Hier heb ik eens rustig een paar nachtjes over geslapen. Mooi! Maar ook, heb ik de indruk, wel gruwelijk - die laatste regels. (Waar gaat het nou over? Ik ben niet zo'n poëziekennerquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:33 schreef De-oneven-2 het volgende:
nog één maal
tuimelt de nacht langs de ogen
en tuimelen ogen langs de nacht
er wordt een val gebroken
en vanaf het dak
valt niets meer
Daar zat Thijs in afwachting van Nadine, met zijn DomPerignon-champagne & Beluga-kaviaar, met zijn libido van hier tot Tokyo in afwachting van een spetterende partij verzoeningssex. Maar Nadine was haar rendez-vous met Thijs natuurlijk vergeten. En Thijs had natuurlijk alle begrip voor Nadine's omissie. Nou ja ... niet helemaal ... wat? ... helemaal niet!quote:Op zondag 9 oktober 2005 14:22 schreef Nadine26 het volgende:
De afspraak met Thijs ben ik natuurlijk vergeten. Door het zoenen. Dat krijg je ervan. We zouden die avond iets gaan drinken, Thijs & ik, we zouden eindelijk weer eens een avond samen doorbrengen, met z'n tweeën, dus zonder het poëziemeisje, maar het is er niet van gekomen.
Het zou over zelfmoord kunnen gaan...quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:29 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Hier heb ik eens rustig een paar nachtjes over geslapen. Mooi! Maar ook, heb ik de indruk, wel gruwelijk - die laatste regels. (Waar gaat het nou over? Ik ben niet zo'n poëziekenner, dat had je waarschijnlijk al begrepen.)
Ik zou toch zeggen: zelfmoord...?
Helemaal niet, inderdaad.quote:Op zondag 9 oktober 2005 22:33 schreef Gajus het volgende:
Daar zat Thijs in afwachting van Nadine, met zijn DomPerignon-champagne & Beluga-kaviaar, met zijn libido van hier tot Tokyo in afwachting van een spetterende partij verzoeningssex. Maar Nadine was haar rendez-vous met Thijs natuurlijk vergeten. En Thijs had natuurlijk alle begrip voor Nadine's omissie. Nou ja ... niet helemaal ... wat? ... helemaal niet!![]()
Zij houdt vast niet van champagne. Zij neemt liever een kopje vliesbesthee en een zonnebloempittenkoekje.quote:natuurlijk was Poëziemeisje op afroep beschikbaar en volgaarne bereid de geneugten met Thijs te delen
Het gedicht zegt volgens mij dat het einde wel goed is, maar ook hard ('tuimelen' is zacht & onschuldig, maar de laatste zin... die is keihard.)quote:Op zondag 9 oktober 2005 23:08 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het zou over zelfmoord kunnen gaan...
De allerlaatste zelfmoord, dan? Dat is dan best positief, eigenlijk..
En een einde kan ook heel mooi zijn, natuurlijk...
Aan al het goede komt een einde is ook een hele rare uitspraak...
Aan alles komt een einde. Daarbij; wie zegt mij dat het einde niet goed is?
Precies. Je bent een hopeloos geval, Nadine. Ik had eigenlijk willen suggereren dat je je maar snel door Daniël moet laten nemen(*), want daar blijf je toch op vlassen en welbeschouwd kun je dan Thijs zijn poëtische escapade ook niet meer kwalijk nemen. Maar ik hield het maar bij 'quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:43 schreef Nadine26 het volgende:
Wat:? Heb ik het verkeerd aangepakt? Me laten meeslepen? Niet goed nagedacht over de consequenties?
Ja - driewerf ja.
Pygmalion evenmin ... in den beginne.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:50 schreef Nadine26 het volgende:
... Zij houdt vast niet van champagne. ...
Weinig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:21 schreef Xennia het volgende:
Besteedt die Daniel eigenlijk wel eens tijd aan zijn kinderen?
Nou, vooruit...quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Het gedicht zegt volgens mij dat het einde wel goed is, maar ook hard ('tuimelen' is zacht & onschuldig, maar de laatste zin... die is keihard.)
Je neemt Thijs de woorden uit zijn mondquote:Je bent een hopeloos geval, Nadine.
Allebei, dat is het beste.quote:Hoe ga je het nu met Thijs aanpakken? Het lijkt me dat je toch niet veel langer kunt wachten met het uitspelen van de 'ik weet wat je uitgevreten hebt'-kaart. Ga je boos of verdrietig zijn?
Ik heb heel snel mijn kleren rechtgetrokken en ben als een gek gaan fietsen, want ik had afgesproken met Th., die al zes berichtjes had achtergelaten op mijn mobiel. Daniël vroeg met wie ik een afspraak had, en daarop heb ik geantwoord: "Met een vriend." Dat was feitelijk juist, aangezien Th. op dit moment niet 'mijn' vriend is, maar mijn ex-vriend die zich verdiept in alle facetten van de Duitse poëzie - en één van die facetten is het poëziemeisje zonder kleren, zo stel ik me dat tenminste voor.quote:Op maandag 10 oktober 2005 01:30 schreef R_ON het volgende:
Ik vraag me af wat er na die zoenscene is gebeurd?!
Een boekje met Duitse poezie cadeau doen vind je geen optie?quote:Op maandag 10 oktober 2005 01:36 schreef Nadine26 het volgende:
Hij moet wel een goed verhaal hebben, vind je niet?
Ja, dat vind ik zeker wel een optie. Maar jouw eerdere suggestie - Anna Enquist - is misschien nóg beter; ken jij Arie Storm? In één van zijn boeken analyseert hij de theelepelvrouwtjespoëzie van Anna Enquist op meesterlijke wijze, en ik weet toevallig dat Th. dat boek van Arie Storm ook heeft gelezen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 01:47 schreef R_ON het volgende:
Een boekje met Duitse poezie cadeau doen vind je geen optie?
met een kaartje:
Als je hier geil van wordt, kan ik je dat ook nog wel geven. X Nadine.
Arie Storm ken ik niet, maar ik ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken.quote:Op maandag 10 oktober 2005 01:55 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik zeker wel een optie. Maar jouw eerdere suggestie - Anna Enquist - is misschien nóg beter; ken jij Arie Storm? In één van zijn boeken analyseert hij de theelepelvrouwtjespoëzie van Anna Enquist op meesterlijke wijze, en ik weet toevallig dat Th. dat boek van Arie Storm ook heeft gelezen.
Ik zal morgen eens een mooi bundeltje uitzoeken (Soldatenliederen of zo). Het lijkt me wel een subtiele hint. Ik zal hem een gedicht voorlezen en dan met hele mistige ogen zeggen: "Mooi hè, die rijmwoorden...?"![]()
Ah, leuk voor die kinderen dat ze slechts een statussymbool zijnquote:Op maandag 10 oktober 2005 01:27 schreef Nadine26 het volgende:
Nou moet ik wel zeggen dat er op de school van de tweeling bijna uitsluitend au pairs & oppassen op het plein staan te wachten (één Fillippijnse au pair draagt zelfs een zwarte jurk met een wit schort!), dus het is voor die kinderen vrij normaal.
Dank je wel, Gajus.quote:Op maandag 10 oktober 2005 02:22 schreef Gajus het volgende:
Arie Storm over Anna Enquist en haar roman De thuiskomst:
Voor de volledige recensie: http://www.parool.nl/boeken/2005/recensies/050405-enquist.html
Foutquote:Op maandag 10 oktober 2005 10:18 schreef Nadine26 het volgende:
Tweede kenmerk: Maak van je hoofdpersonen slachtoffers. Of vrouwen (soms kun je je een klein experiment permitteren, dan kies je als hoofdpersoon een man) nu wel of niet iets in hun mars hebben, zorg er altijd voor dat ze voortdurend hele erge dingen overkomen waar ze zelf volstrekt niets aan kunnen doen. (...)
Eén ding vraag ik me hier wel af: de constructie "dat ze voortdurend hele erge dingen overkomen" is wel lelijk, toch? Of gewoon fout? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, omdat Arie Storm zo'n taalpurist is, echt een hele nauwkeurige schrijver. Maar ik vind het wel lelijk.
Ter aanvulling van mijn boekenlijstje voor de komende herfstvakantie.quote:Nou ja, ik kan wel blijven citeren. Echt een goed boek trouwens: 'De ongeborene'. Arie Storm is een betrekkelijk onbekende schrijver, raar genoeg, want hij heeft een hele mooie, simpele en trefzekere schrijfstijl. Een zogenaamde 'writers-writer', denk ik.
This summer, while watching a documentary about the Amish, I learned about Rumspringa. This word, literally translated “running around,” denotes a period of time between a teenager’s coming of age and their willful agreement to join the church. During this time, kids are allowed to experience the world of “the English” (that’s us, by the way.) They own cars, wear jeans, flirt with alcohol, smoking, drugs and the opposite sex. At the end of this time, they either commit to or abandon the church of their parents, the friends of their childhood and the familiar and simple life of the Amish. Aside from the decidedly un-Reformed notion that church membership is the decision of consenting adults, I found the idea fascinating.quote:Op maandag 10 oktober 2005 12:33 schreef Nadine26 het volgende:
Wij zijn in opstand gekomen, Thijs en ik. ...
Sterker: Ondervindend voorwerp (een bijzonder soort meewerkend voorwerp waar je geen aan/voor voor kunt zetten), en daarom moet het strict genomen 'hun' zijn, al vind ik 'hen' zelf mooier. Verder is 'hele' fout; dat moet 'heel' zijn. Het was dus nog erger dan jullie al veronderstelden. Gek dat een literatuurcriticus zelf zo'n gedrocht produceert!quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:49 schreef Gajus het volgende:
Fout
De zin behoort te luiden "dat hen voortdurend hele erge dingen overkomen". Immers, het betreft een lijdend voorwerp.
Met dvr moet je oppassen hoor: je krijgt er zelfs mail over als je iets schrijft wat (dat?) niet klopt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:16 schreef dvr het volgende:
[..]
Sterker: Ondervindend voorwerp (een bijzonder soort meewerkend voorwerp waar je geen aan/voor voor kunt zetten), en daarom moet het strict genomen 'hun' zijn, al vind ik 'hen' zelf mooier. Verder is 'hele' fout; dat moet 'heel' zijn. Het was dus nog erger dan jullie al veronderstelden. Gek dat een literatuurcriticus zelf zo'n gedrocht produceert!
Juist omdat ik het voorzetsel 'aan/voor' niet kon plaatsen, concludeerde ik géén meewerkend dus lijdend voorwerp, onwetend van het bestaan van het ondervindend voorwerp.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:16 schreef dvr het volgende:
Sterker: Ondervindend voorwerp (een bijzonder soort meewerkend voorwerp waar je geen aan/voor voor kunt zetten), en daarom moet het strict genomen 'hun' zijn, al vind ik 'hen' zelf mooier.
Hahaha! Ik wilde je alleen besparen dat anders iemand je in het forum op de fout in je sig zou wijzen. Maak er anders gewoon "een laatste stoot onder de gordel" van?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:22 schreef R_ON het volgende:
Met dvr moet je oppassen hoor: je krijgt er zelfs mail over als je iets schrijft wat (dat?) niet klopt.
Ja, ik ben er wel erg blij mee hoor dat je me erop gewezen hebt. Het ziet er niet uit een fout in je sig.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 02:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Hahaha! Ik wilde je alleen besparen dat anders iemand je in het forum op de fout in je sig zou wijzen. Maak er anders gewoon "een laatste stoot onder de gordel" van?
Een heel gedoe.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 04:51 schreef cioran63 het volgende:
Ik bedoel eigenlijk de liefde. Wat een gedoe dat toch maar steeds blijft.
Het slechte nieuws is dat de bewuste au pair een jaartje of vijftig is (en een kilootje of honderd). Maar: deze dresscode kán een trend worden, ook onder andere Fillippijnse au pairs.quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:02 schreef cioran63 het volgende:
De Fillippijnse au pair met zwarte jurk en wit schort heeft me de hele dag al niet losgelaten. Bij ons op school heb ik dergelijke au pairs nog niet gesignaleerd, maar het zou me niks verbazen als ze binnenkort hun intrede deden.
[cliffhanger ondertiteling]quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef Nadine26 het volgende:
- wordt vervolgd -
... zoals bezongen door Chuck Berry in 1964.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef Nadine26 het volgende:
... Hij sprak mijn naam uit als 'Needien', op z'n Amerikaans. ...
Later die nacht, veel later, hadden we toch nog een serieus gesprek. Thijs en ik zaten bij hem thuis in bad. Hij bewoont een appartement met balkenplafonds en een open haard en een ongelooflijke badkamer die hij de 'hoerenkeet' noemt omdat de ruimte helemaal is opgetrokken uit roze marmer. Een hotel is er niks bij; zelfs de zeepbakjes zijn van roze marmer, en dankzij de moeder van Thijs die zich altijd met alles bemoeit, liggen er ook gastenzeepjes en bijpassende roze handdoeken.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:57 schreef Gajus het volgende:
[cliffhanger ondertiteling]
Is de grote verzoening tussen Thijs en Nadine nabij?
Of heeft Hanneke nog een 'blije' verrassing in petto?
[/cliffhanger ondertiteling]
Welk een tergend voorspel !![]()
Ik zou dit liedje wel eens willen horen; ik ga ernaar op zoek.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:27 schreef Gajus het volgende:
[..]
... zoals bezongen door Chuck Berry in 1964.![]()
Nadine
Wat dacht jij van 'mentale paaldanseres' ?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:46 schreef Nadine26 het volgende:
Dat ik er 's nachts een tweede leven op nahoud als paaldanseres of zo? ...
Zo blijft het heel lang smakelijk.quote:Zo simpel. Zo gaat het elke keer. Eens in de zoveel tijd.
Nou ja, ik weet het ook niet, het gaat ook niet zozeer om de omschrijving an sich maar om de toon waarop het een en ander wordt overgedragen, dat vleugje vermeende morele superioriteit wat ik meen te bespeuren... Maar maybe that's just me, nevermind.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 03:05 schreef R_ON het volgende:
Ik vond Thijs juist erg complimenteus in dit stuk richting Nadine. Als ik zo omschreven werd zou ik dat beslist niet als onprettig ervaren.
Eh... ja, het is ook precies de reden waarom het geregeld mis gaat. Dat vaderlijke gedrag, daar kan ik slecht tegen. En hij wordt weer pisnijdig als ik hem 'papa' noem.quote:Wat vind je zelf hier nou van? Thijs heeft allerlei nogal denigrerende meningen over je waar niet aan getornd kan worden en komt vervelend paternalistisch over, deze indruk ontstaat bij mij althans. Vind je dat niet ontzettend irritant?
Ja, ja, ik denk het eigenlijk wel. Raar.quote:Of geniet je juist (ook) van de aandacht voor je die hij ermee laat blijken, en misschien van het idee dat hij je kan 'leiden'? (linkje met je verlangen naar de persoon die D. is?)
Grappig, dat jij het heel anders interpreteert dan Kees. Ja, dat vind ik echt grappig. En ik denk ook dat jij bedoelt - dat suggereert Kees hierboven trouwens ook wel - dat het op zichzelf ook vleiend is als iemand zich echt in je verdiept. Wat je ook van Th. kunt zeggen, níet dat hij geen moeite doet om me te begrijpen. Bij hem gaat dat 'begrijpen' alleen automatisch gepaard met 'helpen', en dáár zit wat mij betreft het probleem.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 03:05 schreef R_ON het volgende:
Ik vond Thijs juist erg complimenteus in dit stuk richting Nadine. Als ik zo omschreven werd zou ik dat beslist niet als onprettig ervaren.
Als het een beetje goed betaalt, ben ik er wel voor te porren!quote:Wat dacht jij van 'mentale paaldanseres' ?![]()
blijkbaar behoeft mijn kwalificatie een toelichtingquote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:44 schreef Nadine26 het volgende:
Als het een beetje goed betaalt, ben ik er wel voor te porren!
Ik vind het wel een compliment, 'mentale paaldanseres'quote:Op donderdag 13 oktober 2005 18:05 schreef Gajus het volgende:
blijkbaar behoeft mijn kwalificatie een toelichting
Tegen Thijs heb jij gesuggereerd dat jij een tweede leven als paaldanseres leidt.
Jouw dagboeklezers weten dat jij een tweede leven als - bij tijd en wijle erotisch - prozaïste leidt.
Door beide bezigheden te combineren kwam ik uit op "mentale paaldanseres".
overigens, jouw verdiensten als "mentale paaldanseres" zijn onbetaalbaar
![]()
Echt heel mooi, ditquote:Op donderdag 13 oktober 2005 19:10 schreef Vivi het volgende:
Vrij wil ik zijn en onoprecht
Zonder geloof of plicht of plaats
Zelfs de liefde wil ik niet; die hecht
Heb mij niet lief, dat is wat ik haat
Wanneer ik zing wat ik niet lieg
Als ik om wat gebeurde ween
Is dit omdat gevoel vervliegt
En ik mijzelf te zijn
Niet meen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |