abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31162415
In 1975 hield Willem Aantjes een rede over welke richting de christendemocratie zich op moest begeven, omdat hij stukken van de bergrede van Jezus uit de Bijbel aanhaalde werd deze rede ook wel bekend als de 'bergrede' van Aantjes. Bij vriend en vijand sloeg deze rede in als een bom, en geldt sindsdien als een van de ijkpunten van het sociale gezicht van de Christendemocratie.

Citaat 1.
quote:
"Waar het om gaat, is dat het aanvaarden van het evangelie als richtsnoer geen vrijblijvende zaak kan en mag zijn. Daar is het evangelie te kostbaar en te uniek voor. Zwaarder referentiekader dan het evangelie is er niet. De vraag is niet, hoe goed christen iemand is, maar hoe serieus hij bet principiele uitgangspunt van de door hem vertegenwoordigde politieke richting neemt voor zijn politieke activiteiten; in hoeverre het beginsel niet alleen op papier geldt, maar in praktisch beleid als maatstaf en zelfs als voornaamste en laatste maatstaf zal functioneren."
Citaat 2.
quote:
"Het evangelie geeft geen rechtstreekse richtlijnen voor het politieke handelen, maar het geeft wel richtlijnen voor het rechtstreekse politieke handelen, en soms wel degelijk concreet. Leest u er Matteus 25 maar eens op na: hongerigen voeden, dorstigen te drinken geven, vreemdelingen huisvesten, naakten kleden, zieken en gevangenen bezoeken. Maar dat moeten wij dan wel nu vandaag toepassen. Intussen zijn wij 2000 jaar verder, en kijk eens om u heen!"
Citaat 3.
quote:
"Een politiek, die spreekt voor wie geen stem hebben; die handelt voor wie geen handen hebben, die een weg baant voor wie geen voeten hebben die helpt voor wie geen helper hebben. (...) De eerste vraag die aan de mens gesteld werd, luidde: 'Adam, waar hen je?' (...) Die eerste vraag zal ook de laatste vraag zijn die ons wordt gesteld en dan zal hij niet luiden: 'Hoe goed heb je verdiend?', maar: 'Hoe goed heb je gediend?' Het antwoord op de vraag die dan gesteld wordt, wordt hier gegeven"

Mijn vraag is eigenlijk; weet iemand waar ik de integrale uitvoering kan vinden op het net? Ik kan het nergens terugvinden, wel een stream:http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=5356874. Ik heb helaas op het moment geen boxen op mijn geluidskaart aangesloten, anders zou ik het nog wel uittikken ook, maar dat gaat dus niet.

Wie weet raad?
pi_31163118
quote:
Waarom zijn wij hier en waarom sta en spreek ik hier? Daar is maar één reden voor: als een getuigenis dat wij bij elkaar behoren en ook bij elkaar willen behoren.
Niet om de ogen te sluiten voor de werkelijkheid, maar om blijk te geven van onze wil om ondanks die werkelijkheid tot elkaar te komen en bij elkaar te blijven. Het CDA wil een appèl zijn op ons volk. Vandaag op onze struikelende weg van wenselijkheid naar werkelijkheid is het allereerst een appèl op elkaar en op onszelf.

Ik hoop dat we het vandaag niet zoeken in subtiele formuleringen en interpretaties, maar zullen discussiëren over de achterliggende zaken zelf. Het gaat er niet om dat wij weleens zullen uitmaken wie er christen is en wie niet. Dat is en blijft voor ieders eigen verantwoordelijkheid en geweten. Het zijn karikaturen die de discussie bederven. Waar het om gaat, is dat het aanvaarden van het evangelie als richtsnoer geen vrijblijvende zaak kan en mag zijn. Daar is het evangelie te kostbaar en unie voor. Zwaarder referentiekader dan het evangelie is er niet. De vraag is niet, hoe goed christen iemand is, maar hoe serieus hij het principiële uitgangspunt van de door hem vertegenwoordigde politieke richting neemt voor zijn politieke activiteiten; in hoeverre het beginsel niet alleen op papier geldt, maar ook in het praktisch beleid als maatstaf en zelfs als voornaamste en laatste maatstaf zal functioneren, en waar je in die zin ook elkaar op tot de orde mag roepen. Niet als een last, maar als een bevrijding. Niet omdat je je aan het evangelie moet houden, maar omdat je ook (en zelfs) in de politiek mag wandelen aan de hand van Gods geboden en geloften.

Het evangelie geeft geen rechtstreekse richtlijnen voor het politieke handelen, maar het geeft wel richtlijnen voor het rechtstreekse politieke handelen, en soms wel degelijk heel concreet. Leest u er Mattheüs 25 maar eens op na: hongerigen voeden, dorstigen te drinken geven, vreemdelingen huisvesten, naakten kleden, zieken en gevangenen bezoeken.
Maar dan moeten wij dan wel nú vandaag toepassen. Intussen zijn wij 2000 jaar verder, en kijk eens om u heen!

De hongerigen worden niet gevoed; zij sterven als ratten langs de wegen van hun uitgedroogde landen. En als wij 1 procent van ons nationaal inkomen voor ontwikkelingssamenwerking uitgeven, hebben wij meer zorgen over de vraag of die ene procent wel goed wordt besteed, dan over de vraag of die 99 procent die wij voor onszelf reserveren wel goed wordt besteed.
De dorstigen worden niet gelaafd. Zij worden aan hun lot overgelaten. En als wij ons aan ons televisietoestel volzuigen met het vergif van de consumptiereclame, dan zit ons de verhoging van de alcoholaccijns meer dwars dan de ellende van de dorstigen in de wereld.
En de vreemdelingen worden niet gehuisvest. Zij worden gediscrimineerd en uitgewezen. En wij laten ze uitwijzen, tenzij we ze nodig hebben om het werk te doen waaraan geen Nederlander ondanks honderdduizenden werklozen zijn handen vuil wenst te maken.
De naakten worden niet gekleed. Zij worden uitgestoten.
En de gevangenen wórden niet bezocht. Zij worden gemarteld. En wij vinden dat wij al heel wat doen - ik spreek over mezelf - als wij een kaart van Amnesty International als kerstgroet rondzenden in plaats van een zoete afbeelding van de herdertjes in Efratha's velden.

Geen plaats voor christelijke politiek?
De wereld hunkert naar christelijke politiek!

Een politiek, die spreekt voor wie geen stem hebben; die handelt voor wie geen handen hebben; die een weg baant voor wie geen voeten hebben; die helpt wie geen helper hebben.
Kunnen wij dan wel iets doen? Staan wij dan niet machteloos tegenover al deze geweldige noden? Ik weet dat het vooral in het gezelschap van vele antirevolutionairen en christelijk-historischen niet zonder risico's is de naam van Dorothee Sölle te noemen. Maar waarom zouden wij haar alleen onder het theologische ontleedmes leggen, en niet ook horen de klacht en aanklacht van een mens die niet los kan komen van Christus, maar steeds weer vastloopt op de christenen? In haar gedicht over het overwinnen van de machteloosheid springen als een bevrijding plotseling de woorden naar voren:

Bij ons heeft al eens iemand brood verdeeld
dat genoeg was
voor allen
Bij ons is al eens
iemand opgestaan
uit de doden

Zo uniek, zo exclusief is het evangelie. En zó is het een richtsnoer voor het politieke handelen. Als dat niet herkenbaar is in een christen-democratische politiek, verdient het die naam niet.
Christelijke politiek wordt gekenmerkt door verantwoordelijkheid, dat wil zeggen dat je er weet van hebt verantwoording te moeten afleggen, antwoord te moeten geven. De eerste vraag, die aan een mens gesteld werd, luidde: "Adam, waar ben je?" Dat is de vraag die ons gehele leven begeleidt, ook in de politiek, bij iedere beslissing telkens weer: mens, waar ben je? Waar sta je in de problemen van de wereld? Aan welke kant sta je?
Die eerste vraag zal ook de laatste vraag zijn die ons zal worden gesteld en hij zal niet luiden: "Hoe goed heb je verdiend?" - dat is de vraag die ons hier in de politiek te veel bezighoudt - maar: "Hoe goed heb je gediend?" Het antwoord op de vraag die dan gesteld wordt, wordt hier gegeven.
Vanuit dat besef politiek te handelen, daarin wordt christelijke politiek herkenbaar. Daarin nemen wij elkaar niet de maat. Daar lichten wij elkaar niet op door. Daar spreken wij elkaar wel op aan. Daar roepen wij elkaar wel mee tot de orde. Daar binden wij elkaar wel aan - en dat moet dan helaas wel formeel worden vastgelegd.
Dat is ons richtsnoer. En wie het voorrecht te beurt valt - want dat is het - als vertegenwoordiger van deze richting op verantwoordelijke posten tot politiek handelen te worden geroepen, wordt voor dat politieke handelen geacht daarmee in te stemmen. Het Christen-Democratisch Appèl zal zó zijn, wil het werkelijk christen-democratisch zijn.

(W. Aantjes op 23-8-1975)
dit is wat ik kan vinden, ik weet niet zeker of het een integrape versie is
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 07:43:11 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31165965
Ik geef deze even een zetje naar POL. Daar zitten de deskundigen en die hebben waarschijnlijk wel wat meer inzicht in zoekplaatsen. Misschien kun je de tekst overigens integraal wel opvragen bij het CDA zelf. Die hebben hem vast wel in het archief.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31166780
quote:
Wie weet raad?
Ik heb 'm nog niet gevonden, en of ik er aan toekom vandaag om verder te zoeken weet ik niet.
Maar dit biedt misschien een aanknopingspun, naam & publicatie van de rede:

Rede van Mr. W. Aantjes, 'CDA tussen wenselijkheid en verantwoordelijkheid',
in: Christen Democratisch Appèl. Van Woudschoten tot Hoogeveen,
Den Haag, 1976, 42-50.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_31167165
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:17 schreef sigme het volgende:
Ik heb 'm nog niet gevonden, en of ik er aan toekom vandaag om verder te zoeken weet ik niet.
Maar dit biedt misschien een aanknopingspun, naam & publicatie van de rede:

Rede van Mr. W. Aantjes, 'CDA tussen wenselijkheid en verantwoordelijkheid',
in: Christen Democratisch Appèl. Van Woudschoten tot Hoogeveen,
Den Haag, 1976, 42-50.
Dankjulliewel, hier kan ik al weer heel wat meer mee, ik weet niet of bovenstaande tekst de integrale rede is, temeer ik ém niet kan vergelijken met de stream die ik geplaatst heb, maar ik heb in elk geval een verwijzing nu.
pi_31168557
Het zou mischien nuttig zijn als het CDA anno 2005 Aantjes rede eens zou nalezen en de C van CDA wat inhoudt zouden geven met beleid ipv. alleen met de mond.
pi_31179752
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:50 schreef Tijger_m het volgende:
Het zou mischien nuttig zijn als het CDA anno 2005 Aantjes rede eens zou nalezen en de C van CDA wat inhoudt zouden geven met beleid ipv. alleen met de mond.
Mee eens, ze zijn vooral bezig met normen zelf tot waarden te verheffen i.p.v. ze te spiegelen aan de oorspronkelijke waarden die ze voor ogen hadden.
pi_31189582
Ik heb het even nagekeken, en volgens mij is het de integrale tekst. Bij deze wil ik onze Nederduitser RM-rf nog even hartelijk danken!
pi_31244975
Morgen komt hij trouwens bij NOVA heb ik begrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')