abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34291950
Editje

[ Bericht 98% gewijzigd door Wolkje op 21-01-2006 09:32:21 ]
pi_34296209
misschien interesseert het al lang niemand meer:

pineal gland, pijnappelklier epifyse: de zetel van de ziel
pituitary gland, hypofyse

ik heb die 1350 pagina's theorie pdb gehaald en jij jj, nogal makkelijk gerekend niet?
Does the name Dr Pavlov ring a bell?
pi_34301038
Ja, iedereen had echt onwijs hoge cijfers. Heel erg raar Ik kreeg een negen voor m'n paper binnen, dus ik was al niet erg bang. Maar ik had uiteindelijk een 8,5 voor m'n tentamen, echt veel hoger dan ik had verwacht

Dat met die hersendeeltjes heb ik nu wel door, ik ben alvast Klinische Neuro aan het doorbladeren
  zondag 22 januari 2006 @ 22:45:07 #154
139330 TNA
For the stars that shine
pi_34361532
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:41 schreef Semmy het volgende:
Ik heb nu totaal het omgekeerde gehoord van iemand die aan de UVA psychologie studeert.
Veel contact uren, veel voorbereiding op de tentamens..
Ik studeer zelf Psy. aan de VU... waarom ik voor de VU heb gekozen? Beetje een belachelijke reden misschien... statistiek!
Bij de Uva wordt veel waarde gehecht aan dit vak, bij de VU ook.. maar veel minder.. wij krijgen hier bijvoorbeeld veel minder studiepunten voor! En zoals je waarschijnlijk al begrijpt, ik ben geen ster in statistiek!

Ik heb 8 collegeuren in de week (niet verplicht) en ik volg momenteel 2 vakken. Als je nog vragen over de VU hebt hoor ik het van je hè!
Naja, het blijft subjectief. Ik heb 10 collegeuren in de week, maar om dat nou veel te noemen.. Statistiek is 8 studiepunten waard (ik weet niet hoeveel dat aan de VU is?), maar het tentamen wordt afgenomen in twee delen. Voor het eerste tentamen hoef je geen echt moeilijke dingen te kunnen, dus als je daar genoeg punten voor haalt kan je tijdens de tweede je voldoende bij elkaar gokken Misschien is het het beste als Lienn ons vragen stelt waar we objectief op kunnen antwoorden Sommige studiegenoten van me vinden 11 uur, dan begint college altijd, belachelijk vroeg omdat ze dan al om 10 uur op moeten, terwijl ik 11 uur eigenlijk wel een prima tijd vind. Zo zal het ook wel gaan met andere zaken. Laten we maar zo objectief mogelijk zijn dan he
pi_34474958
Ja, ik ben ook niet echt pro VU oid, dus ik denk dat ik ook wel objectief kan zijn
Wij hebben 10 vakken, en alles is 6 punten waard, vind ik opzich wel fijn.
Nou ben benieuwd of Lienn nog wat te vragen heeft!
pi_34477587
Ik heb volgende week tentamen voor het vak Filosofie (aan de VU).
Bijbehorende literatuur: De wereld van Sofie.
't Is echt droevig gesteld met de kwaliteit van deze opleiding, ik schaam me soms haast te moetyen zeggen wat ik studeer.
ik ben het mannetje in de chinese kamer
  donderdag 26 januari 2006 @ 12:58:46 #157
24054 search64
Avec le grande
pi_34477778
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:33 schreef steeg het volgende:
misschien interesseert het al lang niemand meer:

pineal gland, pijnappelklier epifyse: de zetel van de ziel
pituitary gland, hypofyse
Had ik dat niet al gezegd?
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_34479616
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 12:52 schreef sefer het volgende:
Ik heb volgende week tentamen voor het vak Filosofie (aan de VU).
Bijbehorende literatuur: De wereld van Sofie.
Wat moet je dan precies kennen.. ze gaan je toch geen vragen over het boek stellen of..
pi_34494493
ja maar onduidelijker zonder het noemen van de epifyse
Does the name Dr Pavlov ring a bell?
pi_34494515
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 13:02 schreef Lienn het volgende:
Ik zou graag van degene die voor de studie Pschychologie hebben gekozen willen weten of zij aan de VU of aan de UvA studeren. En wat was de reden dat jij juist voor die universiteit hebt gekozen? Of ken jij juist mensen die het ook studeren aan een universiteit in Amsterdam? Bevalt de studie je? En wat voor beroep wil je hiermee later gaan uit oefenen? Of wil jij het juist volgend jaar gaan studeren?
Hey! Ik studeer Psychologie aan de UvA in het eerstejaar nu. Ik heb voor de UvA gekozen om de redenen die TNA eigenlijk ook een beetje aangaf. De ligging is perfect en het is een vrije sfeer. Waar toch een redelijke begeleiding ligt in de practicum groepen. Bovendien heb ik vorig jaar rechten gestudeerd, waarvan ik erachter ben gekomen dat dat niet echt iets voor mij! Tot nu toe bevalt Psychologie mij heel erg goed. Wat voor beroep ik er later mee wil uitoefenen weet ik nog niet heel erg goed, weet alleen dat ik neuropsychologie heel erg leuk vind! Wat TNA zei is absoluut waar, niet afgaan op open dagen. Ik heb vorig jaar heel wat colleges gewoon gevolgd, zo krijg je een veel beter beeld! Gewoon een dagje meelopen (of meerdere vakken als kan) dus
Succes!
pi_34496476
Ja, een keertje meelopen lijkt mij ook het beste. Je kan een meeloopdag volgen, maar je kan ook gewoon meegaan met iemand die je kent. Krijg je echt een veel beter beeld van!
pi_34496759
Er zijn hier vast genoeg psychologie-studenten die een keer iemand op sleeptouw willen nemen
  donderdag 2 februari 2006 @ 14:00:16 #163
140073 Videlle
De Vraagbaak
pi_34711587
Ik ben uitgenodigd om mee te dingen naar een plekje in het Honours Lectures programma voor eerstejaars studenten in Leiden.
Kun je daar iets meer over vertellen, JJ?
pi_34714891
Ik studeer aan de RuG, en heb gewoon voor de komende periode 19 uur college. 9 uur HC en 10 uur verplichte aanwezigheid bij Practicumgroepen.

De vakken voor deze periode zijn:

statistiek 1B
Ontwikkelingspsychologie
Gegevensverzameling (interviewen en observeren)
Gespreks en Groepsvaardigheden
pi_34716321
Ik wil misschien na mijn huidige studie (vormgeving en ontwerp van interactie) psychologie gaan studeren. Mijn vraag is: is het een intensieve studie qua tijdsbesteding? Ik moet de studie dan namelijk zelf betalen en dus een bijbaantje hebben (liefst doordeweeks). Is dat een beetje te doen?

Ik vraag me dus af of je 5 dagen in de week de hele dag college's moet volgen, of dat je ook roostervrije dagen hebt bijvoorbeeld. Deze vraag vooral voor studenten in Leiden of Rotterdam (woon in Delft).
  donderdag 2 februari 2006 @ 18:39:02 #166
139330 TNA
For the stars that shine
pi_34720745
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:18 schreef octopussy het volgende:
Ik wil misschien na mijn huidige studie (vormgeving en ontwerp van interactie) psychologie gaan studeren. Mijn vraag is: is het een intensieve studie qua tijdsbesteding? Ik moet de studie dan namelijk zelf betalen en dus een bijbaantje hebben (liefst doordeweeks). Is dat een beetje te doen?

Ik vraag me dus af of je 5 dagen in de week de hele dag college's moet volgen, of dat je ook roostervrije dagen hebt bijvoorbeeld. Deze vraag vooral voor studenten in Leiden of Rotterdam (woon in Delft).
Ik zit dan aan de UvA, maar in theorie red je het ook zonder college's. College's vind ik zelf vooral leuk om de stof wat te verlevendigen, maar als je alles voor jezelf bijhoudt kan je het zelf. Het enige wat verplicht is is twee keer per week een practicumgroep (van 2 uur). Voor deeltijdstudenten gelden weer andere regels maar dat weet ik niet precies, ik doe zelf voltijd. College is 5 keer in de week van 11-13 (in het eerste jaar), zo vanaf Maart/April neemt de frequentie af. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel
pi_34727622
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:00 schreef Videlle het volgende:
Ik ben uitgenodigd om mee te dingen naar een plekje in het Honours Lectures programma voor eerstejaars studenten in Leiden.
Kun je daar iets meer over vertellen, JJ?
ik weet niet precies wat het in het eerste jaar inhoudt, maar vooralsnog heb ik over dat soort dingen alleen maar positieve geluiden gehoord

Het is vaak wat meer diepgang, en wat meer eigen initiatief en dat soort dingen. Die Honours programma's zijn over het algemeen studiepuntloos, dus je doet het echt voor jezelf. En dan merk je er ook wel aan.
quote:

Met psychologie in Leiden moet het goed kunnen

Het is niet de meest intensieve studie, en qua verplichte vakken heb je maar erg weinig. In de eerste twee jaar had ik per week één verplicht uur, een computerpracticum voor statistiek. Daarnaast was af en toe een werkgroep verplicht. Dit jaar heb ik wat verplichte colleges volgens mij. Over het algemeen kan je alles op je eigen houtje doen Bij sommige vakken is het wel handig om de (niet-verplichte) werkgroepen te volgen, als je het vak moeilijk vind.
pi_34728540
quote:
Makkelijk. Ik heb er altijd 20 uur per week naast gewerkt en ben toch in 4 jaar afgestudeerd. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe snel je leert. Colleges vond ik meestal overbodig, ik las de stof gewoon thuis bij voorkeur op het allerlaatste moment. In statistiek ging voor mij wel veel tijd zitten.
pi_34747462
Nou, ik ben eigenlijk nog helemaal niet bekend in het wereldje van de Uni.. ik begrijp dus dat je een aantal studiepunten per jaar moet halen? Om 'over' te gaan? En hoeveel zijn dat op de VU en op de UvA of gewoon allebei evenveel?

En hebben jullie veel roostervrije dagen? En op de VU heb ik dus begrepen dat je per periode twee vakken krijgt en die ook gelijk afsluit met een tentamen wanneer je deze gehaald hebt? Maar moet je dan niets in de praktijk doen? En hoe zit dat op de UvA, heb je daar ook telkens 2 vakken per periode?
Vrij, heeft zo z'n eigen willetje.
pi_34747599
We moeten (VU) 7 v/d 10 vakken halen.
Tot nu toe heb ik niet echt veel praktijk dingen meegemaakt, maar vanaf maandag begint een nieuwe periode en daar hebben we iig practicum groepen! Ben benieuwd dus
Ik heb maandag en vrijdag vrij de komende tijd.

Edit; zaterdag de 11de feb is er opendag he..!

[ Bericht 8% gewijzigd door Semmy op 05-02-2006 00:37:59 ]
pi_34775496
Op de UvA is de propedeuse (eerste jaar) 60 punten, die je met verschillende vakken en opdrachten kunt halen. Mocht je niet 60 punten halen, maar tussen de 30 en 60 dan mag je niet aan alle vakken en onderdelen van het tweede jaar deelnemen. Haal je minder dan 30 punten mag je helemaal niet deelnemen aan t tweede jaar. Dan krijg je een negatief advies over je studie, maar mag je in principe het volgende jaar weer het eerste jaar doen.

Ik heb eigenlijk geen roostervrije dagen, iedere dag is er college (eerste jaar van 11 - 13) daarbij heb je 2x per week 2 uur practicumgroep die verplicht zijn. De colleges zijn natuurlijk niet verplicht. Dit is de invulling van voltijd, weet niet hoe het zit met deeltijd. Per periode verschilt het aantal vakken, je sluit niet alles tegelijk af. Het loopt met sommige vakken door, daardoor heb je dus over het algemeen vrij verspreid tentamens over het jaar. Maar meer abstract is het eerste jaar wel ingedeeld in twee semesters, die ieder bestaan uit twee blokken.
pi_34775900
quote:
Op zondag 5 februari 2006 00:29 schreef Lienn het volgende:
Nou, ik ben eigenlijk nog helemaal niet bekend in het wereldje van de Uni.. ik begrijp dus dat je een aantal studiepunten per jaar moet halen? Om \'over\' te gaan? En hoeveel zijn dat op de VU en op de UvA of gewoon allebei evenveel?
In principe hebben alle universitaire studies op alle universiteiten hetzelfde puntensysteem. Er zijn zestig punten te behalen per jaar. Meestal hebben latere vakken ingangseisen, dus dan moet je een eerder vak gehaald hebben om te mogen deelnemen
quote:
En hebben jullie veel roostervrije dagen? En op de VU heb ik dus begrepen dat je per periode twee vakken krijgt en die ook gelijk afsluit met een tentamen wanneer je deze gehaald hebt? Maar moet je dan niets in de praktijk doen? En hoe zit dat op de UvA, heb je daar ook telkens 2 vakken per periode?
Dit verschilt dus per uni Maar reken er maar op dat je voorlopig niet veel praktijkwerk zult doen
pi_34793817
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 13:59 schreef Xennia het volgende:

[..]

Makkelijk. Ik heb er altijd 20 uur per week naast gewerkt en ben toch in 4 jaar afgestudeerd. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe snel je leert. Colleges vond ik meestal overbodig, ik las de stof gewoon thuis bij voorkeur op het allerlaatste moment. In statistiek ging voor mij wel veel tijd zitten.
In groningen is het studieprogramma verzwaard om van het imago 'studie is in 20 uur per week te doen' af te komen. Het is nu behoorlijk aanpoten, maar ik werk ernaast dan ook 12-16 uur in de week naast. En veel studenten werken sowieso niet omdat ze het te druk hebben met studie hebben denk ik of gewoon niet hoeven te werken.........Ik lig iig 100% op schema, dus goed plannen dan is het echt wel te doen!
pi_34800895
Ok, nou zaterdag ga ik idd even naar de VU -de open dag- en 3 maart ga ik naar de UvA, even kijken hoe het me daar bevalt.
Vrij, heeft zo z'n eigen willetje.
  maandag 6 februari 2006 @ 20:16:51 #175
139330 TNA
For the stars that shine
pi_34805868
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:46 schreef Lienn het volgende:
Ok, nou zaterdag ga ik idd even naar de VU -de open dag- en 3 maart ga ik naar de UvA, even kijken hoe het me daar bevalt.
Ben benieuwd Ik zou in ieder geval vooral op de omgeving letten. De sfeer zal waarschijlijk wel anders zijn dan op een doordeweekse dag. Inhoudelijk hoor je waarschijnlijk wel interessante dingen over de studie, zoals welke vakken je krijgt en wanneer enzo Ik herinner me verder nog wel wat verhalen van mensen op een open dag ergens dat ik dacht "ga ik dít studeren?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')