abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31084785
In Fok! schrijfwedstrijd? krijgt de Fok!Schrijfwedstrijd langzaam maar zeker vorm.

Het idee is om diverse inzendingen te beoordelen, maar elke inzending moet een ander onderwerp/thema/type schrijfstijl hebben. In dit topic jullie creatieve ideeën, suggesties voor onderwerpen, stijl of titels. Als je niet van plan bent mee te doen kan je natuurlijk toch iets leuks aandragen

Mijn idee: Schrijf een compleet bouquetreeksromannetje in maximaal 2000 woorden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31084879
Mijn idee: Geen onderwerp, óf: Een kort verhaal met een erg verrassend einde.
Graag op anoniem
  Moderator zaterdag 1 oktober 2005 @ 14:17:20 #3
42184 crew  DaMart
pi_31084888
Enkele sugesties:

* Schrijf in het kader van 6 jaar Fok! een eerbetoon aan Fok! in maximaal 2000 woorden
* Schrijf een verhaal van maximaal 2000 woorden met de titel 'de herfstkoning'
* Schrijf een verhaal over een bizarre (reeks van) gebeurtenis(sen) in briefvorm in maximaal 2500 woorden.
pi_31085044
- Schrijf een spannend verhaal (thriller) waar slechts één persoon in voorkomt.

- Schrijf een 'waargebeurd' verhaal (verzonnen ) geschreven vanuit het ik-perspectief.

Ja, die met de ballen in de bek.
pi_31085197
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:16 schreef Mainport het volgende:
We kunnen de laatste opdracht bijvoorbeeld vrij doen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31085255
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Net zoals je bij de laatste zwemles mocht vrijzwemmen!
pi_31085317
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:31 schreef Biancavia het volgende:

Net zoals je bij de laatste zwemles mocht vrijzwemmen!
Ik hoop niet dat je een TTK diploma verwacht
pi_31085340
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:33 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je een TTK diploma verwacht
Op z'n minst toch wel een certificaat.

pi_31086346
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Korte verhalen met sterke eindes zijn meestal erg leuk.
Graag op anoniem
pi_31089937
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 14:16 schreef Mainport het volgende:
Kort verhaal met verrassend einde ...
Ik ben voor!

Max aantal woorden/pagina's ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_31090208
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 17:26 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Kort verhaal met verrassend einde ...
Ik ben voor!

Max aantal woorden/pagina's ?
Ik denk dat het gangbare 2000 woorden is?

In ieder geval moet het einde erg verrassend en onvoorspelbaar zijn, dat is het leukst.

Wat níét de bedoeling is, is een flauwe poging tot humor -einde. Zoiets als:
quote:
Hij had een meesterlijk plan om de wereld te vernietigen bedacht. In zijn auto reed hij naar het lanceerstation, waar hij de kernbom, die hij in zijn auto had verstopt, zou lanceren. Toen hij drie minuten had gereden hield de politie hem aan.
O nee, dacht hij. Zijn plan is geruïneerd.
'Pardon, meneer. U rijdt zonder licht,' zei de agent.
Voor de duidelijkheid: dat bedoel ik dus niet met een verrassend einde.

[ Bericht 24% gewijzigd door Dagonet op 04-10-2005 11:55:23 (layoutverneuking code naar quote aangepast) ]
Graag op anoniem
pi_31105232
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 17:34 schreef Mainport het volgende:

In ieder geval moet het einde erg verrassend en onvoorspelbaar zijn, dat is het leukst.
... En toen werd ik/hij/zij wakker.

Klassiek voorbeeld van een 'verrassend einde'.

Ik zou ermee oppassen
pi_31106055
Maar nu wil ik ook wel een opbouwende bijdrage leveren; ik kan het tenminste proberen.

Een kort verhaal wordt gekenmerkt door ACTIE. Er moet iets gebeuren; de zogenaamde 'ontwikkeling' die een personage doormaakt in een hele roman, moet zich hier in een veel korter tijdsbestek voltrekken. Dus geen natuurbeschrijvingen en/of langsdrijvende wolkenvelden, maar gewoon: een plot(je).

Volgens mij is het idee van een kort verhaal dat je omhoog, omhoog, omhoog schrijft (naar de climax toe), en daarna zet je een snelle daling in (ongeveer één alinea), en dan volgt het eind. Je hebt dus een concreet onderwerp nodig. Iets dat níet uitnodigt tot diepzinnige bespiegelingen over het leven & het heelal, want daar heb je romans voor, en ook voor al te fijnbesnaarde beschrijvingen is geen ruimte (goddank).

Onderwerpen die ik zou suggereren:

Een fictieve brief (noemde ik al eerder), omdat iedereen een brief kan schrijven, en omdat het een goede 'vorm' is - het leest lekker weg, je kunt er alle kanten mee uit.

Een spannende eerste alinea, waarin een hoofdpersoon wordt geconfronteerd met een 'dilemma' (kan van alles zijn: echtgenot(e) blijkt met de noorderzon vertrokken; huwelijkspartner komt niet opdagen voor de bruiloft; buurvrouw staat naakt in de achtertuin; ouders beleggen familiebijeenkomst voor Belangrijke Mededeling, etc. etc.)

Een aansprekend onderwerp in de trant van: jaloezie / broodnijd / achterdocht / leugenachtigheid / overspel / een familiegeheim.

Als je met (vage, lollige, poëtische) titels werkt, loop je volgens mij het risico dat de verhalen te wijdlopig en/of te weinig doelgericht worden. Een bespiegeling is geen kort verhaal. Een mooie natuurbeschrijving ook niet. Een ontmoeting zonder clou evenmin. Er moet iets gebeuren. In het leven/de denkwereld van de hoofdpersonen moet zich een omwenteling voltrekken; hij of zij moet in de loop van het verhaal de kans krijgen om te veranderen, of tot een dieper inzicht te komen, etc. Die ontwikkeling dwing je af door een concreet onderwerp te kiezen. Zodat de schrijver/schrijfster genoodzaakt is stapsgewijs naar die verandering - hoe klein ook - toe te schrijven.

Als je zelf een kort verhaal leest, verwacht je ook een zekere voldoening als je het uit hebt. Je wilt beloond worden. Voor de moeite die je je hebt getroost om het te lezen, om mee te leven, om je erin te verdiepen. Het is verschrikkelijk om dan afgescheept te worden met een dooddoener in de trant van: 'En toen werd hij wakker' of: 'En toen bracht de tijdmachine hem weer netjes terug bij zijn ouders.'
Het moet ook geloofwaardig zijn.
En als je het (desnoods in je eentje) hardop voorleest, moet het pákken, boeien, geen seconde vervelen.

Volgens mij is een kort verhaal schrijven héél moeilijk. Ik denk dat bepaalde beperkingen noodzakelijk zijn om al te diepe valkuilen te voorkomen. Maar het is zeker een interessant plan; leuk om al die verhalen straks te lezen!
pi_31107220
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 02:22 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik zou ermee oppassen
Zoals in mijn vorige post staat, is het niet de bedoeling dat soort eindes toe te passen.
Graag op anoniem
pi_31108590
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:10 schreef Mainport het volgende:

[..]

Zoals in mijn vorige post staat, is het niet de bedoeling dat soort eindes toe te passen.
Zodoende de uitdaging.

Ik heb al een idee in mijn hoofd zitten!
pi_31110589
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 02:22 schreef Nadine26 het volgende:
Ik zou ermee oppassen
Dus geen 'verrassend' einde, dan liever een 'voorspelbaar' einde?

[sprookjesmodus]
... en zij leefden nog lang en gelukkig.
[/sprookjesmodus]

[fabeltjesmodus]
De moraal van het verhaal, ... .
[/fabeltjesmodus]

[bouquetreeksmodus]
Smachtend viel zij in zijn armen en liet zich gewillig leiden naar de zevende hemel.
[/bouquetreeksmodus]

Bij nader inzien toch wel een idee ... een eigentijdse versie op zo'n traditioneel vertelsel, al dan niet parodiërend gesausd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gajus op 02-10-2005 17:46:23 ]
  zondag 2 oktober 2005 @ 15:58:09 #17
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_31116756
Misschien is het ook en idee om als onderwerp "zo cliché mogelijk". Dus trek alle spreekwoorden uit de kast, haal de gezegdes onder het stof uit, ga lekker los met metaforen, enz, enz.

Slechts een idee, wat me wel grappig lijkt, maar je hoeft het natuurlijk niet per see te kiezen.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_31119049
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 03:28 schreef Nadine26 het volgende:

Volgens mij is een kort verhaal schrijven héél moeilijk. Ik denk dat bepaalde beperkingen noodzakelijk zijn om al te diepe valkuilen te voorkomen. Maar het is zeker een interessant plan; leuk om al die verhalen straks te lezen ...
... en de beeldende werken te bekijken.
  maandag 3 oktober 2005 @ 11:47:15 #19
92409 Twinky
Little star.
pi_31140559
wat dacht je van een beginzin? of een eindzin? of EN een beginzin EN een eindzin?

zoals: het deksel zat muurvast op de pot pindakaas/ de maan scheen door de restanten van het afgebrande huis/ 'hier zijn de borrelnootjes,' zei zij met een glimlach/ hij opende de deur van het schuurtje/ zonder Monica was ik nergens/ ....

ofzo.
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:05:56 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31155981
Ik ben vóór zo veel mogelijk vrijheid voor de schrijver. Dus geen schrijfstijl oid opleggen. Wel een maximaal aantal woorden, om ellenlange verhalen te voorkomen.
Er moet wel enigzins richting aan gegeven worden. Anders is e.e.a. zo moeilijk te vergelijken. Een goede vind ik de keuze uit een vijftal titels. Ook met een titel kun je nog allerlei kanten op.
Het valt me trouwens op dat iedereen het hier over verhalen heeft. Een goed betoog schrijven is ook een hele kunst! Dat mag van mij ook weer.
Een aantal mogelijke titels:
-"Interesante mensen"
-"Nederland anno 2005"
-"Moed"
-"Dit ben ik" (kan over jezelf gaan of over iets fictiefs"
-"De aard van links" / "De aard van rechts"
-"Het Sonderkommando" (WO II)
-"Een dag in de oorlog"

Zo kan ik er nog wel 100 opnoemen. Met iedere titel kun je zoveel kanten op dat 5 titels wel volstaan om eenieder wat keus te geven. Misschien moeten we een POLL houden met 30 titels ofzo (1x inschieten per Fokker) en er daar dan door te stemmen 5 uit kiezen.

LXIV
The End Times are wild
  FOK!fotograaf maandag 3 oktober 2005 @ 22:25:53 #21
17893 Forno
pi_31158887
Beetje daadkracht zou een moderator niet misstaan. Jij wilt een bouquetreeks! Doen we een bouquet reeks! Niks mis mee in mijn optiek.

Iedereen kan een bouquetreeks uit zijn duim zuigen. Dat wil niet zeggen dat het genre saai is. Hoewel, het is bijna paradoxaal om een 'hoogstaande' damesroman te schrijven. Dat lijkt me juist een uitdaging. Weinig (liever geen) regeltjes en één onderwerp, kortom een lage drempel. Dit maakt de beoordeling ook een stuk eenvoudiger. Laat de schrijvert zelf maar bedenken wat een bouquetje inhoudt.

Edit: een tip dan, plaats de ingezonden verhalen pas na de deadline. Om bewuste of onbewuste 'inspiratie' (lees diefstal) te voorkomen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Forno op 03-10-2005 22:35:37 ]
pi_31159389
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:25 schreef Forno het volgende:

Edit: een tip dan, plaats de ingezonden verhalen pas na de deadline. Om bewuste of onbewuste 'inspiratie' (lees diefstal) te voorkomen.
Heel goed idee!
En dan mensen een tijd stellen waarbinnen ze bijvoorbeeld een top drie kunnen samenstellen van de verhalen/kunstwerken/gedichten die ze het beste vinden, waarna er punten verdeeld kunnen worden.
Zoals elke keer dat iemand een verhaal op de eerste plaats zet 3 punten, tweede plaats 2 punten en derde plaats 1 punt.
Zoiets. Bijvoorbeeld. Misschien.

maandag 3 oktober 2005 @ 22:54:37 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31159934
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:25 schreef Forno het volgende:
Beetje daadkracht zou een moderator niet misstaan. Jij wilt een bouquetreeks! Doen we een bouquet reeks! Niks mis mee in mijn optiek.

Iedereen kan een bouquetreeks uit zijn duim zuigen. Dat wil niet zeggen dat het genre saai is. Hoewel, het is bijna paradoxaal om een 'hoogstaande' damesroman te schrijven. Dat lijkt me juist een uitdaging.
Alsjeblieft geen bouquetreeks! Waarom vastleggen in welke stijl geschreven moet worden!
Dat is hetzelfde als een taartbakwedstrijd waar het verplicht wordt om een mierzoete taart te bakken.
Je mag een slagroomtaart, appeltaart of kersentaart bakken. Maar hij moet mierzoet zijn! Dat is de opdracht.

VRIJHEID please!!!
The End Times are wild
pi_31160066
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alsjeblieft geen bouquetreeks! Waarom vastleggen in welke stijl geschreven moet worden!
Dat is hetzelfde als een taartbakwedstrijd waar het verplicht wordt om een mierzoete taart te bakken.
Je mag een slagroomtaart, appeltaart of kersentaart bakken. Maar hij moet mierzoet zijn! Dat is de opdracht.

VRIJHEID please!!!
Het is toch juist leuk om een keer vast te zitten aan een onderwerp of stijl?
Dan moet je eens iets schrijven waar je misschien anders nooit aan zou beginnen.

Bovendien wordt het lastig om verhalen met elkaar te gaan vergelijken als ze allemaal compleet anders zijn.
Dan moet je de smaak van een appeltaart met die van een kersentaart gaan vergelijken, en tja, als je dan dol bent op appeltaart en eigenlijk niet van kersentaart houdt dan is de keus snel gemaakt.
Terwijl je nu dus moet kiezen welke kersentaart het lekkerste is.

maandag 3 oktober 2005 @ 23:48:45 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31161874
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:58 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Het is toch juist leuk om een keer vast te zitten aan een onderwerp of stijl?
Dan moet je eens iets schrijven waar je misschien anders nooit aan zou beginnen.

Bovendien wordt het lastig om verhalen met elkaar te gaan vergelijken als ze allemaal compleet anders zijn.
Dan moet je de smaak van een appeltaart met die van een kersentaart gaan vergelijken, en tja, als je dan dol bent op appeltaart en eigenlijk niet van kersentaart houdt dan is de keus snel gemaakt.
Terwijl je nu dus moet kiezen welke kersentaart het lekkerste is.

Bianca, we zijn het helemaal met elkaar eens.
Laten we allemaal een kersentaart bakken! Maar niemand moet mij zeggen hoe ik die kersentaart bakken moet!
Met andere woorden: Het onderwerp mag gelijk zijn, maar aub geen schrijfstijl (boeket) voorschrijven!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')