Wat hij zegt.quote:Op zondag 2 oktober 2005 10:45 schreef Market_Garden het volgende:
Gefeliciteerd
quote:Op zondag 2 oktober 2005 11:19 schreef michiel- het volgende:
[..]
Wat hij zegt.
Laat ze eerst 'online' eens goed schrijven ...![]()
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=on-line
(check titel van die pagina)
Is al gebeurd door een collega van me.quote:Op zondag 2 oktober 2005 11:31 schreef Biancavia het volgende:
[..]Dat was me nog niet eens opgevallen!
Stuur jij een email of zal ik het doen?![]()
quote:Geachte heer,
Allereerst onze excuses voor de vertraagde beantwoording van uw mail. De belangrijkste oorzaak daarvan is de grote drukte rondom de verschijning van de 14e druk van de Grote Van Dale, volgende maand.
Wat betreft uw vraag: op dit moment spellen we het woord on line met een spatie. In samenstellingen leidt dat tot de volgende vorm: on-linewoordenboek, on-linespaarrekening. Het streepje is nodig omdat je anders linewoordenboek zou lezen.
Binnenkort wordt de spelling van het Nederlands op een aantal punten aangepast. Juist het woord on line wordt daardoor getroffen. In de nieuwe spelling verliest het woord zijn spatie: online. Daardoor is het streepje in de samenstellingen ook niet meer nodig en wordt het: onlinewoordenboek, onlinespaarrekening.
De nieuwe spelling wordt midden oktober bekend gemaakt via een nieuwe versie van de Woordenlijst Nederlandse taal (het zogenaamde Groene boekje) en een nieuwe druk van de Grote Van Dale. Vanaf dat moment kunt u het beste de nieuwe vorm gebruiken van bovengenoemde woorden.
We hopen dat hiermee uw vraag afdoende is beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Redactie Van Dale Taalweb
nette reactie van hunquote:Op zondag 2 oktober 2005 11:45 schreef michiel- het volgende:
[..]
Is al gebeurd door een collega van me.
Reactie:
[..]
Ze sturen altijd een nette reactie terug aangaande dit soort kwesties.quote:
Hoe weet je dat? De editie is toch nog niet uit?quote:Op zondag 2 oktober 2005 16:45 schreef Mainport het volgende:
Topic staat er nog steeds niet in. In ieder geval niet met de betekenis als in: Onderwerp op een forum.
Bronquote:Negenduizend nieuwe woorden in Van Dale
Uitgegeven: 17 oktober 2005 19:00
AMSTERDAM - Jan Mulder heeft maandag het eerste exemplaar van de nieuwe Dikke van Dale in ontvangst genomen. De veertiende editie van het Nederlandse woordenboek ligt vanaf dinsdag in de winkel.
Sinds de vorige editie in 1999 zijn er negenduizend nieuwe woorden bijgekomen. Woorden als kofferbakhandel, regenboogcoalitie, sorrydemocratie, fortuynisme, bioterreur en tepelklem staan voor de eerste keer in de Dikke van Dale.
De Dikke van Dale volgt op het nieuwe Groene Boekje, dat zaterdag werd gepresenteerd. Het Groene Boekje bestaat sinds 1954 en was tot zaterdag één keer opnieuw uitgebracht, zes jaar geleden.
Prisma, Spectrum en de Dikke van Dale hadden met de Nederlandse Taalunie afgesproken dat nieuwe woordenboeken op het Groene Boekje zouden volgen. Het Groene Boekje is de officiële woordenlijst met de spellingsregels van de Nederlandse taal. "Op deze manier voldoen deze producten aan de officiële regels en dat zorgt voor eenheid", zegt woordvoerder Ilse van Bladel van de Nederlandse Taalunie.
In de boekenkast?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 19:01 schreef travelwoman het volgende:
En zijn er al mensen die de nieuwe van dale in de boekenkast hebben staan?
Maar wel leuk dat je hem nu hebt!quote:Op zondag 30 oktober 2005 14:10 schreef travelwoman het volgende:
Nou heb de van dale ook binnen ! Bedrag kan alleen worden overgemaakt, geen credit card of welke andere betaling dan ook. Dacht dat Nederland wel iets internationaler was ingesteld.
179,-quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ga hem ook aanschaffen waarschijnlijk. Maar niet vandaag
Tijd genoeg denk ik, misschien een idee om te vragen als kerstcadeau. Als het niet teveel kost uiteraard.
Das niet mis. Hoeveel blz's bevat het ongeveerquote:
Da's nou eenmaal de prijs. De vorige editie, zonder cd-rom, was ook al rond de 300 gulden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:12 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Das niet mis. Hoeveel blz's bevat het ongeveer
Die ik vandaag besteld hebt die kost 69 euro en is 1040 blz's dik.
Of betaal je ook voor die cd-rom? Of krijg je alles erin dus ook dat boek over de herkomst van de taal?
Kan het ook natuurlijk zelf opzoekenIs misschien sneller en makkelijker.
Je hebt verschillende woordenboeken, waaronder:quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:12 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Das niet mis. Hoeveel blz's bevat het ongeveer
Die ik vandaag besteld hebt die kost 69 euro en is geloof 1040 blz's dik.
Of betaal je ook voor die cd-rom? Of krijg je alles erin dus ook dat boek over de herkomst van de taal?
Kan het ook natuurlijk zelf opzoekenIs misschien sneller en makkelijker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |