Toen reden ze wel altijd op tijdquote:NS betuigt spijt voor rol in Tweede Wereldoorlog
NS-topman Aad Veenman (m) biedt "uit de grond van zijn hart en in alle bescheidenheid" zijn verontschuldigingen aan de joodse gemeenschap en andere betrokken groepen aan, voor de rol van de NS tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit deed hij gisteren in het bijzijn van rabbijn Rafael Evers (l) en mevrouw Bloemen Evers Emden (r), die Auschwitz overleefde. Zij gaven het startsein op station Muiderpoort in Amsterdam voor de postercampagne om de deportatie van de joodse Nederlanders te herdenken. De NS heeft voor het eerst spijt betuigd over zijn rol bij de transporten van joden naar Duitsland.
ik moest lachenquote:Op vrijdag 30 september 2005 11:30 schreef haagse_elfje het volgende:
zijn wel laat mee....
typisch de NS, nooit ergens op tijd komen
als je goed het nieuws volgde waren eerdere meldingen aankondigingen, en is vandaag (of eigenlijk gister) die campagne daadwerkelijk gestart...quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:45 schreef Qlarice het volgende:
Oud nieuws mike. Was al bekend. Evenals dat er binnenkort posters op het station komen te hangen
de trein naar auchswitz, had die nou ook een 1e klas coupe?quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:45 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Nee hoor, toen waren er ook geen zitplaatsen genoeg.
2 jaar geleden werd anders er weer op gehamerd dat marokkanen hebben meegeholpen bij het bevrijden van europa onder het juk van de Duitsers. Wel lief dat we dat niet helemaal vergeten zijn, maar alsnog even accentueren in het nieuws?quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Een beetje kinderachtig om nog excuses te vragen voor iets wat 60 jaar heeft plaats gevonden. Wanneer breekt de dag eens aan dat we alles gewoon vergeten?²
Dan nog. We wisten het alquote:Op vrijdag 30 september 2005 11:46 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
als je goed het nieuws volgde waren eerdere meldingen aankondigingen, en is vandaag (of eigenlijk gister) die campagne daadwerkelijk gestart...
Ik kan nergens terugvinden dat er om excuses werd gevraagd.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Een beetje kinderachtig om nog excuses te vragen voor iets wat 60 jaar heeft plaats gevonden. Wanneer breekt de dag eens aan dat we alles gewoon vergeten?²
Ben ik met je eens. Het wordt tijd dat we accepteren wat er gebeurt is. En dat het niet terug te draaien is. Excuus maken helpt ook geen flikkerquote:Op vrijdag 30 september 2005 12:04 schreef Trebweb het volgende:
ik vind die posters gewoon onzin...
de NS kon niet anders in die tijd, het was een opdracht.
en ze zijn nog lelijk ook..
Wat hebben die er precies mee te maken?quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:20 schreef Careca het volgende:
Ook de de vereniging van gasleveranciers heeft nog niks van zich laten horen.
Wat ze er precies mee te maken hebben is nog niet helemaal duidelijk. Er zijn groepen die beweren dat er niks gebeurd is, er zijn echter ook groepen die beweren dat er een kleine 16 miljoen mensen zijn omgekomen tijdens installaties van ondeugdelijke gaskachels....quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:23 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Wat hebben die er precies mee te maken?
En de Nederlandsche gasindustrie heeft daar de hand in gehad?quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:25 schreef Careca het volgende:
er zijn echter ook groepen die beweren dat er een kleine 16 miljoen mensen zijn omgekomen
ze werden vergast door Zyklon B, niet door aardgas uit de waddenzeequote:Op vrijdag 30 september 2005 12:33 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
En de Nederlandsche gasindustrie heeft daar de hand in gehad?
Nee toch?![]()
Dat wist ik niet.
Duh.quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:34 schreef MikeyMo het volgende:
ze werden vergast door Zyklon B, niet door aardgas uit de waddenzee
quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:34 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ze werden vergast door Zyklon B, niet door aardgas uit de waddenzee
verkapt: "het waren toch maar kut-joden" post.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Daar is in de toespraak wel naar verwezen, onder het de noemer:"andere groepen".quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:44 schreef Scandum het volgende:
En geen excuses voor alle niet joodse Nederlanders die naar Duitse fabrieken gedeporteerd werden voor een arbeit macht frei therapie.
Tuurlijk, fuck die zigeuners, homo's, geestelijk gehandicapten en Nederlanders.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:54 schreef Thorical het volgende:
"andere groepen".
Ik vind het jammer dat een gedeelte van de Joodse gemeenschap in Nederland zo "gehecht" is aan de slachtofferrol. Ik begrijp dat er nog zware trauma's zijn. maar veranderd zo'n excuus daar iets aan, Nee!quote:Op vrijdag 30 september 2005 15:00 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Tuurlijk, fuck die zigeuners, homo's, geestelijk gehandicapten en Nederlanders.
Joden, daar gaat het om.
Ik zou het zeker uitbuitenquote:Op vrijdag 30 september 2005 17:54 schreef _The_General_ het volgende:
Wat een grote aanfluiting dit. De NS hoeft geen excuses aan te bieden. Deze NS heeft helemaal niets te maken met de NS van toen.
Waarom kijkt men niet na de toekomst, mijn opa is met een NS trein naar Duitsland gebracht, en van wat hij daar gezien heeft heeft hij de rest van zijn leven slecht geslapen. Moet ik nu de NS ook om excuses gaan vragen?
U bent waarschijnlijk geen kind van getraumatiseerde ouders en grootouders anders had u begrepen dat de meeste mensen leven in het verleden plus 1,2 3 jaar.quote:Op vrijdag 30 september 2005 17:55 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat een gedeelte van de Joodse gemeenschap in Nederland zo "gehecht" is aan de slachtofferrol. Ik begrijp dat er nog zware trauma's zijn. maar veranderd zo'n excuus daar iets aan, Nee!
Grappig dat je dat zegt. Reden voor mij om oom Wiebe weer eens op te bellen en hem te vragen wat hij er nou van vindt. Oom Wiebe is 94, Jood, getrouwd geweest met de zuster van mijn oma en heeft een kleine 4 jaar in kampen doorgebracht. Hij zei dit: 'bezopen. Allemaal wichtigmacherei. (!) Het is 60 jaar geleden, vergeet het niet maar laat het toch zitten. Het had leuk geweest als er in '46 aan gedacht was, toen ik zonder een draad aan mijn lijf uit Duitsland kwam en een vreemd gezin in mijn huis trof.' En daarna ging het over AZ.quote:Op vrijdag 30 september 2005 18:57 schreef Thorical het volgende:
U bent waarschijnlijk geen kind van getraumatiseerde ouders en grootouders anders had u begrepen dat de meeste mensen leven in het verleden plus 1,2 3 jaar.
Families die 2, 300jaar gezamelijke inspanningen hebben zien verdwijnen omdat ze iets anders waren.
Omdat dat treinkaartje netjes afgeboekt werd van jouw rekening.
Ik vraag me nog steeds af of het eten in het kamp en het gas en de venietigings kosten je ook persoonlijk aangerekend werden.
quote:Op vrijdag 30 september 2005 21:42 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. Reden voor mij om oom Wiebe weer eens op te bellen en hem te vragen wat hij er nou van vindt. Oom Wiebe is 94, Jood, getrouwd geweest met de zuster van mijn oma en heeft een kleine 4 jaar in kampen doorgebracht. Hij zei dit: 'bezopen. Allemaal wichtigmacherei. (!) Het is 60 jaar geleden, vergeet het niet maar laat het toch zitten. Het had leuk geweest als er in '46 aan gedacht was, toen ik zonder een draad aan mijn lijf uit Duitsland kwam en een vreemd gezin in mijn huis trof.' En daarna ging het over AZ.
Heb je nog iets anders te melden FO(uc)KKer?quote:Op vrijdag 30 september 2005 22:35 schreef Disorder het volgende:
Ik wil hierbij mijn excuses aan bieden voor het stelen van een dropje in de trekpleister, toen ik 6 was.
Dat zou geweldig zijn, dan hadden we nu geen religieuze fundamentalisten en goden.quote:[b]Op vrijdag 30 september 2005 11:48 Wanneer breekt de dag eens aan dat we alles gewoon vergeten?²
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |