Dat bands als Bad religion en the Descendents al jaren deden wat Offspring en Greenday opeens deden (en als nieuw gezien werd) wisten inderdaad veel mensen niet, maar zonder een BR of Epitaph was het een Green day en een Offspring ook wel gelukt hoor.quote:Op zaterdag 5 november 2005 13:14 schreef Ixnay het volgende:
Zonder Bad Religion had Epitaph niet bestaan.
Zonder Epitaph waren bands als NOFX, Offspring, Pennywise en Rancid nooit bekend geworden.
Zonder NOFX had Fat Wreck Chords niet bestaan. Dus 99% van de grote punkbands (die nog leven) waren nooit boven maaiveld uit gekomen.
De bands die ik noemde hebben gezorgd voor een nieuwe opleving van de punkrock aan het begin van de jaren 90, waar Green Day mooi van mee geprofiteerd had. Denk niet dat Green Day zonder dit alles ooit bekend had kunnen worden of airplay op de radio had kunnen krijgen.
Alle punkrock die je tegenwoordig nog hoort hebben we te danken aan Bad Religion. Niet iedereen weet het, maar het is wel zo.
Misschien trekken die bands die jij noemde meer mensen, mensen die niet verder kijken dan naar wat op de radio komt. Maar groter (in de zin van wat ze betekent hebben voor muziek) zijn ze beslist niet.
Kijk eens naar hoeveel muziek BR gemaakt heeft, en hoeveel grote bands die voor 1980 begonnen zijn nu nog steeds zo actief zijn met touren en albums opnemen, ik denk niet dat je ver komt. Kijk eens hoeveel bands BR als hun grote voorbeeld hebben (zowel toen ze begonnen als nu) en hoeveel bands begonnen zijn in het voorprogramma van BR.
Offspring was verrast toen van Smash 50.000 exemplaren werden gemaakt bij de release, zelf hadden ze nooit gedacht dat van dat album later meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht gingen worden. Zonder een contract bij Epitaph hadden ze dat aantal nooit gehaald. Het album is tot vandaag nog steeds het meeste verkochte album bij een onafhankelijk platenlabel. In die tijd had The Offspring een behoorlijk ruig imago (is nu bijna niet meer voor te stellen) maar ik denk niet dat ze makkelijk bij een groot platenlabel waren gekomen, Epitaph was de enige mogelijkheid voor hun.quote:Op zondag 6 november 2005 11:41 schreef IlBuonoakaMonco het volgende:
[..]
Dat bands als Bad religion en the Descendents al jaren deden wat Offspring en Greenday opeens deden (en als nieuw gezien werd) wisten inderdaad veel mensen niet, maar zonder een BR of Epitaph was het een Green day en een Offspring ook wel gelukt hoor.
Denk o.a. aan het voorwerk dat Nirvana al gedaan had, maar ook een Guns n' roses en een Metallica. De weg voor harde/alternatieve weg was vrijgemaakt.
Net doordat Greenday en Offspring groot werden, werden de undergroundbands in de epitaphstal pas ook echt bekend/gewaardeerd en daarmee ontstond de grote (skate)punkgolf begin jaren 90. Greenday en Offspring hebben dus zeker niet meegeprofiteerd, ze hebben de golf zelf veroorzaakt.
Neemt niet weg dat epitaph veel gedaan heeft en een BR indirect verantwoordelijk was voor het succes van een Offspring en Greenday aangezien deze laatsten duidelijk wisten waar ze de mosterd moesten halen. Maar BR had in dit geval ook the Dead Kennedy's en/of the Misfits kunnen zijn en ipv Epitaph was er wellicht een ander label opgestaan dat had kunnen mee profiteren van het succes van Greenday en Offspring.
Waarom zou Offspring niet via een ander label succes hebben kunnen boeken dan, al was het via een ander klein label? Greenday's Dookie kwam immers direct uit op een Major label.quote:Op zondag 6 november 2005 12:57 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Offspring was verrast toen van Smash 50.000 exemplaren werden gemaakt bij de release, zelf hadden ze nooit gedacht dat van dat album later meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht gingen worden. Zonder een contract bij Epitaph hadden ze dat aantal nooit gehaald. Het album is tot vandaag nog steeds het meeste verkochte album bij een onafhankelijk platenlabel. In die tijd had The Offspring een behoorlijk ruig imago (is nu bijna niet meer voor te stellen) maar ik denk niet dat ze makkelijk bij een groot platenlabel waren gekomen, Epitaph was de enige mogelijkheid voor hun.
Bad Religion en de Descendents waren voordat Offspring en Green Day bestonden al erg populair en gewaardeerd. In Europa was dat misschien anders. Maar ik denk dat Offspring en Green Day meer hebben geprofiteerd van BR en Descendents dan andersom.
En zonder de Ramones waren de Misfits nooit groot geworden, en Misfits heeft de "deur" voor Metallica open gemaakt.
Waar die 3 akkoorden van de Ramones niet goed voor zijn geweest...
(Iemand trouwens een manier om 100 mb aan foto's online te zetten?)quote:De grote Rock Am Ring 2005-quiz!
Vraag 1: Hoeveel bier had The_Hives de eerste avond op?
A - Hij was nog compleet nuchter, maar stond wel strak van de koffie.
B - Aardig wat, maar het Duitse bier bleek niet aan te slaan.
C - Meer dan genoeg en dat was te zien ook.
Moeite met het beantwoorden van de vraag? Gebruik de hint!
Haha, lijkt me goed plan! Iemand trouwens nog een voorstel om een keer met z'n allen die RaR 2005-dvd's te kijken? Dan kunnen we daar natuurlijk eerder verandering in brengen hahaquote:Op zondag 6 november 2005 19:16 schreef The_Hives het volgende:evil-me
daar brengen we dit volgend jaar wel verandering in![]()
We're all caffeine addictsquote:Op maandag 7 november 2005 07:02 schreef evil-me het volgende:
Ik sta bij het uitgaan meestal strak van caffeine en suiker.
mhuahaha zie je het voor je, robbie op RaR.... hehe kan feestje worden, neem paraplu mee voor bier in de nek:Pquote:Op woensdag 9 november 2005 21:45 schreef Klingon het volgende:
...Nog wat RaR-nieuws: toch waarschijnlijk 3 dagen ipv 4 (2-4 juni). Bon Jovi valt hierdoor af en is geen gerucht meer. Robbie Williams komt erbij als gerucht. Wordt een leuk feestje volgend jaar
Doe nog es een voorspelling dan!quote:Op donderdag 10 november 2005 15:40 schreef evil-me het volgende:
ja had ik dus toch gelijk met dat Robbie Willliams. Ode aan me![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |