quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:00 schreef Sessy het volgende:Thisbe, hoe is notarieel recht? Krijg je alleen maar privaatrecht of wat moet ik me erbij voorstellen? Ik zit te denken om er na m'n studie Nederlands nog ofwel een jaartje Belgisch ofwel een jaartje Notarieel tegenaan te gooien, via schakelprogramma's schijnt dat te kunnen.
Ik doe zelf trouwens momenteel Nederlands met Fiscaal erbij maar dat gaat niet lukken denk ik, of ik moet minder gaan sporten en fokken maar dat wil ik niet. Waarschijnlijk blijft het dus bij wat extra vakken zoals accounting en zo.
Of ik moet nog bachelorvakken gratis kunnen nemen tijdens m'n master, ik weet niet of dat kan? Maar dan zal een bachelor fiscaal nog wel lukken.
Als Fiscaal je niet bevalt, dan zal notarieel recht je ook niet zo bevallen!
Notarieel recht is privaatrecht gecombineerd met heel veel belastingrecht!
Bij Nederlands recht worden over het algemeen weinig dwarsverbanden gelegd, bij strafrecht bijvoorbeeld hoef je alleen maar WvS, SV en gerelateerde wetten te raadplegen. Het zijn vrij hapklare brokken die je voorgeschoteld krijgt. Natuurlijk maak je weleens een uitstapje hier en daar.
Ik weet niet of dat bij alle notariele studies hetzelfde onderwijs wordt aangeboden, maar wij krijgen veel Estate planning. Hoe draag je het goedkoopst je onderneming, huis of geld over aan je familie, medevennoten tijdens leven of via een testament? Hoe pakt eea uit voor de Inkomstenbelasting, Successierechten, schenkingsrechten, overdrachtsbelastingen?
Zo moest ik voor mijn laatste tentamen ontzettend veel wetten raadplegen:
boek 1,2,3,4 en 7 BW
Successiewet
belastingen van het rechtsverkeer
invorderingswet
Loonbelastingen
omzetbelastingen
Inkomstenbelasting
VPB
AWR
en diverse uitvoeringsbesluiten
Je begrijpt dat ik God op mijn blote knietjes hebt gedankt dat ik het heb gehaald
Ik had me nogal verkeken op notarieel recht, ik dacht inderdaad net zoals jij dat het voornamelijk burgerlijk recht zou zijn. Nou vergeet het maar, bij Erfrecht krijg je sowieso de successierechten erbij cadeau, en bij huwelijksvermogensrecht de inkomstenbelastingen
Maar ja, toen ik de boeken tegen de muur smeet van ellende hoefde ik nog maar twee vakken te doen, en dus heb ik het maar afgemaakt
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...