zou niet weten waarom, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:00 schreef Chewie het volgende:
"volgens prof Bomhoff"
Zegt wel genoeg lijkt mij.
maar ik ben benieuwd of dat er ook echt komt....quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:05 schreef Vhiper het volgende:
Interessant, ik vond de 2,5% groei van het CPB ook wel erg aan de positieve kant en wel erg in het voordeel van het kabinet vallen.
Een onderzoekje naar die club zou in ieder geval geen slecht idee zijn.
Met dit kabinet? Natuurlijk nietquote:Op maandag 3 oktober 2005 13:07 schreef Mannee het volgende:
[..]
maar ik ben benieuwd of dat er ook echt komt....![]()
Waarom? De PvdA zou toch voor nog meer groei zorgen volgens hetzelfde CPBquote:Op maandag 3 oktober 2005 13:05 schreef Vhiper het volgende:
Interessant, ik vond de 2,5% groei van het CPB ook wel erg aan de positieve kant en wel erg in het voordeel van het kabinet vallen.
Denk dat deze club regelmatig onderwerp is van een onderzoek. Wat voor nut zou het trouwens hebben om op verzoek van de regering de cijfers te manipuleren? De oppositie gebruikt immers dezelfde ramingen.quote:Een onderzoekje naar die club zou in ieder geval geen slecht idee zijn.
Bomhoff staat nu niet echt bekend als meest betrouwbare minister van Balkenende I en was daarvoor verbonden aan Nyfer, de 'grote' concurent van het CPB.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:05 schreef Mannee het volgende:
[..]
zou niet weten waarom, eerlijk gezegd.![]()
wil m.i. niet zeggen dat hij zomaar alles kan roepenquote:Op maandag 3 oktober 2005 13:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bomhoff staat nu niet echt bekend als meest betrouwbare minister van Balkenende I en was daarvoor verbonden aan Nyfer, de 'grote' concurent van het CPB.
Volgens mij heeft Bomhoff dat zelf niet doorquote:Op maandag 3 oktober 2005 13:20 schreef Mannee het volgende:
[..]
wil m.i. niet zeggen dat hij zomaar alles kan roepen
Nyfer.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:05 schreef Mannee het volgende:
[..]
zou niet weten waarom, eerlijk gezegd.![]()
Hij had iig ook niet door dat zijn lekken uit de ministerraad (in z'n boek) ook strafbaar was.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Bomhoff dat zelf niet door![]()
Bomhoff (toen in dienst van Nyfer) heeft tijdens Paars ook al eens kritiek geuit op het CPB, volgens Bomhoff klopten de rekenmodellen niet. Vervolgens kwam Nyfer met bijna dezelfde cijfers en prognoses als het CPBquote:Op maandag 3 oktober 2005 13:33 schreef freako het volgende:
[..]
Hij had iig ook niet door dat zijn lekken uit de ministerraad (in z'n boek) ook strafbaar was.
Oh, maar dat gebeurt ook bij het CPB. Ik las deze week een interviewtje met André Rouvoet, de CU had namelijk voor het eerst een tegenbegroting opgesteld én meteen door laten rekenen door het CPB. Er is uren overleg geweest tussen fractiemedewerkers van de CU en CPB-medewerkers daarover. Dus over wat er wel en niet doorgerekend kon worden, en welke gevolgen bepaalde maatregelen hebben, waarna de CU-fractie weer wat tweaken kon aan de plannen totat het maximale resultaat verkregen werd. Maar zo doet elke fractie dat, en de regering ook.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:33 schreef longinus het volgende:
Dat gebeurt al jaren in het bedrijfsleven, je laat net zo lang onderzoeken totdat je de uitkomst hebt die je wilt hebben .
Uiteraard je input en wie betaald is altijd van belang.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:33 schreef longinus het volgende:
Dat gebeurt al jaren in het bedrijfsleven, je laat net zo lang onderzoeken totdat je de uitkomst hebt die je wilt hebben .
De bron van dit alles blijkt het programma Business Class van Harry Mens te zijn, Bomhoff was al wel zo diep gezonken dat ie daar te gast wilde zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:50 schreef sizzler het volgende:
maar zou hij echt zo diep zinken door het uit zijn duim te zuigen?
Diverse instanties hebben hun vraagtekens bij de optimistische cijfers van het CPB gezet, verder gaan ze ook uit van een lagere olieprijs en een aantrekkend consumentenvertrouwen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom? De PvdA zou toch voor nog meer groei zorgen volgens hetzelfde CPB(ook al konden de meeste plannen van deze partij niet doorgerekend worden).
2,5% groei is niet eens zo vreemd na jaren van mindere groei of zelfs achteruitgang.
Het nut mag duidelijk zijn. Met gemanipuleerde cijfers in hun voordeel, kunnen ze hun beleid er makkelijker doorheen duwen.quote:Denk dat deze club regelmatig onderwerp is van een onderzoek. Wat voor nut zou het trouwens hebben om op verzoek van de regering de cijfers te manipuleren? De oppositie gebruikt immers dezelfde ramingen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. PvdA, CU, GL gebruiken dezelfde ramingen voor hun begrotingen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Diverse instanties hebben hun vraagtekens bij de optimistische cijfers van het CPB gezet, verder gaan ze ook uit van een lagere olieprijs en een aantrekkend consumentenvertrouwen.
Best mogelijk, CPB berekening is natuurlijk een momentopname.quote:Ik reken derhalve op nieuwe tegenvallers, die uiteraard vlak na de komende verkiezingen aangekondigd zullen worden.
Wederom geen antwoord op de stelling, volgens jouw opmerking gebruikt de oppositie ook gemanipuleerde cijfers.quote:Het nut mag duidelijk zijn. Met gemanipuleerde cijfers in hun voordeel, kunnen ze hun beleid er makkelijker doorheen duwen.
Verder heb ik nog nooit een onderzoek van het rijlen en zijlen van het CPB gezien.
Dat was het wel. Dat de PvdA, CU en GL gebruik maken van hun diensten, doet er verder niet toe. Ik heb nergens beweert dat het CPB partijdig zou zijn voor het kabinet, alleen dat ik inderdaad twijfel aan de meest recente cijfers en ik het zowiezo een goed idee vind als die club gecontroleerd zou worden.quote:Op maandag 3 oktober 2005 15:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. PvdA, CU, GL gebruiken dezelfde ramingen voor hun begrotingen.
CPB berekening is een aanname over hoe de economie waarschijnlijk gaat lopen. Dat is wat anders dan een moment opname. De aanname van het CPB dient wel enigzins verwachtbaar te zijn en ik verwacht juist, mede door overheidsingrijpen a la zorgstelsel, eerder het tegenovergestelde van wat het CPB momenteel beweert.quote:Best mogelijk, CPB berekening is natuurlijk een momentopname.
Waar heb ik gezegd dat de oppositie ook van gemanipuleerde cijfers gebruik maakt?quote:Wederom geen antwoord op de stelling, volgens jouw opmerking gebruikt de oppositie ook gemanipuleerde cijfers.
Zou kunnen, ik ken dat hele Nyfer niet en dhr Bomhoff volg ik nauwelijks.quote:Verder heeft Bomhoff zich natuurlijk totaal ongeloofwaardig gemaakt in zijn tijd bij Nyfer door kritiek te uiten op het CPB vanwege de foute rekenmodellen en vervolgens met bijna dezelfde prognoses en cijfers te komen als het CPB.
Ja maar wel met de cijfers en verwachtingen van dat moment, dus een momentopname. Je kunt natuurlijk geen rekening houden met een natuurramp, plotselinge oorlog enz.quote:Op maandag 3 oktober 2005 16:13 schreef Vhiper het volgende:
CPB berekening is een aanname over hoe de economie waarschijnlijk gaat lopen. Dat is wat anders dan een moment opname. De aanname van het CPB dient wel enigzins verwachtbaar te zijn en ik verwacht juist, mede door overheidsingrijpen a la zorgstelsel, eerder het tegenovergestelde van wat het CPB momenteel beweert.
Door de de ramingen van het CPB af te doen als gemanipuleerd, de oppositie gebruikt deze immers ook.quote:Waar heb ik gezegd dat de oppositie ook van gemanipuleerde cijfers gebruik maakt?
Waar maak jij uit op dat dit niet het geval zou zijn? Een commerciele instelling als Nyfer doet ook dit soort voorspellingen en die komt over het algemeen met dezelfde ramingen. De poltitieke partijen die hun programma's en tegenbegrotingen door laten rekenen door het CPB zullen dat echt niet meer gaan doen als het CPB jarenlang de boel manipuleerd.quote:Verder, al zou dat zo zijn, versterkt mij dat alleen maar in de overtuiging dat die club gecontroleerd dient te worden.
We zullen zien, ik ben niet de enige die z'n twijfels heeft. Ik hoop dat je gelijk hebt en ik haat het "I told you so" te moeten zeggen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 16:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar wel met de cijfers en verwachtingen van dat moment, dus een momentopname. Je kunt natuurlijk geen rekening houden met een natuurramp, plotselinge oorlog enz.
CPB zit over het algemeen bijhoorlijk goed met hun verwachtingen dus vind ik het nogal voorbarig om die voor 2006 alvast als te voorspoedig af te doen.
Ik heb nergens gezegd dat alle ramingen gemanipuleerd zijn, sterker nog, ik heb gezegd dat ik twijfels heb, nergens dat ze daadwerkelijk gemanipuleerd zijn.quote:Door de de ramingen van het CPB af te doen als gemanipuleerd, de oppositie gebruikt deze immers ook.
Nogmaals, het Nyfer ken ik niet. Verder heb ik nog nooit een controlerapport over de werking van het CPB gezien.quote:Waar maak jij uit op dat dit niet het geval zou zijn? Een commerciele instelling als Nyfer doet ook dit soort voorspellingen en die komt over het algemeen met dezelfde ramingen. De poltitieke partijen die hun programma's en tegenbegrotingen door laten rekenen door het CPB zullen dat echt niet meer gaan doen als het CPB jarenlang de boel manipuleerd.
Oh, ja hoor. Hij heeft financiele belangen bij Nyfer, en blijkbaar is hij een prima econoom dat hij weet dat hij dan aan de stoelpoten van de concurrent moet zagen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:50 schreef sizzler het volgende:
Bomhoff was anders een alom gerespecteerd economoom. Goed, hij heeft zelf NYFER opegericht als antwoord op het CPB, maar zou hij echt zo diep zinken door het uit zijn duim te zuigen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |