LEEUWARDEN - Wanneer Antilliaanse of Marokkaanse jongeren op straat worden aangetroffen met veel geld op zak, zouden ze moeten kunnen verklaren hoe ze daar aankomen. Kunnen ze dat niet, dan moet het geld in beslag worden genomen. Dat is volgens de Friese politiebaas Martin Sitalsing één van de mogelijkheden om de criminaliteit onder deze groepen jongeren hard aan te pakken. ,,Laat hen samen met ouders bij de politie komen en aantonen dat ze er op reguliere manier aan zijn gekomen. Zo niet: in beslag nemen."
Om de criminaliteit onder Antilliaanse en Marokkaanse jongeren te bestrijden, zouden ook hun ouders streng moeten worden aangepakt. Sitalsing wil ouders dwingen Nederlands te leren. Hij zei dit gisteren op een symposium over allochtoon jongerenbeleid in het Cambuurstadion in Leeuwarden.
Ouders zou je moeten kunnen aanspreken op het feit dat ze na twintig jaar in Nederland wonen nog steeds geen Nederlands spreken, stelde Sitalsing. ,, Ze participeren zelf niet in deze samenleving, maar laten hun kinderen hier wel opgroeien. Dwing hen alsnog Nederlands te spreken op straffe van financiële prikkels."
Sitalsing ergert zich er overigens aan dat Marokkanen en Antillianben steeds in de schoenen geschoven krijgen dat er onder hun groepen meer criminaliteit voorkomt dan gemiddeld. Volgens hem zijn de verschillen in criminaliteit bijna helemaal te verklaren uit verschillen in scholing, werkgelegenheid en andere sociaal-economische factoren.
Bestuurders hebben tegenover allochtonen en criminaliteit bovendien een dubbele moraal, vindt Sitalsing. ,,Als ik van leer trek tegen onaangepaste plattelandsjeugd krijg ik ogenblikkelijk een behoorlijk aantal verontruste telefoontjes over waar ik het lef vandaan haal. Wanneer er echter sprake is van Antilliaanse of Marokkaanse overlastgevers, krijg ik die telefoontjes niet."
Ja ja het gaat nu hard,Rita pleurt je het land uit als je je verlaagde 500 SEC verkeerd geparkeerd hebt en vooral arm blijven anders pakken we het af.
NS heeft een grote order voor veewagens geplaatst,voor welke oorlog verontschuldigen ze zich ?
Klaar?
Ik niet!