Het past in mijn filosofie over het inkrimpen van de inmenging van de overheid in de samenleving. Verder zorgt het afschaffen van een aftrekpost er voor dat mensen die niet van die aftrekpost gebruik maken er op vooruit gaan immers die aftrekpost moet wel uit andere middelen gefinancierd worden, het systeem wordt dus eerlijker (liberalisme is geen filosofie voor de rijken!). Bovendien, als de huizenprijzen dalen is dat gunstig voor de mensen die met eigen geld een huis kopen. En verder is het natuurlijk gunstig omdat kunstmatig hoge prijzen per definitie een verstoring van de markt betekenen, en dat zien we nu duidelijk, er is een tekort aan goedkope huizen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:21 schreef Jojogirl het volgende:
Netto zal het dus geen effect hebben op de huizenkoopkracht als je hem afschaft (huizen worden goedkoper, maar mensen kunnen ook lagere hypotheken krijgen, door verlies van aftrek), maar mensen die al gekocht wonen worden benadeeld. Voor wie is het dan voordelig?
Dat de HRA afgeschaft gaat worden staat vast, het is onhoudbaar, onwenselijk, slecht voor de huizenmarkt en mogelijk zelfs illegaal, de vraag is echter wanneer. Hoeveel pijn dat gaat doen ligt voornamelijk bij de VVD op dit moment, die lijken een ramkoers te willen voeren met mogelijk zeer ernstige gevolgen. Het probleem is dat zolang Van Aartsen bij de VVD rondloopt je nooit weet wat de VVD voor standpunt heeftquote:Op vrijdag 30 september 2005 14:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Als die aftrek zou worden afgeschaft, dan zouden veel mensen hun huis noodgedwongen moeten verkopen. Gevolg: Paniek op de woningmarkt, mensen die failliet gaan en dat soort fratsen meer. Dat ligt niet lekker bij kiezers.
Huizenkopers en bezitters hebben geen voordeel van de HRA, de enige die er baat bij hebben zijn makelaars, bouwbedrijven en banken, die ontvangen staatssteun over de ruggen van de huizenbezitter.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:21 schreef Jojogirl het volgende:
Netto zal het dus geen effect hebben op de huizenkoopkracht als je hem afschaft (huizen worden goedkoper, maar mensen kunnen ook lagere hypotheken krijgen, door verlies van aftrek), maar mensen die al gekocht wonen worden benadeeld. Voor wie is het dan voordelig?
Ja zo kun je het ook stellen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:50 schreef Dante_A het volgende:
Huizenkopers en bezitters hebben geen voordeel van de HRA, de enige die er baat bij hebben zijn makelaars, bouwbedrijven en banken, die ontvangen staatssteun over de ruggen van de huizenbezitter.
Ik zie niet in wat de VRH (die 1,2%) met HRA te maken heeft. (wat wel iets aardigs kan opleveren: komen huizen dan in box3?, want dan kun je met een flinke overwaarde nog wel iets meer betalen)quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:52 schreef benxx het volgende:
Wij hebben een eigen huis met HRA maar toch zou ik het prima vinden dat die werd afgeschaft.
Maar dan ook:
Geen 1,2% belasting meer op al je spaargeld
Geen huurwaardeforfait meer betalen
Geen OZB meer betalen
Alle huursubsidies afschaffen.
Met het geld wat je dan bespaart op een berg ambtenaren kun je leuke dingen doen
op je spaargeld, aandelen, etc. wordt pas belasting geind op een bedrag van boven de 20.000 euro ofzo, netto is dat tarief voor veel mensen in totaal dus lager dan die 1,2 procentquote:Op vrijdag 30 september 2005 14:52 schreef benxx het volgende:
Wij hebben een eigen huis met HRA maar toch zou ik het prima vinden dat die werd afgeschaft.
Maar dan ook:
Geen 1,2% belasting meer op al je spaargeld
...
Met het geld wat je dan bespaart op een berg ambtenaren kun je leuke dingen doen
quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:51 schreef IntroV het volgende:
De roep om de hyoptheekrenteaftrek af te schaffen wordt steeds luider. Niet alleen vanuit de onderkant van de samenleving die het onrechtmatig vindt dat rijkeren veel geld van de belasting kunnen terugkrijgen. Ook veel mensen die pleiten voor een doorzichtiger belastingstelsel en een vlaktax nemen steeds vaker het gevaarlijke H-woord in de mond.
Ik vind dan ook dat de VVD er slim aan doet om hier actief mee aan de slag te gaan. Mijn visie is dat je het afschaffen van de hyp.aftrek beter zelf kan regelen (als VVD) omdat je dan tenminste je eigen voorwaarden kan stellen, i.p.v. het door een mogelijk kabinet van de PvdA te laten regelen.
zo simpel is het niet. Er zijn ook heel veel mensen die niet zoveel verdienen en toch een hypotheek hebben. Als daar ineens 400 euro bijkomt dan kan dat wel eens problematisch worden. Dat kan net die 400 euro zijn die je had ingecalculeerd om van de leven. Dan moeten de belastingtarief wel heel erg laag worden wil dat gecompenseerd kunnen worden.quote:Op vrijdag 30 september 2005 20:41 schreef McCarthy het volgende:
hypo aftrek kan prima afgeschaft worden mits het afgeschafte bedrag maar terug komt in de vorm van een belastingverlaging voor de midden en hogere inkomens (die maken er immers gebruik van).
zo simpel, weer een probleem opgelost, slotje.
aftrek drukt voor 10 miljard per jaar op d ebegroting dacth ik. Kan dus een aardige tax verlaging voor burgers voor terug komen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 23:58 schreef EA het volgende:
[..]
zo simpel is het niet. Er zijn ook heel veel mensen die niet zoveel verdienen en toch een hypotheek hebben. Als daar ineens 400 euro bijkomt dan kan dat wel eens problematisch worden. Dat kan net die 400 euro zijn die je had ingecalculeerd om van de leven. Dan moeten de belastingtarief wel heel erg laag worden wil dat gecompenseerd kunnen worden.
Leuk dat je een filosofie hebt waar dingen inpassen, maar rechtvaardigt jouw filosofie het faillissement van duizenden huishoudens?quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:39 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het past in mijn filosofie over het inkrimpen van de inmenging van de overheid in de samenleving.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:13 schreef Floripas het volgende:
[..]
Leuk dat je een filosofie hebt waar dingen inpassen, maar rechtvaardigt jouw filosofie het faillissement van duizenden huishoudens?
of gewoon in 1 keer flink de belasting verlagen.quote:De enige manier waarop je hypotheekrenteaftrek af kunt schaffen is geleidelijk. Als je snel veel geld wilt vrijmaken, dan begin je met de huizen van boven de 5 euroton, die zijn al goed voor een kwart van het bedrag. Je schaft het niet af voor de mensen die nu al wonen; je schaft het alleen af voor de mensen die nu een huis kopen. Voor de mensen die nu al wonen, schaf je het over 7 jaar af, want dat is een tijdsbestek waarin je de KK en de overdrachtsbelastingen uit je huis kunt halen. Ieder jaar ga je een trapje lager: 4,5 euroton, enzovoorts.
McCarthy, er zijn hiertoe maar twee scenario's denkbaar.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:16 schreef McCarthy het volgende:
[..]![]()
hoe gaat een belastingverlaging een failisiment voor huishoudens inluiden
![]()
[..]
of gewoon in 1 keer flink de belasting verlagen.
Nogmaals: je hoeft maar voor 10 miljard de tax te verlagen.
Nou nou, als de lasten te groot worden zul je je huis moeten verkopen. Er hoeft dus helemaal niemand failliet te gaan. Bovendien, een overheid die minder diensten verleent hoeft ook minder te kosten. Waar jij bezwaar tegen hebt is de technische invulling (Had ik daar trouwens mijn oordeel over gegeven.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 15:13 schreef Floripas het volgende:
Leuk dat je een filosofie hebt waar dingen inpassen, maar rechtvaardigt jouw filosofie het faillissement van duizenden huishoudens?
Hm, nu ik het zo teruglees kwam het er wat bot uit. Ik meende eigenlijk een punt te maken als 'In de politiek zijn teveel mensen bezig star vast te houden aan hun principes en ideologie, zonder naar het effect op individuen te kijken'. Zoiets.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 16:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nou nou, als de lasten te groot worden zul je je huis moeten verkopen. Er hoeft dus helemaal niemand failliet te gaan. Bovendien, een overheid die minder diensten verleent hoeft ook minder te kosten. Waar jij bezwaar tegen hebt is de technische invulling (Had ik daar trouwens mijn oordeel over gegeven.) maar in principe ben je het dus met me eens begrijp ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |