c.q. schendt. U gaat er keer op keer aan voorbij dat het uw hoofd(!)verplichting is om mij als huurder het rustig(!) genot van de gehuurde woonruimte te verschaffen. Daaronder dient uiteraard primair het eerbiedigen van de privacy van mij en mijn huurders te worden verstaan.

Daarnaast dien ik u er op te wijzen dat de door u gehanteerde huurprijzen te hoog zijn. Het zal u bekend zijn dat u op grond van de huurprijzenwet bent gehouden aan een maximale (kale) huurprijs. De maatstaf daarvoor is het zogenaamde puntensysteem. Aan de hand van die maatstaf kom ik tot voornoemde conclusie. Ik ben van zins het een en ander ter nader onderzoek aan de huurcommissie voorleggen en deze zonodig verzoeken een beschikking te treffen waarin de huurprijs in mijn voordeel wordt aangepast.

Voor het overige wijs ik u erop dat er sprake is van onderhoudsgebreken. Ik zal deze zonodig eveneens onder de aandacht van de huurcommissie brengen.

Uiteraard hecht ik belang aan een fatsoenlijke huurverhouding. Ik houd mij dan ook aanbevolen voor nader overleg waarin wij onze (kennelijke wederzijdse) op- en aanmerkingen op de bestaande huurverhouding nader toelichten en waar mogelijk verbeteringen treffen, opdat het restant van de huurovereenkomst in goede harmonie voortduurt.

Onder voorbehoud van alle mogelijke rechten en weren zie ik uw bericht belangstellend tegemoet.

Met vriendelijke groet

blabla

over de vergoeding hebben we het nog wel
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31177856
Waarom woon je daar nog?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31177896
Ik zou maar wat anders zoeken. Als ze mij van die regeltjes had opgelegd had ik de boel kort en klein geslagen.
pi_31177916
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 15:57 schreef Lienekien het volgende:
't Kwam me al zo bekend voor...

Is dit van een huisgenoot van je? Mag je gehuurde kamer op slot? Geen plasma toegestaan?

Inderdaad! ,destijds samen met iemand gepost.Die persoon woont hier niet meer (erg slim) Helaas dat account kwijt geraakt en in de lopende maanden de boel nog geprobeert om te laten sussen en maar ja-amen te roepen. Nu is de maat echter dus vol.
pi_31178047
woordt
maar serieus, in Rijswijk moet er toch wat beters te vinden zijn dan zoiets voor zoveel geld enzo? Tis zowat duurder dan Utrecht!
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:21:22 #10
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31178060
Dreig met de belastingdienst. Aangezien ze alles cash wil hebben, geeft ze die inkomsten uit huur vast niet aan...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_31178118
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:20 schreef innepin het volgende:
woordt
maar serieus, in Rijswijk moet er toch wat beters te vinden zijn dan zoiets voor zoveel geld enzo? Tis zowat duurder dan Utrecht!
Jah, alleen moet je dan weer gaan verhuizen, vrije dagen opnemen van je werk, maar weer afwachten waar je dan in terecht komt etc.etc.etc.
Bovendien ben ik al bezig met een eigen woning, dus voor de komende 5/6 maanden nog eens extra te verhuizen eigenlijk geen zin in. Bovendien ben ik niet de enigste met dit probleem natuurlijk, zo ook fijn zijn voor de overige bewoners als deze onzin eens een keertje ophoud.
pi_31178160
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:21 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dreig met de belastingdienst. Aangezien ze alles cash wil hebben, geeft ze die inkomsten uit huur vast niet aan...
Haha, dat ging ook in me op. Echter was ik het punt van dreigen allang voorbij, ik heb ze proberen te bellen (belastingdienst). Heb echter het idee dat hier weinig mee gedaan wordt.
pi_31178295
Grappig, ze kan je er helemaal niet uitzetten op grond van het feit dat je rookt.
Begrijp goed dat de Huurwet boven elke gemaakte afspraak prevaleert!
Een verhuurder kan maar op beperkte grond de huur opzeggen. Deze 6 gronden zijn:

# De huurder gedraagt zich niet als een goed huurder.
# De afgesproken tijd is verstreken. Dat is het geval als een huur voor bepaalde tijd overeen was gekomen.
# De verhuurder heeft de woning nodig voor dringend eigen gebruik.
# De huurder weigert een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (dat aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten betreffen, tenzij het om woningen gaat waarvan de huurprijs geliberaliseerd is.
# De verhuurder verwezenlijkt een bestemming volgens een geldend bestemmingsplan.
# De verhuurder beëindigt de huur op grond van een belangen-afweging tussen huurder en verhuurder. Deze zesde opzeggingsgrond geldt alleen voor (inwonende) hospita-kamerbewoners die langer dan 9 maanden huren.

Je niet als een goed huurder gedragen doe je als je een wanbetaler bent,onbehoorlijk gebruik maakt van de woning of ernstige overlast veroorzaakt. Een beetje roken valt hier niet onder.
In ieder geval zal ze naar het kantongerecht moeten om de huurovereenkomst te beeindigen.

Jullie zouden kunnen samenspannen en sloten op de deuren zetten en dergelijke. Ze kan dan wel dreigen met huuropzegging, maar zoals ik al zei, dat gaat niet een twee drie, en er is een vonnis van de rechter voor nodig.

O en je betaalt veeeeel te veel huur, als jullie de handen ineenslaan kunen jullie de huur makkelijk minstens met 1/3 per kamer verlagen.
Kijk een op de site www.woonbond.nl. Hier kun je met het puntenstelsel de maximale huur uitrekenen van je kamer. Je dient het formulier in in de vorm van een bezwaarschrijft bij de Huurcommissie en zij doen dan uitspraak die verhuurder en huurder bindt.
pi_31178346
Echt, huur en verhuur van woningen is geen gebeuren louter tussen 2 particulieren, er is wet-,en regelgeving waar de verhuurder en de huurder zich aan moeten houden. En de verhuurder heeft veel meer plichten dan de huurder.
pi_31178414
O en blijkbaar weet ze totaal niet waar ze mee bezig is, ze heeft blijkbaar geen kennis genomen van de Huurwet, die een extreem verregaande bescherming biedt aan huurders, maar zit ook de fiscus te flessen en ze verhuurt de boel buiten de toestemming van de hypotheekbank om...allemaal dingen waardoor zij heeeel lelijk in de problemen kan komen.
pi_31178501
zelfmoord?
pi_31178635
Ik neig ook naar een dreiging van melding bij de belastingdienst. Dit moet je aan haar melden natuurlijk. Ik denk dat je nooit meer last van haar hebt. Zo te horen doet ze alles zwart. Voor de rest kun je naar de huurcommissie om je huurhoogte te laten controleren. Wellicht zijn er in de omgeving ook zgn huurteams actief die je daarbij kunnen helpen.

Oo ja ze hoort ook een keer per jaar een specificatie te verstrekken van de servicekosten.
Ze mag niet zonder toestemming op de kamers komen.n( noodgevallen zoals lekkages uitgezonderd) En mag zeker niet bepalen of je rookt in je kamer.
Voor de rest moet je de onderhoudsklachten schriftelijka aan haar melden en haar 6 weken de tijd geven om de boel op orde te maken. Anders huurcommissie.

Hier kun je eens verder kijken http://www.bewoners.net/huurverhoging/index.asp
Over onderhoudsklachten procedures en huurhoogtes.
Oo ja samen met je huisgenoten doen, dan sta je nog sterker.
Dat is eens wat anders...
pi_31178870
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:34 schreef cinnamongirl het volgende:
O en blijkbaar weet ze totaal niet waar ze mee bezig is, ze heeft blijkbaar geen kennis genomen van de Huurwet, die een extreem verregaande bescherming biedt aan huurders, maar zit ook de fiscus te flessen en ze verhuurt de boel buiten de toestemming van de hypotheekbank om...allemaal dingen waardoor zij heeeel lelijk in de problemen kan komen.
Cinnamongirl heeft volledig gelijk... mits je hier langer dan 9 maanden zit natuurlijk. Om woningnood onder studenten terug te dringen heeft de overheid, om verhuur door particulieren te bevorderen, een proeftermijn van 9 maanden ingesteld waarin de verhuurder zonder opgaaf van redenen het huurcontract mag opzeggen.

Als jij hier langer zit dan die 9 maanden heeft ze geen poot om op te staan.

Roken geldt niet als reden voor uitzetting. Ook het stallen van spullen in andere ruimten niet. Ook een airco, computer, en logees niet. En een slot op de deur ook niet.

Ik zou als ik jou was een slot erop zetten (vandaag nog), en even een briefje sturen waarin je aangeeft:
- Dat over roken op jouw kamer niets gezegd is.
- Dat zij niet zonder jouw toestemming op jouw kamer mag komen.
- Dat je een slot op de deur hebt gedaan vanwege je verzekering en je dure spullen (en zodat zij er niet meer in kan, maar dat zet je er niet bij)
- Dat je graag het achterstallig onderhoud (lijstje) gefixed wilt zien.
- Plus een kopietje van de huurwet waar je met een gele stift de relevante deeltjes (zoals toestemming om op jouw kamer te komen) aangeeft.

Een van de problemen hier is dat je verhuurders de wet niet kennen en denken dat het huis van hen is, en dat zij daarom kunnen voorschrijven hoe de mensen zich moeten gedragen. Dat is dus een misvatting.

Verder zorgen dat je je huur op tijd betaalt en dat je altijd een kwitantie krijgt, want niet betalen is ongeveer het enige waar de rechter gevoelig voor is.

Daarna je airco teruginstalleren, een offerte voor een plasma-TV aanvragen (LCD gebruikt niet voldoende stroom) en je vriendin uitnodigen.
pi_31178958
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:34 schreef cinnamongirl het volgende:
Ja, maar wat kunnen wij dan doen? Intussen heb ik contact gehad met een huurcomissie, die zullen nu een formulier per post opsturen, waarna ze hierna langskomen om een puntentelling te doen. Verder konden ze niets voor mij betekenen. Het enige advies wat ze mij konden geven is om buro rechtshulp in te schakelen. Echter vragen die weer een vergoeding zodat ik mijn spaarcenten moet gaan aanbreken door dat ###wijf van zulke rare dingen in 'r bol haalt.
En helaas heb ik een inkomen waardoor ik geen aanspraak kan maken op gratis hulp.
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:42 schreef cora4034 het volgende:
Ik neig ook naar een dreiging van melding bij de belastingdienst. Dit moet je aan haar melden natuurlijk. Ik denk dat je nooit meer last van haar hebt. Zo te horen doet ze alles zwart. Voor de rest kun je naar de huurcommissie om je huurhoogte te laten controleren. Wellicht zijn er in de omgeving ook zgn huurteams actief die je daarbij kunnen helpen.
Belastingdienst is al gemeld, ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat ze er iets mee gaan doen.Klonk nogal nonchalant aan de telefoon. Met de huurcomissie gaat het hopelijk goed komen, die heb ik aan de telefoon gehad en zullen uiteindelijk hier langs komen.
Huurteams heb ik geen idee van
quote:
Ze mag niet zonder toestemming op de kamers komen.n( noodgevallen zoals lekkages uitgezonderd) En mag zeker niet bepalen of je rookt in je kamer.
Dat ze niet zomaar in mijn kamer mag komen lijkt me ook duidelijk, maar hoe zorg je ervoor dat ze inderdaad niet meer in mijn kamer mag komen? Kan ik videobewaking plaatsen (best makkelijk, webcam met speciale software) en daarna aangifte doen bij de politie ?
pi_31179070
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:55 schreef Ronin76 het volgende:

Dat ze niet zomaar in mijn kamer mag komen lijkt me ook duidelijk, maar hoe zorg je ervoor dat ze inderdaad niet meer in mijn kamer mag komen? Kan ik videobewaking plaatsen (best makkelijk, webcam met speciale software) en daarna aangifte doen bij de politie ?
Ehm door er een slot op te zetten?
Ze denkt dat ze jou dat soort dingen kan verbieden, gelooft er ws. ook heilig in ('het is mijn huis en ik bepaal wat eraan gebeurt').
Maar da's fout geredeneerd. Zo werkt het niet.
Jij kan als huurder HEEL veel maken. Lees nog eens mijn posts en die van mgerben. En google op 'huurrecht', of 'rechten/plichten huurder/verhuurder' e.d.
Ze kan je er gewoonweg niet zomaar uitzetten als jij iets doet wat haar nou toevallig niet bevalt.
Juridische hulp heb je hierbij niet nodig, hoor (zij nog meer denk ik zo ).
Dus verenig je met je medehuurders, get educated en schrijf haar een brief met de feiten!
pi_31179091
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:51 schreef mgerben het volgende:

[..]

Cinnamongirl heeft volledig gelijk... mits je hier langer dan 9 maanden zit natuurlijk. Om woningnood onder studenten terug te dringen heeft de overheid, om verhuur door particulieren te bevorderen, een proeftermijn van 9 maanden ingesteld waarin de verhuurder zonder opgaaf van redenen het huurcontract mag opzeggen.

Als jij hier langer zit dan die 9 maanden heeft ze geen poot om op te staan.
Ik zit er nog maar 5maanden, wil dat dus zeggen dat ze me er zo uit kan wippen ?
quote:
Roken geldt niet als reden voor uitzetting. Ook het stallen van spullen in andere ruimten niet. Ook een airco, computer, en logees niet. En een slot op de deur ook niet.

Ik zou als ik jou was een slot erop zetten (vandaag nog), en even een briefje sturen waarin je aangeeft:
- Dat over roken op jouw kamer niets gezegd is.
- Dat zij niet zonder jouw toestemming op jouw kamer mag komen.
- Dat je een slot op de deur hebt gedaan vanwege je verzekering en je dure spullen (en zodat zij er niet meer in kan, maar dat zet je er niet bij)
- Dat je graag het achterstallig onderhoud (lijstje) gefixed wilt zien.
- Plus een kopietje van de huurwet waar je met een gele stift de relevante deeltjes (zoals toestemming om op jouw kamer te komen) aangeeft.

Een van de problemen hier is dat je verhuurders de wet niet kennen en denken dat het huis van hen is, en dat zij daarom kunnen voorschrijven hoe de mensen zich moeten gedragen. Dat is dus een misvatting.

Verder zorgen dat je je huur op tijd betaalt en dat je altijd een kwitantie krijgt, want niet betalen is ongeveer het enige waar de rechter gevoelig voor is.

Daarna je airco teruginstalleren, een offerte voor een plasma-TV aanvragen (LCD gebruikt niet voldoende stroom) en je vriendin uitnodigen.
Zou het maar al te graag doen, maar geen zin om 's avonds van mijn werk of vriendin thuis te komen en dat mijn inboedel zomaar op straat ligt.
Heb je toevallig een (deep)link bij de hand waar ik deze huurwet kan opvragen en uitprinten ? Bij wetten.overheid.nl krijg ik volgens mij teveel inrelevante wetten te zien
pi_31179201
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:59 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ehm door er een slot op te zetten?
Ja, maar het gaat niet zomaar natuurlijk, ik neem aan dat ik niet zomaar gaten in het kozijn mag boren om daar voorzieningen te treffen voor een hangslot ?
De deuren zelf zijn van het standaard type slaapkamer deur, endus geen mogelijkheid voor een intern slot.
quote:
Ze denkt dat ze jou dat soort dingen kan verbieden, gelooft er ws. ook heilig in ('het is mijn huis en ik bepaal wat eraan gebeurt').
Maar da's fout geredeneerd. Zo werkt het niet.
Ja, dat heeft ze toevallig ook meerdere malen letterlijk geroepen "het is mijn huis, IK bepaal wat er gebeurt"
quote:
Jij kan als huurder HEEL veel maken. Lees nog eens mijn posts en die van mgerben. En google op 'huurrecht', of 'rechten/plichten huurder/verhuurder' e.d.
Ze kan je er gewoonweg niet zomaar uitzetten als jij iets doet wat haar nou toevallig niet bevalt.
Juridische hulp heb je hierbij niet nodig, hoor (zij nog meer denk ik zo ).
Dus verenig je met je medehuurders, get educated en schrijf haar een brief met de feiten!
Gaan we eens voor zitten, echter heeft niemand van ons de kennis om een gedegen brief te kunnen maken vrees ik.
pi_31179203
TS, gelukkig voor jou geldt die 9 maanden proeftijd NIET:

Proeftijd van 9 maanden

Om te proberen of het 'klikt' tussen u en de verhuurder, heeft de overheid een proefperiode ingesteld.

Dat wil zeggen dat u de eerste 9 maanden van de huurovereenkomst de huur zonder opgaaf van reden kunt opzeggen.
U moet dan wel een opzegtermijn van 3 maanden in acht nemen, de huurder heeft dan de tijd om een nieuwe kamer te zoeken.

Deze proeftijd geldt alléén wanneer de kamer op het adres is waar u zelf ook woont, een zogenaamde hospitakamer.

En je zei toch dat het gedeelte waar jij huurt, een ander huisnummer had als dat van de verhuurster? Mooi, dan zit jij dus goed.
pi_31179327
quote:
En je zei toch dat het gedeelte waar jij huurt, een ander huisnummer had als dat van de verhuurster? Mooi, dan zit jij dus goed.
Ja, wij wonen op een ANDER adres dan de huurbasin. Dan zitten we gelukkig goed.

Nog even iets anders. Kunnen/mogen wij eisen dat de huurbasin de sleutel afgeeft en dat ze niet meer zomaar de woning in kan ? Dat ze de huishouding (wat zich beperkt tot stofzuigen van de openbare ruimtes en de kamers waar ze op dat moment zin in heeft om die eens te bekijken) dan niet meer kan doen nemen we dan maar altegraag voor lief.
pi_31179374
Ik vind de site www.kamernet.nl heel aardig!! Heel veel info, correcte info, voorbeeldcontracten en -brieven! Hiermee kun je echt wel wat moois in elkaar flansen.
Bovendien is juridische hulp vaak gratis. Of misschien heeft een van jullie een rechtsbijstandverzekering....maar nogmaals dat lijkt me niet nodig.
Vraag is alleen, wil je zo'n strijd aangaan? In principe kun je erg ver komen, het recht staat helemaal aan jouw kant maar het is lastig als de verhuurder onwetend en hardleers is.
Maar dan nog, ze kan je er toch niet uitgooien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')