ja idd... da's waar... had ik nie aan gedacht...quote:op vrijdag 6 januari 2006 16:05 schreef lynx666 het volgende:
[..]
er worden pas pixels bijverzonnen als de uiteindelijke grootte (inches x dpi) groter wordt dan je oorspronkelijke jpg. als je een jpg hebt van 40x60cm (= 15,7x23,6 inch) op 72 dpi, en je cropt naar 26x40cm (= 10,2x15,7 inch) op 150 dpi, dan krijg je dus
originele jpg = 15,7 x 72 bij 23,6 x 72 = 1130x1699 pixels
crop = 10,2 x 150 bij 15,7 x 150 = 1530x2355 pixels
crop is groter dan het origineel, dus interpolatie.
of ze er scherper door worden zou je eens moeten uitproberen. bij 72 dpi zul je eerder pixel-blokjes zien op de afdruk dan op 150 dpi bij interpolatie, wat het iets verzacht. meer detail zul je iig níet krijgen.
ligt eraan hoe je croptquote:op vrijdag 6 januari 2006 16:27 schreef puckzzz het volgende:
hmmm, ik heb even uitgeprobeerd wat je hierboven zegt lynx, maar in alle gevallen worden mijn crops (ook op 150 dpi) kleiner dan het origineel. snap ik jouw berekening nu niet of kan dit?
mijn originelen zijn trouwens 30 bij 45 inchlijkt me groot genoeg om te croppen op 150 zonder interpolatie denk ik
ik gebruik altijd de croptool, vind ik zowieso handig omdat de omgeving van het beeld dat je wilt croppen donkerder wordt. op die manier krijg je een heel goed beeld van je uiteindelijke crop, stukkie naar links/rechts etc.quote:op vrijdag 6 januari 2006 16:40 schreef lynx666 het volgende:
[..]
ligt eraan hoe je cropt. als je eerst cropt naar de cm's of inches die je wilt, en daarna 150 dpi't, is je resultaat altijd kleiner idd, maar je uiteindelijke cm's of inches kloppen dan niet meer.
bij de crop tool in photoshop ("c") kun je van te voren de hoogte, breedte en dpi invoeren, en daarna het gebied aangeven wat je gecropt wilt zien. dan weet je zeker dat je resultaat dezelfde formaten heeft als die je in hebt gevoerd. en aan de hand van de grootte van het vak wordt bepaald of er geinterpoleerd moet worden of niet.
icc profile aanvinken in je save for web preview-schermpje.quote:op vrijdag 13 januari 2006 19:07 schreef fokaapje het volgende:
hoe komt het dat als ik een foto open in photshop en hem dan wil opslaan als jpeg dat hij dan altijd donkerder is :| , echt bizar, kga naar de save as web preview en hijs donkerder dan dat hij op mijn stage is wat echt zwaar irri is. ik moet hem zeg maar overbelichten om hem dan op die lichtsterkte te krijgen van de stage. hoe kan ik dit tegengaan en hoe komt dit ?
alvast bedankt!
heb je al naar je beeldscherm gekeken..?quote:op vrijdag 13 januari 2006 19:07 schreef fokaapje het volgende:
hoe komt het dat als ik een foto open in photshop en hem dan wil opslaan als jpeg dat hij dan altijd donkerder is :| , echt bizar, kga naar de save as web preview en hijs donkerder dan dat hij op mijn stage is wat echt zwaar irri is. ik moet hem zeg maar overbelichten om hem dan op die lichtsterkte te krijgen van de stage. hoe kan ik dit tegengaan en hoe komt dit ?
alvast bedankt!
hey, op jouw manier slaat ie het wel goed opquote:op maandag 16 januari 2006 14:28 schreef tha_erik het volgende:
zwart wit maken kan heel makkelijk met de sneltoetsen [crtl]+[u]. daar bij saturation even het schuifje naar links schuiven. donkerder enzo kan daar ook in, maar dat zou ik met contrast en brightness regelen. als je het dan gewoon opslaat moet het geen probleem zijn, maar ik heb geen enkel idee waarom het bji jou niet goed werd opgeslagen.
dat is fijn, alleen ben ik nu wel benieuwd waarom jouw manier dus niet werktquote:op maandag 16 januari 2006 14:32 schreef devilsanddust het volgende:
[..]
hey, op jouw manier slaat ie het wel goed opthanks dus, ik zal het voortaan zo doen!
devilsanddust had alleen de 'red' layer aanstaan zegt ie, toen opgeslagen, photoshop slaat dan de channels red, green and blue opquote:op maandag 16 januari 2006 14:36 schreef tha_erik het volgende:
[..]
dat is fijn, alleen ben ik nu wel benieuwd waarom jouw manier dus niet werkt.
ah, dus werken met die channels en het dan opslaan heeft helemaal geen zin?quote:op maandag 16 januari 2006 18:05 schreef orealo het volgende:
[..]
devilsanddust had alleen de 'red' layer aanstaan zegt ze, toen opgeslagen, photoshop slaat dan de channels red, green and blue op
kloptquote:op maandag 16 januari 2006 19:44 schreef devilsanddust het volgende:
[..]
ah, dus werken met die channels en het dan opslaan heeft helemaal geen zin?
dat heeft zeker wel zin, alleen jij had ze (als ik het goed begrijp) onzichtbaar gemaakt door op het oogje te klikken. net als met layers blijven ze dan wel gewoon bestaan, en worden ze gewoon opgeslagen.quote:op maandag 16 januari 2006 19:44 schreef devilsanddust het volgende:
[..]
ah, dus werken met die channels en het dan opslaan heeft helemaal geen zin?
bij mij laat ie bij save for web ook een fletsere preview zien, maar als ik icc profile aanvink, slaat photoshop hem wel gewoon op zoals ie eruitzien in de werkruimte.quote:op maandag 16 januari 2006 18:58 schreef fokaapje het volgende:
icc profiel aanvinken maakt niks uit. en hoe kan dat met mijn beeldscherm te maken hebben als hij in photoshop en buiten photoshop er goed uitziet totdat ik iets aanpas in shop en hem save for web doe..de foto in save for web ziet er totaal anders uit qua kleuren en belichting dan op mijn stage. dus hoe kan dat aan mijn scherm liggen ? want dan is het altijd fout of altijd goed.
images met een icc profile laat ie niet in alle browsers altijd correct zien...quote:op maandag 16 januari 2006 20:39 schreef the_lizard_queen het volgende:
[..]
bij mij laat ie bij save for web ook een fletsere preview zien, maar als ik icc profile aanvink, slaat photoshop hem wel gewoon op zoals ie eruitzien in de werkruimte.
rechthoek selecteren, dan select -> modify -> smoothquote:op dinsdag 17 januari 2006 00:10 schreef rew- het volgende:
mensen, ik zit hier al wat langer mee, dus laat ik het hier is vragen.
ik wil een rechthoek maken met stompe hoeken. ik weet dat je met feather stompe hoeken kan maken, maar dan fade de kleur ook weg. als ik hem dan een andere kleur wil geven is hij ook zwaar moeilijk om te selecteren door de verschillende doorzichtigheden. ik wil gewoon een scherpe rechthoek met stompe (ronde) hoeken.
hoe kan ik dit mooi doen in photoshop?
zou je inderdaad denken héquote:op dinsdag 17 januari 2006 00:18 schreef sjoewe het volgende:
ehm er is toch gewoon de 'rounded rectangle tool'
tanx manquote:op dinsdag 17 januari 2006 00:25 schreef orealo het volgende:
[..]
rechthoek selecteren, dan select -> modify -> smooth![]()
your welcomequote:op dinsdag 17 januari 2006 00:37 schreef rew- het volgende:
[..]
tanx man
ik vind het wel een beetje een omslachtige manier van doen, je zou toch denken dat een rounded rectangle tool niet zo lastig zou zijn om in het programma te stoppen..
hij doet ook wel lang over het berekenen van de rectangle trouwens..
anyhow, het werkt, tanx
wat voor photoshop versie heb jij?quote:op dinsdag 17 januari 2006 00:35 schreef sjoewe het volgende:
onder de gewone rectangele tool, klikken en selecteren, en dan kan je boven in beeld de radius invullen.
het zit in genoeg andere programma's, kan zijn dat je het daarvan kent (geloof dat flash het bv ook gewoon heeft)quote:op dinsdag 17 januari 2006 00:38 schreef orealo het volgende:
[..]
your welcome
ik kan me ook iets herinneren van een rounded rectangle tool, maar kan hem op het moment ook niet vinden![]()
check m'n editquote:op dinsdag 17 januari 2006 00:39 schreef rew- het volgende:
[..]
het zit in genoeg andere programma's, kan zijn dat je het daarvan kent (geloof dat flash het bv ook gewoon heeft)
hehe nogmaals tanx, ik zie net ook dat ik je in een ander topic nog anime heb aangeradenquote:op dinsdag 17 januari 2006 00:41 schreef orealo het volgende:
[..]
check m'n editen wel even op enter drukken nadat je je vorm daarmee gemaakt hebt !
en zo helpen we elkaarquote:op dinsdag 17 januari 2006 01:34 schreef rew- het volgende:
[..]
hehe nogmaals tanx, ik zie net ook dat ik je in een ander topic nog anime heb aangeraden
wat een klein forum is dit toch...
als je je crop tool hebt gepakt, kijk dan eens bovenin bij de instellingen van de croptool- staat daar niet toevallig width [1px ] height [1 px ] ? zo ja, dan is dit de oorzaak dat je crops 1x1 worden. wil je een crop met je originele pixels kun je óf de selectie tool icm image -> crop gebruiken, óf de crop tool met bovenin de instellingen leeg gelaten.quote:op donderdag 19 januari 2006 11:21 schreef jump het volgende:
even hier vragen voor ik het herinstalleerd. als ik de crop functie gebruik krijg ik altijd, gelijk hoe groot eht geselecteerde canvas is, een nieuwe figuur van 1 * 1 pixel groot.
nog iemand dit voorhad?
waarom teken je het niet gelijk in photoshop dan? dan kan je anti-aliased tekenen. als je dan ook nog een beetje een hoge dpi instelt heb je geen blokjes meer.quote:op zaterdag 21 januari 2006 13:19 schreef #ANONIEM het volgende:
oke. ik heb nu een afbeelding gemaakt in paint met enkele lijnen waarbij de lijnen dus heel hoekig zijn (ze lopen dus niet geheel horizontaal of verticaal). nu zoek ik iets in photoshop om dat te doen maar kan alleen maar filters krijgen om het juist nog scherper te krijgen of het blur effect maar daardoor wordt het helemaal niet mooi. smudge tool, spongetool e.d. werken ook niet dus ik weet niet precies wat ik nu moet doen. is er niet zoiets als anti-aliasing voor afbeeldingen?
[afbeelding]
dit is een voorbeeld van zo'n knop. de zwarte lijnen moeten dus minder hokkerig lijken en ik wil graag weten hoe ik dat met photoshop voor elkaar zou kunnen krijgen.
hmm. oke. maar naast opacity staat anti-aliasing bij mij en dat kan ik niet aanvinken. heb ook al verschillende pixel groottes voor de lijn gekozen maar ik kan het niet aanvinken.quote:op zaterdag 21 januari 2006 13:36 schreef sjoewe het volgende:
waarom teken je het niet gelijk in photoshop dan? dan kan je anti-aliased tekenen. als je dan ook nog een beetje een hoge dpi instelt heb je geen blokjes meer.
maskingquote:op zaterdag 21 januari 2006 13:41 schreef bhai het volgende:
ik vroeg me af hoe ik iem. het beste kaal kan maken met photoshop.
kan iem. mij uitleggen welke tools ik hiervoor het best kan gebruiken? het gaat om een vrouw
dan kan je het beste op zoek gaan naar een kaal hoofd van iemand anders dat ongeveer vanuit dezelfde hoek genomen is, dit eroverheen leggen en vervolgens met de kleurinstellingen van beide layers spelen tot het gelijk is. dan de randjes en de restjes haar wegwerken.quote:
kan je de foto posten? zijn vele mogelijkheden, maar dat hangt af van het soort foto(lang haar, kort haar, pluizig, stijl, groot voorhoofd, of weinig huis zichtbaar)quote:op zaterdag 21 januari 2006 13:41 schreef bhai het volgende:
ik vroeg me af hoe ik iem. het beste kaal kan maken met photoshop.
kan iem. mij uitleggen welke tools ik hiervoor het best kan gebruiken? het gaat om een vrouw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |